A Los Angeles-i Autószalon keretében lehullott a lepel a Fiat 124-ről. A kis hátsókerékhajtású roadster valójában a Mazda MX-5 közvetlen testvére, de ezt a kötődést számos kozmetikázás és motorikus változatás is igyekszik tagadni – időközben pedig az európai változatot is megmutatták az olaszok.
Ilyen az európai változat - galériaMintha egy Pontiac Solstice és egy Dodge Viper karambolozott volna egy Mazda MX-5-tel – fogalmaztuk meg magunkban a szerkesztőség reggeli óráiban a Fiat 124 képeit nézegetve. Tény, hogy került némi amerikai íz is az olaszos ételbe, de ettől függetlenül beváltotta küldetését az olasz roadster: kialakításban, hangulatában élesen eltávolodott az alapokat adó Mazda MX-5-től, alternatívát nyújtva ugyanazon szegmens vásárlóinak.
A számos új külső alkatrész közül a leghangsúlyosabb talán a LED-es világítást tartalmazó nagyméretű, kör alakú első fényszóró, valamint a diódás hátsó lámpatest. Az öreg kontinensre szánt változaton a külsőt tekintve csupán itt érhetünk tetten változásokat, de csak annyiban, hogy eltűnt az amerikaiaknál kötelező hátsó-oldalsó fényvisszaverő, és az első fénytestben található naranccsárga színezés. Méretben egyébként a két testvér nagyjából megegyezik, a Fiat a nagyobb első túlnyúlása miatt hosszabb kicsivel, néhány milliméterrel szélesebb és alacsonyabb.
Belül már több a közös - galéria (amerikai)Belül már egyértelmű a rokonság, azonban az egyértelműen Mazdás kezelőszervek között felbukkannak Fiatos részletek is. Ilyen például a Mazda központi kijelzőjén megjelenő Fiat Connect 7.0 központi rendszer. Emellett új színek és anyagok, így például finom, barna bőrkárpitozás is feltűnik, minden más azonban változatlan, így például a tetőt is a jól bevált kézi működtetéssel nyithatjuk-zárhatjuk egy szempillantás alatt.
Nem sokban tér el az amerikai verzióA motortérben viszont már nem japán Skyactiv erőforrás dolgozik, hanem az Abarth által felpiszkált soros, négyhengeres turbómotor. Az 1,4 literes erőforrás az amerikai verzióban 5500-as fordulaton 162 lóerőt és 2500-nál 250 Nm csúcsnyomatékot szorít ki magából, amelyet hatfokozatú kézi vagy hatfokozatú bolygóműves automataváltó küld a hátsó tengelyekhez. A váltók egyébként szinte biztosan a japán testvérből érkeznek, így mindkét egység meggyőző működését valószínűsíthetjük.
Az öreg kontinensre szánt 124-ben is a fent említett 1,4 literes turbós dolgozik, azonban itt csupán 141 tagú ménest és 240 Nm-es csúcsnyomatékot tud majd felmutatni az autó. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy itthon is elérhető lesz-e a hatfokozatú bolygóműves automata, de azon sem lepődnénk meg, ha kizárólag manuális váltóval tennék elérhetővé a kis roadstert. Noha sokan nem örülnek majd a visszafogottabb teljesítménynek, a Fiat már bejelentette, hogy érkezik a megvadított Abarth verzió.
Belül gyakorlatilag nincs különbség - galéria
A viszonylag kisméretű erőforrás egyébként 45 kilogrammot növelt a roadster alig 1 tonna feletti üres tömegén, amely így 1,1 tonnát nyom a mérlegen kézi váltóval. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futómű is kellemes pillanatokat ígér kanyarvadászat közben. Ez egyébként nem változott, mint ahogy a kormányművet és a fékeket is változatlanul hagyták a mérnökök.
Erre a képre kattintva az amerikai változatot láthatjákA modell legfőbb vadászterületének egyébként az Amerikai Egyesült Államokat tervezik a gyáriak, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy az első 124 egyedi, korlátozott példányszámú szériát kizárólag ott értékesítik majd. Ez a Prima Edizione Lusso utónevet viseli, és a sorszámozás mellett exkluzív kék fényezést és barna bőrkárpitot kap.
A Fiat 124 várhatóan már a jövő nyáron érkezik meg a kereskedésekbe. Az árazásról még korai beszélni, de az amerikai verzióhoz képest visszafogottabb teljesítménynek köszönhetően valamivel olscóbb lehet majd a 124 Spider, mint, a kétliteres, szívó MX-5, amely 8 milliótól indul.



