Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A váltóval ki lehet jönni, a pedálok érzékenyekTérjünk vissza a németek büszkeségére!  A kormánykerék elhelyezése bizonyos beállításoknál nem túl praktikus, eltakarhatja a középkonzolon lévő kapcsolókat, amelyekkel a kormányszervó rásegítését növelő City üzemmódot, a Start-Stop rendszert, az ülés- és kormányfűtést tudjuk szabályozni, ami menet közben is hasznos lehet, de  így nehezen férünk hozzá.  Szólnunk kell persze a teljesítményről is. A Corsa alapjaira épített autóban, 1.4-es 100 lóerős benzinmotor duruzsolt, amely paletta csúcsát jelenti. A városi használatban a teljesítmény teljesen elegendő, főleg, mivel a váltóáttételek rövidek, hamar elérjük az ötödik fokozatot. Nekem a pedálok érzékenysége szokatlan volt, az első indulás az autóval a kezdő vezetőket idézte, és később is nehezen szoktam meg.

A hatalmas kerekek megvezetik az autótA váltó pontos, de a pedálok szenzitivitása miatt a vezethetőség élményét még lehetne fokozni. A tesztelt autóban a kormányon mindig finoman korrigálni kellett, ez inkább hosszabb távon zavaró, s betudható az óriási, 18-as kerekeknek. A biztonsági felszereltségben hat légzsákot kapunk, továbbá az ESP és a választható holttér figyelő, valamint a sávelhagyó rendszer is vigyáz ránk. Választható extra lehet a parkolást segítő szenzor, ami sokszor túl korán figyelmeztet, amikor még bőven van hely, ezzel némi ijedtséget okozva először, de inkább legyen óvatos. Az autó kanyarokban jól teljesít, és a futóművel sem lehet komolyabb bajunk. A motor finoman jár, de 120 km/h óra felett már hangos, és a teljesítmény leadását is jobban segítené egy hatfokozatú váltó.

Hatfokozatú váltó és ügyesebb kezelhetőségAz olasz retróautó, szintén 1.4-es, 100 lóerős benzinmotorral rendelkezik, azonban Start-Stop rendszer és City üzemmód sincs benne, és már az első használatnál érződik a két apróság közti különbség. A kormány pontos, jól jelez vissza. A váltó összehasonlítva az Adaméval kifejezetten jó, a kuplung és a pedálok jól reagálnak, nincs az Opelnél tapasztalt zavaró szenzitivitás, ami miatt mindig a frissen vizsgázott vezető szerepében tetszelegtem az indítás után. Persze meg lehet azt szokni, pár lámpa után már belejöttem, de erre a Fiat 500-ban még gondolnunk sem kell.

A motor gyorsan pörög, a váltóáttételek az Adammal szemben nem rövidek, és a hat fokozat remek teljesítmény-leadást biztosít – mintha egy nagyobb motor dolgozna az 500-asban. A futómű indokolatlanul feszes, az autó a városi utakon pattog, pedig nem voltak rajta széles felnik. Jövőre már ő is turbómotort kap - galériaA hátul ülők számára ez kellemetlen élmény lehet, ráadásul az összeszerelés minősége az olaszoknál hagy némi kívánnivalót maga után. Zörög, kattog a karosszéria. Az Adam sem tökéletes, a tesztautóban is már megjelentek a bosszantó apró hangok, ebben a kérdésben sajnos egyik típus sem jeleskedett. Vezetni a Fiat 500-at volt jobb, a jobb teljesítmény és váltó miatt nálam legyőzi a vetélytársát, de ne felejtsük el, hogy a németek jövőre közvetlen befecskendezésű, turbós benzinmotorral készülnek. Automataváltót a Fiathoz rendelhetünk, a német kisautó esetében ez még nem áll rendelkezésre. Ugyanakkor szerkesztőségünk férfi kollégái elárulták, hogy kanyarodáskor az Adam hatalmas előnyben van, amelyben az ügyesen kiegyensúlyozott futómű mellett a tesztautó 225-ös abroncsainak is komoly szerepe van.

Mindkettő pattog és zörög, de az Adam legalább kanyarban gyors

A parkolás során az Adam jól manőverezhető, de a hasmagassága alacsony. A teszt része volt, hogy a belvárosban is a szokott, napi programjaimat kellett teljesítenem az autókkal, és a sűrűn előforduló padkák miatt praktikusabb a magasabb kialakítás. A városban a térérzet azonban könnyen becsapja a vezetőt, nagyobbnak érezzük a német kisautót, és ennek megfelelően választunk helyet. A méreteiből adódóan azt mondhatnánk, hogy ú ideális társ a parkolásban, de olasz vetélytársát ebben a feladatban jobbnak találtam.

A fogyasztási adatokat tekintve, az Opel Adam súlyosabb lábbal a gyári adatoknál kicsit többet, 7,5 liter körül fogyaszt vegyes használat esetén, de ezt le lehet finomkodni azért 6 liter alá is. A Fiat sem alkot kiemelkedőt, igaz, a start-stop rendszer nélküli is hozza a vetélytárs eredményeit. Érdemes még azt is megemlíteni, hogy az Opel 2 év, a Fiat 5 év garanciát ad autóihoz.

Mosolyogj Ádámmal - hibái ellenére is szerethetőAz Opel Adam kétségtelenül elvarázsolja a vezetőjét, ha az a modern formatervet részesíti előnyben. Ugyanakkor a klasszikus formákat idéző olasz nem csak a fiatal korosztály autója lehet, és időtlen megjelenése akárhányszor meglátjuk, újra rabul ejt. Az Adam esetében, ha erős, műszakilag tökéletesen kidolgozott autót szeretnénk, nem ez a típus lesz a kategória győztese, de ha hajlandóak vagyunk kompromisszumot kötni, és az egyedi megjelenést részesítjük előnyben, remek tásunk lehet. A tesztautó induló ára nem kevés, 3,67 millió forint, és ehhez még számos extrát is választhatunk, amelyek könnyen 4 millió forint fölé vihetik az autó árát. Ebbe az árkategóriába tartozik az olasz ikon is, igaz, az 1,4 literes szívómotort időközben felváltotta a megosztó 9 decis, kéthengeres turbó a palettán. Hazákban ebből egyelőre csak a 85 lóerős kiadás elérhető, akciósan is 3,67 milliós, azaz az Adammal éppen egy szinten lévő befizetés ellenében, hasonló felszereltséggel.

Az egyediségnek és a különlegességnek ára van, és ezt a tervezők is tudják. A variációknak és a személyre szabhatóságnak csak a józan ész és a költségek szabhatnak határt.

Határeset: javulhatna több ponton, de az Adam csábításának így is engedhetünk

Néhány szóban

A hölgyválasz szerint a varázslatot mindkét autó megőrzi. A belső értékek azonban legalább olyan hangsúlyosak, ezért bármennyire is varázshatalommal bír a kényelem és az egyediség terén az Opel Adam, a klasszikus Fiat 500 a jobb műszaki megoldásai, jobb vezethetősége miatt ebben a tesztben legyőzte ifjú vetélytársát, elnyerve ezzel a szívemet.

Ha az aktuális kínálatot nézzük, akkor azonban a Fiat kulturálatlan és kissé szomjas turbómotorja nem tudja már azt a formát hozni, mint a leköszönt 1,4-es, így a mai kínálatot tekintve bizony az Adam felé billen a mérleg nyelve.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek