
Azt hiszem, abban mindannyian egyetértünk, hogy egy új autó megvásárlása örömteli és igen ritka pillanat az életünkben. Amikor átvesszük a kulcsokat leperegnek szemünk előtt azok a fáradtságos munkanapok, melyek során megdolgoztunk pillanatnyi boldogságunkért. Mélyet szippantunk az utastér levegőjéből, hogy érezzük a kezdeti benyomásunk szerint minden tekintetben kifogástalan kivitelezést és az anyagok árasztotta minőségi hangulatot. Aztán néhány hét alatt hozzászokunk, hogy szerzeményünk a garázsunkban parkol, lassan elkezdjük hitegetni magunkat hogy jó vásárt csináltunk, miközben járművünk néhány hónap elteltével beleszürkül a tömegbe. Az autókért rajongók keresik azt a momentumot, ami igazán élménydússá varázsolja a vezetést, ám a legtöbb esetben rossz helyen és hasztalan.
Nem gyorsabb, mint modernkori leszármazottai, de vajon nagyobb élmény vezetni?
Az okokat nem kell hosszasan kutatnunk. Az új járművek széles rétegek számára készülnek, s mint ilyenek, kénytelenek populárisak lenni, mindenféle szélsőség nélkül. Könnyen kezelhetőnek és biztonságosnak kell lenniük, miközben elszigetelnek minket az olyan élményektől, melyeket korábban a vezetés adott számunkra. A biztonság oltárán sokat áldoznak a fejlesztők, de az élvezhetőség növekedése koránt sem volt egyenes arányosságban a tömeg és a menetteljesítmények növekedésével. Ez minden bizonnyal jól van így, hiszen a szeretteink, hozzátartozóink épségének megóvását magától értetődően helyezzük előtérbe, de mi van azokkal, akik a vezetés öröméért ülnek autóba?
Beszédes részletekkel is szolgálunkVegyük példaként a napjaink csúcstechnológiáját képviselő Bugatti Veyront! Ha találnánk alkalmas útszakaszt akár 400 km/óra feletti sebességgel száguldhatnánk és Forma 1-es versenyzőket megszégyenítő vehemenciával gyorsulhatnánk, de vajon a szimpla számadatok mosolyt varázsolnak az arcunkra? Elméletileg igen, de a gyakorlatban, ha túl sokat várunk, bizonyosan csalódni fogunk. Nincs ez másként napjaink sportautóival sem, melyek ugyan a fizika törvényeit a tudománynak köszönhetően már képesek semmibe venni, ennek ellenére mégsem ők az örömök kiváltásának bőségszarui. Egyszerűen kevesebbet látunk, hallunk és érzékelünk a külvilágból, s ez a sebesség fokozásának ellenére kiöli belőlük azt a tényezőt, amit talán egyesek úgy hívnának: lélek. Ahhoz, hogy ezt megtaláljuk, kénytelenek vagyunk időutazásra indulni, s a történelem során méltán híressé vált típusok volánja mögött magunkba szívni a benzingőz illatát.
Nem törődünk semmi mással, csak a V-motorok üvöltő hangjával
Egy olyan korba készülünk kirándulást tenni, amikor az autókat még nem számítógépek vezették helyettünk, amikor még elhittük, hogy hatalmunk van az irányítás felett, amikor még hallottuk a motor zabolázatlan üvöltését, amikor minden váltáskor fém csattant fémen, amikor a gumik minden korlátozás nélkül eregetthetek füstfelhőt, és amikor még nem számítottak olyan dolgok, mint a fogyasztás, vagy éppen a károsanyag kibocsátás. Olyan autókat igyekszünk testközelből bemutatni Önöknek, melyek átvészelték a történelem számos viharát, melyek mesélni tudnának, s nem utolsó sorban felejthetetlen élményekkel gazdagíthatnak minket.
Bizony-bizony, most induló, veterán autókkal foglalkozó rovatunkban azonnal a nyers erő birodalmába engedünk bepillantást, hogy aztán tesztjeinkkel hamisítatlan vezetési élményt vigyünk az Önök otthonába is. Messzire hajítjuk hát magunktól a modern idők által ránk erőltetett béklyókat és zabolázatlanul kiáltunk bele az alkonyatba. Mindeközben olyan emberekkel ismerkedünk meg, akik szívvel, lélekkel, a lehetetlent nem ismerve varázsolnak újjá korábban elveszettnek hitt, legendás típusokat. Reményeink szerint sikerül megvilágítani, hogy a régmúlt idők járműveinek birtoklása az újakhoz viszonyítva nem luxus, csak éppen elhatározás kérdése, s segítségükkel az olyan álmokat - melyekből jutott nekünk is bőven - még könnyebben elérhetjük. Elméleteink bizonyításban rögtön hazánk egyik leglelkiismeretesebb restaurátor műhelye lesz segítségünkre.
A másik kígyó is nagy lábon élAmennyiben velünk tartanak, holnap egy olyan autóval indulunk útra, melyen több helyütt is feltűnik egy száguldó lovacska stilizált figurája, s mely generációk óta a szabadság jelképe egyben. Talán annyit még elárulhatok, hogy a négylábú csődörök és a csuklyás mérges kígyók időnként jól megférnek egymás mellett. De cikksorozatunkkal majd egy bizonyos hollywoodi filmből jól ismert makrancos hölgy újjászületését is szemmel követjük, mely a feltételezések szerint a garázsban várakozó sokkal fiatalabb másik hüllővel is felveszi majd a versenyt, még annak ellenére is, hogy utóbbi a kéjgáz (NOS) gőzében nevelkedett és 10 hengert tudhat magáénak. Izgalomból tehát nem lesz hiány. Holnap kezdődik az őrület!
A többi már maradjon meglepetés..
