Az egyterűek szegmense kétségkívül haldoklik, a prémium egyterűek kategóriája pedig sosem létezett igazán. Persze ezt kikérhetné magának a BMW, még ha jó eséllyel a nemrég második generációjába lépő 2-es Active Tourer lesz is az utolsó egyterű modelljük – ahogyan a Mercedes-Benz is beszántja majd a három generációt megélt B-osztályt. A 2-es Active Tourer azonban egyelőre él, és nyugodtan mondhatjuk, hogy virul is – nemrég a konnektoros hibrideket leszámítva a legerősebb verzió, a 223i Active Tourer járt nálunk teszten, hogy bizonyítsa ezt.

A családi 2-es amellett, hogy igencsak kilóg a bajorok kínálatából felépítését tekintve, a jelölése is elég megtévesztő lehet. Persze az Active Tourer utónév egyértelművé teszi, hogy miről is van szó, de a 2-es szám alapján előbb gondolhatnánk egy kupéra, kabrióra vagy éppen négyajtós kupéra, mint egy egyterűre – és nem is tévednénk. Azonban nem volt több szám, és egyetlen árva egyterűért a BMW nem szeretett volna egy új betűt bevezetni a nómenklatúrába az X modellek mintájára. Így hát maradt a méretkategóriájának megfelelő 2-es szám az Active Tourer utónévvel – igaz, nem egyedülálló a kavarodás, hiszen a 6-os GT-nek sincs sok köze kupékhoz és kabriókhoz.

Élőben lenyűgöző ez az árnyalat - galéria

Ezen persze ideje túllépni, hiszen immár a második generációját éli a BMW kompakt egyterűje, amiből eddig hétüléses verzió is létezett Gran Tourer néven (ami még mindig elérhető, és titkos tipp lehet a nagycsaládosoknak), ám nagy bánatunkra – bár sokaknak nem tetszett, de ha már egyterű, praktikumban jóval többet nyújtott a Gran verzió az Active-nál – az új generációból már nem lesz ilyen változat. De legyen elég a panaszokból, hiszen a 223i Active Tourer többet érdemel ennél.

Sokat gondolkodtam azon, hogy egyáltalán szóba hozzam-e a külcsínt, de végül úgy döntöttem, hogy nem leszek rest bevallani: túlzónak érzem azt a hisztériát, ami a BMW egyes modelljein alaposan megnövekedett vesék miatt alakult ki. Bizony, a 2-es Active Tourer is jó nagy hűtőrács-párost kapott, ami miatt sokan emelik fel a hangjukat, ám a megosztó megoldások egy dologra biztosan jók: karaktert adnak az autó megjelenésének.

Gyönyörűek, mégsem ajánljuk a 19-es keréktárcsákat - galéria

Ez pedig nincsen másként tesztalanyuknál sem, amely a lenyűgöző, a képeken nehezen átadható, de már-már színváltósnak mondható fényezésével, M csomagjával és hatalmas, 19 colos keréktárcsáival – ezekről később még beszélünk – még jellegzetesen 'egyterűs' sziluettje mellett is igen feltűnő jelenség. (Szerintem jó értelemben, de ez persze szubjektív.) És akkor a látványos és kiváló adaptív LED-es fényszórókról még nem is beszéltünk.

Ennyi talán legyen is elég az autó formáiról, amely egyébként első ránézésre is klasszikus kompakt méretekkel rendelkezik – kb. 4,4 méteres hossz, 1,8 méteres szélesség és 1,6 méteres magasság jellemzi. Ezek persze már előre jelzik, hogy az utastérben ne számítsunk a méretes egyterűekhez hasonló térre, de ettől függetlenül azért nem lehet panasz a 2-es Active Tourer helykínálatára: négy 1,9 méteres felnőtt még éppen elfér kényelmesen, ha az egyébként egészen nagy tartományban csúsztatható hátsó ülőlapok a leghátsó állásban vannak – és ebbe még a hatalmas, nyitható panorámatető sem zavar be.

Praktikus, kényelmes teret kínál a második sor - galéria

Az ülések kényelmesek, és hátra is jutott minden, ami kell: USB-C aljzatok, olvasólámpa, légbeömlők, tárolóhelyek és pohártartós könyöktámasz. Ezen a ponton azért megjegyezném, hogy a 2-es Active Tourer hiába egyterű, családosoknak leginkább két gyerekig ajánlható nyugodt szívvel – legalábbis addig biztosan, amíg gyerekülés szükségeltetik a kicsiknek. Ha már családos használat, a legkisebb állapotában – hátra tolt második üléssorral – 415 literes csomagtér jól pakolható, és akár 1405 literig bővíthető az üléstámlák lehajtásával, de egy kicsivel azért lehetne nagyobb. Ugyanitt érdemes megemlíteni, hogy a világos bőrkárpit nem a legjobb választás, ha nem tudunk rá nagyon odafigyelni, hiszen nagyon is hajlamos a koszolódásra és a farmer is megfogja – pedig nekünk is nagyon tetszik.

Nézzük az első sort: a látvány kétségtelenül modern, hiszen a 2-es Active Tourer is megkapta a sokak által kritikákkal illetett hajlított kijelzőpárost, aminek műszeregysége elsőre kicsit kicsinek tűnhet, de használat közben ez nem jelent problémát. A szoftvernek valóban van még hova fejlődnie, és persze a klímapanelt is sokan hiányolják, de a mindennapokban számomra nem okozott emlékezetes bosszúságot a multimédiás rendszer kezelése, bár a fizikai tekerőgombot keresve néha tapogattam a középső konzolon, persze hiába – érdekes, hogy a nagyobb testvérekben megőrizték ezt a kezelőszervet, talán mert jóval messzebb van az érintőképernyő, mint a kompaktokban.

Modern és ügyes megoldásokat vonultat fel - galéria

Próbáljunk optimisták lenni, hiszen az elhagyott klímakonzolnak vannak pozitív hozadékai is, mint a jóval nagyobb tárolórekesz a középkonzol aljában, ami a vezeték nélküli mobiltöltőt is magában foglalja. Utóbbiban kifejezetten szerettem, hogy egyrészt a telefont a helyén tartja egy erre szolgáló elem, másrészt pedig egy gyors pillantás is elég ahhoz, hogy lássuk mi történt a telefonunkon – legyünk őszinték, hiába tudjuk, hogy nem szabadna ezzel foglalkozunk vezetés közben, ember legyen a talpán aki nem pillant rá rendszeresen a telefonjára, főleg ha az csipog/rezeg, és a BMW ezt az egyik legbiztonságosabb formában oldotta meg, persze az utólagos telefontartókat leszámítva.

A másik furcsaság a BMW kedvelők számára a hagyományosan szépen megformált váltókar eltűnése, amelynek a helyét egy az autóiparban egyre divatosabb billenőkapcsoló vette át. Az M-es kormány alsó küllőjének bevágásai külön dicséretet érdemelnek, hiszen nagyon mutatósak, ahogy a harman/kardon hangrendszer hangszóróinak fém borítása is kifejezetten szép. Úgy általában a környezet igen modern lett, és a BMW kompakt modelljeiben korábban – a prémiumok szintjéhez viszonyítva – gyengébb minőséget is kifejezetten jó anyagok és összeszerelés feledteti. Ehhez persze nem árt jó pár extrát is beikszelni.

Sok kritika éri, persze részben jogosan, de azért nem olyan rossz vele együtt élni

Természetesen vezetéstámogató rendszerekben sincs hiány, amelyek a BMW-től elvárható magabiztossággal és megbízhatósággal működnek. A 223i Active Tourer lemezei alatt egyébként a jól ismert B48 kódjelű kétliteres, turbós négyhengeres benzinmotor lapul, amely jelen esetben 204 lóerővel és 320 Nm-rel áll a család fuvarozásában néha megfáradó apukák rendelkezésére - és nem mellesleg egy 48V-os rendszert is felvonultat, de ebből nem sokat érzünk, legfeljebb a csomagtérből elrabolt 55 liternyi teret sajnálhatjuk.

Ez a teljesítmény pedig bőségesen elegendő a hétköznapokra – sőt, egészen odáig mennék, hogy optimálisnak nevezzem. 7 másodperc alatt lő ki 0-ról 100-ra az autó, és 240-ig meg sem áll, de nem is ez a lényeg, hanem az a magabiztosság, amit minden helyzetben biztosít. A félősebb pilóták számára sem ijesztő, azonban a sportosságot kedvelők számára is elegendő ez az erő.

Ez egy díjnyertes részlet - galéria

Valószínűleg a futómű is támogatná ezt a többrétű használatot, ám a hatalmas, 19 colos keréktárcsák tökéletes iskolapéldaként szolgáltak arra, hogy a túlzó méretű keréktárcsák hogyan lehetnek rossz hatással a menetkomfortra. Minden úthibánál éreztük, hogy az egyébként gyönyörű, de az autó méreteihez képest óriási kerekeket nem tudja kezelni a futómű, ami persze nem éppen dicséretes, ugyanakkor egy kisebb felnivel bizonyára jóval harmonikusabb lenne az összkép.

A kormányzás egyébként kellően pontos és közvetlen, ahogyan az autó viselkedése is kiszámítható. Leszámítva a váltót: a hétfokozatú dupla kuplungos egység sajnos felvonultatja az ilyen felépítésű szerkezetek legtöbb jellemző hibáját, de a legfájóbb talán az elinduláskor tapasztalt hatalmas késedelme. Még az utas oldalról is érezni, hogy a vezető akaratával szembe menve kis túlzással másodpercekben lehet mérni azt az időt, ami eltelik a gázpedál lenyomása és a megindulás között. Ráadásul mindez sokszor azt eredményezi, hogy a vezető türelmetlenül még mélyebbre tapossa a pedált, hátha ezzel gyorsabban mozgásra bírja az autót, ami csak egy nagy rántáshoz vezet.

Dinamikusabb lett a forma - galéria

Nos, ez, valamint az alacsonyabb sebességnél bizonytalankodó, kissé rángató váltások nem túl szívderítők, de annyira azért nem tragikus a helyzet, hogy megmérgezze a mindennapi használatot, így bár kialakulhatnak kellemetlen helyzetek – főleg, amikor gyorsan kellene megindulni mondjuk egy kikanyarodásnál –, ha az ember számít rá, hamar megszokja ezt a jelenséget (igaz, a cél inkább az lenne, hogy ne megszokni kelljen, hanem működjön jól).

Ami a fogyasztást illeti, a 204 lóerő és a viszonylag magas felépítés ellenére a 223i Active Tourer bizony igen kellemes számokkal kecsegtet: a teszthét átlaga is 7 liter alatt tudott maradni, míg a normakör egyenesen megállt 6 literben – akár egy dízel is lehetne. Persze városban felkúszhat 8 körülire is a 100 kilométerre vezető fogyasztás, ellenben országúton közlekedve bőven 6 alá is mehetünk.

Igen, az ott egy hatalmas vese. Na és? - galéria

És hogy mindezt mennyiért vihetjük haza? A tesztautó 18,2 milliós ára azért elég húzósnak tűnik egy kompakt családi modellért, még akkor is, ha BMW embléma díszeleg a tetején. Persze józanabb felszereltséggel 15 millió környékén megállhat a 204 lóerős bajor egyterű, és ha lemondunk 34 lóerőről és egy hengerről – amivel még mindig bőven elegendő dinamikánk marad – akkor további 1,34 milliót spórolhatunk. Amennyiben dízelre vágynánk, a 150 lóerős 218d lehet jó alternatíva közel egymillióval olcsóbban , amiben 55 literrel nagyobb csomagteret is kapunk a 48V-os rendszer elhagyásának köszönhetően (ezt még a belépő 218i tudja egyébként). A 211 lovas 223d 1,45 millióval drágább, igaz ehhez már alapból jár a 223i-hez 726 ezerért megvásárolható xDrive összkerékhajtás.

Van egyébként kétféle konnektoros hibrid is: a 245 lovas 225e xDrive egyébként „mindössze” egymillióval drágább, amin még megérheti elgondolkodni, míg a 230e xDrive a maga 326 lóerejével már több mint 2 millióval kerül többe alapáron – igaz, itt is lehet súlyozni az összkerékhajtással, és máris csökken a különbség. Utóbbi egyébként igazi „sleeper”, hiszen 5,5 másodperces 0-100-as sprintet szavatol a családi modellnek, amivel már bőven lehet meglepetéseket okozni. A két konnektoros hibrid elektromos hatótávja egyébként a gyáriak szerint 83-93 km, amiből valós körülmények között az 50-60 km kényelmesen kijöhet, tehát ha töltögetjük őket, akkor bizony sokat lehet velük spórolni – főleg ilyen üzemanyagárak mellett.

Nincs hiány látványos részletekből - galéria

Mi a helyzet a konkurenciával? Ahogyan említettem, a szinte nem is létező prémium szegmensben egyedül a Mercedes-Benz B-osztály a közvetlen ellenlábas – igaz, a kompakt SUV modellek is alternatívák lehetnek. A B-osztály egyébként árban igen közel áll a BMW-hez, így leginkább az érzelmek dönthetnek a két konkurens között. Egyébként titkos tippként ott van még a korábbi 2-es Active Tourerre épülő Gran Tourer, amely bár elavultabb technológiákkal és gyengébb minőséggel, de azonos teljesítményszinten kínál jóval olcsóbban nagyobb teret – ráadásul a 2,5 milliós nagycsaládos autóvásárlási támogatás is igényelhető rá.

Néhány szóban

A 2-es Active Tourer újabb generációja sokkal inkább képvisel prémium szintet, mint elődje, és bár a BMW megkérdőjelezhető újításait sok kritika éri, azt ki lehet mondani, hogy jóval modernebb lett az autó. Sajnos van néhány zavaró hibája, mint az automata váltó, vagy a nagy keréktárcsákat kezelni nem tudó futómű, de míg előbbi, ha nem is nagy mosollyal az arcunkon, de megszokható, addig utóbbit egy kisebb felnivel valószínűleg ki lehet küszöbölni. Összességében egy szerethető csomagot kínál a 2-es Active Tourer, amely kétszemélyes családok számára a BMW modern és minőségi megoldásait kínálja.

Előnyök: Igazán optimális teljesítmény; Hatékony erőforrás; Minőségi, modern megoldások; Praktikus és kényelmes utastér

Hátrányok: Tétovázó automata váltó; A hatalmas keréktárcsákat kezelni nem tudó futómű; Egyelőre nem kiforrott multimédiás rendszer

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek