Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Menny és pokol - tökéletes kettősség jellemzi a C4-et

 

A motorháztető alatt a BMW-vel közösen életre hívott, 1,6 literes, benzines, változó szelepvezérlésű szívómotor 120 lóerős változata vár bevetésre készen. A feltűnően halk erőforrás alapjáraton kissé megremegteti a karosszériát, de már a kétezres tartománytól igen szépen húz, és négyezres fordulattól kezdve kellemesen érces hangjával ragadja magával a vezetőt. A sportosság illúzióját viszont egyedül a hangélmény kelti, a motor képességei inkább a hétköznapokban való nyugodt, dinamikus haladáshoz, mintsem felelőtlen száguldáshoz illenek.

A C4-es terelgetése és teljesen homogén viselkedése tehát annak ellenére mentes az örömöktől, hogy gyorsulási képességét nem érheti panasz. Mindez pedig szöges ellentétben áll azzal, amit a divatos és fiatalos külső ígérne számunkra. Az ötsebességes váltó szintén némi csalódottságra ad okot, hiszen a kapcsolás útjai hosszúak, a kulissza megvezetése sem hétköznapi és a túlságosan könnyen járó kar az egyes fokozatokban is lötyögős marad.

Városban ügyesen takarékoskodhatunk az ötödik fokozat korai kapcsolásával

A takarékos motorhoz csatlakozó váltómű városban lehet partnerünk, hiszen itt a rövid áttételezésnek köszönhetően akár 50 km/órás sebesség mellett „szúrhatjuk” az ötödiket. Ennek tükrében már nem meglepő, hogy autópályán közel négyezres percenkénti főtengelyfordulat mellett utazunk, ami természetesen rányomja a bélyegét az üzemanyag felhasználásra is. Ilyenkor nyolc liter körüli fogyasztással számolhatunk, ami a vegyes üzemben mért eredményt az Autó Pult normakörén 6,5 literre tornázta fel. A közel 700 kilométeres teszt során - kimért használat mellett – 7,2 literes átlagot regisztráltunk, amin egy hosszabb utolsó-, vagy egy hatodik fokozat beiktatásával sokat javíthatnának a gyáriak.

Sima aszfalton kényelmes, de az úthibákkal szemben védtelen

A francia autókkal kapcsolatban sztereotípia, hogy a futómű általában kényelemre hangolt, s ezt a Citroën ezúttal sem igyekezett megcáfolni. Sajnálatos, hogy a C4-es felfüggesztése úgy lett puha, hogy közben rossz minőségű úton a keményebb szerkezetekre jellemző karakterisztikát is felmutat. Hosszú, hullámos úthibákon még némi utánlengést is engedélyeznek a csillapítók, miközben rövidebb keresztbordákon, kátyúkon időnként fel is ütnek. Bár a kategória fele még mindig a C4-éhez hasonló, csatolt lengőkaros hátsó futóművel készül, a francia kompakt hangolása még a kevésbé igényes szerkezetre tekintettel sem tökéletes. Mindezekből már gyorsan következtethetünk arra, hogy tesztünk alanya egyáltalán nem a szerpentinek királya.

Kanyarban erősen alulkormányozott

A karosszéria bedőlését erős, ám tökéletesen kiszámítható alulkormányzottsági hajlam követi, ami könnyedén az első kerekek elpattogásával járhat. Megfigyelésem szerint a karosszéria egy adott dőlési szöghelyzetéhez akár társítható is a megcsúszás kezdete, amely szituációkra már városi tempó mellett is számíthatunk, noha ez remélhetőleg a szerényebb tapadási jellemzőkkel bíró, ám a takarékoskodás jegyében született alacsony gördülési ellenállású abroncsok számlájára is írható.

Citroën C4 - galériaIlyenkor a kissé érzéketlen kormánnyal igyekszünk korrigálni, ami cseppet sem okoz nehézséget, csak éppen az esetlen váltó, a buta futómű és a túlszervózott kormány triumvirátusa bizonytalanná teheti a sofőröket. Mindez persze újfent szöges ellentétben áll azzal, amit az autó statikusan ígér, mert a jól szigetelt és kényelmes utastér, a vaskos ajtók, és a kiváló oldaltartású ülések robosztusságról tesznek tanúbizonyságot. Menet közben ellenben szárnyaszegett, űzött vadak módjára veszítünk el egy jó adagot korábbi magabiztosságunkból, amiért a kiválóan adagolható fékek némileg kárpótolnak.

Tesztautónk a kínálat legjózanabb darabja

Tesztautónk talán a C4-kínálat egyik legjózanabb tagja, hiszen középső Collection felszereltségéhez társuló 5.069.000 forintos alapára szinte mindent tartalmaz, ami egy modern autótól elvárható, míg a hozzá válogatott extrák ugyan mellőzik a felesleges sallangot, de megkönnyítik a mindennapi használatot. A többi metál színnél némileg drágább (110.000 helyett 150.000 Ft) „Babylone” vörös fényezés szinte kötelező opció, csak úgy, mint az autó megjelenését megkoronázó könnyűfém felni.

Talán csak megjelenésében magabiztos - galériaA tételek ügyes kiválasztása után tesztautónk árcéduláján 5.594.000. forintos összeg díszeleg, ami már éppen elegendő ahhoz, hogy a C4-es a kompakt kategória népszerű típusainak felségterületére merészkedjen. Így egy azonos teljesítményű (122 LE) 1,4 literes turbómotorral szerelt Volkswagen Golf csak úgy fontolóra vehető opció lehet, mint egy hasonló kvalitású Opel Astra. Az említett típusok többségéhez már hatsebességes manuális váltó és kifinomultabb (hátul a csatolt lengőkaros helyett multilink) felfüggesztés jár. Mindezek ellenére senkit sem beszélnénk le a vásárlásról, mert, mint korábban említettük, időnként a stílus mondhat többet a józan észnél.

Családosok ideális választása lehet a Citroën újdonsága

A fenti gondolatmenet kiegészítendő azzal, hogy a hazai forgalmazók az árlistákon fel nem tüntetett akciókkal igyekeznek a vásárlók kegyeiben járni. Így tesztautónk esetében az említett árból 600.000 forint kerülhet levonásra, míg a belépő színtű modellen 800.000 forintot spórolhatunk. Készleten lévő darabok esetén ennél többet is profitálhatunk, de természetesen a többiek sem teketóriáznak: az új Ford Focus például 500.000 forintos kedvezményt ígér, miközben a kifutó modell már 3,6 millió forintért a miénk lehet. A Mazda 3 (- 500.000 Ft) és az Opel Astra (- 541.000 Ft) árlistája szintén csalóka lehet, így aki ebben az időszakban szeretne új járművet vásárolni, igen előnyös pozícióba kerülhet.

Néhány szóban

Kívánatos, de nem hibátlanMiközben a Citroën újdonságának divatos külseje és minőségi utastere elismertebb konkurenseit is könnyedén felülmúlja, addig vezethetőségében nincs semmi, ami párosítható lenne azzal a képzettel, amit a látvány ígér. A hosszú úton járó váltó szinte kisautós benyomást kelt, és a motor egyenletesen leadott teljesítménye még a rövidre szabott fokozatok ellenére is mellőz mindenféle sportosságot. Így miközben fél lábbal a paradicsomban érezzük magunkat, addig a másik lábunk egy még ki nem taposott ösvényen keresi az utat.

Pedig a C4-es lehetett volna több is annál, mint aminek készült, hiszen könnyedén magával ragadja minden korosztály és minden nem szívét, ám a bizonytalanságot okozó vezethetőség okán mégsem több egy igen jó minőségű, mégsem túlságosan jól pozícionált használati tárgynál. Mindezek dacára túlnyomóan országúti és városi használat mellett családosok számára is ideális választás lehet, hiszen bőséges helykínálata, praktikus csomagtartója, és számtalan pakolórekesze a rohanó hétköznapok stílussal jócskán megbolondított kedvencévé teheti.

Előnyök: Ergonómikus, tágas és praktikus utastér; Minőségi anyaghasználat; Ügyesen pakolható csomagtartó; Takarékos és csendes motor

Hátrányok: Rövid végáttétel; Esetlen ötsebességes váltó; 'Buta' futómű; Kissé érzéketlen kormány

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek