Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Most következő cikkünk bizonyára nem minden Olvasónk számára releváns, ugyanis a megszokott autók helyett ezúttal a garázs-, pontosabban garázskapu-kérdéssel foglalkozunk. Azonban biztosan akadnak olyanok is Önök között, akik hozzám hasonló cipőben járnak, számukra pedig minden bizonnyal hasznos segítséggel szolgálhatok - én legalábbis idestova fél évvel ezelőtt szívesen olvastam volna egy hasonló irományt, így úgy döntöttem, hogy az anyag mindenképp megírásra érdemes.

Csak 4,5 méter hosszú - látszatra nagyobbnak tűntA kiindulási helyzet egyszerű: tavaly év végén új lakásba költöztünk, a garázs megléte pedig ’autós emberként’ természetesen kulcskérdés volt számomra az ingatlanválasztás során. A kiválasztott sorház legalsó szintjén egy takaros kis garázs kapott helyet, ami a megtekintés során egészen nagynak tűnt, de azt korántsem gondoltam volna, hogy a méretekben van némi optikai csalódás és a valóság csak akkor derült ki, amikor a beköltözés után előkerült a mérőszalag.

Kicsit rövid a garázs? Jó esetben akár egy új garázskapu is megoldást jelenthet.

Meg kellett válni a régi alu kaputól - nem bántukNehezen hittem a szememnek, de több mérés után is csak-csak ugyanazt a hosszértéket kaptam, amit szomorúan konstatáltam: 450 cm-t. Jobban belegondolva ez nem is annyira meglepő, hiszen a ’80-as években épített garázsok jelentős részét érhető módon az akkoriban hazánkban elérhető autókra méretezték, amelyek itt gond nélkül elfértek. Igen ám, de a mi autónk 4,5 méteren túlnyúlik néhány centiméterrel, és eszünk ágában nincs lecserélni. A lakás felújítása még el sem kezdődött, de én máris azon törtem a fejem, hogy miként lehetne kicsit meghosszabbítani a garázst; előkerült már a falbontás gondolata is, azonban mivel a garázs hátsó fala főfal, ezt az ötletet gyorsan eldobtam.

Becsomagolva ennyi helyet foglal az új Hörmann kapuMiután elpanaszoltam a problémámat szomszédomnak, csak elmosolyodott és elárulta a megoldást, hiszen ők néhány éve ugyanezzel a problémával szembesültek. A lényeg, hogy mivel a régi alumínium billenőkapu – aminek szigetelése persze zéró, de működtetésre cserébe nagyon nehéz volt – nyílását elegendően nagyra dimenzionálták (kb. 2,6 m széles és 2,4 m magas volt), gyakorlatilag amolyan ’kapuban kapu’ módon a nyílásba beépíthető egy új, szekcionált típusú garázskapu. Mivel a nyílásban semmi nem tudja megtámasztani az új kapuszerkezetet, a külső falsíkhoz be kell építeni egy zárt szelvényt, de erre szerencsére nem kell külön szakembereket hívni, a kapuszerelők ideális esetben megoldják a feladatot. Hasznos tanácsként írom le, hogy ilyen esetekben mindenképp javallott a zárt szelvényeket kívülről leszigetelni a hőhíd elkerülése miatt, különben a kicsapódó pára lefolyik a zárt szelvény aljára, ami szépen lassan elkezd majd rozsdásodni, nem éppen szép látványt képezve.

Nézzék csak, a szomszéd kapuja a külső falnál van, a miénk meg a belsőnél - hosszban 25 cm a különbség

Nem volt egyszerű a régi vaskeret kiszereléseLényeg a lényeg, esetünkben egy legfeljebb 2375 mm széles és 2250 mm magas szekcionált kapu beszerelése vált lehetővé, aminek mérete bőven elég a kényelmes használathoz. És hogy mire volt jó az egész felhajtás azon felül, hogy végre szigetelt garázsnak örvendhetünk? Arra, hogy jelentős hossznövekedést értünk el, ugyanis megnyertük szinte a teljes főfalvastagságot. Miután az új kapu beépítése után előkerült a mérőszalag, nagyon boldogan láttam, hogy 450-ről 475 centiméterre nyúlt meg a garázs hossza bárminemű falbontás nélkül, a plusz 25 cm pedig talán nem tűnik soknak, azonban a lényeg, hogy míg korábban nem fért be mondjuk egy átlagos kompakt családi kombi a garázsba, most már befér. Számunkra tehát rengeteget jelentett a növekmény, hiszen az új kapu a használhatatlan garázsból használhatót varázsolt.

Szinte a teljes falvastagságot megnyerhetjükAz idősíkon kicsit visszaugorva, miután megvolt a megoldás, a kapu kiválasztása sem volt egyszerű feladat. Hosszú órákat töltöttem el az internet böngészésével több gyártó termékeit végigvizsgálva, legyen szó akár a garázskapuról, akár a motorról. Miután alaposan kikupálódtam és végigrágtam magam sok-sok katalóguson, körvonalazódott bennem a kép, hogy a kapugyártásban több mint 75 éves tapasztalattal rendelkező Hörmann cég szekcionált garázskapujára vágynék szívem szerint, de meg voltam róla győződve, hogy a német prémiumgyártó termékei elérhetetlenek. A meglepetés azután következett, hogy bekértem több helyről az árajánlatokat, a Hörmann ajánlata ugyanis nem bizonyult magasabbnak a többiekénél, a korrekt ár pedig annak ismeretében különösen érdekes, hogy tőlünk nyugatabbra jóval drágábbak ugyanezek a termékek.

Már épül az új kapu a régi kapunyílásban

Gőzerővel készül a zárt szelvény keretBizonyára több cég is gyárt korrekt garázskaput, azonban a németek K+F tevékenységét vélhetően senki nem éri el. Kezdhetnénk az egyedülállóan jó hőszigeteléstől az esztétikumra való odafigyelésen keresztül a hosszú garanciáig, de számomra a biztonság volt a döntő tényező. Apró, de mégis óriási dolog, hogy a speciális kiképzésnek köszönhetően a csukódó/nyíló elemek közé nem tudjuk odacsukni az ujjunkat, ami különösen a gyerekeknél veszélyes dolog. Ezen felül a stabil szerkezet révén a betörés elleni védelem is kiforrott, de ami ennél is fontosabb, az a BiSecur névre keresztelt 868 MHz-s, 128 bites kétirányú kommunikációs rendszer a motor és a távirányító között, amelynek kódolása gyakorlatilag másolhatatlan, így a Hörmann nem véletlenül büszke az egyedülállóan biztonságos, többször kitüntetett fejlesztésre.

Egy jó, biztonságos motor a kapu lelke - galériaEgy motoros rendszer esetében a meghajtás ugyanolyan fontos, mint maga a kapu, a németek pedig ezen a téren is remekül állnak. Motorból az anyagi lehetőségeknek megfelelően többféle is akad a kínálatban; mi a jó ár/érték arányú, közepes szintet képviselő ProMatic 3 változatra szavaztunk, amely csendes, kellemesen gyors, a végállásokhoz érve finoman lassít, nem utolsósorban pedig mechanikus feltolás elleni védelemmel rendelkezik, ami annyit tesz, hogy áramszünet esetén is működik a mindig magától aktiválódó retesz.

Rengeteg színből lehet választani - léteznek gyönyörű famintás kapuk is

Ezzel a kiegészítővel internetről is vezérelhetjük a kaputAz extrák tárháza szintén végtelen: a kétgombos távirányítóktól kezdve az ötgombosig minden kérhető, a bonyolult távnyitók pedig azt is vissza tudják jelezni egy LED-indikátorral, hogy a kapu nyitott vagy zárt állapotban van-e. Ennél is okosabb a vezeték nélküli, BiSecur Gateway nevezetű kiegészítő, ami az otthoni hálózatra felcsatlakozva lehetővé teszi a távoli irányítást különféle mobileszközökről, továbbá a motorral kommunikálva a rendszer azt is visszajelzi, hogy milyen mértékben van nyitva a kapu. Alábbi videónk végén működés közben is meg tudják nézni ezt az okosotthon-kompatibilis fejlesztést:

Távoli vezérlésnél elengedhetetlen a fénysorompóAmennyiben rálátás nélkül irányítjuk kapunkat, véletlenül se hagyjuk ki a fénysorompót, ami a biztonságos működtetés kötelező kelléke. Az opcionális kiegészítők közül még az ’idegen’ kapu Hörmann távirányítóval történő működtetését tartom említésre méltónak. A rendszer működése egyszerű: a már meglévő kapu(k) vezérlőegységébe be kell szerelni egy kis dobozt, ami átalakítja a jelet, így nem kell több távirányítót cipelni. Hozzáteszem, hogy ha nem túl nagy a távolság, pontosabban fogalmazva távnyitó-hatótávolságon belüli a távolság az idegen kapu és a BiSecur Gateway egység között, akkor a távoli eléréssel az idegen kapu is működtethető (esetemben például működik a rendszer, pedig bő 30 méterről beszélünk), így például már hazaérkezés előtt kinyitható az okostelefonnal például a kertkapu, ami biztonságosabb beállást eredményez.

Finom a mechanika = fontos a pontosságMiután összeállítottuk a kívánt kapukonfigurációt, nincs más hátra, mint a beépítés. Esetünkben a munkát egy hivatalos képviselettől érkező szakemberpáros végezte el. A hivatalos szerelés javallott, már pusztán a garanciaérvényesítés végett is. Elöljáróban kicsit féltem, hogy újabb mesteremberekre lesz szükség a kissé bonyolult helyzet miatt, hiszen nálunk a ’80-as évek elején beépített alumínium billenőkapu tartószerkezetét gyakorlatilag ki kellett vésni a falból, de egy ’nagy flex’ és néhány célszerszám segítségével a fiúk mindent megoldottak.

Egy átlagos családi kombi eddig épp nem fért be, most már épp befér

Ferde a garázs, a sínt be kellett vésni a falba - galériaAmint kikerült a dögnehéz régi ajtó, annak kerete és teljes tartórendszere, megkezdődött a zárt szelvény tartókeret összeállítása; számomra szimpatikus és egyben meglepő volt, hogy még a hegesztési pontokat is gondosan befestették a szerelők, pedig ez utómunka lett volna. A zárt szelvény külső szigetelését természetesen már utólag kellett megoldani, de a nem éppen vinklivel épített falak ’csalásait’ betömítették az emberek, hogy legalább ne ömöljön be a hideg a nem éppen kicsike réseken.

Egyenként kerülnek fel a kapuszekciók - galériaA kapu beépítésénél a gondtalan és finom működés érdekében rendkívül fontos, hogy aminek vízszintesnek vagy függőlegesnek kell lennie, az valóban vízszintes és függőleges legyen, s ugyanez érvényes a derékszögekre – a pontossághoz mindvégig elengedhetetlen kellék a hosszú vízmérték. Nálunk sajnos nem volt egyszerű a beépítés: nem csak a garázsfalak, de az egész garázs is ferde kissé, így a kapusínek helyét az egyik oldalon be kellett vésni a falba – szerencsére ehhez sem kellett külön kőműves brigádot hívnunk.

Előtte, utána...

Rá sem lehet ismerni a garázsra - galériaMiután felkerült a váz és a két sín, jöhetett a meghajtássín és a motor felszerelése. Innentől kezdve, hogy megszűntek a nem tervezett, ’házspecifikus’ meglepetések, minden villámgyorsan zajlott. A motor után gondosan bekötötték a fénysorompókat a szakemberek, majd jöhettek a kapuszekciók, amelyeket külön-külön, a mi méretünk esetében négy részben helyeztek fel az emberek. Ezt követően már tényleg csak a programozásokra és az idegen kapu (régebbi, külső motoros közös kertkapu) vezérlőjének beépítésére volt szükség, s máris készen állt a rendszer. A régi kapu kiszerelésével, a zárt szelvény felállításával, az új kapu beszerelésével és a takarítással együtt alig fél napra volt szüksége a két mesterembernek a feladathoz, ami a körülmények ismeretében igazán gyors tempónak számít.

Távvezérlőből számos típus akad - az autós szivargyújtós remek ötlet, mindig kéznél van

Immár zárt kapu mögött, biztonságbanPersze ahhoz, hogy garázsunk végső, jelenlegi pompájában díszeleghessen, még szükség volt némi kőműves utómunkára azokon a pontokon, ahol a fal megsérült a régi kapu kiszerelése közben, továbbá amint fentebb is említettem, a hőhíd elkerülése, pontosabban minimalizálása érdekében leszigeteltettem a zártszelvényeket. Azóta is boldogan használjuk garázsunkat, ami nem csupán új formát öltött és jelentős mértékben fokozta a ház külső megjelenését, de a 25 centis hossznövekedés révén végre használható is lett.

A Hörmann termékekről további információk a www.hormann.hu weboldalon érhetőek el.

 
zárótag előtt kell meghívni -->