Némi önvallomással kell kezdeni ezt az írást, ugyanis mostanában a szerzőnek a tudomány kacskaringós erdejében kell bevennie a kanyarokat és csak messzebbről tudja figyelni szeretett négykerekű világát. Ez a tény azonban mit sem változtat az autók iránt érzett szerelmén, így a legnagyobb örömmel  fogadta el a magyarországi Opel importőr meghívását egy másik felfedezőútra a Fekete-erdő gyönyörű szerpentinjeire, hogy egy új hősjelölttel ismerkedjen meg. Nem árt ugyanakkor vigyázni, nehogy valóban elkalandozzon: a villámosok eleve nagy szívrablók, tekintve, hogy egy első tesztautója is egy Adam volt, másrészt éppoly komoly a felelősség visszatérni az Autó Pult olvasók színe elé egy olyan menetpróbával, amely egyben világpremier is.

Köszönjük Simon Sára kolléganőnknek, hogy sok-sok tennivalója ellenére ismét megtisztelt minket egy "Női szemmel" írással

Rüsselsheimben nagyon komolyan vették az új lovag kiképzését, aminek bemutatkozása a márka életében történelmi, és már most elárulhatjuk, lovat is adtak alá. Komoly feladatnak kell tehát megfelelni. Kezdjük is el az aszfaltra lépést, de előtte vessünk egy pillantást a térképre - minden rendes történetben szó van a helyszínről is.

Joggal csigázott fel a messzi föld, mely éppoly híres is, az Opel háza táján ugyanis egy ideje már komoly házasságra léptek a német- francia felek, magam is szóltam erről a Tech Day kapcsán, de ne feledkezzünk meg a 2017 augusztusában a PSA konszern égisze alá becsatlakozó márka törekvéseiről, hogy megmaradjon a német identitás, és a közös alapok ellenére, amennyire csak lehet, autonómia is jusson a franciák mellett. Ennek tükrében emeljük tekintetünket a célpontra. Bázel-Mulhouse-Freiburg-Euroairport a landolás helyszíne, ezt követően pedig menetpróba az igazán német felségterületen.

Hibridként is egészen dinamikus a PSA alapokon nyugvó Opel Grandland X – galéria

Tudták, hogy eleve a menetpróbánk indulási és érkezési pontjaként szolgáló reptér egyike azoknak, amely különleges jogi státuszt élvez, nevezetesen két ország működteti (Svájc és Franciaország, utóbbi közigazgatási területén helyezkedik el) és egy hármashatáron (svájci-francia-német) helyezkedik el? Aligha véletlen a helyszínválasztás. Diplomácia magas fokon, már az elején finoman sugallva, hogy Rüsselsheimben tudatában vannak a semlegesség hasznosságának egyes rokoni szálak és a kapcsolat minősítését illetően, de közös család ide vagy oda, az újdonság csakis hazai terepen, a Fekete-erdőben bontakozhat ki első útján.

Ideje az autó felé tekinteni, mielőtt a szerpentinek felé kacsintunk. A Grandlandot már ismerjük, a Grandland X Hybrid 4 azonban alig egy éve, a 2019 szeptemberében mutatkozott be a Frankfurti Autószalonon,  és esetében az Opel mindenképpen elsőséget szerzett. Már eleve a modell is remekül illeszkedik az Opel hosszú távú stratégiájába, hogy 2024-ig minden kategóriában jelen legyenek tisztán elektromos vagy hibrid hajtáslánccal rendelkező modellek, sőt az alacsony károsanyag-kibocsátás mezőnyében 13-szoros növekedést várnak 2017-hez képest 2025-ig, és az új hibrid lehet a belépő újra az orosz piacra is. A kistestvér e-Corsa mellett tehát a csapatkapitány is megérkezett,  jelen esetben pedig egy izgalmas szegmensbe törekedve, nem titkoltan, hogy egyszerre vívjon meg a várossal és a hosszabb utakkal egyaránt, napi szinten kiszolgálva az elektromos autózási igényeket hatótávjával, de közben erős támaszunk legyen, ha akár csúcshódításra készülünk hegyi terepen. Világos, egy hőstől minden elvárattatik.

Az elektronokat az autó bal hátuljában tudja fogadni – galéria

Színre lépett ugyanis a SUV kategóriában az első olyan villámos négykerekű, amely nemcsak összkerékhajtással rendelkezik, de egyben a modellpaletta legnagyobbika, a legerősebb címet is elhódítva, méghozzá 300 lóerővel, 8 sebességes automata váltóval, de ami a lényeg, konnektorról tölthető plug-in hibrid hajtással rendelkezik, és a gyáriak közlése szerint WLTP szabvány szerint akár 59 kilométer megtételére is alkalmas lehet zéró emisszió mellett, azaz értelmezhető hatótávot kapunk városi használat és rövidebb utak esetében, és ami szintén nagyon jó, a regeneratív fékezési mód lehetővé teszi, hogy az akkumulátort visszatöltsük. Eddig igazán ígéretes.

A fekete motorháztető alatt, mely csak a hibridhez rendelhető, 1.6-os, 200 lovas turbófeltöltős közvetlen befecskendezésű 4 hengeres, 16 szelepes benzinmotor található, ennek működését két villanymotor is támogatja, az első 81kW/110LE, míg a második 83 kW/130 lóerőt ad hozzá a teljesítményhez, mindehhez pedig 520 Nm nyomaték társul.Még mindig tartható az ígéretes jelző, sőt.

Gyönyörű a Fekete-erdő környéke, autótesztelésre (is) egészen kiváló – galéria

A számok terén nem lehet tehát szégyenkezni, ugyanis a négyféle vezetési mód (hibrid, sport, elektromos és összkerékmeghajtású 4x4 “All-wheel-Drive”) közül sport fokozatban 235 km/h, míg elektromos hajtás esetén 135km/h végsebességet ígérnek a gyáriak, mindezt úgy, hogy 6,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, ami tekintve a méreteket (4477 mm hosszú, 1856 mm széles, 1609 mm magas és ehhez 2675 mm a tengelytávja) és a kategóriát, igazán figyelemreméltó. Hősünk tehát nagyon erős.

Platformja megegyezik hagyományos társáéval, méghozzá a EMP-2-es platformon nyugszik 1775 kilogramm saját tömeggel, ami a kettő közül (CMP- EMP) eleve a könnyebb alapokon (EMP) elhelyezkedve a hibrid meghajtással is szép eredmény, hiszen nem küzd komolyabb túlsúllyal, bár való igaz, nehezebb, de csak épphogy három mázsával előzi meg a Grandland szériából dízel társát. Ezen a ponton érdemes szólni az akkumulátorról is, majd a menetpróba során pedig a gyakorlati használhatóságáról. A Grandland X Hybrid 4 egy 13,2 kWh-s egységet kapott a hátsó ülések alá, ehhez tartozóan két töltési kábelt, otthoni körülmények között 1,8 kWh esetén 7 óra 10 percet kér konnektorból töltve, 16 A  vagy közösségi töltő esetén 4 órát igényel, míg fali töltő esetén kevesebb, mint 2 óra (1 óra 50 perc) szükségeltetik a teljes feltöltéshez. A gyár pedig 8 évet vagy 160 ezer kilométert kínál hozzá garanciaként.

Igazán ütőképes konnektoros hibridrendszer hoztak össze a gyáriak – galéria

Ha előre gondolkodunk, még egy egyszerű konnektor esetén az éjszakai pihenés időtartama is elegendő lehet, és minél jobban kiaknázzuk az elektromos lehetőségeket a használat során, annál többet takarítunk meg vele, az Opel számításai szerint mintegy 2000 euróval marad több a tárcánkban évente, a sima 1.6-os benzines változattal szemben.

Az elektromos hatótáv is imponáló, ezzel már tényleg meg lehet lenni, sőt tudományos eredményeket is kapunk, a német fogyasztási szokásokat figyelembe véve a felhasználók útjaink 80 százalékát lefedi a közel 60 kilométer, és ha figyelembe vesszük, hogy a fékezés során elektromos energiát termelhetünk és visszatölthetünk, a generálással együtt akár egy autópályán történő haladás is megfelelő lehet, hogy a városba érve szennyezés nélkül folytassunk utunkat, sőt kiemelkedve a mezőnyből, bizonyos helyekre behajtási engedélyt kaphassunk. Ráadásul az e-Save rendszer az érintőképernyőről vezérelten 10, de akár 20 kilométert is tartalékolhat nekünk hasonló célokra.

Magas a benzines-elektromos hajtáslánc felára, de a rendszert okosan (ki)használva sokat spórolhatunk vele – galéria

Ha már elektromosság, a Grandland X Hybrid 4 is hozzáférést kap az Apple Store-ból és a Google Play áruházból letölthető Free2Go mobil apphoz, ami a myOpel applikáción keresztül kényelmesen használható, és lehetővé teszi, több mint 125 ezer töltési pont használatát szerte Európában, útvonalat javasol, és a Navi 5.0 Intellink rendszer optimálisan vezérel a töltőpontok tekintetében, sőt az applikáció révén ellenőrizhetjük a fali töltés és az akkumulátor állását, valamint egészében a lakásból vezérelhetjük, hogy nyáron hűtött, télen pedig fűtött autó várja gazdáját.

Ez női szemmel, a gondoskodás elvén igencsak szimpatikus. Miután egy kész műszaki katalógust kaptak Olvasóink, beszéljünk a menetpróbáról, a fekete-erdei utakról és a személyes benyomásról, mégiscsak ezért keltünk útra, és ha már ilyen megtisztelő lehetőség adatott, hogy elsők között vezethettük, ideje számot adni róla, részletes tesztet pedig később úgyis olvashatnak majd, de nem kell aggódni sem, adat is jön még.

A modell praktikuma a hibrid hajtáslánccal is megmaradt – galéria

A már említett reptéren a sajtókonferencia termét elhagyva, egyenesen a tetőparkoló felé indultunk, ahol töltőre csatlakoztatva várta nemzetközi utasait a Grandland X Hybrid 4 flotta, mely két színben kellette magát, vörösben és kékben, de ahogy már említettem, a fekete motorháztető csak ezekhez a modellekhez dukál. A gyáriak részéről komoly hangsúlyt kapott a ‘typically german” kifejezés utalva az útvonalra, mely két etapot kínált, több fajta terepet, hogy mind a négy vezetési módban tapasztaljuk meg, mit tud ez a hős, hogy forgatja a motort terepen, városban, autópályán.

Délelőtt a reptér- Feldberg-Hinterzarten 75 kilométeres szakaszon ismerkedtünk vele, mintegy 2 órás menetidővel, városi használatban is akár, ezt követte a hamisítatlan erdei csodás panoráma mellett elfogyasztott ebédet követően a hosszabb, immár 124 kilométeres szakasz Hinterzarten-Freiburg-Airport tengelyen. Instrukturaink felhívták a figyelmet a vezetési módok variálhatósága, és arra is, hogy teljesen lemeríteni az akkumulátort annyira úgysem tudjuk, hogy út mellett hagyjon - észlelve a töltöttséget, a hibrid hajtáslánc időben a benzinmotort szolgálatba fogja állítani. Hős eleve csak az lehet, pláne erdei hős, akire lehet számítani.

Bármilyen körülmények között ügyesen boldogul a Hybrid4 Grandland X – galéria

Az itteni szürke télből ragyogó napsütésben vettük szemügyre az újdonságot, amely formáját tekintve már kívülről igazán esztétikus összbenyomást ad, érzékkel különül el házon belül a Peugeot 3008 és a Citroen C5 Aircross vonalaitól, megőrizve a finom konzervatív irányt, miközben időtálló a megjelenése, a lemezek alatt pedig teljesíti a legmodernebb igényeket. Diplomatikus ízlésesség páncél fronton is.

Jó ránézni, ezt engedjék meg nekem, és ha alaposan szemügyre vesszük, hibrid jellegéből adódóan, testén az egyik nyílás az elektromos töltőfej otthona, a másik pedig 43 liter benzint tud kortyolgatni. Mark Adams vezető dizájner műhelyéből nem hiányozhatnak az igényes kerek formák, az áramvonalas, szép lámpák LED-es nappali menetfénnyel, de oldalcsíkot se hagytak ki, ha már nem egy sovány modellről van szó. Belül (Ultimate felszereltségi szint) fekete bőrülés (erre még kitérünk) és minőségi anyaghasználat fogad, a műszerfal borítása puha, a lábtér tágas, a középkonzolban elférnek a tárgyak, menet közben nem esnek se le, se ki, a hőfok jól szabályozható, az elektromos ülésfűtés gyors és kellemes, a kezelőgombok megléte és jelenléte szerencsés, menet közben is könnyen állítható egy-egy funkció, míg a Peugeot érintőkijelzős pajzsot rak az ember elé, itt határozottan felüdülés tekerni, elforgatni, hagyományosan kiélvezni.

300 lóerő sok mindenre elég, a gyorsulás kiváló

A központi navigációban már eleve be volt állítva az első menetpróba etap (némi pontatlanságot fel lehetett fedezni a megadott távolságokat illetően az egyes leágazásoknál, így egy-egy alkalommal a tervezettnél tovább is felfedeztük a tájat), míg másodjára a jól működő Android Auto funkciót, tehát az okostelefonok kijelzőjének tükrözését ismerhettük meg – ezzel kapcsolatban is pozitív a tapasztalat, a rendszer megfelelően navigál. Utunk kezdetekor a tisztán elektromos hajtás mellett tesszük le a voksot, ilyen elektromos teljesítménnyel az autó impozánsan húz, rendkívül erős a villanymotor, a start-stop rendszer pedig észrevétlenül teszi a dolgát. Erőteljes gázadásra a benzinmotor is belép a képbe, ilyenkor pláne érezzük az erőt a nagy test ellenére is, a szigetelés kiváló, sőt zajszűrő ablakok is rendelhetőek, miközben a Sport módban kiautózható 300 lóerő imponáló és valljuk be, nagyon élvezetes, miközben az autó összességében rendkívül csendes és egyenletes.

A 8 fokozatú Aisin váltó szépen teszi a dolgát, nem érződik a fokozatváltás gyorsításnál sem. A váltókar B pozícióba állításával tudjuk a motorféket igazán kihasználni és spórolni, egyúttal visszatölteni az akkumulátort. Kezdő hatótávunkon során a teljesen tiszta elektromos hajtást kék lámpafény jelzi az utastérben, ez apróság, de nagyon hasznos és kellemes visszajelzés a vezetőnek és egyes övezetekben is elég rápillantani - behajthatunk. Az emissziómentes hatótáv tehát 59 kilométer WLTP szerint, NEDC alapján 69, kombinált fogyasztás 1,3-1,4 liter 100 kilométeren. Érdemes lesz tesztelni, de a használatot ne hagyjuk figyelmen kívül, töltés és város vagy hosszú autópálya, nem mindegy, saját értékünk  2,4 -5,7 liter volt használat szerint a menetpróbán. Van sávtartó, holttér figyelő, minden típusú biztonsági asszisztens, aligha maradt ki bármi is.

Igazán fürge kanyarokban is a Grandland X

A Grandland  X hybrid 4 jól manőverezhető, nekem ez mindig szempont, pláne városi parkolás során, oszlop sem zavaró sehol, könnyen vezethető, irányítható akár női szemmel is. SUV jellegéből adódóan pedig jól lehet kilátni. A fekete-erdei utak nem a hazaiak, a 19 colos felniket oda igen, de hazánkba aligha merném nyugodt szívvel ajánlani, a rugózás azokon az utakon nagyon jó, szépen mozgatják a karosszériát, de a hazai teszt tud igazán választ adni.  A csomagtartó, pláne egy SUV esetén kiemelten fontos, főleg, hogy akkumulátort is cipel – pozitív, hogy nem megy (nagyon) a helykínálat rovására: 390 literes a csomagtér, de a hátsó üléseket ledöntve már 1528 liter áll rendelkezésre, hogy a család összes menetfelszerelését belerakjuk.

Az újdonság számos pozitív tulajdonsággal kecsegtet: füst nélkül tör utat magának a betonrengetegben, de szükség szerint akár 300 lóerővel szolgál, zöld rendszámot, így ingyenes parkolást és adómentességet kaphat. Az árat ugyan még nem mondtam, ez igaz, de valami baja csak van. Egy Achilles-sarok. Hősök esetében ez egy valós probléma.

Belül minden rendben van, tágas is, kényelmes is a crossover, de vékony Hölgy vezetőknek túl szélesek az egyébként remek AGR ülések

Az Opeleknek jelentsük ki, többek között tudományosan tervezett AGR üléseik is vannak – akkor mi gondunk lehet? Vegyük viszont a szerzőt, aki alig  52 kiló és lehetősége volt kanyarokban, szerpentinen próbálgatni. Ez a tapasztalat némileg árnyalja a képet, az ülések ezzel az alkattal nem tartanak eléggé oldalra, a kanyarokban sajnos elkerülhetetlenül csúszkáltam, nem adtak teljes tartást. Tagadhatatlan, hogy az ülések kialakítása a hát számára rendkívül jó, egészségügyi szempontból is, ahogy az is, hogy jobb ma egy szélesebb ülés, mint holnap egy szűk, tekintve, hogy míg előbbivel lehet mit kezdeni, utóbbi aligha bővíthető, és a túlságosan szoros karokból csak kibontakozni akarunk, annyira kellemetlen lehet hosszú úton, ez esetben én szorosabb ölelésre vágytam volna.

A gond itt elsősorban ugyanis az, hogy az Opelnél jelenlévő, AGR üléshez elérhető opcionális ülésszűkítő ez esetben nem rendelhető  -reméljük, később ez változik -, míg az Insignia és az Astra vonatkozásában igen. Meglepő ez az elgondolás egy ennyire sokoldalú és jól variálható szabadidőautó esetében, ahol a családi használat, a gyermekek szállítása is gyakorta eredményezhet hölgyvezetőket a kormány mögött, akiket ez a probléma inkább érinti fog. Persze melyik hős tökéletes, semelyik, és míg az Achilles-sarok végzetes lehet a csatában, ez nem az, hosszú távon viszont érdemes lenne ezt az opciót rendelhetővé tenni a vásárlók részére.

Az Opelnél is alaposan meg kell fizetni a konnektoros hibrid hajtást – galéria

Itthonra március elején érkezik, indulóára az összkerekes változatnak 14,63 millió forint (Ultimate és Innovation felszereltséggel, itt a márka a legmagasabb szintet kínálja), míg nemsokára csatlakozik a Grandland X is, csak elsőkerekes hajtással 225 lóerővel és 13,13 millió forintos beugróval.

Az elektromos kiegészítést tehát alaposan meg kell fizetni, a hibrid nélküli verzió milliókkal olcsóbb, de az elektromos verzióval hosszú távon spórolunk, a környezetet is védjük, és a benzinmotor miatt hosszabb távokra is elszánhatjuk magunkat. Kettő az egyben, és az egész családot kiszolgálja. Bár a részletes teszt még próbák elé állíthatja, de az nem kérdés, hogy az Opel szintet lépett fel, megőrizve értékeit, de továbbiakat is hozzáadva. Egy igazi hős nem is tehet másképp.

Kvalitatív szempontból a hibrid Grandland X-nek mindene adott a sikerhez, de az jó kérdés, hogy hazánkban hányan fognak ilyen sokat fizetni a 'zöldrendszámozható' csúcsmodellért...

Összefoglalva

Történelmi mérföldkő az Opel életében modellpalettájának legnagyobb és legerősebb változata, plug-in-hibrid verzióban, mely négy vezetési módot kínálva, összkerékhajtású változatban, akár 59 kilométert megtéve kínál zéró emissziós autózást. 1,6-os benzin motorjával és kiegyensúlyozott menetteljesítményével, magas szintű komfortjával, igényes megjelenésével számos használati módot kiszolgál, a hősnek a tesztet megelőzően egy gyenge pontja is akadt: karjaiban egyelőre még nem szereti a filigrán hölgyeket, A teszt még várat magára, de eddig látott adottságai révén párvívásban a konkurensekkel szemben is bajnok esélyes lehet az Opel Grandland X új konnektoros hibrid verziója.