Van igazság a világon: Amerika legdrágább autója egyben Amerika talán legkívánatosabbja is. A Shelby Cobra nem akármilyen ívet járt be a pályafutása során, mindez pedig itt kezdődött, egy alig 960 kilós, 264 lóerős roadsternél. A típus ősatyja, a legelső példány került most kalapács alá, és el is szólította a valaha eladott legdrágább amerikai autónak járó címet. De nem csak itt repkedtek a milliárdok: a brit rekord is megdőlt.
Az RM Sotheby's aktuális aukciója is bizonyította, hogy mostanában a világ legjobb befektetése az autó tud lenni. Korábban már hírt adtunk a modellről, amelyből mindössze egyetlen készült, és amely Carroll Shelby első Cobra modelljeként tisztelhető. Végül a típus 3,85 milliárd forintért cserélt gazdát - ennyit pedig amerikai autóért soha nem fizettek. De miért is ért meg ennyit a veterán?
54 évvel ezelőtt legenda született - galériaA legelső négykerekű Cobra 1962-ben készült, amikor Carroll Shelby a már önmagában dinamikus AC Ace-t egy 260 köbinches, vagyis 4,26 literes Ford V8-assal házasította. Ráadásul nem is akármilyen 4,3-as kerül az alig 960 kilós modellbe: a nagyobb kompresszióval és négytorkú karburátorral készülő variáns 264 lóerőt teljesített 5800-as fordulaton, amelyhez 4800-nál 365 Nm nyomaték társult. Mindez az akkoriban kevésbé hatékony hajtáslánccal is 4,8 másodperces 0-100-as sprintet jelentett, ami még ma is figyelemre méltó eredmény.
Már a legelső példányok is korának egyik leggyorsabb autóinak számítottak
A futásteljesítmény magáért beszélNem csoda, hogy a túlmotorizált, mégis könnyű mivoltában is dinamikus CSX 2000 legendává vált versenyzői körökben. A népszerűség fokozásaképp Shelby ezt a példányt mutatta körbe a potenciális vásárlóknak, időnként átfestve, elhitetve azt, hogy több is létezik az akkoriban még egyedülálló roadsterből. A modell egyébként az életét álló helyzetben töltötte, amelyet mérföldszámlálóján árválkodó 7-es érték is jelez – és felújítás nélkül, eredeti állapotban került kalapács alá.
Eredeti állapotban kerül kalapács alá
Felfoghatatlan mértékű összeg ide vagy oda, az alábbi videót elnézve mindent megértünk - és a boldogság csúcsát élnénk meg, ha bepattanhatnánk a volán mögé.
Tagadhatatlanul vonzó, azonban koránt sem a Cobra volt az aukció legdrágább négykerekűje. Hanem egy Jaguar, amely hasonló receptre épül, de még tovább merészkedik. A D-Type formái és rendeltetési célja is olyan, amivel bárki könnyedén azonosul, különösen, ha ki tud fizetni milliárdokat. Néhány ezúttal nem elég: köszöntsék a legdrágább brit autót, amelyért 6,1 milliárd forintnyi valutát fizettek ki.
Van igazság a világon: Amerika legdrágább autója egyben Amerika talán legkívánatosabbja is. A Shelby Cobra nem akármilyen ívet járt be a pályafutása során, mindez pedig itt kezdődött, egy alig 960 kilós, 264 lóerős roadsternél. A típus ősatyja, a legelső példány került most kalapács alá, és el is szólította a valaha eladott legdrágább amerikai autónak járó címet. De nem csak itt repkedtek a milliárdok: a brit rekord is megdőlt.
Az RM Sotheby's aktuális aukciója is bizonyította, hogy mostanában a világ legjobb befektetése az autó tud lenni. Korábban már hírt adtunk a modellről, amelyből mindössze egyetlen készült, és amely Carroll Shelby első Cobra modelljeként tisztelhető. Végül a típus 3,85 milliárd forintért cserélt gazdát - ennyit pedig amerikai autóért soha nem fizettek. De miért is ért meg ennyit a veterán?
54 évvel ezelőtt legenda született - galériaA legelső négykerekű Cobra 1962-ben készült, amikor Carroll Shelby a már önmagában dinamikus AC Ace-t egy 260 köbinches, vagyis 4,26 literes Ford V8-assal házasította. Ráadásul nem is akármilyen 4,3-as kerül az alig 960 kilós modellbe: a nagyobb kompresszióval és négytorkú karburátorral készülő variáns 264 lóerőt teljesített 5800-as fordulaton, amelyhez 4800-nál 365 Nm nyomaték társult. Mindez az akkoriban kevésbé hatékony hajtáslánccal is 4,8 másodperces 0-100-as sprintet jelentett, ami még ma is figyelemre méltó eredmény.
Már a legelső példányok is korának egyik leggyorsabb autóinak számítottak
A futásteljesítmény magáért beszélNem csoda, hogy a túlmotorizált, mégis könnyű mivoltában is dinamikus CSX 2000 legendává vált versenyzői körökben. A népszerűség fokozásaképp Shelby ezt a példányt mutatta körbe a potenciális vásárlóknak, időnként átfestve, elhitetve azt, hogy több is létezik az akkoriban még egyedülálló roadsterből. A modell egyébként az életét álló helyzetben töltötte, amelyet mérföldszámlálóján árválkodó 7-es érték is jelez – és felújítás nélkül, eredeti állapotban került kalapács alá.
Eredeti állapotban kerül kalapács alá
Felfoghatatlan mértékű összeg ide vagy oda, az alábbi videót elnézve mindent megértünk - és a boldogság csúcsát élnénk meg, ha bepattanhatnánk a volán mögé.
Tagadhatatlanul vonzó, azonban koránt sem a Cobra volt az aukció legdrágább négykerekűje. Hanem egy Jaguar, amely hasonló receptre épül, de még tovább merészkedik. A D-Type formái és rendeltetési célja is olyan, amivel bárki könnyedén azonosul, különösen, ha ki tud fizetni milliárdokat. Néhány ezúttal nem elég: köszöntsék a legdrágább brit autót, amelyért 6,1 milliárd forintnyi valutát fizettek ki.
A 24 órás Le Mans-i viadalok történetében – egy-két kivétellel – mindig volt egy márka, amely évekig uralta a mezőnyt: a 2000-es években ez az Audi volt, előtte 30 évig a Porsche, a 60-as években pedig a Ferrari. Ennél régebbi korokra már kevesen nyúlnak vissza, pedig az 50-es években sikert sikerre halmozó Jaguar is megérdemli az elismerést. Az angol márka egyik legsikeresebb versenyautóját pedig most aukcióra bocsátották.
Az első évében győzelmet aratott - galériaA szóban forgó példány pedig egy D-Type, amelyet az 1953-as győztes, a C-Type eredményeinek megismétlésére alkottak meg a gyáriak, természetesen sikerrel. Az eladásra kínált különlegesség az első olyan darab volt, melyet egy privát csapat, az Ecurie Ecosse számára készítettek el a gyáriak, amelynek skót címeres logója is feltűnik a gyönyörű kék fényezésen.
A D-Type 1956-ban lépett először pályára legendás megmérettetésen, és rögtön meg is nyerte azt, megelőzve a gyári Jaguárokat és a Stirling Moss és Peter Collins által irányított DB3S-t. Az aukción részt vevő, XKD 501 alvázszámú példány és pilótája érdemeit az is tovább növeli, hogy abban az évben a 49 indulóból mindössze 14 autó tudta befejezni a versenyt.
Hangulatos az utastér - galériaA D-Type a szakértők szerint nem csak az angol márka legfontosabb versenygépe, hanem a 24 órás versenyek történelmének egyik legfényesebb csillaga is, ami természetesen azt is jelenti egyben, hogy az RM Sotheby's akcióján teljesen érthető volt a népszerűsége. Az érte kiadott 6,1 milliárdos összeg több mint a másfélszerese a második legdrágább brit autóénak, amely egy 1962-es Aston Martin DB4 GT Zagato.
Sajnos mi csak álmodhatunk arról, hogy egy ilyen különlegesség valaha is a miénk legyen, de ettől függetlenül érdemes végignézni a galériát, ugyanis a veterán versenyautó nem csak az egyik legjobb, hanem egyben az egyik legszebb Jaguar is amely valaha pályára lépett.



