Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. - ez a becsületes neve a vadonatúj, Kecskeméten felépített Mercedes gyárnak, ahol jelenleg a második generációs B-osztály összeszerelése folyik. A modell hazai sorozatgyártása március 29-én indult be, az ünnepélyes gyármegnyitón pedig mi is ott voltunk.
6 napja kezdődött a B-osztály hazai gyártásaVélhetően csak kevesen tudják, de az új B-osztály nem csak Magyarországon készül: tavaly szeptembertől a németországi Rastattban már elkezdődött a típus gyártása, de a nagy érdeklődésnek köszönhetően (a bevezetés óta több mint 100 ezer megrendelést regisztrált eddig a csillagos márka) a hazai erősítésre nagy szükség volt. A kecskeméti sorok már gőzerővel dübörögnek, s a magas minőségi színvonal tartása mellett szinte napról-napra egyre több Mercedes B gördül ki a gyárkapun.
50 focipályányi területen húzódik a csúcsmodern kecskeméti Mercedes-komplexum
A döntés, melynek értelmében a Mercedes Magyarországon gyárat alapít, egészen pontosan 3 éve, 9 hónapja és 17 napja szA szervezettség mindenhol példás - galériaületett. Azóta a németek nem kevesebb, mint 800 millió eurót invesztáltak a 'pusztába’, és a gépek körülbelül 2,5 millió köbméter földet mozgattak meg annak érdekében, hogy rekordidő alatt felépülhessen a 310 ezer négyzetméteres, vagyis úgy 50 focipálya méretű területen található komplexum, mely egyre csak bővülni fog.
Nem volt egyszerű a projekt ilyen gyors lebonyolítása, hiszen az időközben beköszöntött gazdasági válság mellett nyáron idegtépázó kánikulák, míg télen farkasordító hidegek nehezítették meg a munkálatokat - de a hibátlan irányításnak és a motivált munkaerőnek köszönhetően 3 és 3/4 év elteltét követően máris elkezdhettek legurulni a futószalagról az első ügyfélautók. Az építési munkák több mint 90 százalékát magyar cégek végezték.
Magyar zászló (na jó, a zöld nem az igazi), magyar B-osztályokból
Büszkék lehetünk a kecskeméti gyárraAz alapkőletételre 2009. október 16-án került sor, és még abban a hónapban megalakult a képzési központ. 2009 novemberében már megkezdődtek a magasépítési munkák, majd kicsit több mint egy évvel később, 2011 januárjában az óriási Mercedes-csillag is felkerült az egyik épület tetejére. Még szinte három hónap sem telt el, és máris 1000 munkatársa volt a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft-nek. 2011 szeptemberében elkezdődött a német mintán alapuló, úgynevezett duális oktatás, melynek keretén belül 34 szakmunkás tanuló képzése elindult, idén szeptembertől pedig további 36 diák kap lehetőséget a speciális osztályban. A Mercedes különben a Kecskeméti Főiskolával is együttműködik, az első "Mercedeses" évfolyam szintén idén kezdhet.
2012 márciusában máris 2500 embert foglalkoztatott a cég hazánkban, amiből körülbelül 2200 a hazai/helyi dolgozók száma. Ám a fejlesztéseknek koránt sincs végük: Dr. Dieter Zetsche Úr, a Daimler AG igazgatója egyrészt elmondta, hogy a B-osztály mellé az egyelőre két típusból álló (A és B), ám rövidesen öttagúvá váló kompakt Mercedes kínálat harmadik modellje, egy négyajtós kupé összeszerelése is hazánkba költözik majd (az előkészítések szeptemberben indulnak), másrészt pedig még az idei év végén meghaladhatja a dolgozók száma a 3000 főt. Azt is megtudtuk, hogy minden új munkatársnak egy speciális képzést kell elvégeznie, egyrészt a kecskeméti üzem saját képzési központjában, másrészt németországi telephelyeken, elsősorban Rastattban.
Körülbelül kétpercenként gurulnak le a B-osztályok a szalagról
Év végére már 3000-en fognak itt dolgozniAz új komplexum egyébként a legmodernebb Mercedes-Benz gyár a világon, és Frank Klein szavaival élve Kecskeméten "nem csupán autók, hanem Mercedesek” készülnek. Érdekesség, hogy a Mercedesnél eddig egyedülálló módon a teljes tervezés digitálisan, 3D-ben készült, aminek köszönhetően a térkihasználás (is) a lehető legtökéletesebb, de természetesen rendkívül fontos volt a környezetterhelés minél komolyabb mértékben való csökkentése, és az energiahatékonyság maximalizálása. Külön érdekesség a szupermodern fényezőüzem: a száraz leválasztásos innovatív eljárás a világ egyik legmodernebb megoldása. A hazai gyártás az illetékesek elmondása szerint a rastattinál kisebb és kevésbé automatizált, ám jóval költséghatékonyabb.
A hajtásláncok külföldről érkeznek - galériaA kecskeméti látogatás során nem csupán a sajtótájékoztatókon volt alkalmunk részt venni, hanem szerencsére bepillantást nyerhettünk a B-osztály gyártásába is. A fényezőüzembe sajnos nem léphettünk be, ám megtekinthettük, ahogy a kompakt Mercedes egyterűk karosszériája elkészül, majd az összeszerelő üzemben (ahova a fényezést követően érkeznek a karosszériák) kísérhettük végig az autó születésének folyamatát. A karosszériaelemek, a motorok, a sebességváltók és egyéb komponensek különben Németországból érkeznek. Jó hír, hogy 17 magyarországi telephellyel rendelkező beszállító nyert el több százmillió eurós megrendeléseket.
Sok-sok ember mellett több mint 620 robot is dolgozik az autón - galéria
És most jöjjön néhány szám: a négy erőforrással (két 1,6 literes turbós benzines 122 és 156 lóerővel illetve két 1,8-as turbódízel 109 illetve 136 lóerővel) rendelhető, 4,36 méter hosszú kompakt Mercedes karosszériáján nem kevesebb, mint 5281 hegesztési pont, 341 csaphegesztés és 91 klincspont található.
Mindezeken felül összesen 89 méter hosszan találkozhatunk ragasztásokkal, 2 méteren pedig lézervarratokkal, s az emberek mellett 621 robot dolgozik a siker érdekében.
Frank Klein, Orbán Viktor és Dr. Dieter Zetsche is ott volt az ünnepségen
A teljes összeszerelés során minden B-osztály 130 ponton állomásozik átlagosan 2-2 percig, vagyis az elkészülési normaidő 4Itt jön a lényeg, a házasítás - galéria óra 20 perc autónként – közben az összes beállítás és az üzemi folyadékok feltöltése is megtörténik (üzemanyagból a célállomás függvényében 10-16 litert kapnak az autók), a sor végén pedig az autók saját lábukon hagyják el a szalagot, és máris mehetnek az esős/rázós teszteket abszolválni.
Az elején két irányban indul az összeszerelés (külön az alváz és külön a karosszéria), majd egy ponton tökéletes időzítéssel találkozik a két legfontosabb részegység, hogy aztán megtörténhessen a „házasítás”; az ajtók a legvégén kerülnek fel a B-osztályokra. Többek között a változatosság érdekében minden dolgozónak 3 munkafázist tanítanak be az oktatók, és 2-3 naponta cserélődnek a munkakörök. Jelenleg csak egy műszakban folyik a produkció, de már folyamatban van a második műszak előkészítése.
Az első kecskeméti Mercedes-Benz B-osztály elárverezésre kerül
Mint megtudtuk, az első hazai gyártású Mercedes-Benz B-osztályt - amely még ottlétünk során gördült le a futószalagról - árverésre bocsátja a gyártó, és a bevétel összege a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat magyarországi szervezetének munkáját segíti. Sok sikert kívánunk a kecskeméti üzemnek, és reméljük, hogy rövidesen további örömteli hírekkel szolgálhatunk az eredmények és a bővítés kapcsán.