A gőgős nyugat által keletnek titulált régió – így hazánk is – különösen fogékony a szedánokra, amit a kombi-lázban égő szomszédaink, s a gyártók sem értenek igazán. Márpedig a magyarázat egyszerű, hiszen vonzalmunkat kiforrott ízlésvilágunk vezeti, ami viszont megkérdőjelezhetetlen, hiszen nem véletlenül adtunk a világnak annyi elismert művészt, építészt, vagy éppen formatervezőt, akik legbensőbb lényünkre is hatást gyakoroltak.
Az sem meglepő, hogy gyermekkorunkban nem rajzoltunk egyetlen csapotthátú autót sem az előttünk heverő üres lapra, mert az elmúlt 125 esztendőben valahogy mégiscsak kifejlődött az a sziluett, ami egyrészt olyan szilárdságot szavatol, hogy ne kelljen a legdrágább típusoknak is hátulról zörögniük, s aminek köszönhetően a csomagtartóból nem árad az utastérbe a nagybevásárlás, vagy éppen a tornaóra minden rosszérzést keltő légnemű közege.
A Citroen is tartogat meglepetéseket
A nyugatiak zsúfolják csak plafonig a homijukat, s ne is jusson eszükbe, hogy a gumimatrac leeresztett állapotban is szállítható, mi pedig a szép formáért hozott kompromisszumkészségünk áraként legfeljebb az éves nyaralás alkalmával nagyvonalúságunk jeleként majd a desztináció egyik üzletében vásároljuk meg a tejet és a kenyeret.
Ám hiába volt minden érv, napjainkig a gyártók alig hallgatták meg hívószavunkat, s egy–egy kivételtől eltekintve nem is volt a piacon megfizethető lépcsőshátú típus. A tam-tam dobok dübörgése azonban most magasra szállt, s rögtön több modellnek is örülhetünk, amik végre színesíthetik a kompakt autókkal túlzsúfolt hazai utcaképet.
A Peugeot 301 elvileg nekünk készült, de előbb a nagyobb piacok kapnak belőle
Először is a novemberi piaci bevezetést követően vélhetően üdvözölhetjük a Peugeot 301-est, ami belépő szinten egy 1,2 literes, háromhengeres 72 lóerős teljesítményre képes benzinmotorral lép a színre, melyet egy 1,6 literes négyhengeres követhet a sorban 115 paripával. Természetesen a gázolajos erőforrások hívei sem maradnak kielégítetlenül, számukra az 1,6 literes, 92 lovas egység nyújthat megoldást.
A gazdagon felszerelt oroszlán magyarországi forgalmazására vonatkozó terveiről ugyan még nem nyilatkozott az importőr, de Párizsban annyit megtudtunk, hogy a testvérmodell Citroën C-Elysée bizonyosan megvásárolható lesz, ami már a 301-es premierjét is valószínűsíti.
A Peugeot testvére talán még vonzóbb - a Citroen bizonyosan importálásra kerül
Hogy Franciaországtól egy kicsit elrugaszkodjunk, figyelmünket már a csehek felé fordíthatjuk, ahol német minőségbiztosítás mellett startra készen áll a Škoda Rapid, ami néhány hónapon belül az itthoni márkakereskedésekbe is megérkezik.
A típuson szerencsére jól látszik, hogy a végső verzió megörökölte a tavaly Frankfurtban debütált MissionL koncepció formanyelvét, amely egyúttal a Škoda jövőbeli irányzatát is előrevetíti.
Nem látjuk a fától az erdőt? A Rapid a kategóriájában igencsak szépnek számít
A típus alapjait ugyan a Fabia adja, ám ezúttal többről van szó, mint egy lépcsőshátú verzióról, hiszen a mérnökök alaposan átszabták a modellt. Változatlan futómű-konstrukció mellett a tengelytávolság például 246 centiről pontosan 260-ra növekszik, és az újdonság a 4,25 méter hosszú kombi változatnál is nyúlánkabb lesz 23 centivel, míg a szélesség közel 60 mm-t gyarapszik. Mindez a tervezők szerint nagyon jót tesz az utastér szelősségének, s az alaphelyzetben is 550 literes puttony űrtartalmának.
A motorkínálat induláskor hattagú lesz, de később számíthatunk egy hetedik, izmosabb egységre is. A 86 és a 105 lóerős (160 illetve 175 Nm) turbós 1.2 TSI, valamint a 122 lovas (200 Nm) 1.4 TSI-vel találkozni fogunk, a belépőt pedig egy 75 lóerős (112 Nm) 1,2 literes szívó benzines egység testesíti meg a kínálatban.
Lesz majd belőle kombi is. Azt vigye csak a nyugat!
Dízelfronton az 1.6 TDI-t várjuk 90 és 105 lóerővel (230 illetve 250 Nm). Szériában motorváltozattól függően öt- vagy hatsebességes manuális váltók járnak a kizárólag elsőkerekes Rapidhoz, míg egyes erőforrásokhoz megrendelhetjük a remek hétfokozatú, duplakuplungos, automata DSG szerkezetet. Mondanunk sem kell, hogy személyes megítélés alapján a típus spanyol átirata, azaz a Seat Toledo sem hagyható figyelmen kívül, ami egyező műszaki repertoárral kerülhet a kereskedésekbe.
Ennyi jó hír után már nehéz dolga van a Daciának, ám a Renault leányvállalata legújabb modelloffenzívája keretein belül azért még színre lép a fentieknél olcsóbb típusnak ígérkező Logan-nel, melyről a Sanderóval egy időben hullt le a lepel.
A félreismerhetetlen külső alapos modernizáláson esett át a modellváltással, s az utastér kapcsán ugyanez a benyomás foghat el minket, ráadásul ezúttal is megrendelhetjük a Lodgyban megismert érintőképernyős navigációs rendszert.
Már a Logan is egy modern, vonzó autó
A párizsi információk szerint újdonságként megtalálunk a kínálatban egy, a Renault által frissen fejlesztett háromhengeres, 0,9 literes feltöltött benzinmotort 90 lóerővel és 135 Nm-nyi csúcsnyomatékkal, melynek vegyes fogyasztása állítólag nem lesz magasabb 5,3 liternél. Alapmotornak megmarad az 1,2 literes 16 szelepes szívó benzines 75 lóerővel (6,0 l/100 km), de remek választás lehet a jó öreg 1.5 dCi gázolajos 75/90 lóerővel (csúcsnyomatékuk 200/220 Nm) és mindkét változatban 3,9 literes vegyes fogyasztással.
Végre szedánokból is lesz választék
Az új Logan rövidesen megérkezik a márkakereskedésekbe, de az árakkal kapcsolatban egyelőre nincsenek pontos információink, noha talán nem alaptalanul reméljük, hogy a második széria esetében sem fog majd vastagabban az illetékesek tolla.