Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A hazai autógyártás legújabb büszkeségeit, a Suzuki SX4 S-Cross modelleket már hetek óta láthatjuk szaladgálni Magyarország útjain, mi pedig már alig vártuk, hogy kipróbálhassuk az esztergomi jószágokat. Mint kiderült, a sorozatgyártás alig egy hete, szeptember 6-án indult be, nekünk pedig máris szerencsénk nyílt kipróbálni az autót – az autót, amely továbbra is a jól ismert SX4 nevet viseli, ám a gyáriak jóval feljebb pozicionálják az egyszerűbb elődnél, így az S-Cross utónevet viselő újdonság nem csupán tulajdonságait tekintve lépett előre nagyot, de árban is jóval elődje fölé kerül.

Évi 100 ezer S-Cross fog készülni itthonA Suzuki hazai illetékesei elmondták, hogy a márciusi Genfi Autószalonon leleplezett SX4 S-Cross egy lényegesen komolyabb négykerekűvé vált, amely mind technikailag, mind pedig anyagminőségét és méretét tekintve magasabb ligában játszik. Éppen ezért a jól bevált, nem mellesleg pedig kedvező áron kínált ’régi’ SX4 gyártása két kivitelben (1,6 literes benzinmotorral, első- és összkerékhajtással) továbbra is folyik az esztergomi sorokon, s a két autó a várakozások szerint jól megfér majd egymás mellett a márka kínálatában. De nézzük csak, hogy mit tapasztaltunk testközelből a beígért fejlődésből.

 

Röviden összefoglalva az újdonság már-már prémiumérzetet kelt a ’sima’ SX4 szemszögéből. A legfontosabb talán, hogy a 2,6 méteresre nyújtott tengelytáv és az immár 4,3 méter hosszú karosszéria (melynek szélessége 177, magassága pedig 158 centi) bőven képes kiszolgálni egy átlagos család igényeit, s mind az utastér, mind pedig a csomagtartó mérete a legnagyobb kompaktokénak felel meg.

Elöl-hátul tágas az SX4 S-Cross - galéria190 centiméter feletti magasságom ellenére ’magam mögé’ kényelmesen befértem, s a fejtér a második sorban is tisztességes volt, már amennyiben nem rendelik meg a kategória legnagyobb, két részben nyitható panoráma üvegtetejét, amely lényegesen lekorlátozza a fejteret. Az elöl ülők a kényelmes ülések mellett ügyesen elhelyezett, szériában járó tologatható könyöklőnek örülhetnek, de a második felszereltségi szinttől már hátra is kapunk kényelmes könyöklőt, mégpedig állítható dőlésszögű üléstámlákkal együtt.

A duplapadlós, de természetesen egybenyitható csomagtartó összesen 430 literes (meredekebb hátsó ülésekkel 440 liter), és közel 1,3 köbméterig bővíthető. Az A csomagtartó mérete tisztességesutastérben az anyagminőséggel, a kidolgozással és az ergonómiával maximálisan meg voltunk elégedve, s nem kell atomfizikusi végzettség ahhoz sem, hogy feltaláljuk magunkat a különféle berendezések működését tekintve.

A négy felszereltségi szintből a második lépcsőtől már többek között szériában jár a bőrkormány és a manuális helyett kétzónás automata klímaberendezés, amely opciók még tetszetősebbé varázsolják a sötét színek miatt kissé komor, de korántsem sivár utasteret. A műszercsoport kijelzője – amin a széria fedélzeti számítógép és guminyomás-ellenőrző információ is megjelennek - igényes hatást kelt, egyedül azt sajnáljuk, hogy gyári navigációs rendszer egyelőre felárért sincs az autóhoz.

Nagyobb és erősebb, mégis könnyebb lettA Suzukisok büszkék az SX4 S-Cross lemezei alatti technikára, ám objektíven nézve csak félig megalapozott örömük, ugyanis sok szempontból tényleg modern az autó, de a motorháztető alatt el tudnánk képzelni naprakészebb megoldásokat is. Mindenesetre az kijelenthető, hogy az SX4 halad a korral: annak ellenére, hogy a crossover karosszériája sokkal nagyobb, merevebb és biztonságosabb lett, hasonló konfigurációban az autó mintegy 50 kilóval könnyebb elődjénél, ami szép előrelépés. A biztonságról továbbá szériában hét légzsák gondoskodik, a Suzuki pedig nagyon reméli, hogy a komoly biztonsági fejlesztések meghozzák gyümölcsüket és a típus eléri az ötcsillagos minősítést az EuroNCAP töréstesztjén. Az egyszerű felépítésű (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) futómű beállítását jól eltalálták a mérnökök, az autó elegendő komfortot biztosít, miközben semlegesen/biztonságosan viselkedik, ESP-je éber, és az S-Cross lassúnak sem mondható.

Intelligens összkerékhajtást kapott az SX4A Suzukisok viszont elsősorban nem is erre, hanem a 600 ezer forint ellenében kínált összkerékhajtásra különösen büszkék. Az AllGrip nevezetű intelligens rendszer az utastérben a váltókonzol mögötti forgókapcsolóról ismerhető fel; a vezérlő segítségével lehet kiválasztani a négy programból a legmegfelelőbbet. Az ’Auto’ állás elsősorban a takarékosságot szolgálja, a ’Snow’ téli körülmények között vizsgázik jól, a ’Sport’ az erőt inkább hátrafelé vezérelve, és az ESP-t megengedőbbé téve az élvezetes vezetés jegyében fogant, míg a ’lock’ állás állandó összkerékhajtást garantál, a sajtóanyag szerint nehezebb terepen. Az AllGrip szépen dolgozik, de hiába a jó összkerékhajtás, ha az S-Cross hasmagassága alig 17 centiméter, ami bizony nagyon kevés, így rögtön el is felejthetjük a nehezebb körülményeket – ilyen célra egy Dacia Dusterrel sokkal jobban járhatnak. További újdonság a hegymeneti elindulás-segítő (szintén a második szinttől), ami a mindennapok során is kimondottan hasznos opció.

1 benzines és 1 dízel - galériaEddig számos szimpatikus tulajdonsággal kecsegtetett az új magyar Suzuki, viszont mostantól némi dorgálásra is okot ad. Az elsődleges hiányosságok a motorháztető alatt keresendőek: mindenekelőtt a kínálat egyelőre igencsak soványka, ami egy benzinmotort és egy dízelmotort takar, mindkettőt 1,6 literes hengerűrtartalommal és 120-120 lóerős csúcsteljesítménnyel. Előbbi különben a Suzuki saját fejlesztése, míg a gázolajos egység a Fiattól érkezik. A benzines papíron nagyjából tudja azt, amit egy modern szívómotortól elvárunk, és Euro6-os besorolása is elismerésreméltó, ám a közvetlen befecskendezést elvetették a fejlesztők, és manuális váltója sajnos csupán öt fokozattal rendelkezik. A végáttételezéssel nincs is baj, hiszen 100 km/h-s tempónál úgy 2500-at forog a főtengely percenként, ám a fokozatok között nagy az ugrás, ezért az alapkivitelben alig 1100 kilós (4x4: +65 kg) tömeg ellenére nem érződik meggyőzően dinamikusnak az autó.

Az autó vezethetősége kimondottan jóEbben kiveszi a részét a 156 Nm-es, 4400/percnél jelentkező csúcsnyomaték, ami alig a fele a dízel 1750-nél leadott 320 Nm-énél, ráadásul utóbbi hatfokozatú váltóval érkezik. A benzines 11 másodperces (4x4: 12) 0-100 km/h-s sprintideje és 180 km/h-s (4x4: 175 km/h) végsebessége persze papíron elegendő, de a gyakorlatban a nyomatéktalan viselkedés miatt nem érződik elegendően fickósnak. A dízelmotor a mindennapok során jóval élhetőbb a benzinesnél, ám a kínálatból úgy hiányzik egy hatfokozatú váltóval ellátott kisebb hengerűrtartalmú, modern feltöltött benzines, mint egy falat kenyér. Az automataváltóra vágyó ügyfelek egyelőre csakis benzinmotorra voksolhatnak egy váltófülekkel is kapcsolgatható fokozatmentes CVT-szerkezet személyében, amivel ugrik az érthetetlen módon kizárólag a csúcsfelszereltségekhez járó start/stop rendszer - a 300 ezer forint ellenében kínált automata legalább első- és összkerékhajtással egyaránt párosítható.

A kategória legnagyobb panorámatetejeMindent egybevetve nem kérdés, hogy az SX4 S-Cross rengeteget fejlődött elődjével összehasonlítva, mint ahogy az sem, hogy a gyakorlatban egyértelműen a dízelmotoros változat a tuti befutó. Igen ám, de a Suzuki a döntést a gázolajos verzió azonos felszereltséggel értendő 800 ezer forintos felárával nehezíti meg, ami még akkor is óriási összeg, ha az üzemanyagköltségből számításaink szerint 100 ezer kilométer alatt megtérül a differencia. Az értéktartás tekintetében szintén a dízelnél van a pont, ám várható fenntartási költségei borsosabbak lehetnek, s a papírforma szerint a Fiat-féle gázolajos megbízhatóságban vélhetően gyengébben fog szerepelni a Suzuki jól bevált benzinesénél.

Az ötmilliós indulóár elég borsos - galériaSajnos nem csak a dízelmotor felára, hanem az új SX4 vételára is meglehetősen borsos – a minőség, a biztonság és a tudás tekintetében elfelejthetik a régi Suzukikat, hiszen felkötötték gatyájukat a japánok, de ez a modell sajnos már nem a kevésbé tehetős emberek autója. Amint azt a hét elején megírtuk Olvasóinknak, az S-Cross belépőváltozata 4,98 millió forintot kóstál, ami bárhogyan is nézzük, soknak hangzik, és mint megtudtuk, a bevezetéskor az importőr semmiféle promóciót nem kínál. Az idei évben rendelkezésre álló 1000 darabos hazai kvótát azért remélhetőleg így is értékesíteni tudják majd a kereskedők, de a jövőben ez a magas indulóár véleményünk szerint nem lesz tartható, így aki egy picit kivár, számításaink szerint jövőre olcsóbban juthat majd S-Crosshoz.

Nehéz szegmensbe érkezik az S-CrossAz alapfelszereltség kimondottan bőséges, így a fentebb említett manuális klímán, hét légzsákon, guminyomás-ellenőrző rendszeren és fedélzeti számítógépen felül többek között négy elektromos ablakemelő, fűthető elektromos tükrök, USB-s autórádió és tempomat is szériában jár, ám az ötmilliót mi így is soknak tartjuk.

Az 5,3 millióért (dízelmotorral 6,1 millióért) kínált második szint már megfontolandó ajánlat, hiszen számos hasznos dolgot kapunk alig 300 ezer forint ellenében. Innen aztán elrugaszkodik az árazás, hiszen a következő, rengeteg opciót tartalmazó felszereltség felára 900 ezer forint, majd a bőrös, napfénytetős csúcsváltozaté további 0,9 millió - ha mindent összeadunk, az SX4 kínálata a különféle kiegészítő opciókat nem számolva 5-8,6 millió forint között mozog.

Egy kis akcióval jó vétel lenne - galériaJó kérdés, hogy ennyiért mire lesz képes az S-Cross egy olyan piacon, ahol ugyanilyen hajtáslánccal akciósan 4 millió forinttól szintén klímás (de azért szerényebben felszerelt és kissé öregecske) Nissan Qashqai-t, ötmilliótól pedig az S-Crosshoz hasonlóan extrázott, de 120 helyett 135 lóerős, 6-gangos Kia Sportage illetve Hyundai ix35 vehető, ráadásul közeleg a megújult, sokat fejlődött Dacia Duster is, akár modern turbós benzinmotorral. Az új ’mi autónk’ hazai sorsát tehát egyértelműen a vásárlók fogják eldönteni, de az kétségkívül örömteli, hogy a kvalitásokat nézve korrekt portékával állunk szemben, ami egy kicsit olcsóbban valóban kiváló vétellé léphetne elő.

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 2WD 1.6 VVT 2WD CVT 1.6 VVT 4WD 1.6 VVT 4WD CVT 1.6D 2WD/4WD
Lökettérfogat (cm3) 1586 1586 1586 1586 1598
Sűrítési arány 11,0:1 11,0:1 11,0:1 11,0:1 16,5:1
Csúcsteljesítmény (le) 120 / 6000 120 / 6000 120 / 6000 120 / 6000 120 / 3750
Csúcsnyomaték (Nm) 156 / 4400 156 / 4400 156 / 4400 156 / 4400 320 / 1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 mp 12,4 mp 12 mp 13,5 mp 12 / 13 mp
Végsebesség (km/h) 180 170 175 165 180 / 175
Váltófokozatok/típus 5, man Aut. (CVT) 5, man Aut. (CVT) 6 man / 6 man
Átlagfogy. (l/100 km) 5,4-5,5 (B) 5,5 (B) 5,7-5,9 (B) 5,7 (B) 4,2-4,4/4,4-4,6
CO2-kibocsátás (g/km) 125-127 125 130-135 130 110-120
Üres tömeg (kg) 1085 1125 1170 1190 1240 / 1305
Hosszúság (mm) 4300 4300 4300 4300 4300
Szélesség (mm) 1765 1765 1765 1765 1765
Magasság (mm) 1575 1575 1575 1575 1575
Tengelytáv (mm) 2600 2600 2600 2600 2600
Csomagtartó térf. (l) 430-1269 430-1269 430-1269 430-1269 430-1269
Fordulókör (m) 10, 4 10, 4 10, 4 10, 4 10, 4
Listaárak (m. forint) 4, 98 5, 6 5, 9 6, 2 7, 6