Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Nissan időről időre képes kellemes meglepetésekkel szolgálni. A crossoverek szegmensében a jópofa Juke-nak, a kiváló Qashqai-nak és a méretes X-Trail-nek köszönhetően vezető szerepet betöltő márka nemrég bemutatta vadonatúj kompaktját is a Pulsar képében – mely szintén nem okozott csalódást. Ezúttal nem bővült új taggal a modellpaletta, mégis izgalommal telve indultunk el Pécsre a kollégákkal, ahol egy szalonmegnyitó mellett két új típusváltozat is bemutatkozott.

 

Továbbra is dögös a Juke Nismo - galériaAz autórajongók nagy örömére ráadásul a márka sportos oldala erősödött, hiszen a Juke Nismo RS és a Pulsar DIG-T 190 egyaránt a csúcsot jelentik saját palettájukon, de a szegmensükön belül is igencsak előkelő pozíciót foglalnak el. Az aprócska crossover például egyedülálló saját kategóriájában, hiszen a konkurensek egyike sem kínál ilyen szintű sportosságot – legközelebb talán a Mini Cooper S Countryman/Paceman páros áll hozzá. A Pulsar éppen a másik irányból közelíti meg a kérdést, hiszen a már jól ismert 1,6 literes turbós erőforrás átlagon felüli erőt biztosít az autónak, miközben kerüli a hivalkodást, ezzel kiváló kompromisszumot kínálva.

Az erősebb Pulsar nem sokat változott - galériaÉrdemes egy szót ejteni a helyszín miértjéről is: a két új változatot Pécsen próbálhattuk ki először, aminek apropója egy Nissan márkakereskedés megnyitója volt. A japánok legújabb filozófiája szerint épült és működő szalon a modern világ minden elvárásának megfelel. Hatalmas képernyőkön nézhetünk rövid bemutatófilmeket, és kényelmes, kávézószerű környezetben pihenhetünk meg az autók között, ha meguntuk a nézelődést.

Lévén az internet korában élünk, az új koncepció az online kapcsolattartásra épül: mielőtt az ügyfél meglátogatná kereskedést, otthonról előre bejelentkezhet, megjelölve a modellt, amely iránt érdeklődik. Ennek köszönhetően a szalonba megérkezve a tanácsadók – mert a Nissannál már így hívják az értékesítőket – már felkészülve, tablettel a kezükben várnak minket. A helység egyébként így teljesen nélkülözi az értékesítői asztalokat, ezzel próbálva barátságosabbá varázsolni a hangulatot.

Belül is keresni kell az újdonságot - galériaKétségtelen tehát, hogy a Ste-Ba Kft. által nyitott új márkakereskedés és a japánok új koncepciója látványos és praktikus, ráadásul hosszú évek óta ez az első újonnan megnyíló Nissan szalon. Térjünk rá azonban a rendezvény izgalmasabb részére, hiszen a két modell már az ajtók előtt hívogatott minket, hogy egy gyors szlalompályán bizonyítsák képességeiket. Először is azonban nézzük meg, hogy mire képesek papíron.

A tesztjeinken többször is bizonyító Pulsar eddig mindössze két erőforrással volt elérhető: benzines fronton az 1,2 literes 115 lóerős turbós, míg dízelek terén a 110 lóerős 1.5 dCi jelentett alternatívát. Ezekhez csatlakozott most a Juke-ból már jól ismert 1,6 litere 190 lóerős DIG-T, mely 2000-es fordulattól ostromolja az első kerekeket a maga 240 Nm-es csúcsnyomatékával – egy hatsebességes manuális váltón keresztül. Mindez 7,7 másodperces 0-100-as sprintet ígér, míg a végsebesség a gyáriak szerint 217 km/h-ban állapodik meg.

Króm kipufogót kapott - galériaEzekkel a számokkal a kompakt Pulsar bizony igen előkelő helyre kerül a szegmensen a belül, ráadásul a japánok által ígért 5,9 literes vegyes étvágy és 134 g/km-es szén-dioxid kibocsátás is korrekt érték. A japán versenyző legnagyobb előnye azonban – ahogyan a gyengébb változatok esetében is – az ára lehet. Erről azonban később fogunk megemlékezni, ugyanis a mérnökök nem csupán az izmos motor beépítésével ütötték el az idejüket az autó megalkotásakor.

Noha a külsőt érintő lényegesebb változásokat inkább a nagy valószínűséggel érkező Nismo változatra tartalékolták a Nissan tervezői, azért a jelenlegi paletta csúcsát képviselő 190 lóerős Pulsar esetében is szerették volna jelezni, hogy egy izmosabb változattal állunk szemben. Azt azért nem állíthatjuk, hogy ezt túlzásba vitték volna, ugyanis kizárólag a krómozott kipufogóvég, az első fényszórók némileg sötétített belső betétjei és a kizárólag ehhez a változathoz elérhető 17 vagy 18 colos keréktárcsák jelentik a változást – persze ne felejtsük el, hogy ez nem egy sportváltozat! Ezen filozófia mentén belül csupán egy karbonra hajazó betét és a fehér kontrasztvarrás különbözteti meg a legerősebb kivitelt, pedig egy sportkormányt szívesen láttunk volna.

Bezzeg a Juke Nismo RS! A kis crossover sportváltozatának frissített verziója csak úgy ontja magából a sportosságot. A három alapszín (fekete, szürke, fehér) mellett minden esetben fekete és piros betéteket kapunk a kifejezetten agresszív lökhárítók mellé – nem beszélve a 18 colos keréktárcsákról. Mindezt elöl extra LED-es fénytestekkel, hátul pedig nagyobb, krómszínű kipufogóval és diffúzorral fokozták a mérnökök, amikhez még a piros féknyergek csatlakoznak. Mindent egybevetve egyébként kevés az eltérés az elődhöz képest: leginkább ott változott az autó, ahol a frissítés amúgy is érintette.

Pezseg a vér a Recaro ülések láttán - galériaUgyanez igaz az utastérre is, noha az extralistán megjelentek a Recaro kagylóülések, amik már-már versenyautós hangulatot teremtenek a vörös fordulatszámmérővel és az velúr/bőr sportkormánnyal karöltve. A japánok azonban igencsak borsos áron mérik az egyébként kiváló üléseket: 465 ezer forintba kerülnek, így nagyon meg kell fontolni őket, hiszen Csizsek kolléga szerint már az alapülések is rendkívül jól muzsikáltak.

Sportolásra sarkall - galériaA kritikák azonban nem a külcsín vagy a belbecs miatt érték a Nissan mérges kis crossoverét: az előző változat mindössze 10 lóerővel és 10 Nm nyomatékkal tudott többet az alapot adó 190 lóerős 1,6-os Juke-tól, ami bizony sokak számára a látványos külső ellenére is kevésnek bizonyult. A kérésük azonban meghallgattatott, ugyanis hatfokozatú manuális váltóval szerelve a Nismo RS már 218 lóerőt és 280 Nm-nyi csúcsnyomatékot bocsát a sofőr szolgálatára. Mindezek örömére elöl részleges önzáró differenciálművel érkezik az autó, és a nagyobb terhelés miatt szerkezetileg is megerősítették a mérnökök – a fokozott biztonság kedvéért pedig hátra is belső hűtésű tárcsafékek kerültek.

A kézi váltós Juke Nismo RS így kereken 7 másodperc alatt vágtázik álló helyzetből 100 km/h-s sebességre, és meg sem áll egészen 220 km/h-ig. Ezek ugyan nem kiemelkedő adatok, azonban a japánok kis crossoverének megvadított változata nem is egyenesben szeretne brillírozni – az autó igazi énjét a kanyargós szakaszokon mutatja meg nekünk. A fokozatmentes CVT váltóval szerelt összkerekes verzió egyébként rengeteg ponton eltér a manuális szerkezettel ellátott változattól: csupán 214 lóerőt és 250 Nm-es csúcsnyomatékot tudhat magáénak, és az önzáró differenciálműtől is el kell búcsúznunk. Az autó így csupán 8 másodperces 0-100-as sprintre képes. A fogyasztás azonban így sem szökik az egekbe, hiszen az elsőkerekes változat 7,2 literes értékéhez képest csupán két decivel vesz többet magához – persze ember legyen a talpán, aki képes kihozni ezt a gyakorlatban is.

Pirosan izzik a fordulatszámmérő - galériaNoha a száraz adatok is sokat tudnak mesélni egy autóról, a végső konklúziót mindig csak a próbaút után vonhatjuk le. Sajnos csak egy rövid szlalompályán volt alkalmunk megkergetni a két izmos Nissant, néhány szót azért így is érdemes ejteni róluk – a többi pedig maradjon meg a részletes tesztre. Elsőként a Juke Nismo RS volánja mögé ülhettünk be, ahol a feláras Recaro ülések és a sportkormány valóban emelkedett hangulatot eredményez, ezzel már álló helyzetben is megemelve szervezetünk adrenalin szintjét.

A felpaprikázott crossover pedig elindulás után sem hagy cserben minket: noha a gyorsulás mértéke nem szorítja ki tüdőnkből a benne lévő oxigént, az autó hangolása mégis elhiteti velünk, hogy egy valódi sportautóban ülünk. A keményebbre hangolt futómű és a közvetlen, pontos kormányzás felpezsdíti a vérünket, és a váltóval való gépészkedés is örömmel tölt el. Azt azért túlzás lenne állítani, hogy a Pulsar ennek gyökeres ellentéte, annyi biztos, hogy a kényelmes bőrülésekben helyet foglalva semmi nem indokolja a kerékcsikorgató elindulást – pedig könnyedén képes erre az autó.

Egyedülálló a kategóriában - galériaA szűk szlalompályán bizony nem tartottak eléggé a fotelek és a sportkormány is hiányzott, de a kényelmesebbre hangolt futómű és közel harminc lóerővel gyengébb erőforrás ellenére a Pulsar képes volt tartani a lépést a Nismo RS-sel – már ami az időeredményeket illeti. Az aprócska körön elért eredmények persze nem mérvadók, így a további fejtegetést inkább a részletes tesztekre hagynánk.

Végül, de nem utolsósorban meg kell említenünk az árakat is, noha a Juke Nismo RS esetében sokaknál valószínűleg nem ez lesz a vízválasztó. A felfrissített sportoló manuális váltóval 7.804.000 ezer forintba kerül, míg az automata ennél 670 ezerrel kóstál többet – amivel csak elhanyagolható mértékben lett drágább elődjénél. Ebben az árban egyébként a már említett, 465 ezres Recaro sportüléseken és a xenon fényszórókat, a 360 fokos kamerát és az Aktív Biztonsági Pajzs névre keresztelt vezetéstámogató rendszereket magában foglaló, 372 ezres technológia csomagon kívül minden extra alapból benne van. Ez nem kevés pénz, azonban hiába teljesít jobban némelyik sportos kisautó olcsóbban is, a crossoverek között nem találni hasonlóan vérpezsdítő négykerekűt – így az ügyfelek inkább szerelemből választják majd a Juke Nismo RS-t.

A Pulsar 1.6 DIG-T 190 árazása már sokkal érdekesebb kérdés, hiszen bár ez a változat is jóval erősebb a közvetlenül utána következő erőforrásnál, mégis integrálódik némileg a kínálatba. A legerősebb kompakt csupán a két magasabbik felszereltséggel, az Acenta és a Tekna szinttel érhető el, azonban ezek esetében is többet nyújt, mint a gyengébb motorok esetén. A különbség egyébként felszereltségtől függően 1,14-1,13 millió forintra adódik a 115 lovas benzineshez képest, ami 6.530.000 forintos alapárat jelent az újdonság esetében.

Az izmos Pulsar jó választás lehet - galériaA 150 ezer forintos sport csomag, és a szintén 150 ezer forintos komfort csomag azonban alapáron jár a DIG-T 190-hez, így az 1,14 millió forintnyi különbség 840 ezerre olvad, ráadásul a Technológia csomag az erősebbik erőforráshoz 150 ezerrel olcsóbb, így ezt is beleszámolva már csak 690 ezer forintos különbözetről beszélhetünk, ami 75 lóerőért és néhány egyéb extráért cserébe már átgondolandó lehet a sportosabb lelkületűek számára. A 115 lóerős motor automataváltós verziójához hasonlítva azonban a különbség - a plusz opciókat beleszámolva, de a Technológia csomagot kihagyva - csak 290 ezer forint.

A Nissan tehát a sportosabb irányzatot kedvelő ügyfeleknek kedvezett legutóbbi újdonságaival, melyek papíron, és a rövidke próbaút alatt is biztató képet festettek magukról, így alig várjuk már, hogy hosszabb távon, részletesebben is megvizsgálhassuk majd a tesztautókat.