Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Toyota számára minden kétséget kizáróan kiemelt fontosságú modell a B szegmens csatáiban harcoló Yaris, ezért amikor eljött az idő, alaposan felvarrták a kisautó ráncait. A frissítés nem csupán kozmetikai szinten hozott változásokat, hanem a lemezek alatt, technikai újdonságokkal is fiatalodott a japánok büszkesége. Düsseldorfban, a modell európai bemutatóján fogtuk vallatóra a 2014-es Toyota Yarist.

Sokat finomodott - galériaA B kategória, más néven a kisautók szegmense a fiatal, lendületes vásárlók számára a legvonzóbb, noha példának okáért hazánkban már családi autónak is megvásárolják az ide skatulyázott típusokat. A Toyota a vásárlói igények alapján jóformán kettéválasztja kínálatát: a nemrégiben bemutatott Aygo és a Yaris a stílus útján elindulva hordozza magán az X motívumot, míg az Auris, a Corolla, a Verso, az Avensis és a Prius, valamint a terepes modellek a klasszikusabb, hagyománytisztelőbb és letisztultabb vonalat képviselik továbbra is.

Fontos megjegyezni, hogy a frissített Yaris fejlesztése a gyártó európai központjában, Brüsszelben és Nizzában történt, ami jól példázza, hogy a japánok az öreg kontinens ízlésvilágának megfelelő formai jegyekkel kívánták vonzóbbá, eladhatóbbá varázsolni kisautójukat.

„Az európai piacon talán a B szegmensben dúl a legélesebb közdelem. Olyasvalamit kellett hát alkotnunk, ami tényleg kitűnik a tömegből. Ezért azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a B szegmens sztereotípiáitól elrugaszkodva összhangot teremtsünk az egyes hajtáslánc-változatok stílusa között, és hogy merjünk mások lenni, mint a vetélytársak” – mondta a frissítés kapcsán Elvio D’Aprile, a 2014-es Yaris formatervéért felelős szakember.

Piros-feketében igazán stílusos - galériaAz új Yaris küllemét egyértelműen a markáns megjelenésű orr határozza meg, amely az Aygónál már megismert X-et formázza. A méretes hűtőmaszk magabiztos megjelenést sugall, a ledes nappali menetfényekkel gazdagodott, a felszereltségi szintek javánál már projektoros első fényszóró pedig fokozza a modern formatervet. Hátul már kevesebb változtatás történt, mindösszesen a lökhárítót rajzolták át a márka szakemberei, valamint a hátsó fényforrás új, immáron ledes. Emellett finom módosítások is történtek, mint például a levegő áramlását optimalizáló terelő elemek kialakítása.

Mivel a felhasználók leginkább a kézzel fogható és látható változtatásokat tudják a legjobban értékelni, a Toyota az utasteret illetően sem tétlenkedett, s a teljesen új ajtókárpitok mellett a műszerfal formáját, valamint az ülések kialakítását is megváltoztatták a japánok. A formák egységesebbek, az anyagok textúrája pedig minőséget sugall. A szürke (bizonyos szintek esetében piros vagy barna) műszerfalbetét immáron puhább lett.

Az összeszerelési minőség általánosságban jónak mondható, noha itt-ott apróbb hiányosságokat azért felfedezhetünk. A 7 hüvelykesre nőtt, Toyota Touch 2 névre keresztelt, új fedélzeti rendszer ugyancsak korrekt darab, de néha-néha egy kis röccenés, illetve a lassabb működés kelthet némi ellenérzést a használóban.

Szín vihető az utastérbe - galériaAz ergonómiát nem érheti szó, de jellegzetességként a régiesebb stílusú kapcsolók továbbra sem tűnnek el a gyártó modelljeiből. Sajnálatos módon az elektromos ablakemelőknél ezúttal is mindösszesen a vezető kap komfortelektronikát, továbbá az indexből is hiányoltuk a billentésre hármat villantó funkciót. Összességében kényelmes és jól használható a Yaris utastere: elöl a kissé magas üléspozíciót leszámítva kellemesen foglalhatunk helyet, hátul pedig 180 centiméteres magasságig kifogástalan a komfort.

Mindezen felül talán a technika oldalán fejlesztett a legtöbbet a Toyota, hiszen számos ponton módosították a lemezek alatt, láthatatlanul a kiskategóriás modellt. A vezethetőséget az új hangolású kormánymű javítja, míg a kényelem és az úttartás terén az új rugók, lengéscsillapítók és áttervezett hátsó futómű, valamint új kanyarstabilizátorok biztosítanak stabilabb, mégis komfortosabb futást. Emellett 36 új hegesztésnek, a karosszérián kivitelezett apróbb átalakításoknak, az új kerékdoboknak és a lökhárító módosított rögzítésének köszönhetően a kisautó merevsége is javult.

A motorkínálatot illetően elmondható, hogy a 90 lóerős, 1,4 literes dízelmotor, valamint a 99 lóerős, 1,33 literes benzines finomabb módosításokon ment át, míg a háromhengeres 1.0 VVT-i esetében átfogó frissítésről beszélhetünk. A sűrítési arány 11.5:1-re emelkedett, a szelepvezérléssel összehangolt, új kipufogógáz-visszavezető rendszer pedig a szívási veszteségek mérséklésében is szerepet játszik. A kínálat népszerű darabja továbbá a hibrid verzió, amelynek motorházában 1,5 literes benzinmotor, valamint kiegészítő villanymotor lapul, méghozzá 3,3 literes fogyasztás ígéretével.

Tisztán közlekedik - galéria85 millió eurós büdzsé, 576.000 munkaóra és több mint 1000 új alkatrész – lássuk, mit tud az alapos megújuláson átment Yaris. A menetpróbán a bázist képező egyliteres modell tesztelésére nem nyílt lehetőség, azonban a dízelmotorral, a hibrid hajtáslánccal és az 1,33-as benzinessel szerelt változatok rendelkezésre álltak. Érdekes, de mindhárom verziónak megvannak a maga erősségei. A dízel a meglepően halk járásával és 5 liter alatti fogyasztásával, valamint dinamikájával hívja fel magára a figyelmet, míg a hibrid a környezettudatossággal, a néma suhanással és ugyancsak 5 liter alatti étvággyal csábít. Ráadásul az 1,33 literes sem veszíti el létjogosultságát, hiszen az átlagosabb menetdinamikát produkáló motor ár/érték arányával érvel, ráadásul a próbán mért 6,2 literes fogyasztása sem túlzó.

Ahogy formáiban komolyabbá, magabiztosabbá nőtte ki magát a Yaris, úgy vezetés közben is ugyanerről a hatásról győzött meg. Biztos úttartás, 100 km/h alatt csekély zajszint és korrekt dinamika szerepel az előnyök között. A legmeggyőzőbbnek egyértelműen a dízelmotoros és a hibrid verzió bizonyult, azaz a két véglet, a szívó benzines inkább szürke katonának mondható, míg az egyliteres modell képességeinek majd a hazai bemutató alkalmával járhatunk utána.

A Yaris előrendelése már megkezdődött Magyarországon a mai nappal, az első példányok érkezése pedig szeptemberre tehető. Az ár 2.790.000 Ft-ról indul, amiért cserébe a háromajtós, háromhengeres alapverziót adja a Toyota, méghozzá klíma nélkül. Hazánkban várhatóan a közepes felszereltségi szintet képező, az Autó Pult normafelszereltségnek megfelelő Active verzió lesz a bestseller, ami az 1,33-as motor esetében 3,9, míg a dízel verzió esetében 4,5 millió forintos árat jelent, a hibrid pedig kicsivel 5 millió felett vihető.

Árával is csábít - galériaEbben az összegben már az érintőképernyős rendszerrel, menetstabilizátorral, klímával, bőr kormánnyal és váltógombbal, hátsó tárcsafékkel és Bluetooth kapcsolódási lehetőséggel, továbbá a hibrid esetében ledes fények is benne vannak.

Az ár szempontjából talán a legérdekesebb, hogy a nemrégiben debütált Aygónál mindösszesen 100.000 forinttal mérik drágábban a nagyobb, praktikusabb, komolyabb és hasonló felszereltségű Yarist, tehát a legkisebb Toyotától is átpártolhatnak vásárlók az új Yarishoz. A motorziáltságot illetően pedig a logikus szempontokat figyelembe véve azt mondhatjuk, hogy a kis futásteljesítmény esetében az egyszerű benzines választása lehet nyerő, míg a sokat szaladók számára városi körülmények között a Hybrid, lakott területen kívüli közlekedéshez a gázolajjal hajtott verzió ajánlható.