Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Jaguar E-Type ötven évvel az 1961-es premierje után a Genfi Autószalonon ünnepli születésnapját, így biztosak lehetünk abban, hogy számos tökéletesen felújított példánnyal találkozhatunk majd. A villámgyorsan ikonná váló sportautó nem csak festői vonalainak köszönhette elsöprő sikerét, hanem annak is, hogy a hírességek mellett a kevésbé tehetősek számára is elérhető közelségbe hozta a felhőtlen vezetés élményét.

Enzo Ferrari minden idők legszebb autójának nevezte - őt ismerve ez nem kis elismerés

A ’60-as évek hajnalán a 3,8 literes motor 269 lóerős teljesítménye és 352 Nm-es maximális nyomatéka egyszerűen lehengerlőnek számított, csak úgy, mint a 241 km/órás végsebesség, ami a közúti járművek élvonalába emelte a típust. 1964 októberétől aztán egy 4,2 literes motor váltotta fel az XK6-os Jaguarban is megtalálható erőforrást, míg a csúcsot a ’71 utáni darabok motorházteteje alá kerülő V12-es jelentette. A kupék mellett a nyitott tetős példányokért is vérre menő harc folyt, de a helykínálatra is kényes vásárlók a hosszabb tengelytávú 2+2 üléses modell mellett is voksolhattak.

Mára a gyűjtők elsőszámú kedvencévé vált

Objektív szemszögből persze érhetik kritikák az E-Type-ot, de a fékek, a futómű, vagy éppen az összeszerelési minőség árnyas oldala könnyedén feledésbe merül, ha végighúzzuk a kezünket a repülőgépgyártásból átnyergelt Malcol Sayer által megkomponált vonalakon. Ez az a külcsín, amit még Enzo Ferrari is megirigyelt, és ami a New Yorki Modern Művészetek Múzeumába is bevezette a Jaguar büszkeségét.

Az F-Type lehet a szellemi utód - galéria1961-ben 2.256 angol fontot kellett volna a kereskedésben hagynunk az E-Type ellenértékeként, ami ma nagyságrendileg 12,3 millió forintnak (38.000 £) megfelelő összeget takar. Azok a vásárlók, akik akkoriban haboztak, igencsak ostorozhatják magukat, hiszen egy-egy tökéletes állapotú példányért a konkrét darabhoz társított történet függvényében mára nem szégyellnek 40-60 millió forintot sem elkérni. 

Konkrét vásárlási szándék esetén az 5343 köbcentiméteres, V12-es motorral szerelt verziót meleg szívvel ajánlja a külföldi szaksajtó, mivel a ’sorhatos’ példányokkal szemben ezek kiállták az idő próbáját, s igencsak megbízható darabnak számítanak. Egyes vélemények szerint a ’minden idők legszebb és legjobb sportautójának’ járó címet is megérdemlő típusból gyártásának 14 esztendeje során nagyságrendileg 70.000 példány talált gazdára és remélhetőleg a nevet büszkén viselő utódra sem kell már sokáig várnunk.

Egy igazán hangulatos kép a múltból. Ettől még ma is hevesebben ver a férfi-szív