Sportos vászontetős, amelyet kimondottan jó vezetni, egyedi megjelenésű, személyre szabható, és még csúcsra szerelve is csak 7 millió forintba kerül. Kimondottan jól hangzik, nemde? Az Opel Adam Rocks S mindenből sokat kínál, a belső teret leszámítva.
Élményre nyitottan - galériaA már-már klisénévé avanzsált „kicsi a bors, de erős” szállóige ezúttal fokozottan érvényes, s nem is kérdéses, hogy a rüsselseimi székhelyű gyártó a szürrealitások tömkelegét próbálta egyetlen kis csomagba zsúfolni. Pici, erős, szűk, zajos, drága, és nyitott, hogy csak a legalapvetőbb végleteket soroljam. Ezekről a jelzőkről akár egy Caterham is eszünkbe juthatna. Azonban bármennyire is nélkülözi az Adam Rocks S az ésszerűséget, épp emiatt válik kifejezetten vonzóvá. Lehet, hogy ez az Ádám nem mosogat el, és nem rak rendet maga után, de mit számít ez akkor, ha minden percünket bearanyozza megjelenésével, tánctudásával és humorával?
Nem árt, ha jár egy Zafira is mellé - galériaA válasz az igényektől függ. A 3,7 méteres apróság ugyanis két főnek alapvetően tökéletes, de négy főnek csak nagy kompromisszumok árán képes helyet adni, ha azok a csomagjaikat otthon hagyják. Mi valahogy így cselekedtünk a hétvégi baráti kirándulásunk során, pontosabban a művelethez hozzárendeltünk egy zöld Opel Zafirát, a pakkok szállítására. Így már egészen mókás volt a felpaprikázott mélynövésű rocksztárral róni az Alföld körforgalmakkal díszített egyeneseit – egészen a bevásárlásig. A csupán 170 literes csomagtartó egy szempillantás alatt megtelt az esti bográcsozás hozzávalóival, így különösen jól jött, hogy például a kesztyűtartó képes volt 3 kiló krumpli elnyelésére.
Belül is tele finom részletekkel - galériaNem csak itt, máshol is sok tárolót találunk a letisztult belső térben. De talán ez a legkevesebb, ami magához szívja a tekintetünket. A személyre szabhatóság jóformán korlátlan, a kivitelezés és az anyagok minősége pedig meghaladja a kategória átlagát, sőt, a 633 ezres Recaro sportüléseket bepipálva kiemelkedően kényelmes első sort alakíthatunk ki. Teljes mértékben túlzás az autó árának 10 százalékát bőrülésekre költeni, ha megtehetjük azonban érdemes beruházni: nem csak jól néznek ki, de egészen kényelmesek és kivételesen jól tartanak a márkás kagylók. Igaz, meglehetősen nehéz előre billenteni őket, és utána nem találnak vissza a helyükre, de tekintve a hátsó tér méretét, erre valószínűleg ritkán fog sor kerülni.
Kényelmes, jól tart, szép, de drága és nem praktikus a Recaro kagylóülés
Csak mobilos segítséggel navigálA műszerfal jópofa, ergonomikus, és persze a sportosság sem hiányzik belőle. Az óracsoport számlapjának mintázata, a helyenként felbukkanó ’S’ embléma és a feláras, változtatható színű hangulatvilágítás csakúgy fokozza a sportos és igényes, divatos és egyedi miliőt, mint a kormányon, valamint a váltógombon feltűnő (ezúttal) sárga bőrbetét.
Az Opel érintőképernyős rendszere ezúttal is hozta a szokásos eredményt, de sajnos hibái is megmaradtak, például a zeneszámok listázhatóságának bonyolultsága. Az okostelefonos applikációval működő navigáció ugyancsak szűkítheti a kört, ugyanis az alkalmazás nem érhető el mindegyik platformon (persze a legnagyobb részesedéssel rendelkező Android és Apple rendszerekhez rendelkezésre áll).
Szinte mindent személyre szabhatunk
Mókás és jól tapad, de 18-assal feszes isAmennyire kötnek a kompromisszumok helykínálat és praktikum terén, dinamikájával talán mindenért kárpótol az Adam S. A 9,8 méteres fordulókör, a picike tengelytáv borzasztó fordulékonnyá teszi tesztalanyunkat, ráadásul a keményre hangolt futómű és a kis méret eredményeként tempósabb kanyarokban nem ritka az ívbelső hátsó kerék elemelkedése. Így hát nem csak a hosszú ívekben, a szűk fordulókban is roppant ügyesen mozog az egyébként egyszerű, MacPherson és csatolt hosszlengőkaros futóműpárral rendelkező Adam S. A kormány közvetlen és informatív, remekül kiegészítve a sportosra hangolt, gyors, ugyanakkor a mindennapokban borzasztóan keménynek bizonyuló felfüggesztést.
Nem vérbeli sportmotor, de jól húz az 1.4TA lendületes közlekedéshez természetesen a legnagyobb mértékben a motor asszisztál: a németek 1,4 literes turbómotorja ezúttal 150 lóerő bocsát a sofőr rendelkezésére 5000 1/perces fordulaton, miközben a turbótöltőnek hála 220 Nm-ből gazdálkodhatunk. Már alul is jól használható az erőforrás, amely viselkedéssel ügyesen takarékoskodhatunk a pici, 38 literes üzemanyagtank tartalmával. A négyhengeres feljebb pörögve egyenletesen erősödik, és vidáman húz leszabályozásig. Olyannyira, hogy a gyári 8,4 másodperces 0-100-as sprintet annak ellenére sikerült a tesztautónak abszolválnia, hogy csúcsra volt szerelve nehéz extrákkal és bőven bejáratós volt. Utóbbinak köszönhető az is, hogy az előző Adam S tesztautóhoz képest a váltó kicsit akadósabb volt, igaz, nem lehetetlenítette el a sportos kapcsolásokat sem.
Szénszálas matricák is fokozzák a hangulatot
Nem fogyaszt sokat, de így is gyorsan a végére érhetünk a kis tanknakMindeközben a fogyasztás az erőviszonyokhoz idomulva 7 literre adódik, azonban természetesen a használat sem mindegy: autópályán éhes a rövid áttételezésű váltóval szerelt erőforrás, miközben higgadtan, a várost elhagyva 6 liter alatti étvágy a jellemző. Sportolva már nagyobbat harap a legkisebb Opel, de a forszírozott szakaszok után sem köszön vissza túlzó érték a fedélzeti számítógép kijelzőjén. Persze vigyázzunk a hajtós szakaszokkal: hiába lehetünk el 10 literrel még a szerpentineket gyakran kihasználva is, ilyenkor a kihasználható hatótáv 350 km alá zsugorodhat.
Bármennyire is vigyorgással telik vele minden pillanat, az Adam S a végletek egyvelege. Törpe méretű sportoló, méretéhez mérten erős motorral, malomkő méretű kerekekkel, picike utastérrel, alig használható hátsó sorral és csomagtartóval, cserébe pedig temérdek élménnyel. Nehéz megmondani, ki jelenti az igazi célcsoportot, hiszen az Adam nyújtotta cukiságfaktor által rabul ejtett hölgyek nem feltétlenül igénylik ezt a mértékű teljesítményt, míg a forró kisautókra vágyók ennyiért inkább egy kategóriával fentebb mazsolázhatnak.
Önmagában kivételes élmény, de ennyiért túl sok a kecsegtető alternatíva
Vászontetővel jóval hangosabb - galériaAz Adam Rocks ugyanis nem olcsó: azonos hajtáslánccal 590 ezer forinttal kerül többe az 5 millió forinttól kapható hagyományos S kivitelnél. A legfontosabb extra kétségtelenül a vászon harmonikatető, ami a gyártó szerint kabrió közeli élményt biztosít, kompromisszumok nélkül a tömeg, a merevség vagy a csomagtér tekintetében. Persze valódi kabrióélményt ne várjunk: a vásznat hátrahúzva inkább olyan érzésem volt, mintha egy hatalmas napfénytetőt nyitottam volna ki, s a valóság is ezt mutatja, hiszen oldalról és felülről nem nyitott a karosszéria. Ennek ellenére valóban hangulatos a megoldás, de nyitott helyzetben számolni kell a magasabb szélzajjal, ami országúti tempónál már kellemetlen, így inkább városban használható a nyitott harmonikatetős állapot.
Zaj terén a hagyományos Adamhoz képest a tető zárt helyzetében sem járunk jobban: a mérsékelt hangszigetelés mindig hallható lesz. Így még ha a külső zajforrásokat el is kerüljük, már 100 km/h-nál feltűnhet a fárasztó zajongás, autópályán pedig mindennek mondható a modell, de halknak nem.
Nem csak a legdrágább, a legfickósabb isÍgy érdemes lehet a terepes hangulatú műanyag kiegészítőkkel is járó Rocks csomagot elkerülni, annak ellenére, hogy még egy adag fickóssággal ruházza fel a legkisebb Opelt. Persze, ha megtehetjük, igazán élvezetes, mókás gépet tisztelhetünk a csúcs-Adam személyében, amely a gazdag opciós listának köszönhetően tökéletesen személyre szabható. Viszont 5,6-7 milliós árával jelentősen kiszélesíti a rendelkezésre álló konkurensek számát. Ezt nézve eszünkbe juthat a szintén furcsán vászontetős Citroën DS3 Cabrio, de egy kicsit hozzá spórolva még egy MINI Cooper Cabrio is beleférhet. Utóbbi a nyitott autózás világának egyik legintenzívebb élményét adja, miközben semmivel sem lassabb, de jóval tágasabb az Adamnál. Ha pedig igazán odapakolnánk a sportos oldalnak, akkor az Opel Corsa OPC hasonló áron nem csak jóval gyorsabb, de még jóval praktikusabb alternatívát is felmutat.
Néhány szóban
Mindene megvan a sikeres hódításhoz, mégsem lesz könnyű a párválasztás a legkülönlegesebb Opel Adam számára. Az izmos erőforrás és a nyitható vászontető ugyanis némi kompromisszummal és felárral is jár. Így akármilyen élvezetes és különleges az Adam S Rocks, az hat-hétmilliós árat vélhetően kevesen fogják kifizetni a kisautóért. Akik viszont megteszik, azoknak valószínűleg gyakran húzódik majd mosolyra a szája, és szerelemtől fűtött párkapcsolatban élhetik meg a hideg hétköznapokat is.
Előnyök: Jó minőségű, ízléses és sportos beltér; Nyomatékos turbómotor; Különösen kényelmes kagylóülések; Pontos kormány, gyors és virgonc futóművel
Hátrányok: Nehézkesen előredönthető kagylóülések; Viszonylag kis hatótáv; Kissé hangos vászontető; Kisméretű csomagtartó és hátsó tér; Borsos ár; A 18-as kerekekkel túl feszes futómű




