A márciusi Genfi Autószalon hajrájának kezdetén már le is rántotta a leplet a BMW a legnagyobb újdonságáról. A 4-es kupé ötajtós verziójának bemutatkozása hattagúvá duzzasztotta a modellsorozatot, megnyerő csomagot kínálva a dinamizmusra és különlegességre, ám ugyanakkor némi praktikumra is vágyóknak.
A legfinomabb variáció? - galériaA Gran Coupé nem csak a formákat, a méreteket is kétajtós testvérétől örökölte: 4 638 mm-es hosszához 2 810 mm-es tengelytáv társul, de az 1,825 méteres szélesség is változatlan maradt. A praktikum a karosszéria emelését kívánta, ami meg is történt: az ötajtós kiadás teteje 12 mm-rel magasabban és 112 mm-rel hosszabban nyújtózik, nagyobb teret adva a hátul utazóknak (akik végszükség esetén 3-an is lehetnek) és a csomagoknak.
Praktikumot öntöttek a dinamikus formákba
Az így kialakult 480 literes csomagtér a kétajtósénál 35 literrel nagyobb és ugyanakkora, mint a 3-as szedáné, szükség esetén pedig az ülések 40:20:40-es arányban történő döntésével 1,3 köbméterre növelhető. Ígéretes – aki pedig ennél többre vágyik, az még a kombin innen megtalálja a hasonló formákkal csak terebélyesebb farral rendelkező 3-as Gran Turismót is a kínálatban. A csomagtérfedél egyébként szériában elektromosan mozgatható, szükség esetén akár láblendítéssel beindítva a folyamatot.
A csomagtér mérete a szedánéval egyezik, a nyitás alapból elektromos
A megszokott formák, anyagok, színek...A keret nélküli ajtók mögé lesve a sorozat ismerői nem lepődnek meg nagyon: a 3-as/4-es modellekben megszokott formákat a már ismert csomagok alapján a már ismert változatokban szabhatjuk személyre. A Sport, a Luxury és a Modern Line felszereltségi csomagok mellett M-sportcsomagot is kérhetünk az alapverzióhoz, ha pedig az így némileg kötött szín- és anyagkombinációk nem elégítenék ki vágyainkat, a gyártó Individual részlegéhez fordulva minden kívánságunk teljesülhet.
...ismert, részben kötött variációkban kérhetőkA hajtásláncok is a már ismert kombinációkban elérhetők. A csúcsot a háromliteres, 306 lóerős erőforrás képviseli, amelynek 400 Nm-es nyomatéka már 1 200-as fordulattól jelentkezik és egészen 5 000-ig kitart. A kellemes orgánumú hathengeres 5,5 másodperces 0-100-as sprinttel és elektronikusan szabályozott 250 km/h-s végsebességgel ruházza fel a 4-es Gran Coupét, miközben abroncsmérettől függően 8,1-8,3 l/100 km-es fogyasztással is örvendeztetni képes. Még többet kapunk, ha a széria hatfokozatú váltót a nyolcgangos automatára cseréljük: 5,2 szekundumos sprint mellett 7,5-7,6 literre csökkent étvágyat kapunk.
Három benzines és két dízel, 143-tól 306 lóerőig
A többi erőforrással is hasonlóan csodát tesz a nyolcgangos váltó. A kétliteres, 245 lóerős turbómotorral (350 Nm) szerelt 428i álló helyzetből 6,1 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra, fogyasztása pedig a gyári vegyes ciklus szerint akár 6,3 literben is megállhat. A benzinesek közül a beszállót kezdetben ugyanennek a motornak a 184 lóerős (270 Nm) verziója adja, amely legjobb esetben 7,5 szekundumos 0-100-as sprintet kínál 236 km/h-s végsebességgel. Az átlagfogyasztás 6,1-6,6 l/100 km is lehet.
A dízelek kínálatában sem találunk új ismerőst: kezdetben a kissé kulturálatlan kétliteres öngyulladós két verziója áll rendelkezésre. A 18d 143 lóerőt és 320 Nm nyomatékot kínál, amivel 9,1 másodperces 0-100-as sprint, 213 km/h-s végsebesség és 4,5 literes fogyasztás lehet a miénk. A 20d mindössze egyetlen deciliterrel kortyol többet ennél, ugyanakkor 184 lóereje és 380 Nm-es nyomatéka 7,5 másodperces 0-100-as sprintre és 236 km/h-s végsebességre elég.
A nyárra teljessé válik a kínálat
Magas fokú dinamizmust ígér a BMWA forgalmazás kezdetén a 28i és a 20d hajtáslánc lesz elérhető összkerékhajtással – a későbbiekben ez a motorkínálattal együtt bővül. A gyártó a nyárra ígéri a 313 lóerős 35d motor érkezését, amelyhez szériában jár majd az összkerékhajtás, de a 30d is ekkor kerül be az árlistába. Ekkora ez utóbbi, valamint a 35i és a 20i erőforrás is kapható lesz majd négykerékhajtású verzióban.
Menetdinamikailag a kupét megközelítő képességeket ígér a BMW, amelyből az 50-50 százalékos tengelyterhelés és az alacsony súlypont is kiveszi a részét. Elöl alumínium kettős keresztlengőkaros futóművet, míg hátul ötlengőkaros multilink kialakítást találunk. Az alapból változó rásegítésű kormányművet felár ellenében a kormányállástól függően változó áttétellel is rendelhetjük, amely a végállások közelében nagyobb kerékfordulást biztosít a volán elfordításával. A hatékonyságban a jó légellenállási együttható is közrejátszik: a 0,274-es érték jónak számít a kategóriában.
Az extrák választéka az innovatív prémium gyártótól megszokott: az adaptív futóműtől kezdve a legmodernebb kialakítással és kapcsolódási formákkal rendelkező központi rendszeren át, a HUD-on keresztül a különféle vezetői segédrendszerek választékáig mindent megtalálunk a listában, csak győzzük megfizetni.
Aranyfényben, aranyáron? Az opciókat pipálgatva a szerényebb motorokkal is eljuthatunk 20 millió fölé
Utóbbi kérdésben egyelőre teljes választ nem adhatunk: az alapárak ugyanis egyelőre ismeretlenek. Valószínűsíthető, hogy a kétajtósnál egy hajszállal drágább lesz a 4-es Gran Coupé, ami hasonló motorizáltság esetén hozzávetőlegesen 2-2,5 milliós pluszt jelent majd a 3-as szedánhoz képest, igaz, ebben már némi plusz felszereltség is benne foglaltatik. A típus beszállója 11 millió forint magasságában alakul majd. A márciusi Genfi Autószalonon történő bemutatkozást követően erre a kérdésre is fény fog derülni, mi pedig első kézből szállítjuk majd az információkat.