Ugyan már régen elmúltak azok az idők, amikor a különböző európai országok autóipari termékeit egy-egy jelző alapján könnyedén beazonosíthattuk, de még manapság is sokaknak a francia autók jutnak eszükbe, ha a kényelem kerül szóba. Nem csoda, hiszen bár minden téren csúcson kell lenni a sikerhez, a komfort még mindig kiemelt helyet foglal el franciák listáján - főleg, ha egy középkategóriás típusról van szó.
Hátul a kombi nem változott - galériaA PSA konszern márkái két, jól elkülöníthető vonalon indultak el nemrégiben: míg a Peugeot megmaradt a klasszikus, elegáns stílus mellett, addig a Citroën a modern, meghökkentő megoldásokat választotta – habár a lemezek alatt rengeteg a közös pont. Nemrégiben az alapos ráncfelvarráson átesett 508-as hazai menetpróbáján tettük tiszteletünket, ahol ismét megbizonyosodhattunk arról, hogy az oroszlános márka továbbra is jó úton halad.
Ez pedig természetesen az eladások tekintetében is megmutatkozik. Igaz, nem csak a Peugeot, hanem az egész piac növekedett, ugyanakkor a világszinten 5,7%-os, európai szinten 7,6%-os, Magyarországon pedig 19,5%-os többlet igencsak szép eredménynek mondható. Ezt pedig nagyban köszönhetik a franciák történelmük legfiatalabb modellpalettájának, melyben mára szinte nem maradt olyan modell, amihez ne nyúltak volna hozzá 2012 óta – ebbe az új generációk (208, 308), az új típusok (301, 2008) és a frissítések (RCZ, 3008, 5008 és 508) is benne vannak.
Újdonság a ledes első fényszóró - galériaA kifejezetten jól sikerült 208 és az Év Autója díjat is besöprő 308 után a modellciklusa derekához érő 508-ast sem hagyták érintetlenül a franciák, és nem meglepő módon a jelenlegi, letisztult és elegáns, már-már németes formanyelvükhöz igazították. Mindez pedig olyannyira jól sikerült, hogy az eddig sem elavult formákat átrajzolva szinte egy új autót kaptunk – legalábbis ami az 508 orrát illeti. Pedig az alapok ugyanazok: a 4,83 méteres hosszúsági, 1,83 méteres szélességi és 1,45 méteres magassági adatokból mindössze az első növekedett 3,8 centivel, és az is csak az átalakított lökhárítók miatt. Így a 2,82 méteres tengelytáv is maradt a régiben.
Az autó orrát szinte teljesen átszabták, a motorháztető laposabb lett, a jelvény belekerült a szintén vadonatúj hűtőrácsba, míg a - természetesen - ledes nappali menetfény a lökhárítóban kapott helyett. Az újragondolt fényszórók ezentúl ledes fényforrásokkal is elérhetőek. Hátul jóval kevesebb változást konstatálhatunk, legalábbis ami a szedán verziót illeti, ugyanis a kombihoz itt egyáltalán nem nyúltak hozzá. A négyajtós variáns hátsó lámpája azonban megkapta a márka újabb modelljeire jellemző „oroszlánkarmos” hátsó világítótesteket, míg az eddig megtalálható króm díszcsík eltűnt a csomagtartóról. A frissítést egyébként az emelt hasmagasságú RXH is megkapta, mely ezentúl már nem csak hibrid verzióban lesz elérhető, de erről később.
Első ránézésre semmi újdonság - galériaAz autóban helyet foglalva nagyítóval kell keresni a változásokat – legalábbis amíg életre nem keltjük a központi rendszert. A továbbra is kényelmes ülésekből ugyanis mostantól az újabb oroszlános modellekből ismert érintőképernyőt tapizhatjuk, ami mellől az 508 esetében elmaradtak a sok esetben kritizált érintőgombok. Erre a megoldásra a klímapanel és a néhány ponton változott rádiókezelő gombok megőrzése miatt volt szükség, és be kell vallanunk, a 308-ban kissé bonyolultnak titulált rendszer így sokkal gördülékenyebben kezelhető, amellett, hogy megőrizte annak pozitív tulajdonságait.
Kényelmesek a bőfotelek - galériaKényelem szempontjából ugyancsak sikerült továbbfejleszteni az 508-ast. Immár négyzónás digitális klímát, programozható hűtést és fűtést, állítható hosszúságú ülőlapokat, elektromos deréktámaszt és masszázst, a legfinomabb Nappa bőrkárpitokat, JBL erősítőrendszert és a kombi esetében elektromos csomagtérajtót is kapunk. A vezetéstámogató rendszerek terén szintén fejlesztettek az autón, így mostantól tolatókamera, programozható tempomat, kulcs nélküli nyitás és indítás, automatikus reflektor és szériában adott keréknyomás ellenőrző is jár(hat) a középkategóriás Peugeothoz. Az eddig is bőséges térkínálat nem változott, ahogyan a szedán esetében 515 (bővítve 958) literes, míg a kombi esetében 550 (1598) literes értéke sem.
A külső és belső változások után a legizgalmasabb rész egyértelműen a motorpaletta, melyet szintén nem voltak restek felfrissíteni a franciák. Mind dízel, mind benzines fronton találkozhatunk újdonságokkal a kínálatban. Az öngyulladósok terén a nálunk is jól vizsgázott 2.0 BlueHDi-t köszönthetjük, mely az 508-ban 150 és 180 lóerős teljesítményszinttel lesz elérhető. A start-stop rendszer természetesen mindkét változathoz szériában jár, míg az erősebbik változathoz alapáron megkapjuk a továbbfejlesztett EAT6-os automataváltót is. A gyengébbik, 150 lóerős verzió mellé egyébként mindössze 4,1 literes átlagfogyasztást ígérnek a gyáriak. Itt jegyezném meg, hogy aki eddig azért nem választotta az RXH-t, mert nem szeretett volna hibridet, annak mostantól a 180 lóerős gázolajossal is elérhető lesz a telekjáró 508-as.
Hatékonyabb lett így az új rendszer - galériaA benzines kínálatban az eddigi 156 lóerős 1.6 THP immár 165 lóerőt és 240 Nm nyomatékot produkál. Ehhez szintén jár a start-stop rendszer, ahogyan a hatsebességes automatát is megrendelhetjük hozzá, ha teljes mértékben ki szeretnénk élvezni az autó nyújtotta kényelmet. Az 1,6-os benzines ráadásul igencsak fürgén mozgatja az autót: manuális váltóval a szedánt 8,6, a kombit 8,8 másodperc alatt repíti 100 km/h-s sebességre, míg automata esetén is mindössze 3 tizedet kell hozzáadnunk az előző számokhoz.Talán említenem sem kell, de mind a két motor mind a három változata teljesíti a jövő év végén életbe lépő Euro 6-os környezetvédelmi normákat.
Az sem marad hoppon, aki nem találja meg a kedvére valót az újdonságok között, ugyanis benzinesek terén a két említett erőforrás mellett továbbra is elérhető a franciák szívó 1,6 literese 120 lóerővel, igaz csak a leggyengébb, Access felszereltségi szinthez. Dízelfronton sem kell mindenáron megelégednünk az egyébként kiváló BlueHDi-kkel, továbbra is elérhető az 1,6 literes e-HDi 115 lóerővel, valamint a sima 2,0 literes 140 és 163 lóerővel, és a 2,2 literes 204 lóerőt mozgósító szerkezet sem került le a palettáról, bár utóbbi csak a legmagasabb, GT felszereltségi szinttel együtt kapható közel 10 millió forintért.
Négyzónás klíma - galériaA kissé száraz adathalmaz után természetesen kíváncsiak voltunk arra is, hogy a papíron impozáns képességekkel bíró frissített 508 mire képes a gyakorlatban. A menetpróbán egy kétliteres, 180 lóerős BlueHDi-t volt alkalmunk vallatóra fogni. A kifejezetten elegáns, sötétkék kombi a legtöbb kollégával egyetemben számomra is igazán szimpatikusnak bizonyult. Az elegáns vonalak és a németes kiállás legrosszabb esetben is csak közönyt vált ki az emberekből – olyannal nem találkoztam, aki kifejezetten csúnyának találta volna. Persze ilyenkor mondhatnánk azt, hogy a közöny az egyik legrosszabb jelző, ha egy autóról beszélünk, ugyanakkor be kell látnunk, hogy a középkategóriában ez egyáltalán nem hátrány, hiszen aki ilyen „menedzserautót” vesz, az nem szeretne igazán kitűnni a tömegből, miközben egy fikarcnyit sem veszítenének az elegáns megjelenésből. A ráncfelvarrott 508 éppen ezt nyújtja.
A kifejezetten kényelmes és szép világos bőrrel bevont fotelekben helyet foglalva elsőre nehéz megállapítani, hogy hozzányúltak az autóhoz, ami egyáltalán nem véletlen: a középkategóriás utastere ugyanis most is ugyanolyan ergonomikus és letisztult, ahogyan azt az autó bemutatkozásakor megismertük. Ahogyan azt már említettük, az igazi újdonságot itt az új központi rendszer jelenti, melyet a 308-tól örökölt a nagytestvér. A kissé bonyolult, ám egyébként jól működő szoftver sokkal barátságosabb lett a sokakat zavaró érintőgombok és a mindenre kiterjedő funkciók nélkül. A klímapanel megőrzése mindenképpen üdvözlendő, melynek jelenlétét sokan hiányolták a Peugeot kompaktjából is.
Feketében is elegáns - galériaA Citroën Grand C4 Picassóból már ismert, ám ezúttal még izmosabb, 180 lóerős BlueHDi kifejezetten kulturált arcot mutat. Az új fejlesztésű, hatfokozatú automataváltóhoz kapcsolt erőforrás belülről alig hallatszik, ráadásul a tipikus dízeles kerregés helyett csak egy kellemes búgás jut el az utasok füléig. A kevesebbet csúsztató automata finoman és okosan kapcsolgatja a fokozatokat, ahogyan az az 508-ashoz illik. Egyedül egy-egy nagyobb gázadásnál hezitál egy kicsit visszaváltáskor, de ezen is segíthetünk a sportmód aktiválásával. A papíron 8,6 másodperces 0-100-as sprint a valóságban sem tűnik többnek, a 180 lóerő szinte minden helyzetben elegendőnek bizonyul, miközben a gyáriak szerint 4,6 literrel is megelégszik a kombi középkategóriás.
Elöl alaphelyzetben McPherson típusú felfüggesztéseket találhatunk, ám a GT felszereltség és a nagyobbik BlueHDi mellé kettős háromszög keresztlengőkar jár. Hátul minden modellbe többlengőkaros futóművet építenek a gyáriak, melyek a gyakorlatban is jól vizsgáznak. Az úthibákon szépen siklik át az 508, és a kormányzásra sem lehet különösebb panaszunk.
Valóban jobb lett az automata - galériaA Peugeotnál tehát ezúttal is jó munkát végeztek, és a még egyébként sem elavult 508-ashoz éppen annyira nyúltak hozzá, hogy az még jobb legyen. A minden igényt kielégítő motorkínálat, az elegáns vonalak és a tovább javított kényelem és biztonság igazán vonzóvá teszi a középkategóriást, mely így magabiztosan várja a nagy ellenfelek, a Ford Mondeo és a Volkswagen Passat érkezését. Igaz, ebben a szegmensben az eladások jóval több, mint 80%-a céges megrendelőktől származik, ahol némileg más szemmel vizsgálják az autókat, ettől függetlenül az 508 családosok számára is kifejezetten jó választás lehet.
És, hogy mennyiért? A bevezető akció keretében már 5,77 millió forintért hozzájuthatunk egy szedán 508-ashoz, igaz az 1,6-os 120 lóerős szívó benzines valószínűleg így sem lesz igazán népszerű. A legolcsóbb dízel a szintén Access felszereltségű 1,6 literes 115 lóerős e-HDi 6,17 millióért. Az egyik legnépszerűbb választás az eggyel magasabb, Active felszereltségű, 150 lóerős BlueHDi-vel ellátott variáns lehet 7,48 milliós árcédulával, de aki igazán magas extrázással, 180 lóerővel és automatával szeretné hazavinni az 508-ast, annak 8,89 milliót kell a kereskedésben hagynia. A kombi felára egyébként kiviteltől függően 210 és 320 ezer forint között alakul, míg az RXH-t 11,7 millióért vihetjük haza hibridként, és a jövőben valamivel valószínűleg olcsóbban dízelként.

