Kényelem, dinamika
Nyugodt vonulásban ő a nyerő - galériaA hegyi szerpentinhez meg is kell érkezni valahogy. Az odáig vezető utak kátyúkkal tarkítottak, így – tudva, hogy bőven lesz időnk élvezetes percekre – inkább az autók nyugodt oldalát vizsgáltuk. A Jaguar nyolcfokozatú bolygóműves automatája megmutathatta, hogy milyen vajpuhán tudja beosztani a fokozatokat, de a Porsche hétfokozatú duplakuplungosa is kiváló kvalitásaival bizonyított. Futóműve pedig egyenesen csodát tett: az állítható lengéscsillapítású rendszer határozottan, de ahhoz mérten szenzációsan vasalta ki az úthibákat – jó néhány sportos jellegű utazóautó is tanulhatna tőle. S egy kicsit a Jaguar is: bármennyire is lehetett érezni, hogy minőségi csillapítás van a brit lemezei alatt, a szintén állítható futómű, ha nem is zavaró mértékben, de feszesebb, keményebb rugózással szolgált ki minket.
Több mint 100 kilós súlytöbblete nehezebbé teszi számára az érvényesülést
S a 911 előre törAztán jöttek az első kanyarok, s a fehér Porsche egyre jobban távolodott el… előlünk. Már több alkalommal elregéltük, mennyire csodát tettek a weissachi mérnökök a 911 alapból ideges felépítésével, de egyszerűen az a tempó, amivel a legendás Porsche a kanyarokat falja, szinte utánozhatatlan. Eközben ráadásul az egész autóipar legjobb elektromechanikus kormányműve dolgozik kezünk alá. Ha jól helyezzük a súlyt és beleszámítjuk, hogy kicsit kevesebb tömeg van elöl, kiválóan felszámolhatjuk a 911 alulkormányzottságát, majd a farmotor adta óriási tapadási előnnyel még hátsókerékhajtással is kigyorsíthatunk már a kanyar közepétől – az erő, ha úgy akarjuk, bizony átkerül a talajra.
Miközben precízen fűzzük kanyarról kanyarra a farmotorost, elfog minket az érzés, hogy versenyautóban ülünk. Ez nem véletlen: minél jobban nyomjuk neki, a 911 annál jobban kimutatja képességeit, s minél erőteljesebben megdolgoztatjuk, annál hálásabb és jutalmazóbb lesz. A gyorsaságnak hamar saját képességeink szabnak határt, s miközben észrevétlenül magunk mögött hagyjuk alkalmi versenytársunkat, a hűs hőmérsékletű kabinban is izzadságcsepp gördül végig arcunkon.
Miközben szépen lassan, kanyarról kanyarra lemaradunk az F-Type-pal, elfog minket az érzés, hogy örömautóban ülünk. Ez nem véletlen: minél nagyvonalúbban mókázunk, annál több örömöt ad az F-Type. A tájat morajlással megtöltve összhangban érezhetjük magunkat a roadster képességeivel, meglepően hamar elérve arra a magabiztos szintre, hogy a határt túllépve kibillentsük egyensúlyából a Jaguart. Ekkor jön a következő meglepetés: mintha erre tervezték volna a britek, olyan könnyedséggel és kiegyensúlyozottsággal megy keresztbe autónk. Miközben észrevétlenül már meg is feledkezünk alkalmi versenytársunkról, a hűsítő szellő által körülölelve széles mosoly húzódik végig arcunkon.
A szigorú tekintet csak álca - valójában belül mosolygok
A 911 tökéletesnek készült. A Jag élvezesnekS ezzel már néhány kilométer alatt megfogtuk a legnagyobb különbséget a két izgalmas modell között. Miközben az F-Type egyetlen dologra született igazán – hogy napjainkat megédesítse –, addig a 911 mindenre. A cél, hogy tökéletes autót építsenek, bizony még most sem volt elérhető kompromisszumok nélkül. Igaz, ehhez egyre kevesebbet kell kötnünk.
Ez, vagyis a technikai fölény az oka annak, hogy a 911 objektív tulajdonságait tekintve többet ad. Önmagában mindenben jó a Jaguar, de amint átülünk a Porschébe, érezzük, hogy a brit kormányzása kis tempónál kicsit egyenetlen, tudni fogjuk, hogy a futómű a feszessége mellett nem kimagaslóan gyors, észleljük, hogy a PDK gyorsabban, mégis finomabban vált, mint a ZF-féle automata. Mégsem tudunk megfeledkezni a fekete szépségről. Az őrjítő pillanatok, az elvarázsolt percek mégis ott örvénylenek gondolatainkban.
Költségek
Ő már túl van a 40 milliós határonA Porsche fölénye viszont így is egyértelműen, kétségtelenül jelen van. Ennek megkérik az árát: a Jaguar normafelszereltségünk szerinti 30 milliós áránál egy ugyanúgy felszerelt hátsókerékhajtású 911 Cabriolet 25 százalékkal drágább. S objektíven nézve ennyivel jobb is. Ezt a kategóriát azonban nem lehet kizárólag észérvekkel megközelíteni. Ennek mentén haladva pedig már úgy is mindenki megtalálta a személyes győztesét.
Pedig titkos esélyesünk is van: a Boxster, amely használhatóságban annyit tesz le az asztalra, mint a Jaguar, menetdinamikailag is alaposan felveszi a kesztyűt, miközben a 911 helyenként komoly miliőjét játékossággal fűszerezi. S a legjobb: ha szűkebbre szabott keretből vennénk neves élményautót, hasonló felszereltséggel még az F-Type-nál is 3 millióval olcsóbban megúszhatjuk a tranzakciót.
Az árakkal mit sem törődve küldi üdvözletét a győri állatkert fekete jaguárja
De ez a kategória nem az árról szól. Azért mi mégis találunk egy tételt, amin érdemes lehet spórolni: a Porsche világújdonságát, a hétfokozatú kézi váltót 1,1 millió forintot megtakarítva mondhatjuk magunkénak. Ezzel növeltük a feladatainkat, de így még közelebb kerülünk az autóhoz, a száguldáshoz, az úthoz, a természethez, az örökkévalósághoz, avagy egy szóval a szabadsághoz. Mi másra vágynánk jobban egy nyitott sportautóban?
Bezárkózni felesleges - a Jaguar esetében is nyitnánk a kézi váltó felé
Néhány szóban
Döntés még sosem volt ennyire nehéz. A Porsche úgy tud gyorsabb lenni, hogy közben használhatóbb, kiforrottabb, okosabb, hatékonyabb és kényelmesebb. A Jaguar viszont azon a területen brillírozik, ahol egy prémium roadsternek leginkább kell: a showelemekben. Legyen az a durrogó, hörgő kipufogó, a finom vagy éppen szenzációhajhász részletek, az F-Type már álló helyzetben kivételes élményeket ígér. Amit aztán teljesít is: közúton gyorsasága bőven elegendő, miközben olyan parádés könnyedséggel driftel, mintha erre készült volna. A hétköznapok kivirágoztatására és a hétvégék aranyszínbe burkolására tökéletes eszköz a lapos vadmacska – éppen ezért fájó esetében a kézi váltó hiánya.
Az viszont megcáfolhatatlan tény, hogy objektíven a jobb autót a Porsche adta összehasonlítónkhoz: a britet minden más területen egyértelműen maga mögött hagyja. Igaz, ezért a prémiumért negyedével többet kell letennünk az asztalra. Egész addig, amíg ugyanezt a technikát és fölényt a hátsó üléseket elhagyva Boxster néven, töredék áron meg nem vásároljuk.



