Szinte hihetetlen, hogy fölényes teljesítménye mellett sem telhetetlen a gázolajjal
A takarékoskodásban a sportos állásában is gyakorta tétova és lomha nyolcfokozatú Tiptronic sebességváltó is partner, igaz, hirtelen gyorsítási igény esetén nem árt idejekorán parancsot adni neki, miközben minden szélsőséget kerülő szituációkban a háromliteres dízelmotor képes a hátságokat nyers erejével kompenzálni. A ZF ismerős szerkezete értelemszerűen ezzel együtt többet dolgozik kevesebb ’sebességgel’ megáldott társainál, de a megfeszített munkából a kifinomult váltásoknak köszönhetően a sofőr szinte semmit sem érzékel.
A váltó kifinomult, de messze nem tökéletesAz elektronika persze igyekszik a pilóta vezetési stílusához igazodni, s ’Sport’ módba kapcsolva engedi a piros tartományig lendülni a fordulatszámmérő mutatóját. A 218 km/órás végsebességet hatodikban érhetjük el, miközben a hosszú hetedik, és nyolcadik áttételek kímélő fokozatoknak számítanak, amik a tartós utazások alkalmával a fordulatszám csökkentésére hivatottak. A takarékoskodás céljait szolgálják a rekuperációs fékek, vagy éppen a módfelett gyors és kifinomult start-stop rendszer is, melynek megbízhatóságát sokszor éri kritika, de mi tesztünk során semmilyen rendellenességet nem tapasztaltunk.
Ha kell, sportautóknak is 'odaver'
A hathengeres V6-os legnagyobb erénye mégis az, hogy könnyedén feledteti dízeles mivoltát, hiszen sem az utastérben, sem azon kívül nem hallani az öngyulladósokra jellemző kerepelést, mint inkább szolid, sportos hanggal kér szót magának. Némi sejtésünk az erőforrás jellegét illetően elinduláskor lehet, hiszen a nyomatékcsúcs korai beköszöntének hála, már egészen a pincéből szépen húz, s teljesítményét is szépen, egyenletesen fejti ki.
Önbizalom a négyzeten - galériaAz automataváltó és a dízelmotor párosa ugyan fokozott teljesítményigény esetén mérsékelt gázreakciót szavatol, de rövid várakozás után a Touareg behozza minden lemaradását. A volán mögött a vaskos szigetelésnek, és a fokozott kényelemnek köszönhetően a magasfokú dinamizmusból és rugalmasságból nem sokat érzékelünk, de külső szemlélőként félelmetes látvány, ahogy meglódul a 2,3 tonnás óriás. Szinte szemmel látható, ahogy a hátsó kerekek fogást találnak az aszfalton, hogy az 550 Nm-es nyomaték hatására az autó orra megemelkedjék, hogy a V6-os érces dallamok kíséretében rongybaba módjára űzhessen ördögi játékot a Touareggel.
Kanyarban érezni, hogy nem éppen egy primadonna
Az adaptív futóműnek köszönhetően skizofrén a TouaregA jelentős önsúly hátrányai persze a kanyarokban jelentkeznek, ahol az adaptív futómű sem képes palástolni a karosszéria jelentős dőlési hajlamát. Miközben a kormányzás közvetlenségét illetően szavunk sem lehet, ’Sport’ módban terhelésváltásra meglehetősen szeszélyessé válik az autó fara, s egy ekkora autó esetében ez a fajta játékosság nagyobb riadalmat kelthet, mint egy sportkupé volánja mögött. ’Comfort’ fokozatban ugyan jól rugózza ki az autó a hosszú úthibákat és kátyúkat, de a rövid keresztbordák hatására már berezonál a kasztni, és a futómű irányából is illetlen hangok hallhatók. A kapcsoló ’Normál’ állásában ideális kompromisszumra lelhetünk, noha jelentős kanyarodási képességre ekkor sem számíthatunk.
Volkswagen Touareg - galériaS, hogy miért is határtalanok a Touaregben rejlő lehetőségek? A 204 lóerős teljesítményszinten is elérhető terepes 12,99 millió forintos alapárának fejében (245 LE – 16,1 M) kapunk egy robusztus terepjárót, egy csipetnyi sportos hangulatot, egy üzleti megjelenésre alkalmas luxusautót, és egy családi mindenest, azaz egy olyan társat, ami az élet minden területén helytáll. Csendessége, és kifinomultsága okán mégis utazóautóként kiváló a Volkswagen nomádja, aminek volánja mögött az élet császárainak, és az utak királyainak érezhetjük magunkat, miközben a VW büszkesége törvényszerűen még a konkurensekre jellemző ellenszenvet sem hordozza magában.
Kínálatból persze ezúttal sincs hiány, és meglepő módon a magukat kellető ellenfelek ezen az árszínvonalon elenyészőnek számító szórással kelletik magukat. A háromliteres modelleket figyelembe véve többek között az elegáns Mercedes ML (250 BlueTec: 15.895.000 Ft), az élménydús vezethetőségéről híres BMW X5 (15.564.000 Ft), de még a nagyobb Audi Q7 (16.803.000 Ft) is ebben a ligában lép szorítóba, hogy a különc Infiniti FX-ről (16.267.000 Ft) már ne is szóljak. A külföldön megfigyelt utcakép alapján a legnagyobb ellenfél mégis inkább a robusztusabb, férfiasabb Range Rover Sport lehet (17,8 M), melynek presztízsértéke talán többet mutat a rendelkezésre álló műszaki háttérnél. Házon belül már a Porsche Cayenne tökéletesen egyező hajtáslánca gondolkodtathat el, ami 100 kg-os fogyókúrája után is alig kétmillió forinttal kerülne többe, noha esetében az opciós tételek mellett vastagabban fog a ceruza.
A Cayenne értéktartása miatt jobb választás, noha vásárláskor áldozni kell rá
Utóbbi mellett szól azonban a jobb értéktartás, a Touareg ugyanis érthetetlen módon még a kategória átlagánál is erősebben, szinte hihetetlen mértékben veszít újkori értékéből. Mindezek következménye, hogy az úttalan utak királyaiból már öt év távlatából is középkategóriás földönfutókká válhatunk, így csak azoknak javasolnám, hogy azonnal rohanjanak az adás-vételi szerződés kitöltésére, akik mindemellett hajlandóak/képesek számolni a modern technikával kézben járó - egyúttal nagyobb meghibásodási valószínűséggel társuló - fenntartási, és üzemeltetési költségekkel is.
Néhány szóban
Volkswagen Touareg - galériaAmennyiben egy multifunkcionális, az élet minden területén helytálló autót keresünk, jó helyen járunk a Touareg pártolói között. Az ajtókat kitárva kényelmes, tágas és minőségi utastér fogad minket, s a Volkswagen kívánságra a luxuskategória királyait megszégyenítő felszereltséggel kápráztat el minket anélkül, hogy fejedelmi paripánk túlzott feltűnést keltene. A szolid, mégis elegáns külső persze a legmodernebb műszaki megoldásokat takarja. A vezetőt segítő rendszerek mellett dicséret illeti a dízeles mivoltát leplezni képes erőforrást, ami fület gyönyörködtető hangjával, és a teljes fordulatszámtartományban nyomatékos karakterisztikájával kényeztet minket, miközben szemráncolásra csupán a kissé tétova automataváltó adhat okot, melynek hátságait a motor nyers ereje kompenzálja.
Megfontolandó lehet az állítható, változtatható karakterisztikájú légrugós felfüggesztés megrendelése, ami némileg képes palástolni az autó tekintélyes tömegét, egy csipetnyi sportossággal spékelve meg a terepes által nyújtott élményeket. Fenntartásaink a kategóriát jellemző fokozott értékvesztés miatt lehetnek, s e tekintetben érdemes körülnézni a konkurencia háza táján is, ahol az alapár tekintetében szinte elenyésző különbségekkel találkozhatunk, noha az opciós tételek és a felszereltség vonzatában esetenként eltérő vastagságú ceruzák szabnak árat.
Előnyök: nagyvonalú helykínálat és csomagtartó; takarékos, erőteljes, kellemes orgánumú dízelmotor; terepjárási képességek; könnyű kezelhetőség; praktikum
Hátrányok: teherváltásra érzékeny futómű; mérsékelt gázreakció, kissé tétova automataváltó; fel-felzörrenő berendezés; a hátsó sor alacsony ülőlapja; fokozott értékvesztés és fenntartási költségek
A tesztautót ezúttal is a Porsche M5 munkatársai bocsátották rendelkezésünkre.