Az előző részben ott hagytuk abba, ahol a legizgalmasabb kezdett lenni a történet. A középkategóriás csúcsmodellek csatájának első fejezete – a belső tér – lezajlott, és a győztes Volkswagen Passat mellett még a Peugeot 508 jött ki feltartott fejjel. A Mondeo azonban a Ford hagyományosan jó futóműveinek és kormányzásainak köszönhetően most fordíthat, és akkor még az árakról nem is beszéltünk. Most mindez, sőt, sokkal több érdekesség történik: következzen a mindent eldöntő második rész.
Hajtáslánc, menetkomfort, menetdinamika
Nem is olyan régen, alig több mint egy évtizede még 150-170 lóerő volt a csúcs a kétliteres dízelek osztályában. Elég csak további 10 évet visszatekerni a potmétert, hogy 2,9 literes monstrumot találjuk mindössze 129 lóerővel. Lehet, hogy az elmúlt időszakban nem a dízelmotor fejlődött a legtöbbet, de panaszkodni a technikai előrelépés hiányára semmiképpen sem kell, ha ma már 240 lóerőt találunk a kétliteres motor mellé írva. Ha ilyen léptekben haladunk előre – és ha egyáltalán akkor még lehet kapni újonnan dízelt –, akkor újabb 10 év múlva akár kétliteres, 340 lóerős öngyulladós erőművet is találhatunk a kínálatban.
Gyors ütemű fejlődés - az átlagosan 105 lóerős literteljesítmény korábban elképzelhetetlen volt
Papíron az 508 a leggyengébb - de fordítVisszatérve a jelen biztos talajára összehasonlító tesztünkben kétféle megközelítést találunk. A Mondeo és a Passat kétliteres erőforrást tölt meg két turbóval, hogy 210, illetve 240 lóerő legyen a végeredmény, a 450 és 500 Nm-es nyomatékot nem is említve. A Peugeot nagyobb lökettérfogattal, de egy turbóval próbál lépést tartani: a 2.2. HDi 204 lóerőt és 450 Nm-t tesz le az asztalra. Utóbbi technikai okok miatt is a többieknél később, 1750-es fordulat helyett 2000-nél érkezik.
2000-től van igazán elemébenEz utóbbit hiába igyekszik egészen jól palástolni a hatfokozatú bolygóműves automata a csúsztatásokkal, tény, hogy 1500 és 2000 között a konkurensek erőforrásai jobban elemükben vannak. Igaz, a Peugeot 1500 alatt fordít, az öblösebb hengerekből nagyobb erőt merítve. Nem csak alul, de felül is rácáfol a papírforma várakozásaira az 508. Mérésünkön fél másodpercet javítva álló helyzetből 100 km/h-ra 7,7 másodperc alatt katapultál, amivel hajszállal a Modeo 7,9-es adata elé ér be. Mivel felül még jobban nyílik az olló, gyanítjuk, hogy nem csak közel egy mázsás súlyelőny, de a valóságban nagyobb teljesítmény miatt kerül előnybe a Peugeot hajtáslánca.
Lehetne kulturáltabb, viszont az automataváltó legalább finoman dolgozik
Fogyasztásban veszt a régi szerkezettelErőnek tehát nincs híján, de azért mai szemmel nézve minden ízében klasszikus az oroszlános megoldás. Van, ahol ez problémát jelent, például a többieknél hangosabb és érezhetően vibráló motorban, ugyanakkor például a klasszikus váltómű finom, nem hatékonyságra kihegyezett működésébe a hétköznapi használat során nem tudunk belekötni. Persze a reakció nem olyan élesek, mint a Mondeo hat-, és a Passat hétfokozatú duplakuplungos váltójáé, és kis tempónál a sok csúsztatással akár litereket is elpazarolhat, mégis nyugodt közlekedésnél jó partner.
A legtakarékosabb, de a leglassabb isA start-stop rendszer egyedül itt nem széria, így sajnos álló helyzetben is hallgathatjuk a motor kerepelését, fokozottan érezve annak vibrációját, de legalább, ha indulni kell, gyorsabban kilőhetünk a motor- és kormányerő visszatérését váró Passat/Mondeo-tulajdonosnál (feltéve, ha nem kapcsolta ki a rendszert). Városban így esélyünk sincs sokat spórolni: miközben bizonyos szakaszon akár 6-6,5 literrel is eljárhatunk a VW-nel és a Forddal, addig a Peugeot lelkesen 8 litert csócsál el. Országúton, vagy autópályán már hasonló a helyzet, olyannyira, hogy a trió mindegyik tagja 4,5, valamint 6,3 liter körül fogyaszt ilyen körülmények között. Mégis, a Peugeot kis tempónál mutatott torkossága, valamint a Passat széria összkerékhajtása normakörünk tanulsága szerint is pár decivel nagyobb áldozatot követel a benzinkúton.
Nem akármilyen erő rejlik itt - galériaA Passatnak azért meg kell adni a magáét: ilyen menettulajdonságokkal még többet is megérdemelne. Ha szeretnénk, ügyes összkerékhajtásával és rajtolni is képes duplakuplungos automatájával akár 6,1 másodperc alatt letudja a 0-100-as sprintet, amivel egyértelműen más ligában játszik. Olyannyira, hogy célszerű lenne inkább a 190 lóerős alternatívát górcső alá venni elsőkerékhajtással, ami tartani képes a többiek tempóját, miközben nálunk – legalábbis papíron – kevesebbet fogyaszt. Hozzá egyébként a hét helyett hatfokozatú DSG váltó jár, így tehát minden tekintetben pariban van az itt szereplő konkurensekkel; az árak összehasonlításánál nem is fogunk megfeledkezni róla.
Összkerékhajtást egyébként a Mondeo is kínál, de csak a 180 lóerős kivitelhez – a duplaturbós gázolajoshoz nem kínálják a 650 ezer forintos rendszert. Ami a teljesítmény-leadást illeti, egyébként nincs is szüksége a hajtásnak a hátsó kerekek segítségére: a 235 mm széles gumikon az elsőkerékhajtású szedánok is lazán megbirkóznak a lóerőkkel.
Élvezeti sorrend: szerpentinen a Mondeo a legmókásabb
A Ford és a Peugeot volán is egész jóA száguldásban a legtöbb örömünket egyébként a Mondeóban leljük. Ha kell, a kulturált kétliteres dízel egészen kellemes orgánummal repít minket a horizont felé, miközben a közepesen gyors automataváltó tökéletesen választja meg a fokozatokat. Hozzá jön a pontos, egészen jól kommunikáló kormányzás, és a gyors, kellően játékos, és meglepően stabil futómű, és máris nyeregben érezhetjük magunkat. Ha szerpentinezni kell, a trióból biztosan a Fordot vinnénk magunkat, és kimondottan elismerően bólogathatnánk akkor is, ha hirtelen rossz minőségű útburkolat fogadna minket. A Mondeo futóműve ugyanis sportossága dacára ügyesen kidolgozza a nagyobb úthibákat – így egyedül a kisebb kereszthullámok hatolnak át a futómű tompításán.
Sokoldalú, de inkább mindenes, mint sportHa még fontosabb az élvezetes autózás, kérhetünk sportos, ültetett, valamint adaptív futóművet is. Utóbbi képes a lengéscsillapítók keményítésére, szükség szerint még többet kihozva az egyébként is élvezetes felállásból. A Passat tesztautóban meg is tapasztalhattuk a rendszer működését. A Volkswagen megoldása komfortról sportosra váltva meglepően nagy változást produkált, mind a rugózás, mind pedig a kanyarképességek tekintetében. Kétségtelen: a megoldással, és a kellő méretű gumikkal a Passat is tud élvezetes lenni, de a puha, kevésbé direkt kormánymű sokat ront az élvezeteken. Egyszerűen a fejlesztésnél más volt fókuszban: miközben a Ford esetében a sportos ambíció kiszolgálása ott szerepelt a legfontosabb szempontok között, a Volkswagennél a tökéletes mindenes utazóautó kifejlesztése volt elsődleges.
Sportautós tempóban - a 6,1-es 0-100-as sprint magáért beszél
Visszaszürkült: ma már csak 180 lóerővelÉs a GT névvel fokozott sportosságra törekvő Peugeot? Panaszra ott sincs semmi ok. A futómű és a kormányzás éppen olyan kompetens és élvezetes, mint a Mondeo esetében, sőt, az elöl kettős keresztlengőkaros futómű rossz úton jobban íven tartja az oroszlános autót. Itt inkább a váltó nyugodt hangolása és mérsékelt reakció rontanak a jókedven, a Fordnál ügyesebben oszthatjuk be a teljesítményt, de ezt leszámítva a Peugeot tűnt a leggyorsabbnak. Ha beleszámítjuk, hogy az 508 már csak az új hatfokozatú automataváltóval elérhető 180 lóerős BlueHDi változatban elérhető, és teljesítményét így figyeljük, élvezetben a Mondeóval fej-fej mellett állhatnak fel a dobogó tetejére.
Mindeközben a Passat a leggyorsabb, vagy a leghatékonyabb – attól függ, hogy melyik erőforrással vizsgáljuk, futómű kényelem tekintetében pedig mindegyik modell jól áll. A Peugeot hangolása alapból feszes, de csillapítása egyenletes, a Mondeo a kis úthibákat bejuttatja, a nagyokat viszont kiválóan szűri, a Passat pedig egyenletesen teljesít arany középutat járó hangolásával, amelyet a sportosság irányába billenthetünk az adaptív futóművel.
Lehetetlen kérdés? Nem, csak az egyéni preferencia dönt.
Hogy melyik nyeri a fejezetet? Nos, a modellek annyira különbözőek, hogy erre egyértelmű választ nem adhatunk, így az igények jegyében mindenki egyedileg vizsgálhatja a rangsort. Kiegyensúlyozott teljesítménye alapján a Passat a győztes, ha pontoznánk, viszont, ha sportos vezetők vagyunk, jobban járhatunk az 508-cal és a Mondeóval is.
Költségek
Hárman, két árban - kedvezménnyel akár még éppen 10 millió alatt is
Szerelembe esni sokkal könnyebb, mint racionálisan gondolkodni. Megtalálni szívünk választottját, majd mindent elkövetni, hogy megszerezzük őt – egyszerű recept, még ha a kivitelezés sokszor akadályokba is ütközik. Ugyanakkor a középkategória nem feltétlenül a szerelemről szól, mint inkább racionális döntésekről. Emiatt pedig az ár kőkeményen beleszól a küzdelembe.
Az eddigi fejezetek alapján szigorúan objektív szempontok szerint a következő sorrendet tudjuk felállítani: a Ford Mondeo és a Peugeot 508 fej-fej melletti csatájában egy hajszálnyival jobban érvényesül a francia, miközben a Passat felér a csúcsra.
Tulajdonságok tekintetében a Passat viszi el a prímet
Jó felszereltséggel és gyári kedvezménnyelViszont nagyot fordulhat a világ, ha megnézzük az árakat. A Peugeot 508 kimondottan jól felszerelve az 1,2 milliós meghirdetett gyári kedvezménnyel 10,4 millió forintba kerül. Ha hozzávesszük a fél literrel takarékosabb, fél másodperccel lassabb, de 150 ezerrel olcsóbb, 180 lóerős új BlueHDi motort, akkor 10,25 milliós végeredményt kapunk. Ha a Mondeót ugyanígy felszereljük, akkor 11,6 millió kerül a mérleg serpenyőjébe, de a közvetlen összehasonlítás csak akkor fair, ha ott is a 180 lóerős motorral számolunk. A végeredmény így 11,25 millió – ha pedig hozzávesszük, hogy kedvezményt minden bizonnyal itt is kapunk, körülbelül ugyanott tartunk.
Jóval drágább, de gyorsabb és összkerekesA Passat esetében valószínűleg az állak a padlóra kerülnek, ha elárulom, hogy a tesztautó mennyibe kerül a Peugeot szintjére felszerelve: 14,2 millió forintba. Ugyanakkor ez nem a teljes igazság, hiszen ezért kapunk egy összkerékhajtást, valamint egy olyan hajtásláncot, amely más dinamikai kategóriában játszik. Az igazságot megkereshetjük úgy, hogy a 190 lóerős elsőkerékhajtású változatot vesszük figyelembe, ami igazából még mindig gyorsabb és takarékosabb is, mint a 180 lóerős konkurensek. Drágább is, amit a 12,3 milliós normaár mutat.
Meglepetés? Vignalén innen a Mondeo is alapvetően jó áron elérhető
Kisúlyozva: ide 10 %-kal drágább beülniEszmefuttatásunkat összefoglalva, a kedvezményekkel most nem törődve (vélhetően mindenki hajlamos az árak lefelé kerekítésére) a Mondeo és az 508 csatája továbbra sem oldódott meg: hasonló áron, egy kis alkuval jól felszerelve éppen 10 millió forint alatt megkaphatjuk őket. A Passat mindent összeadva jobb autó, de költségesebb is, amelyet átlagolva körülbelül 1 millió forinttal drágább eladási ára is szemléltet. Ehhez egy hajszállal jobb értéktartás, azonos motorizáltság (amennyiben ez lehetséges) esetén éppen alacsonyabb fogyasztás, viszont valamivel drágább szerviz társul, így tehát a 10 százalékos differencia várhatóan hosszú távon is megmarad.
C5 240 lóerővel - mára ez már a múltéKifelé kacsintgatni ezen a szinten már nincs sok lehetőségünk. Valójában mindhárom autó egyedi koncepció a maga módján, és az ennek megfelelő kötöttségekkel. A Peugeot 508 GT 2.2 HDi éppen búcsúzik, a Passat pedig kizárólag összkerékhajtással, a Mondeo pedig csak elsőkerékhajtással elérhető. Így jelenleg utóbbi kettő kínál egyedül 200 lóerőnél erősebb dízelt a kategóriában. Kifelé kacsintgatva nincs könnyű dolgunk, ha már ilyen magasra tettük a mércét. Fordulhatunk a prémium irányába, de ott jellemzően csak a felső-középkategóriás modellek nyújtanak ekkora helykínálatot, viszont már egy 218 lóerős BMW 325d is 16,7 millió forint a Mondeo 11,6 milliós szintjére felszerelve.
Néhány szóban
Kifogástalan belső kialakításával, valamint technikai fölényével a Passat tudott érvényesülni összehasonlítónkban, kiegyensúlyozott teljesítménnyel tört az élre. Ennek viszont a pénztárnál meg is kérik az árát, miközben a sportos ambíciókat a Ford és a Peugeot receptje jobban kiszolgálja. A Mondeo hajtáslánca, kínálata és személyre szabhatósága valamivel meggyőzőbb, viszont az 508 megingathatatlan ellenérvvel szolgál: benne jobb ülni. Ez pedig egy olyan érv, melynek okán a továbbiakban már csak 180 lóerővel elérhető 508 GT beéri a Mondeót – esetükben már csak a személyes preferenciák döntenek.