Repül az idő: 1994. október 17-én, azaz ma éppen 25 éve vette kezdetét Mladá Boleslav-ban a Škoda Felicia gyártása. A Favorit utódja 25 esztendeje a cseh autógyártó első olyan modelljeként jelent meg, amelyet már a Volkswagen-csoport tagjaként fejlesztett ki. A Felicia a versenysportban is sikeressé vált, de az ügyfelek körében is népszerű lett, s 2001-ig Mladá Boleslav, Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben összesen több mint 1,4 millió készült e modellcsalád tagjaiból, amely a ferdehátú verzió mellett többek között kombi és platós karosszériával is elérhető volt.
A Felicia új fejezetet nyitott negyedszázada a ŠKODA AUTO történetében. A vállalat már 1991 óta a Volkswagen-csoport tagjaként működött, folyamatosan korszerűsítve a korábbról átvett Favorit, Forman és Pick-up modelleket. A Felicia megjelenése azonban mérföldkőnek számított a vállalat számára, elődjének műszakilag igényes és széleskörű továbbfejlesztéseként ugyanis már 1187 új fejlesztésű alkatrészt tartalmazott. Ferdehátú, Combi, Pickup, Vanplus és Fun modellváltozataiban az újdonság tágas beltérrel és vonzó ár/érték-aránnyal ötvözte viszonylag modern technikáját és akkoriban még aránylag frissnek számító formatervét.
Túlzott izgalmakat nem okozott, de becsületes igáslóként bizonyított
Az előszériás gyártás Vrchlabíban 1994. szeptember 5-én, az első 50 prototípussal vette kezdetét. Az e járművekkel gyűjtött tapasztalatok a Felicia Mladá Boleslav-i gyártásának optimalizálását szolgálták, amely végül október 17-én, hétfőn indult be, az első sorozatgyártású példány ezen a napon 10 óra 20 perckor gördült le a szerelőszalagról. Kilenc nappal később, 1994. október 26-án a Škoda bemutatta az új modell három ferdehátú példányát a nyilvánosság előtt, mégpedig a cseh nemzeti lobogó színeiben. Névadójukat a Károly-hídon és a Moldva-folyó vizével Prága akkori főpolgármestere tartotta.
A Felicia modellnevet nagyon is tudatosan választotta a cseh gyártó. Egyfelől az ötvenes évek végének, illetve a hatvanas évek elejének kabrió-ikonjára utalt, másfelől a latin „felicitas”, azaz „szerencse” szót idézte – így szinte természetes volt, hogy a ŠKODA AUTO annak az Ondráček-családnak ajándékozta a modellcsalád egyik első példányát, akik a Felicia névadójával csaknem egyidőben négyes ikrek születésének örvendhettek.
Nevét a latin szerencse szóból képezték
Az ötajtós ferdehátú változat hosszúsága 40, szélessége pedig 15 milliméterrel haladta meg a Favorit megfelelő méreteit, csomagtartója pedig 21 literrel volt nagyobb. Karosszériaszerkezetét mindemellett jóval nagyobb torziós merevség jellemezte, ami az új lengőcsapágyházakkal, a továbbfejlesztett első futóműgeometriával és a kiegészítő hátsó keresztstabilizátorral jól érzékelhetően színvonalasabb zaj- és lengéskényelmet tett lehetővé. Mindehhez magasabb biztonsági színvonal is járult, amit egy 1995-ben végzett TÜV-törésteszt is igazolt. Az új modell gyártása és összeszerelése is szigorú minőségi követelmények szerint zajlott, ezt az ISO 9002 szabvány szerinti minősítés bizonyította.
A Felicia alapmotorjául négyhengeres, 1289 köbcentiméter összlökettérfogatú benzinmotor szolgált, amely 54 és 68 lóerővel állt rendelkezésre. Az erősebb, 75 lóerős teljesítményű 1.6 MPI motor, valamint az 1,9 literes, 64 lóerős dízel erőforrás 1995-ben érkezett.
A Škoda első lépése volt azon az úton, ahol most már jóval előrébb tart
1995-ben a Škoda a még tágasabb Combi változattal bővítette a modellcsaládot, ugyanezen év augusztusától pedig Kvasinyban a Vanplus szállítójármű és a Pickup is készült. A platós kivitel műszaki alapjain Fun utónéven mintegy négyezer szabadidőjármű is született, amelyek jellegzetes ismertetőjegyéül sárgára fényezett karosszériájuk mellett variálható, 2+2-üléses utasterük szolgált. A haszonjármű-kivitelek különösen népszerűnek bizonyultak, s 1996 és 2000 között a Škoda Volkswagen Caddy néven is készített belőlük közel 19 ezer darabot, amelyek Latin-Amerikában arattak nagy sikert.
Számos korszerű felszerelés is megjelent a Škoda modellprogramjában, például a blokkolásgátló (ABS), az akár négy légzsák, a légkondicionáló berendezés, a szervokormány, az állítható magasságú és fűthető első ülések, az igényes bőrkárpitozás és a fedélzeti számítógép. A vállalat alapítása százéves jubileuma előtti tiszteletadásként a cseh márka 1995-ben a Felicia Laurin&Klement különleges luxusváltozatot is bemutatta, majd olyan további vonzó különleges kivitelek következtek, mint például az 1996-os nyári olimpiai játékok alkalmából készült Atlanta.
Különleges változatok is voltak: a Fun és az L&K változatok egészen ritkák
A Felicia a versenysportban is igazolta sokoldalúságát. 1995 és 1997 között megfelelő kit-car változatában állt rajthoz a rali-világbajnokságon és mindjárt első szezonjában a harmadik helyet szerezte meg kategóriájában. 1996-ban a svéd Stiq Blomqvist/Benny Melander kettős a brit RAC Rali összesített harmadik helyén végzett, miközben megnyerte a 2,0 literig terjedő kit-car-kategóriát. Az 1997-es világbajnokságon a Škoda a második helyen zárt versenygépével kategóriájában.
A modellfrissítés 1998-ban érkezett meg a piacra, amely modernebb fényszórókat, illetve hozzájuk illeszkedő hűtőrácsot is hozott, ezzel a márka belépőmodellje is átvette a nagyobb Octavia által képviselt formai nyelvezetet. A Felicia pályafutása 1 401 489 legyártott példány után 2001 júniusban ért véget a Fabia érkezésével.
Ha nem is néz szép veteránkor elé, küldetését továbbra is sikeresen teljesíti
A modellt főleg olcsósága és egyszerűsége, valamint viszonylagos megbízhatósága nálunk is közkedvelté tette. Egyik változata sem volt túl gyors vagy éppen modern motorizáltságú, de tágas, kényelmes és kissé zajos autóként a megfelelő árazással jól bevágódott a típus. Ezt jól jelzi, hogy a Felicia hazai használtpiaca is közel 100 példányra rúg, de ezek közül méltó állapotban csak néhány van. 25 éves korban ideális lehet egy youngtimerbe a potenciális áremelkedés miatt beszállni, de talán nem ez az olcsó népautó a legjobb lehetőség erre. Ennek ellenére sokakat mindmáig kiszolgál a típus, ezzel pedig maximálisan betölti élete értelmét. Boldog születésnapot kívánunk neki!