Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A mai nap folyamán igen fontos eseményen vehettünk részt, ugyanis hazai környezetben első ízben találkozhattunk a vadonatúj, és az unalmasból szerencsére modernné változott Hyundai i30-cal. Nem kérdés: a népes, s hazánkban mind a céges, mind pedig a magánvásárlók körében igen kedvelt alsó-középkategória egyik legígéretesebb képviselőjéhez van szerencsénk. Sajnos mindez az áron is látszik.

Átütő sikernek ígérkezik a dögös Hyundai i30A kompakt szegmensben átlagos méretekkel (részletes adatok lent, a táblázatban) megáldott karosszéria formatervéről véleményünk szerint csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, főleg a kicsit jellegtelenre sikeredett elődökből kiindulva. Azonban sokkal örömtelibb, hogy nem csak főbb vonalait és stílusát örökölte a tavalyi Frankfurti Autószalonon debütált i30 az i40 típusjelű nagytestvértől: a középkategóriás típus kiemelkedő minőségét is átemelték a koreai tervezők egy kategóriával lejjebb, így a második generáció nem csak tetszetős, de kivitelezési- és anyagminősége első osztályú. Extrákból nincs hiány: felárért a nyitható panorámatetőtől kezdve az automataváltón, az elektromos bőrüléseken keresztül a kulcs nélküli indításig, a xenon fényszóróig, a start/stop rendszerig vagy a tolatókamerával kiegészített navigációs rendszerig szinte minden megtalálható az opciós listán.

Az i30 minőségi utastere hasonlít az i40-éhezAz utastér tágassága négy fő kényelmes elszállítására bőven elegendő (egy ötödik felnőtt a konkurensekhez hasonlóan csak némi kompromisszum árán nevezhet), elöl-hátul teljesen korrekt helykínálat várja a beülőket. A maga 378 literével a csomagtartó mérete kis mértékben, de túllépi a kategória átlagát, s természetesen bővíthető a puttony: a szériában 1/3-2/3 arányban dönthető hátsó üléstámlákon keresztül az i30 több mint 1,3 köbméternyi pakkot képes elnyelni. A szintén mostanság bemutatott, hasonló méretekkel bíró új, ötajtós Honda Civic alaphelyzetben 477 liternyi teret képes felmutatni, ám a deficitnek megvan az oka: a Hondához egyrészt nem jár pótkerék, és a Hyundai mérnökei hátul a csatolt helyett igényesebb, drágább és helyrablóbb többlengőkaros (multilink) felfüggesztéseket alkalmaznak, ami mindenképp jó döntés volt.

4 személy és csomagjaik jól megférnekMivel a bemutató statikus volt, ezért ezúttal sajnos nem nyílt alkalmunk megismerkedni sem a futómű-hangolással, sem pedig a szériában több fokozatban állítható rásegítésű szervokormánnyal; ám szomorkodásra semmi okunk, ugyanis már holnap (!) megyünk az első i30 tesztautóért, amit természetesen további változatok kipróbálása követ rövid időn belül. Az elkövetkező egy hétben tehát árgus szemekkel figyeljük majd az autót, sőt, garantáljuk, hogy később egy izgalmas összehasonlító tesztet sem fog megúszni a koreaiak büszkesége.

S hogy milyen motorok gondoskodnak a típus mozgatásáról? Komoly meglepetésre hiába számítunk, a márka jól ismert egységeit köszönthetjük az új i30 motorházteteje alatt átdolgozott formában, mind benzin-, mind pedig dízelfronton 1,4 és 1,6 literes hengerűrtartalmakkal. A benzinesek esetében kivétel nélkül szívókról, míg a gázolajosoknál turbósokról beszélhetünk.

6 motor 2 méterben, 100-136 lóerőAz alapot a jól ismert 1,4 literes benzines 100 lóerős kivitele képezi, amely után ugyanezen négyhengeresnek 1,6 literes testvére következik a sorban, 120 lóerővel. A csúcsot egyelőre a nála 7 decivel takarékosabb 135 lovas 1.6 GDI jelenti. Az induló, 90 lóerős 1,4 literes gázolajost az ix20-ból ismerjük, ám nála sokkal jobb választásnak ígérkeznek a kevésbé turbólyukas, de papíron ugyanúgy alig 4 litert fogyasztó, 110 illetve 128 lóerős 1.6-os dízelek. Alapáron minden esetben hatfokozatú kézi váltó jár, ám az 1,6-osokhoz hatgangos automata is kérhető, korrekt áron, 350 ezer forint ellenében.

Európában így is nálunk a legolcsóbb az i30Ha már a forintoknál tartunk, nézzük, mennyiért guríthatjuk be garázsunkba a koreaiak portékáját. Az árlistát böngészgetve sajnos rossz hírrel kell szolgálnunk: a Hyundai utóbbi időben megfigyelhető, meglehetősen agresszív (legalábbis a korábbiaknál kedvezőtlenebb) árpolitikája sajnos az i30-nál is tetten érhető, így a híresen jó ár/érték arányú előddel ellentétben a második generáció inkább a szegmens borsosabb áron kínált példányai között foglal helyett. Hozzáteszem, hogy az importőr elmondta, hogy a nettó árakat nézve Európában így is hazánkban kelletik magukat a legkedvezőbb áron a Hyundai-ok - sajnos ilyen magasak az adóterhek nálunk...

A fapadtól a csúcsig: 3,8 és 8,2 millió közöttNézzük akkor a tényeket: a hivatalos listaár szerint a legolcsóbb új Hyundai i30 4,2 millió forintért kelleti magát a korrekt képességeiről már több ízben tanúbizonyságot tevő 1,4 literes 100 lovas alap benzinmotorral. Ám ami szomorúbb, hogy ez esetben egy meglehetősen 'lecsupaszított' típusról beszélünk, amely ugyan biztonságból szerencsére nem jelent kompromisszumot (jár hozzá ESP, 6 légzsák, de még stílusos nappali menetfény is), ám a klímát és a rádiót hiába is keressük a belépő 'Entry' szintnél - ebből a kivitelből bizonyára alig fog fogyni. Örömtelibb hír, hogy az importőr minden kivitelre egy 400 ezer forintos kedvezményt hirdetett meg, így a belépő benzines például 3,8 milliós árával befér a bűvös 4 milliós szint alá - motoronkénti részletes (akciós) árak a táblázatban.

Lényeg a lényeg, valódi indulónak inkább a kedvezményesen 4,1 milliós Life szintet tartanánk ugyanezen erőforrással; ezért az összegért már klímát, USB-s hifit és jó néhány egyéb apróságot kapunk, ám a teljes boldogsághoz érdemes megrendelni a 175 ezer 5 szint, 11 szín és rengeteg extra a kínálatbanforintot kóstáló, hasznos Life Plus csomagot. A 120 lóerős 1,6 literes benzines az 1,4-esnél 250 ezer, az 1,4-es dízel 600 ezer, míg az 1,6-os 110 lovas gázolajos 800 ezer forinttal drágább.

A 136 lóerős 1.6 GDI és a 128 lovas 1,6-os csúcs-dízel csak a következő, Comfort (a Life-hoz képest +300 ezer forint) szinttől érhető el, előbbi az alap 1,4-esnél 0,45, utóbbi 0,95 millióval drágább. A bőséges Business felszereltségért a Comfortnál 350 ezer forinttal kell többet a kereskedésekben hagyni, míg a legmagasabb, finom Style-ért további 400 ezer forint esedékes – utóbbihoz csak a két legizmosabb erőforrás közül lehet válogatni.

Ám itt még nincs vége: ha Rövidesen érkezik az i30 kombi is - galériaminden opciót kipipálunk, a Style-on felül akár további kétmillió (!) forint könnyítheti pénztárcánkat, ami már-már prémiumgyártós felszereltség-politikára utal. Nem olcsó mulatság tehát az új i30, ám ne feledjük, a minőségnek mindig is megérték az árát. További pozitívum, hogy a vásárlók 5 éves, km-korlátozás nélküli garanciára, illetve 5 évig évi egy ingyenes átvizsgálásra és országúti segélyszolgálatra számíthatnak.

Már alig várjuk, hogy valós körülmények között próbára tehessük a remek kompaktot. Ígérjük, rövidesen jelentkezünk a tapasztalatokkal. Apropó: rövidesen a 4,5 méter hosszú, 528-1642 literes puttonnyal büszkélkedő i30 kombi is megérkezik hazánkba, az ötajtósnál várhatóan 150-200 ezer forinttal drágábban.

Hyundai i30 5a. (2012) 1.4i 1.6 MPI 1.6 GDI 1.4 D 1.6 D 110 1.6 D 128
Lökettérfogat (cm3) 1396 1591 1591 1396 1582 1582
Csúcsteljesítmény (le) 100 / 5500 120 / 6300 135 / 6300 90 / 4000 110 / 4000 128 / 4000
Csúcsnyomaték (Nm) 137 / 4200 156 / 4850 157 / 4850 220 / 1500 260 / 1900 260 / 1900
Gyorsulás (0-100 km/h) 13,2 mp 10,9/11,9mp 9,9/11 mp 13,5 mp 11,5/12,3mp 10,9/11,7mp
Végsebesség (km/h) 182 192/192 195/192 170 185/180 197/190
Váltófokozatok/típus 6, man 6 M/ 6 A 6 M/ 6 A 6, man 6 M/ 6 A 6 M/ 6 A
Átl.fogy. (l/100 km) 6,0 (B)  6,4 / 6,8 (B) 5,7/6,7 (B) 4,1 (D) 4,1/5,5 (D) 4,1/5,5 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 139 146/159 134/157 109 109/145 109/145
Hosszúság (mm) 4300 4300 4300 4300 4300 4300
Szélesség (mm) 1780 1780 1780 1780 1780 1780
Magasság (mm) 1470 1470 1470 1470 1470 1470
Tengelytáv (mm) 2650 2650 2650 2650 2650 2650
Üres tömeg (kg) 1185 1187 / 1220 1193/1225 1280 1290/1310 1290/1310
Csomagtartó térf. (l) 378-1316 378-1316 378-1316 378-1316 378-1316 378-1316
Akciós ár (e. forint) 3.799 4.349 4.849 4.699 4.899 5.349

Megjegyzés: a motorok közötti alapárak, motor-felárak a táblázatban a cikkben leírtaktól azért térnek el, mert a különböző erőforrások eltérő felszereltségi szinttől indulnak.