Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

A sportülés kihagyhatatlan - galéria Tesztautónk egyik legérdekesebb pontja azonban csak most következik, ugyanis a ráncfelvarrott X3 motorházteteje alatt mutatkozott be először a már általunk is rengetegszer hadra fogott (itt és itt, vagy itt, illetve még itt, valamint itt is, sőt, itt is, a teljesség igénye nélkül) 2,0 literes dízelmotor frissített verziója, melynek érkezését rengetegen várták, remélve, hogy a németeknek sikerül még tovább tökéletesíteniük a szerkezetet. Mielőtt még rátérnénk a tapasztalatainkra, nézzük meg, mi változott az erőforrásban! Az alumínium konstrukciójú, kétliteres öngyulladósok legújabb generációja mágnesszelepes injektorokkal működő common-rail közvetlen befecskendezéssel készül, s megnövelt, 2.000 bar befecskendezési nyomással dolgozik.

Nem sokat javult, de továbbra is kiváló - galériaA szerkezet így az eddigi 184 lóerő helyett már 190-et képes leadni, míg a maximális forgatónyomaték 380-ról 400 Nm-re nőtt. Noha ez nem hangzik soknak, a gyáriak mégis 4 tizeddel jobb gyorsulást és 4 deciliterrel jobb fogyasztást ígértek az X3 esetében – nem is beszélve a kulturáltabb járásról, ami talán a legnagyobb gyenge pontja volt a motornak. Ez mind szép és jó, azonban még a BMW esetében is igaz, hogy ami a papíron megvalósul, a valóságban sokszor észrevétlen marad.

Nem is szeretném tovább húzni a húrokat, csapjunk a lovak közé! A start gombot megnyomva ért minket az első kisebb csalódás: noha nyilvánvaló volt, hogy csodát a BMW-nél sem tudnak tenni egy kisebb frissítéssel, a négyhengeres dízel ezúttal is hangos morgolódással kel életre. A használat során egyébként a szerkesztőségen belül is kisebb ellentmondások alakultak ki, de végső konklúzióként azért kijelenthetjük, hogy egy hajszállal talán halkabb lett a dízelmotor, ugyanakkor továbbra is bőven van hová fejlődnie ezen a téren. A konkurensek hasonló hajtásláncai bizony továbbra is kulturáltabbak.

Plusz pénzért rengeteg praktikum jár - galériaA BMW is tudja ezt, így sokkal inkább a menetteljesítmények és a fogyasztás javulására fókuszáltak a kommunikáció során, noha nehéz volt elhinni, hogy mindössze 4 lóerő és 20 Nm plusz képes 4 tizedes előnyhöz juttatni a frissített X3-ast. A félelmünk sajnos be is igazolódott: nemhogy nem javult az autó gyorsulása, még 2 tizeddel lassabb is lett az, mint az előző tesztpéldány. Noha a körülmények javításával és az extrázottság csökkentésével talán le lehetne még faragni valamennyit a 8,9 másodperces eredményből, az ígért javulást sajnos nem tapasztaltuk – persze érdemes leszögezni, hogy egy 1,7 tonnás, emelt hasmagasságú autótól ez így is szép eredmény, csupán az ígéretekhez képest okoz némi csalódást.

Utolsó fogódzóként a fogyasztás maradt, melynek javulásában a BMW eddigi kiváló eredményeit tekintve okkal bízhattunk, de sajnos ezen a téren sem volt képes hozni az ígért fejlődést az X3. Legjobb esetben, ideális körülmények között is legfeljebb 1-2 deci mínusszal számolhatunk a frissítés előtti erőforráshoz képest, így az országúton tapasztalt 5 liter körüli, és a városban, valamint autópályán nyújtott 7 literre tehető számok nem változtak érdemben. Összességében tehát kijelenthetjük, hogy ezúttal nem tudtak csodát tenni a német mérnökök, de nem szabad elfelejtenünk, hogy a kétliteres négyhengeres továbbra is kiváló teljesítményt nyújt, mind dinamika, mind fogyasztás terén.

Itt történt a lényegi változás - galériaSzívük mélyén talán a BMW-nél is tudták ezt, így az autó alapára lényegében nem is változott a frissítést követően. Egy manuális váltóval szerelt „fapados” verziót már 11,84 millióért hazavihetünk, míg a látványos extrákkal telerakott tesztautóért 17,74 millióért kell a kereskedésben hagynunk. Érdemes megemlíteni azonban, hogy ebben az árban még szinte semmilyen fejlettebb vezetéstámogató vagy biztonsági rendszer nincs benne, így például a többek között sávelhagyásra figyelmeztető jelzést, adaptív tempomatot és vészfékező funkciót tartalmazó Driving Assistant Plus csomagért további 539 ezer forintot kell otthagynunk. Egy normaszintre felszerelt példány a 715 ezer forintos automataváltóval együtt 14,87 millióra jön ki, ez pedig jól mutatja, hiába a kedvezőnek tűnő alapár, egy felextrázott változat árát bizony meg kell fizetni.

Konkurensek tekintetében elsőként természetesen a német ellenlábasokat illik megemlíteni: az Audi Q5 szintén kétliteres motorral és S-tronic automataváltóval körülbelül félmillióval kerül többe, míg a hamarosan nyugdíjba vonuló Mercedes-Benz GLK-ért több mint 2,5 millió forinttal kérnek többet a csillagosok – normaszintre felszerelve. Érdekes alternatíva lehet még a nemrégiben bemutatkozott Land Rover Discovery Sport is, mely a hamarosan elérhető, új 2,0 literes dízelmotorjával és akár hét ülésével jutányosabb áron kelletheti majd magát, mint német ellenfelei. Az X3 házon belül is gazdagodott egy kihívóval, hiszen aki közepes méretű SUV-ra vágyik, azonban a praktikum kevésbé fontos szempont számára, az ezentúl választhatja a kupésított X4-et is – hacsak az 1,2 milliós felára el nem tántorítja.

Néhány szóban

Az igazi finomságokat meg kell fizetni - galériaA frissített BMW X3 a bajorokhoz méltón előnyére változott: noha a külső tekintetében mindenkinek saját szíve joga ítéletet hozni, az utastér apró finomításaival és a magabiztosabb kiállással mindenképp pozitív irányba mozdult el, és továbbra is kiválóan teljesít minden fronton, ezzel megőrizve a szegmensen belüli előkelő pozícióját. Sajnos a 2,0 literes dízel ezúttal nem tudta hozni a gyáriak által beígért javulást, ugyanakkor – a kulturálatlanságát leszámítva – továbbra is az egyik legjobb erőforrásnak bizonyul a kategóriában, amit fogyasztása és menetteljesítményei egyaránt alátámasztanak.

Előnyök: Eltalált méretek kívül-belül; Jó összeszerelés és anyaghasználat; Ügyes futómű; Nagyszerű automataváltó; Takarékos és kellően izmos dízelmotor; Jól teljesítő összkerékhajtás; Elfogadható alapár; Eltalált változtatások

Hátrányok: Alacsony hátsó üléspad; Továbbra is nyers dízelmotor; Az extrapolitika miatt csak boros felár ellenében lesz igazán finom; Az ígéreteket nem teljesítő erőforrás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek