Noha sokan állítják, hogy termékük egészen új mércét állít fel az adott kategóriában, javarészt azonban csupán a marketinges gépezet kreatív generátora löki ki magából az efféle kifejezéseket. A Volkswagen azonban nem viccel, s az alsó-középkategória mellett az általa uralt középkategóriában ugyancsak megmutatja, mire képes: megjött az új Passat, melyet nemrég alkalmunk nyílt élőben is megcsodálni.
Végletekig letisztult - galériaA középkategória objektíven egyik legjobb tagja már eddig is a Volkswagen Passat volt, azonban a legújabb, B8-as kódnevű generációba ismét mindent beletömtek, amit csak tudtak. A végeredmény pedig ismét egy olyan autó, amit divat lesz leszólni, ha másért nem is, csupán irigységből.
A Volkswagen ráadásul nem szerénykedik, s a 2015-ös modellévű középkategóriásra egyszerűen azt mondja: „prémium osztályú autó, prémium ár nélkül”. Más szóval a Volkswagen szeretné még jobban kitárni szárnyait, s a B8 eljövetelével az Audi A4, a BMW 3-as és a Mercedes-Benz C-osztály területére merészkedik, miközben természetesen a klasszikus konkurensek, tehát a Ford Mondeo, a Peugeot 508 és az Opel Insignia ellen is harcba száll. Az új Passat kizárólag Európának készült, az amerikai verzió továbbra is saját életet él.
A kombi sem kevésbé elegáns - galériaA tömegcsökkenés javát a németek a Passat esetében a Golf VII-nél már bizonyított, modern, moduláris MQB platformnak köszönhetik. Az elöl MacPherson, hátul multilink (többlengőkaros) rendszerű futóművön az elődhöz képest például 9 kg-ot nyertek a mérnökök. A B6-os alapjaira épített B7 generációhoz képest az új modell 2 mm-rel rövidebb (4767 mm) és 14 mm-rel alacsonyabb, de tengelytávja 80 mm-rel hosszabb lett (2791 mm), s szélessége is gyarapodott 12 mm-t (1832 mm). Ígéretes a praktikum szempontjából a csomagtér növekedése is, hiszen a szedán kapacitását 21 literrel megtoldva 586, a kombiét 47 literrel bővítve 650 literes rakteret alakítottak ki. Utóbbit a hátsó ülések ledöntésével 1780 literesre lehet bővíteni.
A négyajtósban bizony szűkült a fejtér - galériaA külső és a belső egyaránt az elegáns irányvonalat képviseli továbbra is, a megszokott konzervatív formában, de immáron több érdekes részlettel és jellegzetes vonásokkal talán picit a Phaeton stílusjegyeire hajazva. Az új Volkswagenekre jellemző, visszakanyarodó élben záródó hűtőmaszk valóban előkelő, prémium autó benyomását kelti, ahogy a visszafogott, de jellegzetes kialakítású hátsó traktus is, a szépen integrált kipufogóvégekkel. Élőben pedig még inkább érvényesül az, amit már a képeken láthatunk: az autó valóban prémium kisugárzással rendelkezik. A Passat elképesztő erőt közvetít a külvilág felé, melyet ezúttal nem is igazán az agresszív formáknak, hanem sokkal inkább a magas színvonalat képviselő, letisztult és végletekig elegáns vonalaknak köszönhet.
Az utasteret a légbeömlők mintájában folytatódó, a teljes műszerfalon átívelő dekorbetét uralja, az eleganciát pedig egy stílusos analóg órával fokozták a Volkswagen belsőépítészei, melyek egyaránt megteszik a hatásukat. Az anyagok minősége szintén sokat javult, így szinte bárhova nyúlunk, mindenhol finom felületekkel találkozhatunk. A kapcsolók, gombok és egyéb kezelőszervek a Volkswagentől megszokott formában tűnnek fel, így bár izgalmakra nem számíthatunk, eleganciában és minőségben nem lehet belekötni az autóba.
Egy kisebb költözködéshez is elég - galériaEllentétben a hátsó üléseknél tapasztalható fejtérrel szemben, mely az előddel ellentétben egy magasabb utas számára már nem biztos, hogy teljesen kielégítő lesz – főleg, ha a napfénytetőre is igényt tartunk. Ez a meredekebben lejtő tetőívnek köszönhető, mely érdekes lépés a wolfsbugiak részéről, akik eddig mindig a funkcionalitást állították előtérbe a formákkal szemben. Mindenhol máshol egyébként hatalmas helyet biztosít a Passat, ahogyan az a fentebb taglalt adatokból ki is derül, így az előbb említett problémát a kombi változat megrendelésével könnyedén orvosolhatjuk, de meg kell jegyeznünk, hogy itt némi visszalépés történt az elődhöz képest.
Noha az alapmodell esetében a megszokott, volkswagenes műszercsoport mutatja a legfontosabb adatokat, a B8 immáron vetített óracsoporttal is elérhető. A 12,3 hüvelyk képátlójú TFT kijelző a személyre szabhatósággal és az általa megjelenített információk tömkelegével csábít. Az Active Info Display néven emlegetett egység a szokásos adatokon túl a navigációt – természetesen térképes formában –, illetve a szórakoztató rendszert is képes megjeleníteni, a formátumot pedig kedve szerint a sofőr állíthatja be. Reméljük a Passat esetében már magyar menürendszerrel is találkozhatunk majd. Ezen kívül az utastér olyan technikai újdonságokat tartalmaz, mint a head-up display és tabletekhez, illetve hordozható számítógépekhez kapcsolódó, különféle applikációkat is kezelni képes hátsó szórakoztató központ.
A kombi R-line csomagja alig-alig észrevehető
Természetesen a Passat a biztonsági felszereltség terén is élen kíván járni: a 360 fokos kamera, a gyalogosokkal is számoló városi vészfék és ráfutásgátló is része a csomagnak. A fő attrakció azonban a szegmensben elsőként alkalmazott trió, azaz az Emergency Assist (vészhelyzetben a jármű képes magától megállni), Trailer Assist (utánfutóval való manőverezést segíti) és Traffic Jam Assist (dugóelkerülő segéd).
Nagy húzás volt ez a betét - galériaPersze a felsoroltakon túl a korábbi generációban már helyet kapott extrák sem maradnak ki, így a távolságtartó tempomat, a holttérfigyelő, a sávtartó asszisztens és egyéb nyalánkságok is szerepelnek a listán. A progresszív kormányzás bepipálásával az eredetileg 2,75-öt forduló volán helyett kopptól koppig mindössze 2,1-et fordul.
A fények tekintetében ugyancsak bőséges és innovatív kínálatot vonultat fel a wolfsburgi márka: hátul minden modellhez széria a LED-es lámpa, míg az első fényszórókat illetően kétféle LED-es megoldás közül választhat a vásárló (tükörrel vetített LED vagy projektoros LED), sőt, harmadik lehetőségként még dinamikus kanyarkövetési funkciót és automatikus távolsági fényt is kérhet a diódás megvilágításhoz.
A képre kattintva gyári galéria nyílik
Az európai vásárlók összesen 10 féle motor közül választhatnak, azaz a Volkswagen hihetetlen széles kínálatot igyekszik biztosítani a piac lehető legjobb lefedésének érdekében. Mindegyik erőforrást start-stop rendszerrel szereli a gyártó és kivétel nélkül mindegyikük teljesíti az Euro 6 normákat:
1.4 TSI: 125 LE (92 kW) és 150 LE (110 kW)
1.8 TSI: 180 LE (132 kW)
2.0 TSI: 220 LE (162 kW) és 280 LE (206 kW)
1.6 TDI: 120 LE (88 kW)
2.0 TDI: 150 LE (110 kW), 190 LE (140 kW) és 240 LE (176 kW)
1.4 TSI plug-in hybrid: 218 LE (160 kW)
Megjegyzendő, hogy a 240 lovas, 500 Nm-t tudó csúcsdízelt kizárólag DSG duplakuplungos automatával és 4Motion összkerékhajtással kínálja a márka: a legerősebb gázolajos 6,1 szekundum alatt futja meg a 0-100-as sprintet és 240 km/h a csúcssebessége, miközben akár 5,3 literrel is beéri vegyes üzemben. A konnektorról tölthető hibrid Passat GTE-ről ide kattintva tudhatnak meg részletes infomációkat.
A németek középkategóriása tehát okkal nevezhető új mércének a középkategóriában, hiszen rendkívül elegáns és letisztult vonalakkal van megáldva, és belül is igazán minőségi megoldásokkal találkozhatunk. Így a „prémium hatású” jelzőből nyugodtan elhagyhatjuk a második tagot, hiszen a Passat valóban képes versenybe szállni az eddig magasabb szinten játszó ellenlábasokkal. A Volkswagen már meg is kezdte a B8 forgalmazását, melynek hazai árairól már mi is beszámoltunk Önöknek.