Lehullt a lepel, bemutatkozott a BMW 5-ös sorozatának legújabb, immár hetedik generációja. A modell premierjét a gyártó nem aprózta el: a különösen népszerű változatok mellett ultratakarékos dízel kiadást, konnektoros hibridet és izmos V8-ast is találunk a palettán. Minden részletre kiterjedő írásunkban ezekről, valamint a típus összes újdonságáról beszámolunk.
Teljesen új alapokon - galériaMár első ránézésre is egyértelmű, hogy a felső-középkategóriás szedán megújulásául a 7-es BMW új generációja szolgáltatta az ihletet. Kívül, belül és technikailag is a zászlóshajó újításait és hangulatát üdvözölhetjük, ahol lehet, még inkább kiteljesedve. Az újítások az alapoknál kezdődtek: a tudatos könnyűsúlyú felépítési mód az elődhöz mérten kimagasló, átlagosan 100 kilogrammos fogyókúrát eredményezett, amely jótékony hatással van a fogyasztásra, a menetdinamikára és a kényelemre is. Az új fejlesztésű alapok még alacsonyabbra helyezik a súlypontot, miközben az ideálisnak számító 50:50 százalékos súlyelosztási arányt megőrzik. Emellett a tömegcsökkentés ellenére a torziós merevség sem csökkent. A legkönnyebb 5-ös egyébként teli tankkal és a szükséges felszereltségekkel 1540 kilót nyom a mérlegen.
Átlagosan 100 kilóval lett könnyebb
A csomagtér növekedés szimbolikusA karosszéria a maga 4.935 mm-es hosszával egyébként az elődöt 3,6 centiméterrel körözi le, amelyből 7 mm-t tesz ki a tengelytáv 2,975 méteresre gyarapodása. A szélesség csak hajszálnyit nőtt (1.868 mm), és a magasság is csak jottányit növekedett (1.479). Így tett a csomagtartó is, amely 520 helyett 530 liternyi teret kínál. A légellenállás viszont hatalmasat csökkent: a legkedvezőbb változat 0,22-es alaktényezőt tud felmutatni, a legnépszerűbb verziók pedig 0,24-es értékkel büszkélkedhetnek.
A mutogatást is értelmezi - galériaBelül a valaha kínált legkényelmesebb és leginkább felhasználóbarát kezelhetőséget ígéri a gyártó, melynek érdekében az új, 10,25 colos központi kijelző az érintésérzékeny iDrive vezérlő mellett közvetlen érintéssel, beszédvezérléssel és gesztusvezérléssel is irányítható. A csempe ikonokat saját ízlésünk szerint szabhatjuk személyre. A teljes online integrációnak köszönhetően a távoli elérés és a megosztás sosem volt egyszerűbb. Ha szeretnénk, lekérhetjük telefonunkra a jármű 360 fokos kamerájának képét, ellenőrizve annak környezetét. Az Apple CarPlay vagy a WiFi hotspot kínálata magától értetődő már ezen a szinten.
A jól megszokott formák minőségi továbbfejlesztése történt
A színes BMW Head-Up kijelző legújabb generációja immáron 70 százalékkal nagyobb kivetítő-felületen dolgozik és a forgalmi jelzéseken, az operációs rendszerrel összekapcsolt okostelefon kontaktlistáján, a rádióállomásokon és a zeneszámokon kívül a navigációs rendszer utasításait, valamint a vezetést támogató rendszerek figyelmeztetéseit is képes a vezető látómezejébe vetíteni.
Fokozott csendességet ígérnek - galériaA néhány centivel megnyúlt hosszúság a gyártó szerint nagyobb hátsó lábteret szavatol, a légkondicionáló már ionizátort is kaphat, az akár masszírozós ülések pedig érintésérzékeny gombokkal állíthatóak. Az utastérbe beszűrődő rezgéseket és zajokat a hangszigetelő réteggel ellátott szélvédő, a vastagabb tetőkárpit és a motorban alkalmazott innovatív SYNTAK (Special Synergy Thermoacoustic Capsule) technológia hivatott még tovább csökkenteni. Ez utóbbi a motor leállítását követően akár 36 órán keresztül képes megtartani az erőforrás optimális működéséhez szükséges hő nagy százalékát, az újabb hidegindítás így sokkal kevesebb zajjal és rezgéssel jár, a motor hamarabb bemelegszik, a légkondicionáló pedig ezáltal sokkal hamarabb képes felmelegíteni az utasteret is.
A forgalmazás kezdetén – 2017 februárjában – két benzines és két dízel erőforrás lesz elérhető az új 5-öshöz, de márciusra már további három taggal bővül a paletta. A közös nevező a nyolcsebességes, bolygóműves automataváltó, amelyet sokszínűsége miatt már az elődben is szerettünk. Haladjunk sorban!
Márciusra hétféle motorváltozattal
A kétliteres 30i arany középutat jelölA BMW 530i meghajtásáról egy kétliteres, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses benzines gondoskodik, amely 252 lóerőt (5200-tól 6500-ig) és 350 Nm nyomatékot (1450-től 4800-ig) kínál. Mindez alapból 6,2 másodperces 0-100-as sprintre elég, amely az opcionális összkerékhajtással két tizeddel csökken. A végsebesség már itt is elektromosan limitált 250 km/h, a vegyes fogyasztás pedig változattól és felszereltségtől függően 5,5 és 6,4 l/100 km között alakul.
A 40i az igazán finom mindenes megoldásAz új 540i a szerényebb változathoz képest még két hengerrel gyarapodik. A háromliteres, hathengeres sorhatos egység 5500 és 6500 között adja le 340 lóerős csúcsteljesítményét, impozáns 450 Nm nyomatéka pedig már hihetetlen alacsonyan, 1380-as fordulattól rendelkezésre áll, és elkísér minket egészen 5200-ig. A látatlanban is a kínálat legjobb erőforrásának ígérkező egység ezzel 5,1-4,8 másodperces 0-100-as sprintre képes, vegyes fogyasztása pedig ehhez mérten elenyésző: változattól függően 6,5-7,4 l/100 km.
Négy és hat henger dízelekből is
Ha valaki ezt valami furcsa oknál fogva sokallja, akkor érdemes egy pillantást vetnie a dízel kínálatra. Az 520d a jól ismert kétliteres öngyulladóst kínálja 190 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal, míg a háromliteres, sorhatos 30d erre 265 lóerővel és 620 Nm-rel kínál rá. A négyhengeres változattól függően 7,5-7,7 másodperces gyorsulási értékkel rendelkezik 232-238 km/h-s végsebesség mellett. Ha ezt nem használjuk ki, vegyes használatban a gyáriak szerint akár 4,1-4,9 literrel is ellehetünk 100 kilométeren. A hathengeres egység ennél kereken fél literrel szomjasabb, de jóval gyorsabb is, amelyet az 5,4-5,7 másodperces 0-100-as sprint kiválóan szemléltet.
Márciustól három új változat, két új hajtáslánccal
A márciustól érkező három új hajtáslánc még érdekesebb. A takarékosságra kihegyezett 520d EfficientDynamics Edition motorterében ugyanúgy 190 lóerővel érhető el a négyhengeres öngyulladós, amelyhez szériában automataváltó csatlakozik (hagyományos társa alapból hatfokozatú kézi váltót kap). A 0,22-re lefaragott légellenállási értékkel és a csökkentett gördülési ellenállású abroncsokkal a változat vegyes fogyasztása 2 decit csökken, így 3,9 l/100 km-t eredményez.
Van azonban egy másik újdonság, amely még ez alá is kínálhat, igaz, rövid távokon használva. A konnektoros, zöld rendszámos ötösről van szó, vagyis becsületes nevén a BMW 530e iPerformance modellről. Az adózási szempontokból különösen kedvező modellben kétliteres turbómotor parolázik a villanyos erőforrással, összesen 252 lóerőt és 420 Nm nyomatékot eredményezve. Közös munkájuk 6,2 másodperces 0-100-as gyorsulásban vehető észre, de még inkább abban a 45 kilométeres hatótávban, melyet a konnektoros 5-ös egy feltöltéssel elektromosan képes megtenni. Ennek hatása a furcsa európai normák mellett mért 2 literes átlagos benzinfogyasztás – értelemszerűen sokat töltve ennél is kevesebbet, keveset töltve pedig ennél jóval többet kaphatunk eredményül.
Kezdetben az M550i lesz a csúcsmodell - az M5 jövőre jön
Ha a takarékosság, a spórolás és a jövő hidegen hagy minket, ellentétben a dinamizmussal, akkor az alapból sportosra hangolt M550i xDrive a mi választásunk. A motortérben található 4,4 literes, turbós V8-as nevezhető régi ismerősnek, de ne tegyünk így, mert az egységet átdolgozták a bajorok. Az eredmény: 462 lóerő és 650 Nm nyomaték, amely egykoron szuperautós 4,0 másodperces 0-100-as sprintnél kamatoztatható. Ehhez mérten a vegyes fogyasztás visszafogottnak nevezhető: 8,9 l/100 km.
Az új rendszerrel kevesebbet forgathatjuk a kormánytA felszereltségek már eddigi is kimagasló gazdagsága még tovább bővült. A legnagyobb újdonság az összkerékhajtással is társítható hátsókerék-kormányzás, amely kis tempónál a fordulókört csökkenti, nagyobbnál pedig a fordulékonyságot fokozza. A bajor gyártó az új BMW 5-ös limuzint eközben már az alapfelszereltség részeként LED-technológiás első fényszórókkal szereli fel, amelyhez opcionális extrafelszereltségként akár 500 méteres fényszóró-tartományt kínáló teljesen adaptív fényszórórendszer is kérhető.
Az új BMW 5-ös sorozat kormánya mögött megannyi vezetést támogató rendszer gondoskodik a vezető kisegítéséről, nem csak kritikus helyzetben, de dugóban vagy autópályás közlekedésnél is. Már közel áll az autonóm közlekedéshezA modell az alapfelszereltség részeként sztereo kamerát kap, amely az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető radar- és ultrahang-szenzorokkal együttműködve teljes mértékben képes feltérképezni az autó 360°-os környezetét. Az 5-ös BMW hetedik modellgenerációjában mutatkozik be a kikerülési segédlet, a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, a minden korábbinál pontosabb sávváltást segítő asszisztens, valamint az aktív oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens is. Ez utóbbi utazás közben folyamatosan figyeli az útburkolat sáv-felfestéseit és az autó körüli aktuális forgalmat, egy esetleges ütközés kockázatát érzékelve pedig korrigáló kormánymozdulatokkal segít a vezetőnek elkerülni a balesetet.
A funkcióiban kibővült kormányzási asszisztens újabb lépést tesz az önvezető autók irányába. A táblafelismerő képes kommunikálni az aktív tempomattal, melynek eredményeként az autó magától módosíthatja sebességét az előírásoknak megfelelően. A rendszerek összjátékának köszönhetően 0 és 210 km/óra között az új 5-ös BMW képes a vezető helyett gyorsítani, fékezni és kormányozni is, vagyis akár álló helyzetből elindulni és újra megállni a forgalom tempójában. A felügyelet és a kormány fogása szükséges, de alapvetően már a legtöbb egyszerű műveletet el tudja intézni helyettünk az autó.
Tovább fejlesztették a futóműrendszert is
A menetdinamikai képességek szavatolását elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futóműre bízták a gyáriak, amelyben az alumínium még gazdagabb használatával tovább csökkentették a rugózatlan tömeget, még jobban fokozva a dinamikát és a kényelmet. Ezt opcionálisan dinamikus lengéscsillapítás-szabályozással, vagyis állítható lengéscsillapítással is fűszerezhetünk, amit néhány verziónál adaptív dőléscsillapítással is fokozhatunk. Ezt a rendszert is átdolgozták a mérnökök, így az elődnél még gyorsabban reagál a körülmények változására.
Az új 5-ös BMW első példányai 2017 februárjában érkeznek meg a kereskedésekbe, márciustól pedig három további igazán különleges változattal bővül a kínálat. Az árak a gazdagabb alapfelszereltség okán várhatóan kis mértékben emelkednek majd, de nem tévedünk nagyot, ha a jelenlegi beszállót 12,5-13 millió forint környékére várjuk. A későbbiekben a paletta lefelé is bővül majd, majd érkezik a kombi, és a teljesen új pozícionálást kapó 5-ös GT-utód is.