Hajtáslánc, futómű, kormányzás
Csúcsmodellnek fenntartva: a jobbik 1,4-esManapság lassan az ellentéte érdekes: mindkét modell turbómotorral állt rajthoz. A Suzukiban a Vitarából ismert, új fejlesztésű 1,4 literes egység dolgozik, miközben a Mokka X önmaga csúcsváltozatához tett félre egy kis erősítő kúrát. Így az Opelben összkerékhajtással és automataváltóval (vagyis a tesztelt konfigurációban) 140 helyett 152 lóerő dolgozik, 200 helyett 240 Nm nyomatékkal, ami valamivel szűkebben, 2000-es fordulattól 4000-ig érhető el. A Suzuki motorjában viszont 140 lóerő dolgozik, 220 Nm-rel karonfogva, amely érezhetően korábban, 1500-as fordulaton megérkezik.
Optimális erőtartalékok - galériaA japán versenyző ezúttal az összkerékhajtás jelenléte mellett jól kapcsolható kézi váltóval állt rajthoz – de ez ne zavarjon most senki, mert a friss fejlesztésű hatos automataváltó a gyári adatok szerint sem a fogyasztást, sem pedig a menetteljesítményeket nem befolyásolja. Ezen a téren pedig mindkét kis crossover bezsebelheti a dicséreteket. Az alul is erőteljes, kulturált erőforrások nagyobb fordulaton kiengedik mormogósan egysíkú hangjukat, ezzel együtt viszont a tempó is változik, amit a Mokka X esetében 9,3, az S-Crossnál pedig 9,6 másodperces 0-100-as sprintek fémjeleznek.
A Mokka X hallhatóan csendesebb
A váltó jó, de ez a megoldás bűntett az autózás ellenA jó erőben lévő motorok közül az Opelé képes jobban háttérbe húzódni, a Mokka hosszabb felső váltóáttétele a jobb szigeteléssel együtt hallhatóan csendesebb futást eredményez, amelyet hangerőmérőnk 100-nál és 130-nál egyaránt 2 dB-es különbségként regisztrált. Ha már szóba került a váltó: a Mokka X automatája továbbra is a régi hatfokozatú bolygóműves egység, ám ezt most átdolgozták, így gyorsabban, közvetlenebbül, hatékonyabban cseréli a fokozatokat – igaz, hidegen ez apró rángásokban is megnyilvánul. Viszont cserébe nem fokozza annyira a fogyasztást, és ha eltekintünk az előválasztó kar tetejére applikált furcsa manuális fokozatválasztó gomboktól, a kért 400 ezerért (főleg összkerékhajtással a plusz teljesítménnyel együtt) megéri árát a szerkezet. Egyébként a Suzuki ügyes hatos automatája éppen ugyanennyiért kínálja magát – az egység pedig hasonlóképpen ajánlható.
A Mokka X kormányzását szeretni lehetFutómű és kormányzás terén alaposan megnyilvánul az, hogy a Mokka X-re valamivel több fejlesztési költség jutott. Az Opel-féle volán fényévekkel pontosabb a Suzuki kormányzásánál, és bár ez nem elsődleges szempont a kategóriában, tudatos vagy tudattalan módon, de mindenki megérzi majd a különbséget. A Mokka X szerkezete jobban is kommunikál, legyen szó az útburkolat jellegzetességeiről vagy a kerekek történéseiről (pl. megcsúszás). Mindez kiválóan illik a kissé feszesre hangolt futóműhöz, amely így egészen kis mértékű billegés mellett tűri a kanyarvadászatot. Az S-Cross esetében ilyen pluszt ne kívánjuk: a futómű egész jól rugózva teszi a dolgát, de sportos ambíciókat nem szolgál ki; a fokozott kanyarvételi szándék minden esetben az első abroncsok alulkormányzott forgácsolásában nyilvánul meg.
Futómű tekintetében a Suzuki az alapigényeket szolgálja ki - azokat viszont jól
Szerintünk felesleges a drága összkerékhajtásAz összkerékhajtási rendszer viszont mindkét modellben egészen jól dolgozik, igaz, az első kerekeket helyezi középpontba. Ezzel nincs is baj, hiszen ez nálunk legfeljebb biztonsági extra: az év 10 napján nyújhat esetleg segítséget, olyan terepre pedig úgysem viszik a tulajdonosok az arányaiban kis hasmagasságú modelleket, ahol az elsőkerékhajtás nem lenne elég. Éppen ezért mi feleslegesnek tartjuk a 4x4-es hajtás jelenlétét, igaz, a Mokka esetében a 370 ezres felár és a plusz lóerők azért kívánatosabb lehetőséget jelentenek, mint a Suzuki 600 ezerbe kerül összkerékhajtási opciója.
Költségek
Ideje kicsit hanyagolni a dízeleketA menetdinamikai fejezet végén már előjöttek, hát most hagyjuk érvényesülni a költségeket! A fogyasztás sarkalatos kérdés a magas felépítésű, nagyobbacska, ennél fogva pedig ellenállásban gazdag és nehezebb crossoverek esetén, főleg ha a benzines hajtásláncoktól (sokszor alaptalanul) rettegő piacot nézzük. Tesztalanyaink tekintetében meglepően nagy különbségeket tapasztaltunk.
Első ránézésre annyival nem is drágább
Vélhetően az Opel esetében a jóval nagyobb tömeg és a kevésbé jó légellenállás játszott közre, de hasonló körülmények között 7,5 literes normafogyasztási kört rögzítettünk a Suzuki 6,5 literes értékéhez képest. Ez már érezhető differencia – az egy liter éves viszonylatban 20.000 kilométeres futásteljesítménnyel 70 ezer forintot jelképez. A Mokkának a nagyobb tempójú, autópályás menetek és a dinamikus közlekedés nincs az ínyére, ilyenkor a papíron hatékonyabb hajtáslánc dacára is láthatunk 9-essel kezdődő értékeket. A Suzuki ilyenkor is megtartja az egyliteres távolságot, átlagosan jó eredményt hozva. Ennek láttán sokan kacérkodnak majd a dízelekkel, ám kövér feláruk kevésbé érdekes alternatívává teszi a kulturálatlanabb, lassabb öngyulladós hajtásláncokat.
A csúcsmodell nincs elérhetetlen távolságban
Ha ugyanis a kis tankméretű autókkal hajlandóak vagyunk gyakrabban megállni a kútnál – vagyis a benzineseknél maradva –, akkor még az összkerekes-automataváltós konfigurációban is megmaradunk 7 millió forint alatt, normaszintünknél gazdagabb felszereltséggel. Így a Mokka X 6,985 milliós ajánlat, miközben az SX4 S-Cross automatával vizsgálva 6,61 millióért kelleti magát.
Az ajánlott konfigurációban, 100.000 km után legalább egymillióval kedvezőbb ajánlat a Suzuki
Ez első látásra meglepően kis differenciának látszik, ami joggal csábít minket a minden részletében igényesebb Opel irányába, amely bár kisebb, de jobb futóművel és kormányzással is rendelkezik, hasonló képességű hajtáslánc mellett. Ám a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a Mokka X nagyobb fogyasztása drágább üzemeltetést eredményez, 100 ezer kilométernél további 350 ezerrel megtoldva a 375 ezres differenciát. Emellett a Suzuki a drága összkerékhajtás miatt ennyire borsos, az általunk ajánlott elsőkerékhajtással vizsgálva félmilliósra növeli a különbséget. A teljes igazság érdekében viszont érdemes ellátogatni a kereskedésekbe és ajánlatot kérni, hiszen mindkét gyártó hajlamos kövér kedvezményeket adni a listaárból, a Suzuki esetében például a helyszínen rögtön 950 ezres akcióval szembesülhetünk.
Néhány szóban
Látszólag egy kategória alsó és felső szegmensének képviselő, a valóságban viszont egészen szorosan alakult a Suzuki SX4 S-Cross és az Opel Mokka X párharca. Persze a villámos modell minőségibb kialakítása, csendesebb futása, jobb futóműve és kormányzása objektíven alátámasztja a típus elsőségét, viszont érezhetően tágasabb belső tere, hasonlóan jó, ám takarékosabb hajtáslánca, valamint kedvezőbb árazása erőteljes ajánlattá teszi a japánt is. Nagy kompromisszumot semmiképp nem kötünk vele, így ár-érték arányban joggal ered a Mokka nyomába.