Az Astra futóműve állítható volt, a Focusé nemA futóművek terén már kiegyensúlyozottabb a meccs; itt mindkét versenyző szuperül teljesített, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Opelben a 250 ezer forintot kóstáló, háromállású (Tour, Normal, Sport) FlexRide rendszer dolgozott, mégpedig hatékonyan. Ennek ellenére a legpuhább Tour módban sem volt igazából puhább a Focusnál, ami a nagyobb, 17 helyett 18 colos (és felesleges) kerekeknek tudható be – a 17-esekkel valószínűleg egy hajszálnyival komfortosabban gurult volna a Focusnál az autó. Sportállásban már döcögősebb a kép, cserébe viszont meglepő kanyarsebességeket képes produkálni az Astra, és ilyenkor a kormány rásegítése feszesebb, illetve a motor gázreakciója is jobb.
A 3. Focus is remekel a futómű terén - galériaA Focus az állítható futómű hiányát (esetében ilyet felárért sem lehet ilyet rendelni) hátul egy kicsit igényesebb, a Watt-rudas csatolt lengőkaros helyett Multilink konstrukcióval és alacsonyabb tömeggel ellensúlyozza, hozzáteszem, hatékonyan. Amint mondottam, a komfort terén nem szenved csorbát a feszeskés beállítás, tempós fordulók során a kompakt stabil, egészen semleges (csak egy picit alulkormányozott), és gyors. A Focus tehát hű maradt korábbi dinamikus hírnevéhez, és továbbra is a kategória legélvezetesebben vezethető tagjai közé tartozik. Elektromos kormányműve szintúgy egészen jól sikerült, több érzés van benne, mint az Astra kicsit „halottabb”, kevésbé kommunikatív szerkezetében, utóbbi viszont jobb kuplung- és váltásérzetével ellensúlyozza valamelyest ezt.
Árak, összegzés, verdikt
A döntés ízlés kérdése: mindketten más karakterekMit ne mondjak, pusztán a tulajdonságok/képességek szerint történő értékelés alapján nem tudnám, hogy melyik ujjamat harapjam le, hogy dönteni tudjak: a Fordon látszik, hogy modernebb fejlesztés; az autó könnyedebb, motorja jobban használható, lényegesen takarékosabb és kulturáltabb, futóműve pedig bár nem tartogat túl sok hókuszpókuszt, így is remek. Az Astra viszont egyszerűen átgondoltabb: elöl-hátul tágasabb, egy hajszálnyival csomagtartója is nagyobb, belül jobban élhető, motorja hiába faragatlanabb és egyszerűbb, méréseink szerint (fent) mégsem gyengébb, ráadásul talán formája is harmonikusabb. Nehéz tehát megítélni, hogy ki az úr a háznál, ráadásul az innovatív extrák terén is döntetlent hirdethetünk.
De egyvalami megkönnyítette dolgunkat, ami eldöntötte a szoros meccs végkimenetelét: az árazás. Gyakorlatilag nyugodtan kijelenthetjük, hogy a jóval drágább Focus ajándékba adja a győzelmet a már listaáron is korrekt(ebb) összegért kínált Astrának. Hogy mennyi az annyi?
Nagyon nehéz objektíven dönteni közöttük A 180 lóerős turbós Astrát legolcsóbb (Enjoy) kivitelében 5,37 millió forinttól állíthatjuk be garázsunkba (a tesztelt "Sport" szintben különben 5,68 milliótól), míg a friss, 182 lóerős Focusért legalább 6,56 millió forint esedékes – igaz, utóbbit a csúcsmotorral sajnos csak a legmagasabb, Titanium felszereltségi szinttel lehet hazavinni, bár a szériatartozékokban rejlő differencia az 1,2 milliós különbségnek a felét sem képes fedezni, ráadásul az egy másik kérdés, hogy mindenki feltétlenül meg szeretné-e vásárolni a plusz extrákat, vagy megelégszik a gyengébb felhozatallal is. A Ford különben ezekből a listaárakból jelenleg 500 ezer forintos kedvezményt biztosít az új Focushoz, míg az Opel 541 ezret enged az Astrából.
Jó árának köszönheti győzelmét az Astra - galériaHa rám hallgatnak, az izmos turbós benzinmotorok híveiként a Focust inkább a 182 lóerőssel szinte teljesen megegyező (és csúcsnyomatékát tekintve pontosan ugyanannyit, 240 Nm-t tudó) 150 lovas 1.6 EcoBoost erőforrással kérik, így alig kell áldozniuk a menetteljesítmények terén, a remek fogyasztás megmarad, ráadásul spórolhatnak 300 ezer forintot. Mi több, ha megelégszenek a szintén korrekt Trend Plus felszereltséggel, további 22 darab tízezres marad pénztárcájukban; a vételár így épphogy túllépi a hatmilliót – a szedán kivitel felára 120, a kombié pedig 175 ezer forint. Az Astrából négyajtós (egyelőre) nem létezik, a praktikus kombi kivitel felára 200 ezer forint.
Szó, mi szó: az igazságosság érdekében (és a tesztautókból kifolyólag) itt is-ott is 180 lóerővel nézve, azonos felszereltség m
A Ford jobban is leakciózhatná a Focusok csúcsátellett, a kiviteltől szinte függetlenül a listaárak szerint átlagosan kb. 750 ezer forintnyi differencia akad a két modell között, az 541, illetve az 500 ezres akciókat beleszámítva pedig már úgy 800 ezer forintról beszélhetünk. És hiába a Focus alacsonyabb fogyasztása, a nagy árkülönbség csak a sokat autózók számára fog megtérülni (számításaink szerint úgy 130-140 ezer km alatt) – úgyhogy ameddig a Ford hazánkban nem fésüli át új reménységének árlistáját, a Focust ezen kivitelében nem tudjuk nyugodt szívvel ajánlani az Astrával szemben – pedig tényleg jó autó sok szerethető tulajdonsággal, kiemelkedő hajtáslánccal.
Frissítés: a tegnapi megjelenéskor még csak az Opel 541 ezer forintos kedvezményéről volt értesülésünk, a Ford hazai importőre a mai nap során kommunikálta felénk az új Focus 500 ezer forintos 'Q2-kampány' árkedvezményét, amely a Ford honlapján az akciók között, illetve a Focus hivatalos árlistáján egyelőre nincs feltüntetve. Az új információ tudatában javítottuk a teszt szövegében az árakat; a két autó közötti árdifferencia (hasonló felszereltség esetén) így a kb. 1,3 millió forintról kb. 800 ezer forintra mérséklődik - ez még mindig rengeteg, tehát a végeredményt nem befolyásolja.
Néhány szóban
A két meghatározó kompakt legmélyebb részleteibe menő vizsgálataink során azt hittük, hogy nem fogunk tudni dűlőre jutni, vagy legalábbis csupán objektíven nézve csak nagyon nehezen; a tulajdonságok alapján történő értékelésben inkább az adott tulajdonosjelölt egyéni preferenciái dönthetnek: aki nagyon sokat ad a hajtáslánc finomságára, inkább a Focust szeretné, míg a klasszikusabb értékek, valamint a helykínálat/átgondoltság hívei az Astrát választanák. De a Ford magas árazása kialakította a végeredményt.
A 182 lóerős Focus ugyanis annyival drágább a 180 lovas Astránál (a jelenlegi kedvezményeket itt is-ott is beleszámolva, közel azonos szintre hozva vagy 800 ezer forinttal), amelynek tudatában kíváncsi lennék, hogy akár maguk a Fordosok milyen érvekkel próbálnák meg rábeszélni az embereket portékájukra – félek, hogy még ők is karjaikat kitárva, tanácstalanul állnának a tényekbe beletörődve. Mindenesetre, egy "akciósabb" Focus-árlista akár meg is keverhetné a kártyákat… Az árakat figyelmen kívül hagyva – bár ez az, amit nem lehet – különben döntetlent hirdethetünk.



