Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A BMW kissé váratlanul már most lerántotta a leplet az 1-es új generációjáról, amely a nagyközönség számára csak a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatkozik be. Az újdonság hatékony turbómotorokkal, erőteljesen személyre szabható belbeccsel, fejlett technológiai arzenállal és friss külsővel igyekszik élre törni a vásárlók kegyeiért folytatott harcban.

Már első pillantásra jól látszik, hogy a modellváltásnál nagyot nőtt az egyes, és – ahogy azt már minden BMW esetében megszokhattuk – ezúttal is központi téma lesz a formaterv. Az ugyanis miközben kétségtelenül magán tudja a márka formajegyeit, sokakat megoszt majd. Az 5-ös GT-éhez hasonló első világítótestek, a masszív, játékos hátsó traktus és az éles ívek összjátéka modern, ám némileg ellentmondásos összképet nyújt.

Erőteljes átalakulás, nagyobb méretek - galériaAz F20-as kódnevet viselő modell ugyanazon alapokat kapja, mint a hamarosan szintén bemutatkozó új 3-as (F30). Az ötajtós kiadás az elődnél 85 mm-rel hosszabb (4 324 mm), amelyből 30 millimétert tesz ki a tengelytáv gyarapodása. A szélesség is 17 mm-rel 1 765-re nőtt, miközben a magasság változatlan: 1,421 méter. A BMW szerint a növekedés hatására a hátsó utasok 21 mm-rel nagyobb lábteret kapnak, a csomagtér pedig 30 literrel, 360 literesre bővült.

Belül nem kapunk nagy meglepetést: a márka ismerősei a jól megszokott formákkal és megoldásokkal találkozhatnak. A nagyobb testvérekből ismerős beltér jobb minőséget és kidolgozást is hoz az 1-es szériának, miközben az extralista is a „nagyok” legtöbb vonzó felszereltségét tartalmazza.

Hátsókerékhajtás és dinamikusabb motorok - galériaAhogy a sportos gyártótól már megszokhattuk, a hajtáslánc tartogat finomságokat. A minden kiadás esetében széria hatfokozatú kézi váltó helyére ugyanis az 1-esbe először kérhető a nyolcfokozatú bolygóműves automata. De a java még hátra van. Nagy újdonságként köszönthetjük a várva-várt 1,6 literes, turbós benzinmotort, amely már a forgalmazás kezdetén rögtön több kivitelben kéreti magát.

A kettős megfúvású turbóval lélegeztetett benzines a 116i esetében 136 lóerőt teljesít dízeles, 4400-as fordulaton, amelyhez 1350-től egészen 4300-ig 220 Nm nyomaték is társul. Ezzel az összeállítással az ötajtós modell 8,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, miközben végsebessége 210 km/h. Igazán kellemes adatok egy alapmotorhoz – sőt, a szívmelengetésről a váltótól függően 5,5-5,7 literes vegyes fogyasztás is gondoskodik.

Feljebb lépve a 118i fogad, amely a bemutatás idején a benzines csúcsmotor is lesz. Nem sokáig, ugyanis hamarosan érkezik a kétliteres, turbós 28i (245 LE) és a háromliteres, turbós 35i is (306 LE). Addig viszont a vásárlóknak be kell érniük a 4800-as fordulaton jelentkező 170 lóerővel, amit 1500 és 4000 között 250 Nm nyomaték körít. Esetében a 7,4 másodperces 0-100-as sprinthez és a 225 km/h-s végsebességhez az 5,8-5,9 literes átlagfogyasztás lehetősége társul.

Szerény étvágyú, erős és nyomatékos motorokkal.A kezdő dízelpalettát szintén egyetlen motorral – pontosabban annak három kiadásával – tudják le a bajorok: a kétliteres dízel 116, 143 és 184 lóerős kiadásban lesz elérhető. Utóbbi, vagyis a 120d, 7,2 másodperces gyorsulási értékével a jelenlegi motorpaletta leggyorsabb modellje lesz, miközben 4,5-4,6 literes átlagfogyasztásával továbbra is kedvezhet a pénztárcáknak.

Ennél a két szerényebb dízel sem kér sokkal kevesebbet, csupán 1 illetve 3 deciliter a differencia, miközben a csúcsverzió 380 Nm-es nyomatéka is lecsökken esetükben: 60 ill. 120 Nm-rel. A legtakarékosabb motor a maga 4,3 l/100 km-es értékével a 116d, amely megfelelő dinamikát (10,3 s; 200 km/h) is biztosít.

A leleplezésre hozott ötajtós, ferdehátú kiadást hamarosan követi majd a háromajtós modell, amit a későbbiekben a már ismert kupé és kabrió, valamint egy nagyobb, tágasabb Gran Turismo változat követ majd. A nagyközönség először szeptemberben, a Frankfurti Autószalonon láthatja a modellt – mi ott leszünk, és a helyszínről szállítjuk majd a legfrissebb információkat.