Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Megszületett a kompaktkategória talán legszebb és legfiatalosabb puttonyosa, a Seat Leon ST. A Leon eddigit történelme során nem volt példa kombi kivitelre, ám a gyártó a legfrissebb szériából jónak látta egy praktikus kivitel piacra dobását, az autó formáit elnézve pedig milyen jól tette!

Háromtagúvá vált a Leon-família - galériaA Leon ST szépsége mellett kompromisszumok nélkül képes betölteni a tökéletes családi autó szerepét, így nem lepődhetünk meg azon sem, hogy az előző Audi A4 Seat-féle átiratát, az Exeót is nyugdíjba küldi – az átcicomázott négykarikásnak alig két hónapja van. A Leon ST-ről már tegnap lehullt a lepel és a Seat minden információt közzétett a modellel kapcsolatban, az élő premierre ugyanakkor egészen szeptemberig várnunk kell, a Leon kombi változata ugyanis első ízben a Frankfurti Autószalonon fog bemutatkozni a nagyközönség előtt. Szerencsére utána kicsit felgyorsulnak az események, és a hírek szerint novemberben megérkeznek a márkakereskedésekbe az első darabok.

A mérnökök természetesen a VW-konszern MQB-platformját használták az újdonság esetében, ám azt az ötajtóssal öAz utastérhez nem nyúltak a tervezőksszehasonlítva a tengelytávolság tekintetében nem toldották meg, így az maradt 2636 mm. Csupán a hátsó túlnyúlás lett nagyobb, egészen pontosan 28 cm-rel. Ez azt jelenti, hogy az utastér az egyenesebb tetővonal következtében megnövekedett hátsó fejteret leszámítva maradt a régi, ami nem is gond, mert a Leon helykínálatával nem volt probléma.

A csomagtartónak viszont jót tett az immár 454 cm hosszú karosszéria: már alaphelyzetben is 587 liternyi pakkot képes elnyelni, bővítve pedig 1470 literes. Az azonos alapokat használó Golf/Octavia kombi kicsit még a Seat-nál is nagyvonalúbb ilyen szempontból, de a szép formákért ez igazán minimális áldozatot jelent.

A csomagtartóban a szériafelszereltség részét fogja képezni a dupla padló, ami ledöntött ülések esetén teljesen sík felületet eredményez, és szintén okos részlet az elrejthető csomagtérroló. Az 1/3-2/3 arányban dönthető hátsó üléstámlákat némi felár ellenében a csomagtérből is előredönthetjük, a szintúgy opcionálisan kérhető, előredönthető utasülés-támla pedig akár 2,6 méter hosszú tárgyak szállítását teszi lehetővé a Leon bendőjében.

Méretes, de szép puttonyt kapott az STA kombi Leon azonos felszereltség és hajtáslánc esetén mindössze 45 kilogrammal nehezebb az ötajtós verziónál, ami azt jelenti, hogy a bázismodell alig 1,23 tonnát nyom a mérlegen. Ennek köszönhetően már a leggyengébb motorok is korrekt menetteljesítményeket szolgáltatnak. A kizárólag turbós négyhengeres egységekből álló paletta különben igen széles: öt benzines és öt gázolajos egység lesz elérhető az autóhoz, 86-184 lóerős teljesítményskálát lefedve. Elképzelhető, hogy később egy akár 220-230 lóerős sportmodell is csatlakozik a kínálathoz, de erről nincsenek hivatalos információik.

Benzinfronton a paletta alján az 1.2 TSI áll 86 lóerővel, amit a 105 lóerős 1.2 TSI követ. Az 1.4 TSI 122 és 140 lóerővel lesz elérhető, míg a csúcsot a sportos FR-kivitel személyében az 1.8 TSI jelenti 180 lóerős teljesítménnyel; a benzinesek gyári átlagfogyasztása 4,9-5,9 liter között mozog. A gázolajosok természetesen ennél is takarékosabbak, változattól függően 3,8-4,2 liter között állapodik meg papíron az étvágyuk. A kínálat a 90 lóerős 1.6 TDI-vel indul, amelyet ugyanezen erőforrás 105 lovas verziója követ, miközben az izmos 2.0 TDI-k 150 és 184 lóerővel (FR) lesznek elérhetőek.

Számos extra és sok-sok hajtáslánc kérhetőA januárban érkező takarékosságra hangolt Ecomotive változat minden bizonnyal az egyik legérdekesebb Leon ST: 1,6 literes dízelmotorja 110 lóerőt lesz képes leadni, s a hosszú áttételezésű kézi váltóval kombinálva állítólag egészen hihetetlen 3,3 l/100 km-es gyári vegyes étvágyra számíthatunk esetében, ami 88 g/km-es CO2-kibocsátásnak felel meg. Szériában 5 és 6 fokozatú kézi váltóval érkeznek az ST-k, felárért pedig a motor függvényében 6/7 fokozatú DSG duplakuplungos automatát is rendelhetnek a leendő vásárlók. Újdonság a Leon kínálatában, hogy jövőre összkerékhajtású változatok megjelenésére is számíthatunk, amivel valóban szinte minden igényre kínál a spanyol márka megoldást.

Az extralistán természetesen megtalálhatjuk a három- és ötajtós Leonok különlegességeit, vagyis felár ellenében kapható lesz az autóhoz többek között teljesen LED-es első fényszóró, távolságtartó tempomat, állítható futómű, és még hosszasan sorolhatnánk a finomságokat. Az árakkal kapcsolatban egyelőre nem rendelkezünk pontos információkkal, de számításaink szerint körülbelül 250 ezer forinttal kóstálhatnak majd többet a puttonyos Leonok az ötajtós modelleknél.