Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Renault mérnökei a legújabb Twingo esetében szinte mindent eldobtak, amit az előző generációval felállítottak: az autó frontmotor helyett farmotort és első- helyett hátsókerékhajtást kapott, a négyhengeres erőforrás helyett pedig mostantól kizárólag háromhengereseket találunk a kínálatban. Továbbá búcsút mondhatunk a különálló hátsó üléseknek és azok hosszirányú állíthatóságának is. Nem kérdés, hogy a franciák teljesen tiszta lappal indultak.

Egyszerűen imádnivaló az új Twingo - galériaÉs milyen jól tették! Hiszen bár a második generációs Twingót is a piac egyik legjobb városi minijeként tartottuk számon, technológiájával túlzottan beleolvadt a tömegbe, pedig a Renault mindig igyekezett különleges színt hozni a kisautók mezőnyébe, gondoljunk csak például a híres Renault 5-re, vagy akár az első generációs Twingóra, melyek megreformálták a minik szegmensét. És alig, hogy megjelent a harmadik felvonás, máris ki merjük jelenteni, hogy az újdonság is ezt teszi; hisz’ amit a Volkswagen nem mert meglépni az up! esetében (a farmotorra gondolunk), azt a franciák örömünkre megtették, s ezzel megalkották a kategória legegyedibb négykerekűjét. Pontosabban ezt a Daimlerrel közösen tették, a Twingo ugyanis a vadonatúj Smart forfour ikertestvérének tekinthető, azzal a különbséggel, hogy a rombuszos márkánál kicsit olcsóbban kapjuk meg az autót, továbbá míg a Smart egyelőre csak egy 71 lovas motort kínál, a franciát 19 lóerővel izmosabb formában is rendelhetjük.

+23 centi a beltérnek, +10 a csomagtérnekAz átalakított hajtáskoncepció az előddel összehasonlítva teljesen új arányokat és formákat hozott – utóbbi tekintetben, főleg hátulról nézve a Renault 5-re hasonlít - a kis hátsó rácsok és az előredőlő, szinte sík far is ezt az érzést erősíti bennünk. A méretadatok érdekesek: miközben a tengelytávolság 10 centit gyarapodott (2,49 méter lett), a teljes hossz ugyanennyivel csökkent, ami azt jelenti, hogy a túlnyúlások 20 centivel kisebbek lettek, s ez is más arányokat sejtet. Továbbá mivel a motor a hátsó tengely felett és a csomagtér padlója alatt helyezkedik el, hosszabbá tudták varázsolni az utasteret a tervezők: szinte hihetetlen, de 23 centivel lett hosszabb a beltér, s plusz 10 a csomagtérnek is jutott – a gyáriak szerint éppen ezért vetették el a hosszirányban állítható hátsó üléssort, amire állításuk szerint így már nincs szükség.

Síkba dönthető ülések, elfektethető utasülés - szuperEgy egyszerű, de okos megoldással, történetesen az első utasülés támlájának előrefektetésével akár 2,31 méter hosszú tárgyak szállítása vált lehetővé, így a továbbra is négyszemélyes beltér egyszerre képes elnyelni hosszú tárgyakat plusz két utast. És ami tán a leghasznosabb, hogy első ízben ötajtós lett a Twingo, ami sokat fokoz a praktikumon. A csomagtartó alapesetben 165-ről 190 literre gyarapodott annak ellenére, hogy a motor sok helyet igényel a padló alatt, ha pedig a hátsó üléstámlákat meredekebb, úgynevezett ’cargo’ helyzetbe állítjuk, 220 liter áll rendelkezésre, teljesen előrebillentve őket pedig alulról súrolja a kapacitás az egy köbmétert (pontosan 980 literről van szó), ráadásul sík padlót kapunk. A Renault mérnökei büszkék továbbá az utastéri tárolókra, hiszen nem kis dolog a kategóriában, hogy összesen 52 liternyi tároló áll rendelkezésre, s az opcionális kivehető kesztyűtartó mellett remek az is, hogy az összes ajtó el tud nyelni akár két (!) másfél literes palackokat, a váltó előtt pedig egy kivehető, nagy doboz kapott helyet. Ha pedig szükséges, a hátsó ülések alá is pakolhatunk.

Elöl-hátul meglepően tágas a Twingo - galériaAz utastér helykínálata valóban szuper a külső dimenziókhoz képest, négy felnőtt kényelmesen elüldögél az autóban, egyedül a magas padlólemez miatti furcsa üléspozíciót kell megszokni – a hátsó sorban ülőknek kissé a nyakukba kell venniük a lábaikat. A Twingo beltere a kategóriától megszokott módon kemény anyagokból építkezik, a kivitelezés azonban hibátlannak tűnt a menetpróba során, s a tervezők vidám kárpitozással, struktúrával és színekkel igyekeztek feldobni a hangulatot, ami sikerült nekik. 30 ezer forintért például különféle színes kiegészítőket kaphatunk, melyek szuperül rímelnek a fényezéshez. Apropó, színek: mivel a Twingo fő üzenete a játékosság és a vidámság, például a szürke szín direkt kimaradt a kínálatból. Helyette többek között vidám citromsárgát, világoskéket vagy vöröset találunk, amik remekül passzolnak az autóhoz. A leendő tulajdonosok továbbá mindenféle színes díszítésekkel illetve csíkozásokkal/mintákkal, valamint színes kerekekkel tehetik egyedibbé kedvencüket.

Két modern multimédiás rendszer közül válogathatunkAz utastérre visszatérve, érdemes még megemlíteni a Twingo multimédiás rendszereit: az USB-csatlakozóval, bluetooth-os kihangosítóval és okostelefon-tartóval kiegészített, ötletes R’&GO már a második felszereltségi szinttől szériában jár, ha pedig Android vagy iOS rendszerű telefonunkra letöltünk egy ingyenes alkalmazást, a navigáció mellett számos egyéb hasznos funkciót kínál – például a telefonunk kijelzőjére kivetíti a fordulatszámot, ami nem hasztalan, mert az autóba nem került fordulatszámmérő. A csúcsmodellhez elérhető a korábbról ismert, saját kijelzővel rendelkező R-Link navigációs/multimédiás rendszer is, aminek 7 colos kijelzője immár kapacitív, vagyis a többujjas nagyítást is lehetővé teszi, s jár hozzá egy tolatókamera.

A farmotornak ezidáig ig is számos előnyéről számolhattunk be, azonban az egyik legnagyobb öröm kétségtelenül a minimális fordulókör: a Twingo 8,6 (!) méteres fordulókörrel büszkélkedhet, és tényleg vicces, hogy szinte egy helyben képes megfordulni a kisautó a 30 helyett immár 45 fokban kifordítható kerekeknek köszönhetően, amik a hátsó motor miatt elöl keskenyebbek, hátul szélesebbek.

Elöl van az akku és itt tölthetünk folyadékokatMeghökkentő a kormányfordulatok száma is: kopptól-koppig alapesetben nagyon sokat, 3,9-et fordul a volán, azonban az erősebb motorhoz változó áttételű kormánymű jár, 3,4 fordulatot eredményezve. A mindennapi gyakorlatban az alapverzióval sincs semmi gond, hiszen a végállásokig úgyis csak ritkán kell kiforgatni a kormányt. Lényeg a lényeg, a Twingóval való manőverezés elképzelhetetlenül könnyű, szinte bármilyen parkolóhelyre gyerekjáték betenni az autót, s ezen felül szériában járó emelkedőn való elindulást segítő rendszernek is örülhetünk.

Egy kis mókás, reformáló számmisztika

Vélhetően nem tudatos, azonban vicces, hogy a franciák épp 21 évente reformálják meg a miniket: a kategóriát alkotó Renault 5 1972-es bemutatása után 21 évvel, 1993-ban érkezett az első Twingo, azóta pedig ismét épp 21 év telt el a nagy dobásnak ígérkező, mostani Twingo-generáció debütálásáig – ezek szerint 2035 előtt hiába is várunk egy hasonlóan radikális kisautóra?

Azt már csak zárójelben jegyezzük meg, hogy a Renault számára egyáltalán nem újdonság a farmotor és a hátsókerékhajtás párosa, hisz’ a márka történelmében több ilyen felépítésű modellre is lelhetünk - nézzenek csak rá például az alábbi képre.

A Renault számára egyáltalán nem újdonság a farmotor-hátsókerékhajtás párosítás

Vajon mi lapul a színre fújt lemez alatt?A közvetlenül az utastér mögé beépített, ráadásul háromhengeres motorok miatt kissé féltünk a hangos és kulturálatlan viselkedéstől, azonban a menetpróbán meggyőzően viselkedett a Renault, egyáltalán nem éreztük a kategória átlagánál rosszabbnak, persze végső konklúziót csak a rövidesen sorra kerülő egyhetes teszt után mernék írni. A sikerért meg is dolgoztak a tervezők: a csomagtér padlója alatt például egy öt centi vastag hő- és hangszigetelő habszivacsot találunk.

A 3 hengeres motor - a képen turbó nélkülAmint fentebb már említettük, két erőforrás rendelhető az autóhoz. Alapesetben egy 1-literes, 71 lóerőt és 91 Nm-t leadni képes szívó benzines dohog mögöttünk. A gyár ígérete szerint a csúcsnyomaték 90 százaléka már 1000/perces fordulattól rendelkezésre áll, de a gyengécske literessel legfeljebb hóban fogjuk tudni kiélvezni a hátsókerékhajtás előnyeit, amiről a 14,5 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő és a 151 km/h-s végsebesség is tanúbizonyságot tesz. Persze arra, amire a Twingót kitalálták, vagyis városi használatra bőven megfelel az alapmotor, de akinek nem lenne elég, kérheti 300 ezer forinttal drágábban, kizárólag csúcsfelszereltséggel a márka 9 decis turbós háromhengeresét.

A Twingo szinte egy helyben megfordul - galéria

Nagyon vidám az utastér, jó a kivitelezésEz esetben 90 lóerővel és 135 Nm-rel garázdálkodhatunk, ami 10,8 másodperces sprintidőt és 165 km/h-s végsebességet eredményez, ráadásul mivel itt széria a start/stop rendszer, a gyári vegyes fogyasztás 4,5 helyett csupán 4,3 l/100 km. Érdekesség, hogy bár a 0,9 literes TCe-t jól ismerjük, ez mégsem teljesen az a TCe: az eltérő beépítés miatt 49 fokban el kellett dönteni az egységet, amiben mintegy 50 alkatrészt kellett jelentősen átdolgozniuk a mérnököknek. A 90 lóerő persze egészen máshogy mozgatja az alig 9 mázsás 3,6 méteres minit, mint nagyobb társait, teljesítménye több mint elég a városi kavalkádban. Az erőátvitelről mindkét motor esetében egy ötfokozatú, közepesen jól kapcsolható kézi váltó gondoskodik, azonban jövőre állítólag érkezik az izmosabb szívhez a márka hatgangos, duplakuplungos EDC automatája, ami tekintettel a vásárlóközönségre és a használat prognosztizálható módjára hasznos opció, annak ellenére, hogy így igencsak drága lesz a Twingo.

Ötletes tárolókból Dunát lehetne rekeszteniHiszen a 90 lovas TCe esetén kézi váltóval is minimum 3,5 millió forinttól lehet csak beülni a Twingóba, a csúcsfelszereltség (becsületes nevén: Intens) okán. Sebaj, 300 ezer forinttal olcsóbban megkaphatjuk a jó kis szívómotort, ami ráadásul kevésbé bonyolult technikája révén megbízhatóbbnak ígérkezik, s mivel két alacsonyabb felszereltséggel egyaránt kombinálható (Life és Zen), már akár 2,59 milliós indulóárral számolhatunk. Ennyiért persze hiába is álmodozunk színes betétekről, alufelnikről vagy klímáról, de 3 millió alatt éppen megáll egy klímás, R’&GO multimédia rendszeres verzió. Az ár persze könnyen elszáll, ha vígan elkezdjük bepipálgatni az opciókat az extralistán, azonban ez a konkurenciánál sincs másképp, a Twingónál pedig legalább valami igazán egyedit kaphatunk pénzünkért.

Az összes ajtóban elfér az 1,5 literes palackA kínálatban a tolatókamerától kezdve az automata klímán, a sportcsomagon és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszeren át a tempomatig, a tolatóradarig vagy az ülésfűtésig persze minden van, 280 ezer forintért pedig hangulatos nyitható vászontetővel szerelhető fel a négykerekű.

Összességében elmondható, hogy többi kategóriatársához hasonlóan a Twingót sem a magyar piacra álmodta meg a gyártó: bonyolult technológiája révén nem igazán tud olcsóbb lenni, mint egy tágasabb, komolyabb B-kategóriás kisautó, így objektíven nehezen megítélhető, azonban az újdonság nem a méretekről, mint inkább a stílusról, a vidámságról és a különlegességről szól. Így nézve keresve sem találnak jobbat nála, és nagy örömmel ajánljuk mindenkinek, aki ezen értékrend szerint kutat magának egy praktikus városi törpöt.

Imádnivaló autó, vidám gazdáknak - mi nagyon ajánljukVégezetül érdemes megnézni az új Twingo kétperces kampányfilmjét (fentebb láthatják a videót), amit két neves francia művész, Olivier Kuntzel és Florence Deygas alkotott – a vidám zenével aláfestett ötletes műben igazából minden játékosság benne van, amiről a Twingo szól. Aki azonosulni tud vele, vigye bátran az autót, aki pedig nem, annak vélhetően úgysem a Twingo való. Az RS sportmodellt, valamint az elektromos változatot mi mindenesetre nagyon várjuk - az új koncepció szinte adja magát mindkét verzióra.