A Genfi Autószalonon már alapos mustrának vetettük alá a Volvo új prémium alsó-közepkategóriás típusát, ezúttal pedig már itthon kerültünk közelebbi kapcsolatba a V40-nel. Az első benyomások alapján mindenképp egy igen impresszív és ígéretes modellel állunk szemben, amely az Audi A3, a BMW 1-es, illetve a Mercedes-Benz A-osztály legfrissebb kihívója lehet.
Finom külső, ízléses belső - galéria
Nem túlzok, ha azt mondom, hogy a külső már első látásra magával ragad: a letisztult, finom, mégis látványos részletek vonzzák a tekintetet. Menetfényből például rögtön kettőt is kapunk, mégpedig a lámpatestbe integráltat alapáron, míg a lökhárító aljában világítókat opcionálisan. A részletekben is érdemes elmerülni: a csomagtérajtó a hangulatos 480-ast idézi, míg a beltér a mai prémium Volvo életérzését adja vissza, méghozzá tökéletes érzékkel. A svédektől jól megszokott, izmosan domborodó motorháztető és a látványos övvonal szintén megjelenik a V40-en.
Sportos jegyekben sem szűkölködik az új V40
A belsőt tekintve is pozitív benyomásokról számolhatunk be. A minőség terén újfent hozza a formáját a gyártó, hiszen puha és kellemes textúrájú anyagokkal találkozunk mindenütt, miközben jó összeszerelési minőség jellemzi az újdonságot. A helykínálat már kevésbé bőséges, hátul például a magam 179 cenits magasságával épp a tetőt súroltam, igaz, a kiállított példány panorámatetővel is rendelkezett, így ezt leszámítva nagyjából 185 centivel lehet még elférni a hátsó sor egyébként kényelmes üléseiben - a lábtér különben szintén elegendő. A praktikus tárolók, rekeszek mellett a csomagtér kettős osztást kapott, ráadásul a sok-sok bevásárlószatyor kiborulásmentes szállítását is biztonsággal bízhatjuk a V40-re.
A tükör immáron keret nélkül készülAz igényességet olyan részletekkel próbálták még tovább emelni a svédek, mint például a teljes egészében TFT panelból álló, többféle témára állítható óracsoport, a világítással is felszerelt - akár kissé giccsesnek is nevezhető - váltógomb, illetve a szépséges keret nélküli belső visszapillantó tükör. A V40 hossza pontosan 4369 mm, 1802 mm széles és 1445 mm magas, miközben a tengelytáv 2647 mm-re nyúlik.
A a svédek persze nem állapodnak meg ennyiben, hiszen a V40 platformjára több modell is építkezni fog a jövőben. Az egyik a C40 személyében egy kabrióváltozat lehet, illetve szedán karosszériáról is gondoskodik a Volvo, valamint a BMW X1, vagy éppen az Audi Q3 ellen a svédek XC40 néven SUV-t küldhetnek harcba. Ha Volvo, akkor a biztonság szó is mindenkinek eszébe jut, ami ezúttal hatványozottan igaz: szériában jár hozzá a szokásos légzsákokon túl a térdlégzsák, illetve a gyalogosok számára kifejlesztett légzsák is van az arzenálban. Ezen kívül az új, kamerás helyett radaros elven működő holttérfigyelő, sávtartó automatika, az ütközések elkerülését segítő City Safe rendszer, távolságtartó tempomat, táblafelismerő program, illetve a Fordéhoz hasonló, beparkolást segítő rendszer is kérhető lesz.
Az opciós listán szorgalmasan válogatva hamar luxusautó lehet belőle
A benzines kínálatot a Fordtól származó 1,6 literes turbósok nyitják, a T3 150 lóerővel (240 Nm) indít, testvére pedig a 180 lovas T4 (szintén 240 Nm-es nyomatékkal). Előbbi 8,8 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h-s tempót, míg utóbbinak a mutatvány mindössze 7,7 szekundumig tart, miközben fogyasztása a gyártó szerint 5,9 literes értéken tartható.
Szériában minden egységhez hatfokozatú, start/stop rendszerrel kiegészített kézi váltó jár, ám felárért a motor függvényében természetesen kérhetőek lesznek a márka szintén hatgangos, duplakuplungos (Powershift) szerkezetei.
Az ötletes üvegtető a fejtérből rabol egy keveset
Széria a gyalogosvédelmi légzsákA csúcsot a 2,5 literes öthengeres egység képezi a maga 254 lóerejével és 360 Nm-es csúcsnyomatékával: ez a változat már 6,5 másodperc alatt képes lesz a 0-100 teljesítésére 7,9 literes étvágy mellett, ráadásul csak és kizárólag a gyártó hatgangos automataváltójával lesz kérhető - a hazai forgalmazásról egyelőre nincs hír. Bár a lehetőségek között számon tartottuk a Ford új egyliteres, háromhengeres EcoBoostjának bevezetését, ám a Volvo határozottan cáfolta ezt az eshetőséget, így egyértelműen a 150 lovas turbómotor lesz a benzines belépő.
Dízelfronton a szokásos repertoárral számolhatunk: 115 lóerővel (270 Nm) startol az utratakarékos, akár 3,6 literes vegyes fogyasztásra képes D2, míg a következő lépcsőfokot a kétliteres, öthengeres D3 jelenti a maga 150 lóerejével (350 Nm). A D4 ugyanebből a blokkból 177 lóerő és 400 Nm kipréselését jelenti, de még a D4 étvágya is megállapodik 4,4 literben. A későbbiekben a 115 és 150 lóerő közé még egy verzió is érkezhet nagyjából 130 lóerővel, így a dízeles paletta szinte minden teljesítményigénynek megfelelhet. A gázolajos verzióknál is alapfelszereltség lesz a start-stop
Sikergyanús, megnyerő koncepcióautomatika, illetve a regeneratív fékrenszer, a hatfokozatú kézi váltók helyett pedig a kétliteresekhez a gyártó automataváltója (Geartronic) lesz elérhető szintén hat fokozattal.
A forgalmazás hamarosan megkezdődik Európában, viszont az alacsonyabb árakhoz - és általánosságban ezzel együtt az alacsonyabb minőséghez - szokott amerikai piac nem kap a V40-ből. Az árakkal korrektül bánt a Volvo, nevezetesen az 1,6 literes, 150 lovas benzines 5,99 millió forinttól indul, 6,63 millió lesz az erősebbik változat, a csúcsra érkező T5 árát nagyjából 9 millió környékére saccolhatjuk. A D2-t 6,49 millióért hozhatnánk el, a D3 7,1 millióért kelleti magát, a legerősebb dízelmotorhoz pedig még éppen 8 millió alatt juthatunk. Az új V40-est hazánkban májustól tudják megrendelni.
