Három betű, amelynek jelentése évtizedeken át gyarapodott további rétegekkel. Sportmodell, amely a közúti élvezetekből kihozza a maximumot, anélkül, hogy indokolatlanul messzire vetné a sulykot – valahogy így foglalható össze a Porsche GTS modelljeinek helyzete a márkán belül.
Három betű, számtalan plusszal - galériaA GTS modellek az épelméjűség határán tökéletesen lavírozva mindent megadnak, amire közúti keretek között csak szükség lehet. Valójában valahol erről is szól a Porsche márka: a látszólag kibékíthetetlen ellentmondások leküzdéséről, a versenyzésről, amely kiváló eredményt szül. Rendszeres olvasóink ezt jól tudják, legyen szó akár a magyar kezek által megrajzolt 991-es kódszámú aktuális 911-ről, vagy a Panameráról, a maga kategóriájában mindegyik úttörő jellegű, és nem akármilyen kihívásból született.
Ki más tudna a farmotor alapjaiban tökéletlen koncepciójából kiváló sportautót alkotni? Hol máshol találkozhatnánk olyan luxusautóval, amely a kupék és a kombik jellegzetességét egybegyúrva még valahol sportautó is marad?
Mindegyikhez egyedi többlet járA GTS modellek a sportolás igazi ínyenceinek szólnak. Ez mindkét modell esetében a páratlan kínálattal is bizonyítható: a 911 esetében a legerősebb hátsókerékhajtású, kézi váltós változatot köszönhetjük a sorozatnak, miközben a Panameránál a szívó V8-as egyeduralkodó a hárombetűs megjelölés alatt. Mindezek olyan adu ászok, amelyekre az átlagos, modern sporautó-használó csak vállat von, viszont az igazi ínyenceknek felcsillan a szemük. Azoknak, akik értékelik a szívómotor egekig forgatását, lelkesedő erejét, miközben szeretnének minél szorosabb köteléken kapcsolódni autójukhoz.
Mindenből a legjobb, Alcantara borításbanA legnagyobb mozgásterünk a legendás sportmodellnél akad: a Carrera GTS rendelhető nyitott verzióban, sőt, összkerékhajtással is – ezúttal utóbbit vettük górcső alá, természetesen a keresletnek megfelelően a hétfokozatú kézi váltó helyett most is a hétgangos duplakuplungos automatával. Ha bármilyen más szerkezet lett volna a 911-ben, most következne ódánk a kézi váltóért, de a PDK-ért nem lehet nem lelkesedni. A kétajtós típusban a lehető leggyorsabb az automata hangolása, Sport Plus üzemmódban azonnal válaszol a váltófülek parancsára, és olyan tempóval zongoráztathatjuk meg a 3,8 literes erőforrást, hogy szem nem marad szárazon.
Folyamatosan változó, mégis állandó formák
Hörög, rezeg, durrog, üvölt és sikít isMárpedig egyet garantálhatunk: a széria kapcsolható sportkipufogó szólamainak nem tudunk majd ellenállni. Legyen szó a gázelvételnél történő visszadurrogásról, a felsőbb fordulatokon hallható versenyautós üvöltésről, vagy az alul előtörő nosztalgikus repedtfazék boxerhatos muzsikáról, a vérpezsdítő dallamok váltakozását mindig kívánni fogjuk. Vagy ha mégsem, akkor gombnyomásra elhalkíthatjuk azt, helyet adva akár a 12 hangszórós Burmester audiorendszer 821 wattnyi zenéjének. Hiába képviseli a tökéletességet utóbbi is a maga módján: a GTS-ben nyugodtan elhagyhatjuk a 1,5 milliós opciót – helyette a motorból mindig szebb dallamokat csalogathatunk elő.
Műremeket takar a borítás - galériaKiváló ok a 3,8 literes, hathengeres boxermotor forgatására a 430 lóerő, amelyet a kitörő örömmel dolgozó erőforrásból előcsalhatunk. A 7500-as fordulaton előtörő ménesig vezető utat legfeljebb 440 Nm nyomaték kíséri 5750-nél, de utóbbival valószínűleg csak akkor fogunk törődni, ha az erőltetett menet után 9-10 literes fogyasztással takarékoskodva szeretnénk eljutni a legközelebbi benzinkútig.
Meglepően civilizált is tud lenni - galériaRövid tankolás után (végtére csak 68 literes a tank) újra átadhatjuk magunkat az élvezeteknek, a rajtautomatikával akár 4 másodperces 0-100-as sprintnek, vagy a 302 km/h-s végsebesség lehetőségének. A 911 Carrera GTS azonban nem erről szól. Illetve nem csak erről. Ugyanis annyi mindenről tud szólni: a futóműve képes kényelmesen rugózni, miközben szükség esetén kanyarban korunk szuperautóit is tartja. A far képes játékos lenni, miközben a megnövelt tengelytáv és a hátul található súly miatt minden eddiginél stabilabb és jobban tapad az autó. Képes kulturált lenni és keveset fogyasztani, sőt, szükség esetén 4 főnek is átmeneti helyet adni. Majd képes versenypályán olyan időt szaladni, amivel sosem kell majd szégyenkeznünk. És ezt követi a legjobb: a hosszú, fárasztó nap után képes még a hazaúton is mosolyt csalni az arcunkra, elégedetten nyugtázva, hogy nem hiába adtunk ki érte alsó hangon 40 millió forintot.
A GTS felszereltségből is többet ad, de még az értéktartása is jobb lesz
Ha tehetjük, ezt a lépést nem csupán a 911 Carrera GTS nagyszerűsége miatt érdemes fontolóra venni, de jövőbeni várható értéke miatt is. A 911 modellek ugyanis felfrissültek, hatékonyabb, nyomatékosabb és gyorsabb turbómotorokat kaptak – karakterre egy kicsit megint mások lettek. A GTS tehát bizonyos szempontok mentén az utolsó a saját fajtájából, és mint ilyen, nem lennénk meglepve, ha 32,5 milliós alap 911 Carrera és a 39,2 millió forinttól elérhető GTS öt esztendő elmúltával megtartaná érték-különbözetét. A hétmillió forint ráadásul még tovább olvad, ha az izmosabb modell gazdagabb felszereltségét is figyelembe vesszük.
A Panamera esetében sincs máshogy a helyzet: valószínűleg most utoljára szívómotoros a GTS – a 440 lóerős, 4,8 literes szívómotornak jövőre már búcsút mondhatunk. Addig viszont itt van, és kérésre olyan mennydörgéssel és kifinomult hangszínnel szólaltatja meg a kipufogót, hogy a legbrutálisabb BMW hörgése kezdő próbálkozásnak tűnik mellette.
A Panamera is hangot kér magának - nem is akárhogyan
Többet ad, de megmarad a távolságPersze mindennek megkérik az árát, de ha úgy nézzük, hogy kettő helyett négy személy fürödhet benne tejben-vajban, miközben a sportosságból is hasonló, ha nem is akkora adagot kap, valójában nem is sok a 911 Carrera GTS-nél 2 millióval magasabb költsége. Persze értéktartásban ne várhatunk el tőle annyit, mint a legendától. Viszont hangulatban igen. A Panamera GTS pedig minden igyekezetével azon van, hogy megadja, amit kérünk tőle, és annak ellenére, hogy érezni, hogy puhább, nehézkesebb, lassabb és kevésbé kiélezett, mint a 911, kategóriájának kétségtelenül legélvezetesebb darabjával van dolgunk.
A kategóriában ismeretlen élményekkelA széria összkerékhajtás tökéletesen osztja be a 6700-as fordulaton lelkesen megérkező 440 lóerőt: éppen annyira mozdítja be farát a Panamera a kanyarba, amennyire azt ildomos – mindenféle izgágaság nélkül, stabilan, az alulkormányozottság ellenében dolgozva egy picit. A 911-nél könnyebb, de szinte ugyanolyan pontos volánnal oda küldhetjük az ötméteres autót, ahová szeretnénk: a legjobb szerpentinekre. Majd ha már utasaink elérték a rosszullét küszöbét, a Sport Plus üzemmódot, valamint a sportkipufogót kikapcsolva luxusautóként suhanhatunk tovább, megvonva vállunkat, és bizonygatva, hogy nem mi voltunk. Ilyen kényelmes autóval ilyen élvezetesen közlekedni nem lehet. Vagy mégis? - kacsinthatunk ki önmagunkra.
De mégis, mindebben pedig az a jó, hogy nem is kerül igazándiból többe. A GTS 5,7 milliós felára a turbós 4S-sel szemben azonnal eltűnik, így az éppen egy hajszállal jobb 4,4 másodperces 0-100-as sprintet, valamint a 288 km/h-s végsebességet ajándékba kapjuk, és akkor még nem is beszéltünk a V6-os helyett V8-as muzsika hangulatbeli pluszáról. Így szinte bolond, aki nem a GTS-t választja, vagy legalábbis nem szeret tankolni: a turbós verzió ugyanis papíron közel 1,5 literrel takarékosabb, melynek köszönhetően egy tankolással 100 kilométerrel többet megtehetünk.
Hogy ez megéri-e? Semmiképpen sem, különösen, ha feltesszük magunknak a kérdést, hogy miért éppen a sportautókról híres márkától szeretnénk vásárolni luxusautót. Ha nem csak a márkanévre van szükségünk, hanem a mögötte rejlő élvezetre is, mindezt olyan formában, hogy az a mindennapok során is mindig élvezhető legyen, valószínűleg a GTS modellek jelentik a legjobb megoldást – és valahol az autóipar egyik csúcsát.
A felfelé vezető út valójában lefelé vezet?
Tudunk-e jobbat, mint a legtágasabb vagy éppen a leggyorsabb GTS Porsche? Hogyne: a legélvezetesebb GTS Porschékat, melyek egyben a legkedvezőbbek is. Karácsony van? Valószínűleg igen, ahogy azt Vajda kolléga hangulatos menetpróbája is bizonyítja a Cayman/Boxster GTS modellekről. Ha pedig kedvet kaptunk, és készen állunk valami radikálisra, ne feledkezzünk meg a Boxster Spyderről sem.