A néhány éve bevezetett megyei matricarendszer egészen jól működik hazánkban, hiszen amennyiben nem járjuk rendszeresen az egész országot, pontosabban a fizetős utakat, okosan tudjuk optimalizálni az úthasználat költségét. Ám könnyen megtörténhet, hogy a megyei rendszer szabályait kihasználva – amelynek értelmében egy adott megyei matricával a szomszédos megye/megyék első lehajtóját is használhatjuk – büntetésbe szaladunk. Mi ma épp megúsztuk a büntetést, de csak az óvatosságon és a szerencsén múlt. Elmesélem, hátha Önöknek is tanulságos lehet az eset...
A családban a Feleségemmel heti rendszerességgel kell Budapestről, tehát lakóhelyünkről Tatabányára autóznunk, amihez természetesen az M1-es autópályát vesszük igénybe. A szabályt kihasználva ehhez az ‘ingázáshoz’ elegendő megvásárolni a Pest megyei és a Fejér megyei éves jogosultságot, amivel használhatjuk a Tatabánya-Óváros lehajtót, vagyis Komárom-Esztergom megye első lehajtóját. Évek óta ezt tesszük, ma azonban meglepődve konstatáltuk, hogy az M1 építési munkálatai miatt le van zárva a Tatabánya-Óváros lehajtó. Erre az autópályán elhelyezett kiírások időben figyelmeztetnek, amiket szerencsére észrevettünk, így lehajtottunk Tatabánya-Óváros előtt, vagyis Fejér megye utolsó lehajtóján.
Egy-egy 'rossz helyen' lezárt autópálya-lehajtó miatt könnyen büntetésbe szaladhatunk a megyei matricákkal...
De vajon továbbhajthattunk volna? Illetve mi lett volna, ha mondjuk egy váratlan forgalmi helyzet miatt, ami fokozott koncentrációt igényelt volna, nem vettük volna észre a kiírásokat és a szokásos módon elautóztunk volna Tatabánya-Óvárosig? A józan ész azt diktálná, hogy használhatjuk a következő lehajtót, hiszen nem a mi hibánkból nem hajtottunk le az utolsó szabályosan használható lehajtón és nem tehetünk róla, hogy építik az autópályát. Ezzel kapcsolatban felhívtam a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. információs vonalát, ahol meglepő módon azt az információt kaptam, hogy bizony nem használhattuk volna a következő lehajtót. Hogy ez mennyire etikus, az jó kérdés, de a felháborodás sajnos nem változtat a valós helyzeten, úgyhogy nagyon vigyázzanak ezzel, mert sokba kerülhet egy lezárt lehajtó utáni lehajtás!
A NÚSZ Zrt. kollégája szerint két dolgot tehetünk: először is figyeljük, vegyük észre időben a kiírást a lezárt lehajtó(k)ra vonatkozóan (köszönjük a tanácsot, igazán hasznos!) és ennek megfelelően hajtsunk le korábban. Amennyiben pedig továbbszaladnánk és a következő lehajtót kell igénybe vennünk, a 60 perces szabályt kihasználva a ‘tiltott’ szakaszra történő belépést követő 60 percen belül gyorsan vásároljuk meg az érintett ‘új’ megye éves matricáját vagy a legrövidebb (10 napos) országos úthasználati jogosultságot. Nem kevés pénzt kell így a ‘kukába’ dobnunk, de még mindig jobban járunk, mint a büntetéssel. Mi azért titkon bízunk benne, hogy az illetékesek méltányosság alapon utólag nem fogják felszámolni az így keletkező bírságokat, ha pedig mégis, akkor érdemes esetleg jogorvoslat után nézni, mert ez így a legkevésbé sem igazságos...
Sajnos van néhány furcsa dolog az útdíjfizető rendszerben – és nem mi (autósok) fogunk jól járni...
Az útdíjrendszer kapcsán különben nem ez az egyetlen dolog, ami igencsak zavar minket: a rendszer sajnos egyazon gépjárműre több, akár azonos matrica megvásárlását is engedélyezi, ami véleményünk szerint igencsak fura, hiszen ha nincs érvényes jogosultság egy járműre, akkor azonnal küldik a büntetést, de ha van, bizony nem szólnak, hogy biztosan akarunk-e vásárolni egy második, harmadik (akár azonos) jogosultságot… Nem tudjuk, hogy jogilag minek számít egyazon szolgáltatás vagy termék többszöri értékesítése, de még ha törvényes is, annyi bizonyos, hogy nem éppen etikus. Bár ez országos szinten (viszonylag) keveseknél probléma, nálunk szinte minden héten felmerül a tesztautók kapcsán, hogy az előző kolléga vajon vett-e matricát az adott tesztautóra. Sokszor előfordul, hogy duplán van egy-egy tesztjárgányon matrica…