Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Megannyi ízelítő elhintését követően a Škoda tegnap este az egyik legfontosabb lépést tette meg: bemutatkozott a Kodiaq, amivel egyrészt bővül a Volkswagen cseh leányválallatának palettája, másfelől olyan modell jelenik meg a kínálatban, amelynek köszönhetően olyan új vásárlók is a márkához pártolnak, akik eddig másutt találták meg a választásukat. A Škoda Németországban rántotta le a leplet az első nagy SUV-járól.

Ismert formák, de teljesen új modell - galériaEzúttal persze csak az újságírók hada előtt mutatták meg az újdonságot, a közönség első ízben a Párizsi Autószalonon találkozhat a cseh hobbiterepjáróval. A gyártó a kategória legnagyobb csomagterével is promotálja a Kodiaqot, amely méretes hosszával (4700 mm) és 2791 mm-es tengelytávolságával tényleg kiemelkedően tágas belső teret képes nyújtani. A csomagtér tekintetében a legnagyobb jelző ezúttal 720 litert jelent, ami tényleg óriási, ráadásul az opcionálisan választható, ledönthető anyósülésnek köszönhetően akár 2,8 méter hosszú tárgy szállítására is alkalmassá válik az autó, ráadásul bizonyos hajtáslánccal akár 2,5 tonna vontatására képes.

A hangsúlyos pontok mellett a külsőről is szót kell ejtenünk. A Škoda stílusjegyei természetesen nem maradhattak el, így a függőleges osztású hűtőmaszk és az új Superb által bevezetett Fényszóró, valamint hátsó lámpa kialakítás a Kodiaq külsején is visszaköszön, azonban a Škodásan letisztult, elegánsan szögletes vonalak között vannak egészen újszerűek is.

Letisztult, de vannak izgalmas részletek - galériaIlyen a fényszórók alá rajzolt 'könnycsepp' vagy a számos helyen feltűnő vízszintes tagolás, amely az összhatást hivatott filigránabbnak éreztetni. A világítótestek persze már LED-es technológia alkalmazásával készültek, ráadásul a hátsó lámpa esetében mindez alapfelszereltséghez tartozik.

Noha az MQB platformra épült Kodiaq mindösszesen 40 mm-rel növi túl az Octaviát, mégis sokkal nagyobb belső teret kínál az amúgy is tágas kompaktnál. Mindez azt jelenti, hogy a száraz fejtér, lábtér és egyéb, a helykínálatot jellemző mérőszámokban bajnok az új modell. A műszerfalon ugyancsak a Škodára jellemző kezelőszervek találhatóak, azonban az eddig megszokott vízszintes osztással szemben a szakemberek itt a függőleges tagolást is alkalmazták, például a légbeömlők esetében.

Az óracsoport abszolút a jellegzetes, megszokott szintet hozza, ahogy a középkonzol is a már megszokott elemekből építkezik, ide értve a multimédiás fedélzeti rendszert és a klímaberendezés kezelőpaneljét. A vásárlók immáron olyan kényelmi extrák között válogathatnak mint a fűthető kormánykerék, a háromzónás légkondicionáló vagy a szellőztetéssel is felvértezett, elektromosan állítható első ülések. Ezen a szinten már kötelező a hangulatvilágítás, ahogy a többféle választható kárpitozás is. Utóbbit illetően a szövet és a bőr mellett Alcantara is rendelkezésre áll.

7 főre is alkamas - galériaA biztonsági arzenál olyan elemekből tevődik össze mint a különféle kamerák rendszere, a városi ráfutásgátló fékfunkció, míg opcionálisan aktív gyalogosvédelem, adaptív tempomat, sávtartó és holttérfigyelő asszisztens, illetve forgalom figyelő segéd kérhető az újdonsághoz. A Škoda Connect néven ismert multimédiás fedélzeti rendszerbe már online szolgáltatásokat is integráltak, míg az Apple CarPlay és az Android Auto funkciók már elhagyhatatlannak számítanak. A kijelző alapesetben 6,5 col képátlójú, azonban opcionálisan 8 hüvelykes érintőpanel is választható az autóhoz. Az innovációk sorát gyarapítja a telefontartó üreg is, amely az arra alkalmas készülékeket vezetéknélküli töltéssel képes táplálni.

A Berlinben bemutatott nagy SUV motorházába a csehek kezdetben ötféle hajtásláncot kínálnak - mindegyik start/stop rendszerű, illetve a fékenergia visszatáplálása is szerepel a repertoárban a fejlett hőmenedzsment mellett. Az alapot persze a 2.0 TDI jelenti, amely 150 lóerővel és 340 Nm-rel, illetve 190 lóerővel és 400 Nm-rel érhető el.

Okos megoldásokból nincs hiány - galériaA belépő kétliteres turbódízel a gyáriak ígéretei szerint kerek 5 literes étvágyú (131g CO2/km). A benzines beugrót a 125 lóerőre skálázott 1.4 TSI jelenti, méghozzá 6 literes átlagfogyasztással (140g CO2/km).A közepes benzines a 150 lovas 1,4-es lesz, míg a benzines csúcsot a 180 lóerőt tudó 2.0 TSI jelenti, habár utóbbival kapcsolatban egy 280 lovas kiadásról is szólnak a pletykák, ám erről egyelőre szűkszavú a gyártó.

Váltók tekintetében a hatgangos kézi szerkezet jelenti a bázist, felárért pedig motorváltozattól függően hatfokozatú DSG vagy a teljesen új, a Kodiaqban debütáló hetes DSG kérhető, illetve szükség szerint a konszern jól ismert, megbízható összkerékhajtása is bepipálható lesz az extralistán. Bizonyos konfigurációk esetében a sofőr vezetői üzemmódok között is kapcsolgathat, ezzel más-más váltó-, motor-, klíma- és kormánybeállításokat alkalmazva.Az összkerekes verzióknál egy úgynevezett havas üzemmód is rendelkezésre áll, amelynél az ABS, az ASR és az ACC rendszereket hangolja a vezérlés a csúszós útviszonyokhoz.

A hétüléses Škoda SUV-ot tehát igyekezett mindennel megtömni a gyártó, ami egy újabb sikergyanús történetet körvonalaz. A márkanév mellett a csehektől megszokott, hihetetlen helykínálat és a korrekt árképzés a szegmensben egyedülálló ajánlatot eredményezhet, ám ennek megítéléséhez mindenképp meg kell várnunk a hazai árlista megjelenését.