Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Autó Pult hasábjain már fél tucat cikket olvashattak a jövő évben piacra lépő, immár ötödik generációs BMW M3-ról, ám eddig nem kaptunk hivatalos megerősítést az autó technikai hátteréről. Végre pontot tehetünk a találgatások végére, ugyanis a BMW hivatalos közleményében szinte minden fontos információt közzétett az óriási rajongótáborral büszkélkedő modellekkel kapcsolatban.

M3 és M4 - azonos tartalom, eltérő névAhogy az várható volt, az azonos alapokkal megáldott, és lényegében kizárólag a karosszériák tekintetében különböző M3 (4 ajtós szedán) és M4 (2 ajtós kupé) típusokat egyszerre fogják leleplezni a müncheniek. A pontos debütálás egyelőre nem ismert, ám annyi bizonyos, hogy a jövő év második felében már a BMW kereskedéseiben is meg fogjuk tudni vizslatni az autókat, amelyek igyekeznek összekötni a mindennapok és a versenypályák világát. Ehhez megannyi változtatásra volt szükség minden téren, így ahogy az M3-asoktól eddig is megszokhattuk, a mérnökök minden részletre kiterjedő munkát végeztek.

A hagyományos modellekkel összehasonlítva itt nem csupán mélyebbekre húzott lökhárítókról, küszöbökről vagy mű-diffúzorokról van szó: a tudományosan optimalizált aerodinamika mellett például széles körben alkalmazott karbon alkatrészeket találunk. Az M3 kupé teteje eddig is karbonból készült, ám mostantól a súlypont lejjebbszorítása érdekében a szedán kivitelé is szénszálas anyagból lesz. Továbbá az alumínium motorháztető és első sárvédő ívek mellett karbon toronymerevítőkkel találkozhatunk, és a nemes anyag a hajtásláncban is visszaköszön: az M3/M4 szénszálas kardántengelyt kap, amely azon felül, hogy sokkal erősebb a réginél, egyrészes (nincs kardánkereszt), és 40 százalékkal könnyebb. Mindezek eredményeképpen a gázreakció és a hajtáslánc hatékonysága is javul.

A szénszál és az alumínium bevetése révén alapos súlycsökkenésre számíthatunk

Az alapoktól újratervezték a motort - galériaA korábbi híreknek megfelelően az M3/M4 turbómotort kapott: sajnos elbúcsúzhatunk az akár 8400-ig forgatható négyliteres szívó V8-as előd fantasztikus, fémes hörgésétől, cserébe viszont az újdonság sem fog rosszul szólni, és mind teljesítményben, mind pedig fogyasztásban leveri elődjét. A két szimpla (tehát nem kettős megfúvású) turbófeltöltővel lélegeztetett, és 1,3 baros nyomással megtöltött háromliteres, S55 névre keresztelt alumíniumblokkos sorhatos 430 lóerő leadására képes, vagyis 10 lóerővel izmosabb a V8-asnál. Csúcsteljesítményét 7500-as fordulatszámon képes leadni, ám ennél is meggyőzőbb óriási forgatónyomatéka, amely több mint 30 százalékkal veri a korábbi motor 400 Nm-es csúcsértékét (bőven 500 Nm feletti számot várhatunk), 2000-nél pedig körülbelül 70 százalékkal izmosabb a szívó V8-nál.

Mindeközben a gyári adatok szerint több mint 25 százalékkal takarékosabb, ami azt jelenti, hogy papíron 9 liter körüli vegyes értékekkel számolhatunk. A sorhatos blokkja egyébként megegyezik a korábbi 1 M Coupé háromliteres blokkjával, ezt leszámítva viszont egy teljesen új fejlesztésről beszélhetünk, amelynek gyakorlatilag minden eleme új, kezdve a motor belső alkatrészeitől a hűtésen/olajozáson át a befecskendezésig vagy a turbókig. A legnagyobb öröm viszont a kézi váltó megtartása: egyes előzetes találgatásokkal ellentétben az M3 kézi váltóval érkezik szériában, s a hétsebességes, rajtautomatikával is kiegészített duplakuplungos automata csak felár ellenében lesz elérhető. A motor különben 10, a kézi váltó 12 kilót adott le, a teljes autó pedig mintegy 80 kilóval könnyebb azonos konfiguráció esetén az előző M3-nál.

Alapból kézi váltónak parancsolhatunk

Az M részleghez méltó tartalommalA teljesen új hajtáslánc mellett természetesen jócskán átdolgozott, állítható futóművekre, gyorsabb és közvetlenebb kormányműre és egy teljesen elektromosan vezérelhető, s akár 100 százalékosan zárni képes önzáró differenciálműre számíthatunk, és természetesen a komoly fékekről sem feledkeztek meg a tervezők, amelyeket felár ellenében karbon-kerámia rendszerre cserélhetünk.

Azt már csak halkan súgjuk meg, hogy a hírek szerint az E46-os szériához hasonlóan kicsit később ezúttal is számíthatunk egy mintegy 100 kilóval könnyebb és még erősebb CSL sportváltozatra, a nyitott M4 pedig szintén nemsokára érkezni fog, a ’hagyományos’ modell debütálását követően. Amint újabb információkra teszünk szert a BMW izmos újdonságaival kapcsolatban, természetesen azonnal jelentkezünk.