Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

180-185 centis magasságig hátul is jóAz aprócska benzinest nem nehéz megszeretni, hiszen azt leszámítva, hogy a kiegyensúlyozó tengely hiánya miatt alapjáraton kellemetlen vibrációkat közvetít az utastérbe, igazából nincs is gyenge pontja. Meglepő, ám a nagyon könnyen kapcsolható, eltalált áttételezett ötsebességes váltót ügyesen használva akár 2000-es fordulatszám alatt gond nélkül fel lehet venni a forgalom ritmusát, ami az arasznyi motor nyomatékosságára utal. Az említett érték felett aztán szépen kinyílik a jellegzetes háromhengeres orgánummal megáldott, ám fordulaton egészen kulturált és csendes egység, és a 6200 körüli leszabályozásig töretlen lelkesedéssel dolgozik. Érdekes módon a 75 lóerős csúcsteljesítmény éppen itt jelentkezik, ami azt jelenti, hogy valójában csak nagyon ritkán lehet kihasználni a maximális erőt, és olyankor is csak egy pillanatig.

Ennek ellenére a menetteljesítmények teljesen rendben vannak; az általunk mért 13,7 másodpercen belüli százas sprintidő egyáltalán nem rossz. Innentől kezdve a lendület alábbhagy, ám ha szükséges, a 171 km/órás végsebességű négykerekű gond nélkül tartja akár a 140-150 km/h-s utazótempót is. A rugalmasság átlagos, a fogyasztás viszont remek: szabályos autópálya-tempónál is alig kér 5,5-6 liter 95-öst a motor, országúton pedig könnyű 4 liter alatti értékeket produkálni, s a start/stop rendszer hiánya ellenére városban is elég 5,5-6 liter benzin 100 km-enként. A 4,7 literes normafogyasztás megfelel a gyári értéknek, s 5 liter körül bizony vígan el lehet közlekedni a típussal, ami igazán örvendetes.

A Volkswagentől szokatlan módon az árazás terén sem szállt (f)el az up!. A 60 lóerős alapkivitelért 2,55 millió forintot kér az impoExtrák ajándékáron - ő kötelező darab.rtőr, s a négy felszereltségi szintből a másodikhoz 2,7 millióért már automatikusan jár az izmosabbik erőforrás. A klímaberendezés további 152 ezer forintba fáj - 3 milliós listaáron már egy igen korrekt példányt el lehet hozni.

Ám a kedvező áron kínált extrák/opciós csomagok miatt érdemes mélyebben a pénztárcába nyúlni: a 96 ezer forintos, navigációs rendszert, telefon-kihangosítót, kibővített fedélzeti számítógépet és SD-kártyás foglalatot tartalmazó, Navigon-féle okos Maps&More rendszer minden forintját megéri, ahogy a remekül szóló 28 ezer forintos 'jobbik' hangrendszer is, vagy akár a 86 ezres komfort csomag, mely tempomatot, parkolóradart és multifunkciós kijelzőt tartalmaz.

A 71 ezres téli csomaghoz fűthető ülések, elektromos állítású és fűthető külső tükrök illetve első ködfényszórók járnak, vagyis szintén nem rossz befektetés, ahogy a 94 ezres biztonsági csomag sem - utóbbihoz 30 km/h alatt működő koccanás-megelőző vészfékrendszer, ESP illetve Nem nehéz 4 liter körüli értékeket kihoznikikapcsolható utasoldali légzsák tartozik. Egyedül a panoráma üveg tolótető 232 ezer forintos felárán nyeltem egy nagyot, de más gyártónál sem kerül kevesebbe a hangulatos opció.

Lényeg a lényeg, 3,3 millióból (igaz, napfénytető nélkül) már egy szinte 'fullos' up!-ot össze lehet állítani. Megfelelő konfigurációban egy 1,2 literes, szintén 3-hengeres, 70 lóerős háromajtós Polo körülbelül félmillió forinttal kóstál többet kistestvérénél, és igaz ugyan, hogy jóval komolyabb, használhatóbb autó, ám 500 ezer forint tetemes különbség, s az már csak hab a tortán, hogy a Polo nem is annyira vagány, mint a friss jövevény.

A tesztünkben szereplő modell jelenleg 2,99 millió forintos áron megvásárolható a Porsche M5 kereskedésében.

Kicsitől-nagyig; az up! valóban törpeKlímás, háromajtós, Kia Picantót 68 lóerővel 2,45 millió forinttól, 69 lovas Toyota Aygót 2,43 (a testvér Citroën C1-et 2,46), míg Renault Twingót (75 lóval) 2,64 millió forinttól lehet hazavinni, ám a felszereltség fokozásával az up! árhátránya mérséklődik valamelyest – a VW tehát még mindig drága a többiekhez képest, ám érdemes megjegyezni, hogy némi egyediség is tartozik árába, s várhatóan értéktartásban viszi a prímet. Egy klímás, 75 lóerős MINI már minimum 4,3 millióba fáj. Rövidesen megérkeznek az up! ikertestvérei, a Skoda Citigo és a Seat Mii, vélhetően a Volkswagennél némileg mérsékeltebb áron, így a döntés csupán ízlés kérdése, melléfogni nem lehet, de az ötajtós verziót itt is-ott is érdemes megvárni. 

Néhány szóban

A Volkswagen legfrissebb jövevénye, az up! jobban vizsgázott, mint gondoltuk volna, pedig elvárásaink magasak voltak. A törp leginkább felnőttes viselkedésével vonja magára a figyelmet: vezetése pofonegyszerű, futóműve, kényelme és zajkomfortja egy kategóriával feljebb is bőven megállná a helyét, 75 lóerős, madárétvágyú háromhengeres benzinmotorjának karaktere kellemes és helykínálata is abszolút korrekt. Érdemes megvárni a sokkal jobban használható ötajtós változatot, ám akinek a praktikum nem inge, vigye bátran a 3-ajtós up!-ot. Az autó nem kimondottan olcsó, ám 3 millió forint környékén jelenleg nem lehet egyedibb, divatosabb négykerekűt kapni.

Előnyök: Négy személy számára elég tágas utastér és használható csomagtartó; Remek átláthatóság; Kiváló futómű; Kiemelkedő zajszigetelés; Alacsony fogyasztású, kellemes motor; Különlegességfaktor (egyelőre); Könnyű vezethetőség; Jó extracsomagok 

Hátrányok: Hiányzó utasoldali ablakemelő-kapcsoló a vezetőoldali ajtóról; Alapjáraton kellemetlenül rezonáló háromhengeres motor; Átlagos variálhatóság 

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek