„A Mercedes legjava – ez az új C-osztály, amely sok tekintetben állít fel mércét a középkategóriában” – így jellemezte Prof. Dr. Thomas Weber, a Daimler AG igazgatósági tagja illetve a konszern és a Mercedes-Benz kutatási-fejlesztési vezetője a márka legfrissebb büszkeségét. Ola Källenius, a Mercedes-Benz Cars értékesítési vezetője sem vélekedett sokkal szerényebben: „A legjobbat vagy semmit!”, nyilatkozta az úriember, hozzátéve, hogy „olyan érzés beülni az új C-osztályba, mintha eggyel magasabb kategóriájú autóba szálltunk volna be”.
Szinte az utolsó csavarig új a C-osztályA vadonatúj C-osztály hivatalos leleplezésére a mai nap folyamán került sor, tehát már mindent tudunk az igencsak ígéretesnek tűnő autóról. A modell pedig nem csak a piac, de a márka számára is rendkívüli fontossággal bír, ugyanis a C-sorozat a gyártó legnagyobb példányszámban értékesített modellje – a 2007-ben debütált elődből például közel 2,5 milliót értékesítettek a stuttgartiak. Ahogy az egy ilyen komoly kaliberű típusváltásnál illik, az újdonságot a tervezők szinte az utolsó csavarig újraálmodták – csupán a lemezek alatt idézi néhány ponton az elődöt a technika, de mind a méretek, mind az innovációk, mind pedig a formanyelv tekintetében új kategóriába lépett a C-osztály.
A hátul ülők profitálnak a méretnövekedésbőlAz elődnél lényegesen lágyabb dizájn nem véletlen: az autó tökéletesen illeszkedik a márka friss arculatába, a C-osztály pedig ennek értelmében kísértetiesen hasonlít az S-osztályhoz, a zászlóshajótól ráadásul nem csupán a formákat örökölte a kistestvér, hanem technikai fronton is sok minden érkezett a Mercedesek királyától. A gyári képeket elnézve a lágy vonalvezetés jól rejtegeti a dimenziókat, így elsőre fel sem tűnik a méretnövekedés, pedig az immár 4686 mm hosszú C-osztály 95 mm-rel nyúlánkabb és 40 mm-rel szélesebb (1810 mm) lett, a 2,84 méteres tengelytávolság pedig 8 centimétert gyarapodott. Az eredményül kapott nagyobb belső tér a gyári közlemény szerint elsősorban a hátsó utasok javára válik, s a csomagtartó szintúgy öblösebb lett – immár 480 literes.
Nagy lenti, vagy klasszikus kis csillaggal - galériaKét különböző arculat között választhatnak a leendő vásárlók: az egyik sportos, központi csillagos hűtőmaszkkal érkezik, a másik pedig (Exclusive kivitel) a márka hagyományos hűtőmaszkját kapja meg, a klasszikus Mercedes-csillaggal a géptetőn. A maszk lamellái a légellenállás csökkentése érdekében teljesen lezárhatóak. Alapfelszerelésként halogén-fényszórók járnak, de kapható két energiatakarékos fénydiódás (LED) változat is: a statikus kivitel, illetve a dinamikus „LED Intelligent Light System“. Karakteres fények teszik sötétben is összetéveszthetetlenné az új C-osztályt, a hátsó lámpa pedig minden esetben fénydiódás.
Az utastérről nemrégiben már adott ki a Mercedes hivatalos képeket, úgyhogy itt nincs meglepetés; tetszetős formáival igazi prémiumhatást kelt az enteriőr, amely érzést az ígéretek szerint igényes, finom anyagok tetéznek. Az automataváltóval szerelt autókon nagy, egyrészes dóm lendül át elegánsan a középső szellőzőktől a kartámaszig, míg a manuális sebességváltós járművek középkonzolja valamivel meredekebb, és két, egymástól elválasztott dekorációs elemmel érkezik.
Gyönyörű az új belső - galériaA középkonzol blikkfangja a középre helyezett, szabadon álló képernyő szériában 7, vagy COMAND Online felszereltség esetén 8,4 colos átmérővel. További fejlesztési lépés az innovatív érintőpad a középkonzoli vezérlő kézpihentetőjén. Akárcsak egy okostelefon esetében, itt is ujjmozdulatokkal irányítható róla a fejegység valamennyi funkciója - kézírással lehet beadni rajta betűket, számokat és különleges jeleket. Kezelésekor egyértelmű tapintási visszacsatolást kap az ember a rendszertől. Szintén új a C-osztályban a vetített kijelző (HUD), amely a sebességet, a sebességhatárokat, a navigációs útmutatásokat és a DISTRONIC PLUS jelzéseit mutatja.
Az ügyfelek három felszereltségi szintből választhatnak: az Avantgarde-nál a dinamika, az Exclusive verziónál az elegancia, míg az AMG-nél a fokozott sportosság kerül előtérbe. Egyvalami közös bennük: a fejlett padlólemez, futómű és karosszéria konstrukció. Kisebb súly, nagyobb szilárdság, optimalizált rezgés- és zajkomfort, valamint nagyfokú ütközésbiztonság – ezek érdekében kapott innovatív könnyűszerkezetes karosszériát az új C-osztály. Az alumínium-hibrid konstrukció körülbelül 70 kilogrammal könnyebb a hagyományos acélnál, s a jármű össztömege szummában 100 kilóval lett alacsonyabb, ami azt jelenti, hogy az újdonság a kategória egyik legkönnyebb modellje. A fejlődés 20 százalék körüli fogyasztáscsökkenést hoz jobb dinamika mellett, valamint alacsonyabbra kerül az autó súlypontja, amely révén a menettulajdonságok a közlemény szerint érezhetően sportosak és agilisak lesznek. A fő szerep az alumíniumé, aminek részaránya 10-ről 50 százalék fölé emelkedett.
Hiába nagyobb, 1 kerek mázsával könnyebb lettA tervezésnél a Mercedestől megszokott módon a biztonság és az aerodinamika különösen fontos szerepet játszott. A biztonság terén a gyáriak szerint komoly előrelépésre számíthatunk, a légellenállás fejlődése viszont már most is számszerűsíthető: a takarékosságra hangolt C 220 BlueTEC ECO verzió például 0,24-es alaktényezőjével rekordernek számít a középkategóriában. Az fejlettebb aerodinamika nem csak a hatékonyságnak, de a zajszintnek is jót tesz, így várhatóan rendkívül csendes lesz az újdonság utastere. Itt jegyzendő meg érdekességképp, hogy a mérnökök például a szellőzőventilátor, az ablakemelők, az ülésállítás és sok egyéb szerkezet neszeit is optimalizálták.
A piaci bevezetéskor mindössze háromféle négyhengeres, és az EU6-os normákat minden esetben teljesíteni képes turbómotor áll rendelkezésre, a C 220 BlueTEC dízel, a benzines C 180 és C 200 személyében. Szériában mindegyikhez hatfokozatú manuális váltó és start/stop rendszer jár, míg felárért a gyártó hétsebességes bolygóműves automataváltóját is megkaphatjuk, amelyet rövidesen egy új kilencgangos szerkezet fog váltani. A 2,14 literes dízelmotor 170 lóerőt és 400 Nm-t produkál, vegyes étvágya a gyári adatok szerint mindössze 4 l/100km, a 0-100 km/h-s sprintet pedig alig 8 másodperc alatt abszolválja. A C 180 1,6 literes turbós benzinese 156 lóerőt és 250 Nm-t tud (8,2 szekundum és 5 l/100km), míg a C 200 kétliterese 184 lóerőt illetve 300 Nm-t állít csatasorba – utóbbi gyári vegyes fogyasztása 5,3 l/100 km, gyorsulása pedig 7,5 másodperc.
Kezdetben 3, a későbbiekben sok-sok motorralPersze hamarosan bővül a kínálat: jön például egy 1,6 literes dízelmotor, amelynek a csekély súly, a kompakt felépítés és a szerény fajlagos fogyasztás tartozik majd a fő előnyei közé. Az 1598 köbcentiméteres négyhengeres változattól függően 115 vagy 136 lóerőt, valamint 280 illetve 320 Nm nyomatékot fog produkálni, és nem kérdés, hogy a kategória egyik legtakarékosabb tagjává lép elő. Továbbá érkezik a bevált és továbbfejlesztett négyhengeres, 2,14 literes dízel többféle teljesítményváltozata 115-204 lóerő között, és várhatóan nem marad el a jó kis 3-literes V6-os sem, akár ~260 lóerővel. Benzinfronton összesen ötféle motorra számíthatunk a kínálat kiteljesedésekor: négy hengerrel 156-238 lóerőt fed majd le a kínálat, ám a legkívánatosabb erőforrás kétségtelenül a benzines C 400 háromliteres, kétturbós, 333 lóerős (480 Nm) szíve lesz. Persze a teljesítmény szerelmesei nem hiába várják az AMG-t, várhatóan egy 4-literes V8-as kétturbós erőgéppel, közel félezer lóerős csúcsteljesítménnyel.
Rövidesen 2014-et írunk, így természetesen nem illik hibridhajtás nélkül piacra dobni egy vadonatúj modellt. A C-osztály az E-/S-osztály dízel-hibrid hajtásláncát örökli, amelyben a négyhengeres 2,14 literes dízelmotor 204 lóerejét egy 27 lovas villanymotor egészíti ki az automataváltóba építve, a csúcsteljesítmény pedig így eléri a 231 lóerőt – az előzetes adatok szerint 3,9 l/100 km-es vegyes fogyasztásra számíthatunk, ami véleményünk szerint meglehetősen gyenge eredmény, ha azt nézzük, hogy az alig lassabb 170 lóerős C 220 CDI étvágya sem magasabb 4 liternél az ígéretek szerint. Szerencsére később várhatunk egy modern, konnektorról is tölthető hibridvariánst is. Már a prémium középkategóriában is nagy népszerűségnek örvend az összkerékhajtás, így nem meglepő, hogy a Mercedes jól ismert 4MATIC rendszere megjelenik az újdonságban – alapesetben persze a hátsó kerekek hajtottak.
A futómű a ketegória legjobbja lesz - galériaA futóműtervezők rengeteget dolgoztak a fejlesztés során, s a gyári ígéretek szerint a C-osztály úgy lesz kimondottan agilis, hogy közben a kategória legjobb menetkényelmét fogja nyújtani. Ebben nagy szerepet játszik az új első felfüggesztés, amelynek négy lengőkarja teljesen különválasztja a kerékvezetést a rugóstagtól. Az ily módon kedvezőbbé tett kinematika javítja az útfogást és az oldalvezető erőt – az autó érzékenyebben reagál a kormánymozdulatokra, és sportos agilitással mozog - írja a sajtóanyag. Hátul a tökéletesített ötlengőkaros futómű gondoskodik felülmúlhatatlan kerékvezetésről és a lehető legjobb egyenesfutásról. Szériában acélrugózás jár, a vásárlók pedig háromféle beállítás közül választhatnak: az egyik a komfort futómű, a másik az Avantgarde kicsit feszesebb, de még mindig komfortos beállítása, míg a harmadik opció a 15 mm-rel leültetett sportfutómű.
Az érintőpad is újdonság a C-osztályban - galériaÁm ez még nem minden: alternatívaként a kategóriában először mindkét tengelynél légrugózás (AIRMATIC) is rendelhető az új C-osztályhoz, ami az elektronikus, folyamatosan szabályozott csillapítás-állítás mellett természetesen szintszabályzással érkezik. A vezető az AGILITY SELECT kapcsolóval válthat a különböző viselkedésmódok között: van „Komfort“, „ECO“, „Sport“ és „Sport +“ beállítás. A kiegészítő „Individual“ állás révén a személyes preferenciákhoz lehet hangolni az autót. Az új C-osztály különben alapesetben is elektromos rögzítőfékkel érkezik, ami álló helyzetből való elinduláskor önműködően old ki. A kormányzásról elektromechanikus paraméter-kormánymű gondoskodik (utóbbi opció feláras), ami a sebességfüggő rásegítést a kormánykerék elfordításának mértékében változó áttétellel kombinálja.
A csúcs hangrendszert a Burmester szállítjaVégül, de nem utolsósorban az új C-osztály esetében sem maradhat el a Mercedes-Benz jövőbemutató Intelligent Drive ’védőcsomagja’, amely a frissített E-osztályban, majd később az S-ben debütált. Legyen szó éberségfigyelőről, szofisztikált sávtartóról, holttér-figyelőről, ütközést megelőző vagy mérséklő funkciókról, követési távolságtartó tempomatról, intelligens távolsági- és kanyarfényről, önparkolóról, 360 fokos kamerarendszerről, jelzőtábla-asszisztensről (ami még a forgalommal szemben történő behajtásra is figyelmeztet) stb., a kínálatban mindent megtalálunk. A légzsákok arzenálját tekintve újdonság az elöl ülők számára a medencelégzsák, a térdlégzsák és a hátsó oldallégzsákok pedig természetesen szintén jelen vannak a kínálatban. Az első utas oldali ülésen az opcionális gyerekülés-felismerő önműködően kapcsolja be/ki a légzsákot, hátra pedig felárért övfeszítőket kérhetünk.
És hogy valóban mindenre gondoltak a mérnökök, azt többek között a GPS és a klíma összehangolása is hűen mutatja: a C-osztály a kategória egyetlen járműveként kínál alagút-felismerést, a műholdas navigáció révén. A navigációs berendezés térképe és a GPS helymeghatározása alapján az alagút kezdeténél a vezérlés átkapcsol belső levegőkeringtetésre, majd a végénél visszavált külső szellőztetésre. Az S-osztálynál megismert AIR-BALANCE csomag ezúttal is jelen van, aktív illatosítással, a levegő ionizálásával és az alapjárműénél hatásosabb légszűrővel.
Sportos hangulattal is kérhető az utastérManapság mit sem ér a mérnöki teljesítmény fejlett multimédia nélkül, ám a C-osztály leendő tulajdonosainak szerencsére nem kell választaniuk a két tulajdonság között. Az audiofil vásárlók például olyan finom hifit is rendelhetnek, amely többek között a karosszéria kereszt- és hossztartóinak üregét használja ki a basszus-hangszóró rezonanciatereként. Az S-osztályhoz hasonlóan a hifik csúcsát a Burmester® Surround hangrendszer jelenti, aminek mintegy 300 ezer forintos felára teljesen barátságosnak számít. Az interaktív navigációs berendezés szolgáltatása többek között az animált iránytű, az utazás menetéről a repülőgépekéhez hasonló tájékoztatást nyújtó „Drive Show“ és a Google Maps megjelenítése a képernyőn. Javul a valósidejű útinformáció, amennyiben foghatóak az internetes „Live Traffic Information“ adatai. Persze olyan alkalmazások is jelen vannak, mint például az időjárás-jelentés, a Google keresés, a StreetView, a Panoramio, a célpont- és útvonal-letöltés, valamint a Facebook. Audio-forrásként szinte minden manapság elvárható eszközt kezel az autó.
A kibővített funkciókhoz szerencsére az elődénél sokkal szebb megjelenítés és nagyobb felbontás tartozik: a feláras COMAND Online multimédiás/navigációs rendszer 8,4 colos képernyője például 960x560 képpontos felbontást képes felvonultatni, ami már egy kisebb számítógép értékeinek felel meg. S hogy a funkciók további tárházáról is szót ejtsünk, tudunk majd digitális rádió-/tévéadást fogni, a navigáció merevlemez-alapú, továbbá van automatikus dugó-elkerülés a „Live Traffic Information“ pontos adataival, integrált WLAN hotspot-funkció és LINGUATRONIC hangvezérlés. Örömteli információ, hogy mostantól nem kell fizetni a Bluetooth-os kihangosítóért, ez a manapság nélkülözhetetlen biztonsági funkció ugyanis a szériafelszereltség részét fogja képezni.
A kényelem egy szinttel feljebb is helytállnaMindezek alapján nem kérdés, hogy a kategória leginnovatívabb tagjává lépett elő a vadonatúj C-osztály, amire az eddigi sikerek fenntartása érdekében kétségtelenül szüksége is van a modellnek. Első ízben vélhetően a márciusi Genfi Autószalonon lesz alkalmunk találkozni a csillagosok legfrissebb büszkeségével, a hazai forgalmazásról viszont egyelőre nem tudunk pontos információkkal szolgálni – várakozásaink szerint az első darabok tavasszal érkeznek meg a márkakereskedésekbe, a kifutó modellek listaáraihoz hasonló árképzéssel.
Amint azt megszokhattuk, a négyajtós szedán után rövidesen meg fog érkezni a kombi kivitel is, később pedig további karosszéria-változatok (kupé, de akár kabrió is) bővíthetik a kínálatot.

_medium.jpg)








