Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Rolls-Royce háza táján nem csak legenda, hogy a mérnökök élete csupa játék és mese. Fejlesztőként dolgozó barátunktól tudjuk ugyanis, hogy amíg egy BMW egy-egy alkatrészének fejlesztésére 1 euró jut, akkor az a brit márkánál legalább 10, magyarán a takaró gyakorlatilag addig ér, ameddig a konstruktőrök nyújtózkodnak, s a határtalan költségvetés bizony magán a végeredményen is meglátszik. Ezek után képzeljük el, hogy az új Wraith még a cégen belül is mindenből a legjobbat és csakis a legjobbat kapta!

A 'Fastback' sziluett új a Rolls háza táján - élőben nagyobb, laposabb és nemesebb mint gondolnánk

Noha az újdonság a Ghost alapjaira építkezik, tengelytávolsága 18 centiméterrel lett kurtább, igaz a 3,11 méteres érték ezzel együtt sem fog szűkösségről árulkodni. Az agilitást a futómű finomhangolása is segíti, így például a hátsó tengely fesztávolsága 2,5 centiméterrel lett szélesebb, de a konstrukció velejét mégiscsak a változtatható karakterisztikájú légrugók és az adaptív lengéscsillapítók adják.

Nem sofőrös autó, de hátul is ízig-vérig RollsNem szabad hát meglepődni, amikor a szedános formáit levetkőző légvonalas kupé a kanyarokban is elhúz mellettünk. Mindenesetre a tervezők fantáziája hasonlóan szabadon szárnyalhatott, igaz, a szögletes orr és a Bentley Continentalhoz hasonlítható „Fastback” tetővonal sziluettje némi kontrasztot képez. Noha az 5,27 méter hosszú Wraith C-oszlopa mögött ezúttal is lehetőség nyílik utasként is elrejtőzni, az új modell egyértelműen vezetőközpontú autónak készült, s bizony a 6,6 literes V12-es motor 632 tagú ménese nem is adhat okot a panaszkodásra. A teljesítmény azonban annak ellenére is bagatell jellemző, hogy a Wraith a márka történelmének rekordere,  rugalmasságban és a nagy tömeg repítésekor mégis a nyomatéké a főszerep, úgyhogy tessék erősen megkapaszkodni: 1500-as fordulattól hegyomlásnyi 880 Nm tépi az abroncsokat.

Nem sofőrös autó, de hátul is ízig-vérig RollsNem szabad hát meglepődni, amikor a szedános formáit levetkőző légvonalas kupé a kanyarokban is elhúz mellettünk. Mindenesetre a tervezők fantáziája hasonlóan szabadon szárnyalhatott, igaz, a szögletes orr és a Bentley Continentalhoz hasonlítható „Fastback” tetővonal sziluettje némi kontrasztot képez. Noha az 5,27 méter hosszú Wraith C-oszlopa mögött ezúttal is lehetőség nyílik utasként is elrejtőzni, az új modell egyértelműen vezetőközpontú autónak készült, s bizony a 6,6 literes V12-es motor 632 tagú ménese nem is adhat okot a panaszkodásra. A teljesítmény azonban annak ellenére is bagatell jellemző, hogy a Wraith a márka történelmének rekordere,  rugalmasságban és a nagy tömeg repítésekor mégis a nyomatéké a főszerep, úgyhogy tessék erősen megkapaszkodni: 1500-as fordulattól hegyomlásnyi 880 Nm tépi az abroncsokat.

Teljesítmény: elegendő...

Korábban ezeket az adatokat nem is publikálta a Rolls, mondván, hogy minden „elegendő”, s ilyen tekintetben valóban felesleges is a számháború hadüzenete. Mindenesetre a 2,3 tonnás nagyvad 4,6 szekundum alatt teljesítené a nemességéhez nem is illő 100-as sprintet, s a flúgos futam csak az elektronikusan korlátozott 250 km/órás felső határértéknél ér véget. A fogyasztás pedzegetése már végképp illetlenség, de a gyáriak örökké optimista adatai 14 literes vegyes étvágyat ígérnek, míg városban ’szerény’ 21 litert küld túlvilágra minden kísértetek szelleme.

A patinás felszín csúcstechnikát leplez

A spórolásban egyébként a ZF nyolcfokozatú automataváltójának is szerepe van, ami a típus lemezei alatt minden korábbinál jobban informált, ugyanis az optimális váltások megítéléséhez még a navigációs rendszertől is kap bemenő adatokat (például, hogy egy kanyarkombináció első ívét követő rövid egyenesben nem szükséges felváltani) – zseniális.

Primitívnek tűnik, de csak hagyománytisztelőAmi az utasteret illeti, ott a luxus burjánzása olyan mértéket ölt, hogy a tulajdonosok vélhetően maguk sem tudják majd megfelelően értékelni, mivel is állnak szemben: hosszú napokon át válogatott bőr kárpitok, a világ túlvégéről származó, végtelen folyókon leúsztatott fa alapanyagokból készült borítások a legtapasztaltabb kézműves mesterek tálalásában. Az olyan ordítóan finom megoldásokhoz, mint például a klímakonzol hagyományos kezelőszervei a háttérben csúcstechnológia társul, legyen szó multimédiás központi rendszerről, okostelefonok kompatibilitásáról, vagy éppen intelligens asszisztens berendezésekről.

A patinás felszín csúcstechnikát leplez

A spórolásban egyébként a ZF nyolcfokozatú automataváltójának is szerepe van, ami a típus lemezei alatt minden korábbinál jobban informált, ugyanis az optimális váltások megítéléséhez még a navigációs rendszertől is kap bemenő adatokat (például, hogy egy kanyarkombináció első ívét követő rövid egyenesben nem szükséges felváltani) – zseniális.

Primitívnek tűnik, de csak hagyománytisztelőAmi az utasteret illeti, ott a luxus burjánzása olyan mértéket ölt, hogy a tulajdonosok vélhetően maguk sem tudják majd megfelelően értékelni, mivel is állnak szemben: hosszú napokon át válogatott bőr kárpitok, a világ túlvégéről származó, végtelen folyókon leúsztatott fa alapanyagokból készült borítások a legtapasztaltabb kézműves mesterek tálalásában. Az olyan ordítóan finom megoldásokhoz, mint például a klímakonzol hagyományos kezelőszervei a háttérben csúcstechnológia társul, legyen szó multimédiás központi rendszerről, okostelefonok kompatibilitásáról, vagy éppen intelligens asszisztens berendezésekről.

Az árnak csak a csillagos ég szabhat korlátokat

És az ár? A kérdés önmagában is derogál a forgalmazóknak, s kívánságoktól függően bizonyára csak a csillagos ég adhatna választ, de eltévedt verebek nagyságrendileg nettó 70-75 millió forintnak megfelelő belépőről csiripelnek – ennyi szépségért ez valójában csak aprópénz.

Nem sokkal a bemutató után a Rolls-Royce hivatalos weboldalán lehetőség nyílt a Wraith konfigurálására is, így aztán magunk is eljátszottunk a gondolattal, hogy milyen is lenne a saját szellemünk. Nos, villámgyorsan bebizonyosodott, hogy gazdagnak lenni nehéz is lehet, hiszen a gyönyörű túraautó opciós tételeinek sokszínűségével nem is olyan könnyű szép végeredményre jutni, így kedvenc színeink válogatásából könnyedén kisülhet egy minden eleganciát mellőző ripacs négykerekű is.

Nem is olyan egyszerű a megfelelő színeket kombinálni

A feladatnak csak akkor érdemes nekiveselkedni, ha nem csak dollár-, de időmilliomosok is vagyunk, hiszen még azt is magunk határozzuk meg, hogy az öltések mentén milyen szín alkosson kontrasztot a kárpittal, de éppenséggel Emily is lehet aranyból, sőt, még világíthat is. Az opciós tételekről most nem érdemes szólni, nyílván mindent be kell jelölni, hiszen az olyan apróságok, mint a gyakran kompakt modellekben is szériafelszereltségnek számító adaptív tempomat, vagy a szellőztetett ülések a Wraithben alapesetben még nincsenek benne.

Nincs olyan kombináció, amit a Rolls ne váltana valóra. A képre kattintva Önök is próbálkozhatnak...

Érdekesség, hogy az autó oldalára rendelhető csíkot a Földön csupán egy maroknyi művész lenne képes megfesteni, de mi még Mark Court-tel is kiszúrhatunk, aki a Rollsnál erre egyedüliként hivatott. Kérjenek hát nyugodtan párhuzamosokat, ami bizony igencsak sokat emel az autó értékén, megítélésén...

- Hogy legközelebb mindenki tudja, hogy 10 másodperc előnyszerzésért miken gázol át...

Ezek után már csak egy gondolat bánt minket. Minthogy nemrégiben egy vadonatúj tesztautónkon úgy hajtott át egy BKV busz, mintha csak egy felmosórongy állt volna az útjában, van egy sanda gyanúnk, hogy a hasonlóan felelőtlen pilóták egy olyan műremekkel sem bánnának másként, mint a Wraith, ami még a puszta anyagiak birtokában sem lenne kifogástalanul javítható.