Stuttgartban soha nem unalmas az élet, s ezt tanúsítja az is, hogy látogatásunk alkalmával még a nyugodt hétvége dacára sem volt olyan pillanat, hogy a Porsche egy-egy csúcsmodellje ne remegtesse meg a múzeum ablakait. Időnként azért a rajongók paradicsomában is van ok a szomorúságra: például akkor, amikor a Porsche 911 Carrera 997-es generációja nyugdíjba vonul, hogy még nagyobb és nemesebb hatalomnak adja át a helyét. A konstruktőrök persze igyekeznek megvigasztalni minket, így aztán könnyek mégsem szöknek a szemünkbe, hiszen a GT3 RS 4.0 társaságában még búcsúnk is boldogít.
Stuttgartban mindig zajlik az élet
A mindössze 600 darabos sorozat minden példánya a Porsche eddig felhalmozott tudásának legjavát képviseli, így prezentálva minden idők legnyersebb utcai modelljét, ami nem is igyekszik felesleges sallangokkal a vásárlók kényesebb rétegeinek kegyében járni. A nagyságrendileg 55 millió forintos alapáron kiárusított, ám a használtpiacon értékét mintegy 12 millió forinttal növelő szuperautó nem is volt elérhető a fekete és a fehér fényezéstől eltérő színekben, és az utastér is mellőzi a barokkos pompát, kívánatosan puritán, ám tökéletesen funkcionális környezetet kínálva.
Ha csak a feléhez felérnénk..Az ajtókat kitárva elsőként a sportülések szúrnak szemet, amikbe behuppanva új értelmet nyer a fogyókúrára vonatkozó újévi fogadalmunk, de amennyiben mindezzel megbarátkozunk, a GT3 RS 4.0 legbensőbb álmaink valóra váltásának tökéletes eszközévé válik. A Porsche büszkesége ugyanis nem is autó többé, hanem sokkal inkább sebességért kiáltó testünk meghosszabbítása. A szimbiózisra bizonyíték, hogy a Porsche szívének életre keltésével, és a gázpedál megpöccintésével saját ketyegőnk is hevesebben kezd verni. Aki pedig kicsit is érzelmi szálakkal vonzódik a sportautókhoz, hálát ad majd minden idők legerősebb stuttgarti szívómotoráért, ami az 1.270 kg-os száraztömeg mellé köretként 500 lóerős teljesítményt tálal az ínyenceknek.
Új értelmet nyer a fogyókúrára vonatkozó fogadalmunk
A pályán is otthon - galéria Noha az már az első métereken világossá válik, hogy a GT3 RS 4.0 egy végletekig nyers vadorzó, ami a versenypályákon a legnagyobb konkurenseket is képes megszorongatni, az autó legfontosabb erénye mégis az, amihez a Porsche a legjobban ért. A hétköznapi használhatóság ugyanis a finomhangolási beállítások kiforrottsága miatt nemhogy csorbult, de még javult is egy keveset, s ha valaki egyszer ráérez a végletekig közvetlen kormányzás ízére, ugyanúgy elszaladhat a sarki közértbe egy kis sajtért, mint a gyerekért a suliba, vagy éppen az egyik versenypályára, hogy az utánfutón érkező konkurensek csak a hátsó lámpákban láthassák viszont döbbent arckifejezésüket. Mindehhez pedig a legmodernebb műszaki megoldásokra volt szükség, s a mérnökök egészen az alapokig fejtették vissza a rétegeket.
Félig versenyautó, de közúton is megállja a helyét
A szívómotor literenkénti 125 lóerős teljesítményét például még a turbófeltöltővel ellátott erőforrások is igencsak megirigyelnék. A főtengely a GT3 R típusjelzésű versenyautóból származik, de a titán hajtókarok, az átalakított hengerfejek, a megnövelt kompresszió, a szívócső 5 milliméterrel megnövelt átmérője, a 80,4 milliméteresre nyújtott löket, az áramlástanilag optimalizált katalizátor, sőt, még a légszűrő 10 százalékkal jobb áteresztő képessége is hozzájárul a dicséretes Küzdelmek vágyott színtere - galériaeredményhez. Mindez persze nem csak elméletben, de a gyakorlatban is igen jól hangzik, hogy az élményről már ne is szóljunk.
A kuplungpedál kezelése már önmagában mosolyt csal az arcunkra: végre egy autó, amivel küzdeni kell! A tengelykapcsoló bizony férfias, valódi izomerőt igényel, de megkockáztatom, hogy a 85 százalékban közúti használatban lévő autó tulajdonosai mégsem panaszkodnak majd a vádliban fellépő izomláz miatt, mert a fokozott dinamizmust szolgáló rövid áttételek miatti váltási kötelezettség külön kuriózum a szériában rövidített úton járó, fémesen csattogó manuális kapcsolóval. Nem is csoda, hogy a jobb láb is nyughatatlan marad, így tudatalattink legmélyéből zenghet a fejünkben a visszautasíthatatlan parancs: Padlógáz!
Az 500 tagú ménes ebben a pillanatban rászabadul a jobb sorsra érdemes, 325/30 ZR 19-es Michelin Pilot Sport Cup hátsó abroncsokra, amik szívszorongató panasszal, és füstöt eregetve sírnak fel, mielőtt a Porsche a far csóválásával válaszolna a fokozott igénybevételre. A riadalom persze csak egyetlen pillanatig A számok itt már nem mondanak semmittart, hiszen a gumik betapadásával könnyedén kanalazzuk össze a 3,9 másodperc alatt álló helyzetből 100 km/órás sebességre katapultáló autót.
Sokan gondolhatják, hogy ennél a Ferrari 599 GTB, vagy éppen a 458 Italia egész tizedekkel gyorsabb, de higgyék el, hogy a számok itt már semmitmondóak – a kulcs a közvetlenség. Márpedig a GT3 RS 4.0 volánja mögött nyoma sincs az elszigeteltség érzetének; az autó minden mozdulata egész a zsigerekig hatol, a tapadás, vagy éppen a kormányzás direktsége pedig a végletekig fokozódik.
Halandók között nem mutathatja ki a foga fehérjét
Nem is csoda, hogy ilyen képességek mellett közúton nem is villanthatja ki a foga fehérjét minden 911-esek ura, így aztán az olyan mellékhatások elkerülése végett, mint például a vezetői engedély elvesztése, erősen javallott egy versenypálya felkeresése. Utóbbi tanácsot pedig a német Sport Auto magazin munkatársai is megfogadták, amikor 8 tuning-, és 8 szériaautó társaságában a papenburgi oválpályán eresztették szabadjára az 500 tagú ménest. A vallatás ezúttal a megmérettetések újabban elterjedőben lévő kérdéskörére terjed ki, ami az álló helyzetből 300 km/órás sebességre való gyorsítást, és az onnan újfent állóra való fékezés mutatványát takarja.
Illusztris társaságban - Koenigsegg reggelire
A 911 GT3 RS 4.0 pedig éppen utóbbiban jeleskedett, hiszen a 6,5 másodperces 300-0-ás fékezési idő nem olyasmi, amit az ember egy átlagoshoz kicsit is közelítő autóban ütközés nélkül élhet át. Átlagosnak pedig ezúttal akár a korábban rekorder Koenigsegg Agera R-t is nevezhetnénk, aminek ’csak’ 6,66 másodperc alatt sikerült visszatérnie a túlvilági élmények helyszínéről a rideg valóságba. Az már csak apró mellékzönge, hogy a 0-100-as gyári sprintidőre a mérések szerint újabb 3 tizedet pirított a tesztautó, ami egyébiránt a zöld pokollal is 7 perc 27 másodperc alatt bánik el, a háta mögé utasítva olyan nagyágyúkat, mint a régebbi fejlesztésű abroncsokon lassabb Carrera GT (7:32), a Pagani Zonda F (7:33), vagy éppen a Koenigsegg CCX (7:33.55).
A leginkább elismerésre méltó momentum pedig az, hogy minderre viszonylag jó hétköznapi kihasználhatóság mellett képes a 911 GT3 RS 4.0, melynek birtoklása bizony kevesek kiváltsága, így a következő generáció végletekig nyers változatainak megjelenéséig a kiárusított 600 darabos széria megmarad az utcai Porschék koronázatlan királyának.