Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Igen, mi is tisztában vagyunk azzal, hogy az autók és a vitorlás hajók néhány apróságot kivéve meglehetősen távol állnak egymástól, az Autó Pult pedig egy négykerekűekre szakosodott magazin – de úgy gondoljuk, hogy egy-egy érdekesség keretében néha belefér némi kitekintés kedvenc sportunk irányába, és reméljük, hogy erről kedves olvasóink is hasonlóan vélekednek.

Lényeg a lényeg, alig két hete egy furcsa, ám annál érdekesebb eseményre invitált meg minket az Infiniti, amelynek helyszínét a balatonkenesei kikötő képezte. A sajtótájékoztató tárgya pedig a márka hazai képviseletének új szponzoráltja illetve reménysége, a már sokat látott és eddig is élenjáró Avatar versenyhajó volt, melyet azonban egy magyar világszabadalom, egy különleges szárnyvitorla ékesített a hagyományos vászon helyett – és (pont ilyet) eddig még sehol nem láthattunk.

A sajtótájékoztató házigazdája a stílusosság kedvéért Dr. Pataki Zita meteorológus volt

Hogy mit is jelent mindez? A 12 méter hosszú, karbonból készült hajótesttel illetve a tőkesúllyal és társaival ne is foglaAz Avatar nevű hajó is érdekes, de a vitorla a lényeglkozzunk: ezúttal minket a „motorként” funkcionáló (ám természetesen bármiféle üzemanyag helyett a szél erejét kihasználó) merev szárny izgat, aminek legmagasabb pontja több mint 20 méter magasan feszít a vízszint felett. Igen, Fekete László (gépészmérnök) és Soponyai Géza (hajóépítő mester és versenyző) egyszerűen kidobta a korábbi ’vásznat’ – pontosabban fővitorlát -, és annak helyére az eredeti árboc megtartásával egy 19 méteres első, és 4,8 méteres alsó él-hosszal büszkélkedő, összesen közel 100 négyzetméteres, két fő részből álló, harmonikaszerűen összecsukható szárny került, amelyek magassága 14 részre van felosztva.

A fő hangsúly az összecsukhatóságon van; hasonló szárnyvitorlát ugyanis már láthattunk az utóbbi időkben – mi több, a híres America’s Cup versenyt egy ilyen merevszárnnyal ’hajtott’ katamarán nyerte meg -, ám ezeket daruval emelték rá/emelték le a hajókra/hajókról a verseny i19-ről 3 m-esre lehet összecsukni a 150 kilós szárnyatdőtartamára, az úgynevezett reffelés (leengedéssel történő vitorlaméret-csökkentés) pedig szintén nem volt megoldva a hagyományos úton. A magyar találmány pedig épp összecsukhatósága, ezáltal pedig klasszikus módon történő reffelhetősége miatt lett világszabadalom – a szinte minden elemében szénszálas építésű, 150 kilós szerkezetet (persze azért egy ’rendes’ vitorla így is jóval könnyebb nála) ugyanis 3 méter magasra lehet összecsukni, ezáltal pedig a különleges találmány nem csak versenycélokra vethető be, hanem mindennapi használati értékkel is büszkélkedhet.

Mindenki nagyon megbámulja; az Avatar egy igazi balatoni különlegesség lett

És hogy valójában mire is jó a merev szárny? A klasszikus vitorlákkal összehasonlítva lényegesen javítani lehet vele a szél áramlásait, ezáltal pedig nagyobb hatásfokkal használható a szél előrehajtó ereje, vagyis normális esetben azonos szélerősség mellett (akár jóval) gyorsabb lesz az adEgyütt a japán és a magyar mérnöki tudományott hajó társainál, a differencia pedig gyenge, illetve közepesen erős szélben a legnagyobb – vagyis a leggyakoribb körülmények között. A sajtótájékoztató után különben nagyon gyenge szélben első útján volt alkalmunk kipróbálni a fura szerzetet, mely a körülményekhez képest bizony rettenetesen gyorsnak tűnt. Soponyai Géza és Fekete László célját egyébként bizonyára kitalálják: az álom természetesen az idei, július 14-én rajtoló híres Kékszalag megnyerése, melyen a várakozások szerint akár 650 vitorlás mérkőzhet meg egymással, köztük számos csúcstechnikájú versenyhajó.

Az Infiniti által szponzorált Avatar (nézzék csak meg a hajó merevvitorláját; azt hiszem, elég feltűnő jelenség a szárny és a rajta feszülő óriási Infiniti-embléma) időközben megkapta az engedélyt az induláshoz, úgyhogy már biztos, hogy hivatalos keretek között ott lehet a rajtvonalon – a magyar csoda működőképessége pedig legkésőbb a verseny végéig biztosan kiderül. Mindenesetre, mi drukkolunk neki annak ellenére, hogy a versenyen majd elvileg ellenségként köszönthetjük az Avatart (bár a gyakorlatban akkora különbség akad köztünk, mint egy BMW M3 és egy Gumpert Apollo között a Nordschleifén) és reméljük, hogy a technika gyorsaságát bebizonyítandó a csapat eléri majd célját, és egy igazi hungarikum diadalmaskodhat a nemes versenyen...

A Kékszalagig éjt nappallá téve edzenek a fiúk, és kísérleteznek a beállításokkal; reméljük, elérik céljukat.