Szinte a festék sem száradt meg a Magyarországra frissen érkezett Mazda6-osokon, nálunk immár másodízben vendégeskedik az autó. A múlt héten a 192 lóerős, benzines csúcsverziót volt szerencsénk bemutatni Önöknek, ezúttal pedig a kínálat várható húzómodelljét, a rendkívül ígéretes 2,2 literes, 150 lóerős dízelváltozatot volt alkalmunk egy teljes héten keresztül nyüstölni. Mi pedig nem teketóriáztunk, hiszen a Mazda sikervárományosa mellé rögvest szereztünk egy kőkemény ellenfelet, így a japánok büszkeségének ezúttal a kategória etalonja ellen kell bizonyítania. A Volkswagen Passaton mindeddig senki nem volt képes felülkerekedni, de a harmadik generációs 6-osnak komoly esélye van megtörni a jeget. Vajon sikerül neki? Tartsanak velünk és mindenre fényt derítünk!
Egy biztos: itt csak nyertesek lesznek - galériaMindenekelőtt le kell szögeznem, hogy jelen összehasonlító cikkünkben szinte nem is létezik olyan, hogy ’jó és rossz’. 2013-ban ezt a feltörekvő középkategória legjobbjai egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, úgyhogy itt csupán ’ilyenről és olyanról’ beszélhetünk, vagyis az esetek nagy hányadában leginkább az ízlés dönt majd. Ám mivel az intuíciók súlya személyenként változó módon esik a latba, mi a tőlünk megszokott eljárással kizárólag az objektivitás mentén fogunk haladni, vagyis az érzelmekkel nem foglalkozunk. Még akkor sem, ha a fiatalos, menő Mazda lágy vonalai szívszorítóan dögösek, amit rögtönzött közvélemény-kutatásunk hűen alátámasztott. Nem kérdés, a Passat már megjelenésében is inkább a klasszikus értékekre helyezi a hangsúlyt, miközben a Mazda nem volt rest radikálisan megújulni.
Rögtön szembeötlő a Mazda 10 centivel nagyobb hossza
Karosszéria és utastér; felszereltség
A két autót vizslatva már néhány perc után fény derül a tervezők vezérelvére, így egyértelműen megállapítható, hogy a VW esetében a forma funkciót követ, míg a Mazdánál inkább a funkció követi a formát. A 6-os hossza hiába nőtte túl 10 centiméterrel a Passat-ét (477 vs. 487 cm), a 12 centis plusz tengelytávolság mellett (2712 vs. 2830 mm) a rövidebb autó egyértelműen jobb, praktikusabb kialakítású.
A Passat kívül kisebb, de belül nagyobbAz első sorban a japán versenyző korlátozottabb fejterét leszámítva döntetlent hirdethetünk, hátul viszont a Passat közel öt centivel nagyobb lábhelyet biztosít ugyanúgy beállított első ülések mögött, továbbá fejtere is számottevően nagyobb. A Mazdában így több mint 190 centis magasságommal éppen passzentosan, míg ellenfelében éppen kényelmesen - passatosan - fértem el. Örömteli, hogy mindkét autóban elöl-hátul jól elhelyezett könyöklőkkel találkozhatunk (a németé elöl magasságban, a japáné hosszirányban állítható), továbbá az ergonómia és a vezetési pozíció egyaránt kiváló. A VW nagyobb ablakain keresztül viszont sokkal több fény jut az utastérbe és hátul a kilátás is lényegesen jobb.
Szép anyagok és igényes kivitelezés a Mazdában
A Mazda puttonya kisebb és kevésbé praktikusA csomagtartók esetében tovább fokozódik Wolfsburg előnye, hiszen a német etalon 489 helyett 565 liternyi űrrel várja a poggyászokat, de a szabályosabb forma és a jobb pakolhatóság (sokkal magasabb és kevésbé mély a csomagtartó) is a VW mérnökeinek keze nyomát dicséri. Persze a Mazda közel fél köbméterét sem illetheti kritika, a rendelkezésre álló hely pedig bőven elég szinte bármire, ám további negatívumként szolgál, hogy míg a Passat-nál egy mankókerék elfért a padló alatt, itt csupán defektjavító szett akad, ráadásul míg az ellenlábasnál síalagúton keresztül is bővíthető a puttony, addig itt meg kell elégednünk az 1/3-2/3 arányú támladönthetőséggel. Igen ám, de a Mazda képes szépíteni valamelyest a minőség terén, hiszen összességében finomabb anyagokkal és jobb összeszereléssel büszkélkedhet, azaz nagyon egyben van.
A Mazda felszereltség-politikája nem az igaziAz extrák terén újra Németországnál a pont: a Mazdát 4 felszereltségi szinttel lehet kérni, ám bizonyos extrákat nem tudunk más opciók nélkül rendelni (például a bőrülésekhez mindenképp jár 19 colos felniszett és számos egyéb opció). A Volkswagennél ugyan csak három lépcsőfok akad, de a márka szokott módon agresszív árpolitikája mellett mindegyik egyedileg bővíthető. A Passat továbbá olyan finomságokat is képes felmutatni, melyeket a Mazdánál hiába keresünk; ilyen például az állítható futómű, a 230 voltos csatlakozó hátul, a lábbal is működtethető csomagtérnyitás kulcsnélküli rendszer esetén, az ülésszellőztetés, stb. A modern vezetést támogató rendszerek (sávtartó, holttér-figyelő, adaptív tempomat, ütközést megelőző) mindkét helyen elérhetőek, de a Passatnál a kormányozni is képes sávtartó például szofisztikáltabban, kiszámíthatóbban működik, ahogy a parkolóradarok is ügyesebbek. Az ülések kényelme és a zajszigetelés mindkét típusban kiemelkedő, gyakorlatilag bármilyen távolságot kínszenvedések nélkül, királyi komfortban leküzdhetünk velük.
Praktikumban és átgondoltságban továbbra is verhetetlen a Passat - galéria
Hajtásláncok, fogyasztás
A Mazda6 motorkínálata egyelőre kissé szerény, hiszen induláskor mindössze két 2-literes és egy ’kettőfeles’ benzinmotor, valamint két 2,2–es gázolajos egység rendelhető hozzá. Ezúttal a kategória legkedveltebb dízelmotorjaira voltunk kíváncsiak, úgyhogy a 6-ost a 150 lovas 2,2 literes Skyactiv D, míg a Passatot a jól ismert 140 lóerős 2.0 TDI egységgel vettük górcső alá. A rend kedvéért megjegyezném, hogy a közös fotókon egy Passat 1.6 TDI szerepel, de a mérések a kétliteres kivitellel történtek, s az 1,6 literes dízelmotornak a költségek terén lesz még jelentősége.
A Mazda alul szenzációsan húz és alig eszikNoha teljesítményben csupán 10 lóerő akad a két modell között, a 6-os tíz százalékkal öblösebb motorjának 380 Nm-es csúcsnyomatéka lényegesen magasabb a Passat 320 Nm-es értékénél, ez a differencia pedig a menetteljesítmények terén gyönyörűen kimutatkozik. A Mazda persze 50 kilóval alacsonyabb tömegének köszönhetően is előnyhöz jut, bár ennek aligha van komoly jelentősége, amikor üresen közel másfél tonnás autókról beszélünk. Egy szónak is száz a vége, a Skyactiv erőforrásra nem véletlenül oly büszkék a japánok, s hiába sikerült nagyon jól a Volkswagen kedvelt kétliteres dízele, a hihetetlenül alacsony kompressziójú (14,0:1) ’kettőkettes’ teljesen beárnyékolja a TDI képességeit.
2,2 liter és 150 lóerő (380 Nm) itt, 2 liter és 140 lóerő (320 Nm) ott
Gyönyörű, fehér Mazda6 2.5 a galériábanGyakorlatilag a hajtásláncokat vizsgálva nincs olyan pont, ahol a Passat szépíteni tudna, így a japánok egycsapásra kiegyenlítik az előző szekcióban félig-meddig veszni látszó küzdelmet. Bár a végsebességek terén döntetlent hirdethetünk, a gyakorlatban jóval fontosabb a gyorsulás, a rugalmasság és a fogyasztás, ezen szempontok alapján pedig a Skyactiv egyértelműen viszi a prímet. A Mazda a Volkswagennél például egy kerek másodperccel előbb érte el a 100 km/h-s sebességet (8,9 vs. 9,9 mp), miközben rugalmasságban az óriási nyomatéknak köszönhetően hasonló áttételezés mellett szerepelt jobban. Az már csak hab a tortán, hogy a 6-os négyhengerese alapjáraton és fordulaton egyaránt halkabb a 2.0 TDI-nél, ráadásul benzines módra, közel 1000 fordulattal tovább lehet forgatni, még ha nem is érdemes így tenni. Az viszont valóban lehengerlő, ahogy szinte alapjáratról közel a padlásig csendben, rezgésmentesen, ám gőzerővel húz az öblös dízel.
Az áttételezések és a váltók hibátlanokA hatfokozatú, start/stop rendszerrel felvértezett kézi váltók kapcsolhatóságát itt sem-ott sem érheti kifogás, a hosszú áttételezés pedig igazán illik a kellemes gázolajosokhoz, ráadásul ez nem csak a fogyasztásnak, de a tartósságnak is jót tehet. A törekvések eredményességére bizonyítékul papíron a 6-os vegyes étvágya egészen hihetetlen módon 4,2 literben állapodik meg, a Passat pedig a gyáriak szerint pontosan 10 százalékkal torkosabb nála. Méréseink szerint épp ekkora differencia nincs a két típus között, de tény, hogy a Mazda átlagosan 3-4 decivel takarékosabb a VW-nél, ami a jóval dinamikusabb erőforrás ismeretében elismerésre méltó eredmény. Szabályos autópálya-tempóval különben mindkét autóval nagyságrendileg 5,5 literes étvággyal számolhatunk, míg országúton nem nehéz 4 liter körül, városban pedig 6-6,5 liter között autózni, ami egy átlagos, vegyes használat során bőven 6 literen belüli eredményeket jelent, ami a Mazda menetteljesítményeit ismerve már-már szenzációsan jó érték.
A motorokat vizsgálva a Passat egyértelműen alulmarad - galéria
Futómű, kormányzás, menetdinamika
A Mazda élvezetesebb, a Passat komfortosabbBizonyára nem meglepő, hogy a vezethetőség terén is a formákon tetten érhető kettősség jellemzi a két középkategóriást. Ez már a kormányművek áttételén rögtön szembeötlő, hiszen a Passat szerkezete 3-at fordul, amihez kicsivel több, mint 11 méteres fordulókör tartozik, míg a Mazda kopptól-koppig csupán 2,5-öt tekerhető, cserébe viszont közel 12 méterre van szüksége, ha 180 fokban szeretnénk menetirányt változtatni. Persze mindez direktebb viselkedést is eredményez, a japánok pedig nem titkoltan a vezetés érzelmi oldalát kívánják megfogni. Tény, hogy az eleve jobban átlátható Passat volánja mögött biztosabban érezhetik magukat a kezdő sofőrök, s a parkolás kevésbé jelent kihívást, de a közvetlenség, s a vezetési élmény híveinek arcára a Mazda garantáltan szélesebb mosolyt csal, viselkedése semlegesebb, továbbá némileg magasabb kanyarsebességekre képes.
Itt is - ott is remek futóművekkel van dolgunkA futóművek terén tehát mindkét sarokba jelest oszthatunk, hiszen csendesen, finoman csillapító, végtelenül jóindulatú konstrukciókkal van dolgunk, s bár papíron a Mazda elöl igényesebb felépítéssel büszkélkedik, ennek egyedül a jobb tapadás, s az útra történő erőátvitel lágyságában van jelentősége. Panaszkodni nincs okunk, a beállítások kiválóak; a Passat a komfortot, a Mazda pedig a dinamikusabb viselkedést helyezi előtérbe, ám anélkül, hogy kényelmetlen lenne. Rosszabb utakra inkább a németek, míg szerpentinezésre a japánok büszkeségét választanánk, de annyi bizonyos, hogy mindketten mindenütt hibátlanul helytállnak, miközben a Volkswagen egy hajszálnyi előnyre tesz szert opcionálisan kínált állítható megoldásának köszönhetően.
Itt is - ott is remek futóművekkel van dolgunkA futóművek terén tehát mindkét sarokba jelest oszthatunk, hiszen csendesen, finoman csillapító, végtelenül jóindulatú konstrukciókkal van dolgunk, s bár papíron a Mazda elöl igényesebb felépítéssel büszkélkedik, ennek egyedül a jobb tapadás, s az útra történő erőátvitel lágyságában van jelentősége. Panaszkodni nincs okunk, a beállítások kiválóak; a Passat a komfortot, a Mazda pedig a dinamikusabb viselkedést helyezi előtérbe, ám anélkül, hogy kényelmetlen lenne. Rosszabb utakra inkább a németek, míg szerpentinezésre a japánok büszkeségét választanánk, de annyi bizonyos, hogy mindketten mindenütt hibátlanul helytállnak, miközben a Volkswagen egy hajszálnyi előnyre tesz szert opcionálisan kínált állítható megoldásának köszönhetően.
A Passat a komfortra, a Mazda6 pedig a dinamikiára helyezi a hangsúlyt
Költségek
Ahogy az a két márkát ismerve lenni szokott, a listaárak meghatározásakor a Volkswagen ceruzája vastagabban fogott, hiszen a 140 lóerős Passat 2.0 TDI-ért papíron legalább 7,46 millió forintot szükséges a kereskedésben hagyni, miközben a 6-ost a csodálatos 2,2 literes 150 lóerős motorral már 7,07 millió forinttól hazavihetjük, ráadásul az alacsonyabb összeghez néhány százezer forintnyival jobb felszereltség tartozik.
A dízel 6-os ár/érték aránya kiváló - galériaTovább extrázva az autókat megállapítható, hogy a 6-os egyre nagyobb előnyre tesz szert. A tesztelt, 8,6 milliós Mazda6 szintjén a Passatért kereken egymillió forinttal kellene többet fizetnünk, ez pedig már bőven több mint 10 százalékos többlet, amit legfeljebb a Volkswagen forgalmazóinak várhatóan nagyobb kedvezménye enyhíthet. A formailag és emocionálisan a 6-oshoz közelebb álló Volkswagen (Passat) CC ugyanígy 9,9 millióba fáj, vagyis alig drágább racionálisabb beállítottságú testvérénél, de ára jóval borsosabb a friss jövevényénél.
Vajon ki lesz a nyerő? Mindjárt kiderül, de az biztos, hogy szoros a befutó!
Noha az Autó Pult normaár szerint ’csupán’ félmillió forint akad a Mazda 6 2.2 D és a Passat 2.0 TDI között (8,4 vs. 8,9 millió forint), az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Mazdánál kiegészítésképp egy collal nagyobb kerekeket, ráfutásos baleseteket megelőző rendszert, holttérfigyelőt és sávtartót kapunk, melyek összességében több mint 300 ezer forintot érnek.
Nem könnyű választani, de az ízlés úgyis döntCserébe viszont a Passathoz lehet hangulatosabb világos belsőt is rendelni, amihez hasonlót a Mazdánál csupán a bőr kárpitozással is járuló csúcsfelszereltséghez társíthatunk. A Volkswagennél különben a fotókon szereplő 105 lóerős (250 Nm) 1.6 TDI gázolajos egységet 370 ezer forinttal olcsóbban mérik a 2.0 TDI-nél, vagyis árban a kisebbik motor áll közelebb a Mazdához, amely lényegesen szerényebb menetteljesítményeket biztosít egészen pontosan a 150 lovas 6-os fogyasztásának szintjén, viszont kis mérete ellenére meglepően szépen áll helyt a nagy autóban, tökéletesen ellátva egy család A-ból B-be való kellemes utaztatását.
Mindkét autó szinte tökéletes - a döntés ízlés és pénztárca kérdése
Eredményhirdetés
A Mazda6 állhat fel a dobogó tetejéreÖrömmel, és egyben meglepődve jelentjük, hogy a Mazda megcsinálta azt, amit eddig senki másnak nem sikerült, hiszen az új 6-os összességében képes volt felülkerekedni a középkategóriában eddigi etalon Volkswagen Passaton. Nem volt ám könnyű dolga: ha a japán modell árfekvése nem lenne jelentősen kedvezőbb a németek portékájáénál, akár fordítva is elsülhetett volna a fegyver. Még mindig meghökkentő, hogy a Passat mennyire kiegyensúlyozott autó. Esetében olyan érzése van az embernek, mintha a Volkswagen mérnökei tudatosan az összehasonlító tesztek ponttáblázatainak eldöntésére tervezték volna a négykerekűt, s ez a hasonlóan mérlegelő flottás ügyfelek meggyőzésére bizonyára így is van.
Megértjük azt, aki a Passatra voksolA maga közel 4,9 méteres hosszával hiába nőtt tehát óriásira a Mazda, a Volkswagen utasterének méretével, menetkomfortjával, óriási csomagtartójával és praktikumával továbbra is élen jár, amit a Mazda kiemelkedő minőségével, a kategóriában referenciának számító 150 lóerős dízelmotorjával, dinamikus vezethetőségével és szerethető koncepciójával kompenzál. Objektíven nézve egyformán tökéleteshez közelítő autókról beszélhetünk, ám mivel a japánok üdvöskéje a felszereltség függvényében legalább 400 ezer, de akár egymillió forinttal kedvezőbb áron kínálja magát, a kiváló ár/érték aránynak köszönhetően mérlegünk végül a Mazda6 felé billen. Gratulálunk a Mazdának a fantasztikus munkáért, a Volkswagen tervezőinek pedig egy újabb fejhajtás jár azért, hogy büszkeségük még ennyi idősen is hasonlóan ütős csomagot alkot. Legyen szó bármelyik autóról is, mindketten győztesek a javából, így esetükben az elhibázott döntés teljességgel kizárt.