A Peugeot közel negyven éve működteti azt a különleges szervezetet, amely veterán típusainak alkatrész-ellátását hivatott biztosítani – már ez a tény sem lebecsülendő, ugyanis kevésbé gondozott háttérrel rendelkező veteránok esetén a tulajdonosoknak bizony eléggé kreatívnak kell lenniük helyenként. Részben erre a háttérre, részben munkatársainak szakértelmére támaszkodva a márka most egy újabb, különleges szolgáltatást is nyújt azon ügyfeleinek, akiket megbabonáztak az idős járművek.

Akár Armand Peugeot első automobilját, a Léon Serpollet mérnökkel közösen konstruált, háromkerekű gőzautó bemutatását (1889), akár a Société des Automobiles Peugeot vállalat hét évvel későbbi megalapítását tekintjük a kezdetnek, tény, hogy a Peugeot család 210 éve létrehozott ipari birodalma több mint 120 éve foglalkozik autók gyártásával.

Ez több elméleti hagyatéknál: az évek során a márka számtalan olyan típust alkotott, amelyek nélkül talán más irányt vett volna az autóipar fejlődése. Az nyilvánvaló, hogy a Peugeot története elválaszthatatlan az európai mobilitás evolúciójától – az azonban már nem mindenki számára ismert, hogy a család évtizedek óta aktív és kreatív erőfeszítéseket tesz azért, hogy az értékes múlt minél több elemét megőrizze.

Az első alany egy 205 GTI: ráfér a restaurálás

Az 1982-ben létrehozott L'Aventure Peugeot a két évszázados múlt minden relikviáját gondozza, a kerékpároktól kezdve a kávé- és borsőrlőkön át a női fűzőkig, fő profilja azonban természetesen az automobil. Téved azonban, aki azt gondolja, a 6000 négyzetméteres gyári múzeummal kimerül a szervezet tevékenysége. Az Armand Peugeot dédunokája, a vállalat mai képét megformáló Pierre Peugeot által létrehozott intézmény (amelyet jelenleg Pierre fia, Xavier Peugeot gondoz) nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy hozzájáruljon a világszerte fellelhető több millió idős, youngtimer vagy veterán korú Peugeot működőképes állapotban tartásához.

Ennek érdekében korabeli alkatrészek páratlanul gazdag katalógusát hozták létre: az interneten kereshető gyűjteményben jelenleg közel száz évre (a Peugeot 201-esig) visszamenőleg találunk eredeti, vagy azzal megegyező minőségben utángyártott, a szervezet tanúsítványával igazolt alkatrészeket. A katalógus jelenleg 16 ezer cikkszámot tartalmaz, és folyamatosan bővül.

A jó és alapos munka első lépése: mindent ízekre szedni

A L'Aventure Peugeot igazi kincsestár tehát azok számára, akik maguk újítják fel öreg Peugeot-jukat. A szervezet vezetői azonban tisztában vannak azzal, hogy nem mindenki rendelkezik az ehhez szükséges idővel vagy szakértelemmel. Az ő kedvükért indítják el restaurátori szolgáltatásukat: 2021-től megkezdik az arra érdemes öreg Peugeot járművek felkutatását és helyreállítását.

Az aprólékos gonddal életre keltett, teljes körű dokumentációval, valamint eredetigazolással ellátott veteránok szabadon megvásárolhatók lesznek, a várakozások szerint a kereslet jóval meghaladja majd a múzeumi műhely kapacitását. Ez a trend egyébként más autómárkáknál is megfigyelhető: a ritkább típusok esetében sokan már az újragyártás lehetőségét is megvalósították.

A kor mindenen otthagyja a bélyegét - galéria

A feladat egyébként nem új a szervezetnél dolgozó szakemberek számára, hiszen a L'Aventure Peugeot régóta vállalja magángyűjtők autóinak részleges vagy teljes felújítását. A különbség az, hogy az új projektben nem „hozott anyagból” fognak dolgozni, hanem a felújítás alanyát is maguk szerzik meg: az ügyfél kulcsra kész veteránautót kap, természetesen a megfelelő szervizháttérrel együtt.

A projekt referenciamunkája egy igazi közönségkedvenc: egy Peugeot 205 GTI lesz. A 130 lóerős, 1,9 literes motorral szerelt autó a képeken látható, kellőképpen megfáradt állapotban érkezett meg a Sochaux-i műhelybe, így a projekt bőségesen ad majd munkát a szervezet szerelőinek, karosszéria-lakatosainak, kárpitosainak és egyéb szakértőinek.

Fontos az erős háttér, mielőtt belevágunk a munkába

A veteránok piaca tehát még mindig felfelé lép, és ahogyan látjuk a viszonyok alakulását, igenis megéri beléjük fektetni – már csak azért is, mert a fáradtságos munkát nem feltétlenül csak anyagilag hálálják meg, hanem élményekkel is. A 860 kilós GTI például 7,6 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, ami a mainál jóval szerényebb zajszigetelés, karakteresebb motorhang és jobb átláthatóság triójában sokkal emlékezetesebb pillanatokat eredményez, mint egy mai langyos sportmodellben. Ahhoz, hogy egy veterán felújítása kellemes élmény legyen, elsősorban egy olyan hozzáértő szerelő kell, akiben meg is bízunk (persze a saját szaktudás még nagyobb előny), ha pedig olyan márkát választunk, amelynél kaphatunk alkatrészt a munkához, még nyerőbb helyzetben vagyunk.