Mint azt tudjuk, utazni öröm, azonban az önfeledt autózást hamar képes elkergetni egy defekt vagy egy váratlan műszaki hiba, mi több, az úttest mellett ragadva vagy az autópálya leállósávjába kényszerülve a legkellemetlenebb pillanatok keserítik meg az ember életét. Természetesen ilyen esetekre is létezik megoldás: a ma már könnyen elérhető vészhelyzeti szolgáltatásokkal bebiztosíthatjuk magunkat, utasainkat, továbbá gépjárművünket az ilyen kellemetlen helyzetekre. De Ön tudja, hogy ilyenkor mi a teendő?
A nehéz helyzetekre is lehet könnyű a megoldás. Esettől függetlenül kifejezetten jól jöhet, ha rendelkezünk valamilyen assistance szolgáltatással vagy assistance szolgáltatást tartalmazó biztosítással. Jelentős biztonságérzetet és egyben kényelmet nyújtanak ezek a csomagok, hiszen így baj esetén is elegendő telefonon felhívni a megadott számot és biztonságban megvárni a kiérkező segítséget – ráadásul mindeközben nem aggódni a felmerülő költségek miatt.
Jó kezekben - ideáig eljutni nem mindig egyszerű
Defektet kapni vagy műszaki hibával félrehúzódni mindig nagyon bosszantó, ám kiváltképp az lehet nyaraláskor vagy hosszabb utak alkalmával, amikor tele van pakolva a csomagtartó, vár minket a lefoglalt szállás és az egész család kiszolgáltatott helyzetbe kerül, olykor épp a kánikula középen. A váratlan műszaki problémákra előre felkészülve érdemes ilyen alkalmak előtt legalább magunk meggyőződnünk az autó állapotáról, de nem elvetendő felkeresni egy szervizt, ahol egy gyors átvizsgálással, állapotfelméréssel kideríthető, hogy van-e az út előtt valamilyen javallott tennivaló, cserélendő alkatrész, esetleg kopott vagy sérült gumiabroncs.
Gond esetén mosolyogni - nem egyszerű
Az autópályák tagadhatatlan erénye a gyorsaság, hiszen elkerülik a településeket, ezáltal összességében biztonságosan, kényelmesen, ráadásul magas átlagsebességgel tehetők meg nagyobb távolságok. Ám az autópálya épp a nagy tempó és a jelentős forgalom okán fokozott veszélyforrást jelent, a leállósávba kényszerült autósoknak a mellettük elszáguldók közelségével kell számolniuk és baj esetén mind a járművet, mind az utasokat a lehető legtávolabb a forgalomból, illetve mihamarabb szükséges biztonságba helyezni.
Nem csak szélsőséges körülmények között tudunk elakadni
A statisztikák szerint még az autópályák leállósávjában is átlagosan húsz perc a balesetmentesen eltölthető várakozási idő. Ezért bármilyen rövid időre is állunk félre, a legfontosabb, hogy a sofőr és utasai biztonságba kerüljenek. Műszaki hiba vagy defekt miatt a leállósávba kényszerülve az első és legfontosabb lépés, hogy az utasok mindegyike szálljon ki az autóból, vegye fel a láthatósági mellényt, és húzódjon biztonságos távolságba. Autópályán például a korláton kívülre, mert tényleg bármi megtörténhet.
Épp emiatt érdemes legalább annyi láthatósági mellényt az autóban tartani, ahány személyes a jármű, mi több, néhány egyszerű esőkabátot sem árt a tárolórekeszek mélyebb bugyraiban tartani, hiszen a baj általában nem jár egyedül, ha peches az ember, előfordulhat, hogy pont esőben kell félrehúzódni.
A kedvencünk: műszercsoport világító Check Engine lámpa nélkül
Mindemellett a mellényeket és az esőkabátot lehetőleg ne a csomagtartóban tároljuk, hiszen autópályán, azaz hosszabb utakon pont a poggyásztér van teletömve, és a csomagok kipakolása, a keresgélés ilyenkor nem opció. Ma már minden autóban vannak ülés alatti fiókok, nagyobb tárolórekeszek az utastérben – ezek valamelyikébe érdemes rejteni az összes, vész esetén használandó holmit.
Az első pont persze maga a felismerés ténye, azaz, hogy lássuk, érezzük, hogy baj van. Defekt esetén periodikus hanghatás, valamint a defektes kerék pozíciójától függően hirtelen megváltozott gördülési és menettulajdonságok tapasztalhatóak, az autó egyik irányba húzni kezd.
Műszaki hiba esetén a műszerfali hibajelző lámpák, valamint az autó fedélzeti számítógépe ad tájékoztatást a hiba súlyosságáról – ha nem szükséges, autópályán ne húzódjunk félre és álljunk meg, csak az olyan esetekben, amelyeknél semmiképp sem opció az akár csökkentett tempójú továbbhaladás. Ennek megítéléséhez azért már nem árt a műszaki véna, de sokszor a járművünk diagnosztikai rendszere segít: sárga lámpánál nem feltétlenül kell vérmérséklettől függően jajveszékelve vagy átkozódva azonnal megállnunk, piros esetén azonban nagyobb a gond.
Automata váltóval sem egyszerű minden
Emellett, ha voltunk olyan figyelmetlenek, hogy az üzemanyagtartály kifogyása miatt kényszerültünk félreállni, akkor automata váltós autóval sürgősen álljunk meg – ha már az üzemanyagszivattyúnak adtunk egy pofont, legalább a váltót kíméljük meg ettől. Még jobb tipp: tankoljunk időben, ne centizzük ki a tervezést; az üzemanyagszivattyúnak sem jó, ha kevés üzemanyag van a tankban.
Amennyiben lassítani, illetve megállni kényszerülünk, úgy a vészvillogó bekapcsolása az első, és a láthatósági mellények felvételét követően az elakadásjelző háromszög felállítása sem elhagyható biztonsági lépés. A 112-es telefonszámot tárcsázva érdemes bejelenteni, hogy a leállósávba kényszerültünk, ilyenkor az autópályarendőrség is segíthet abban, hogy biztonságosan várhassunk a segítségre.
Nem árt tudni, hogy mit tegyünk, amikor eljön az 'ajjaj' pillanat
A következő lépés a károk felmérése, azaz érdemes a segítség hívása előtt a lehető legjobban képbe kerülni a lerobbanás vélhető okával, valamint a keletkezett károkkal. Példaképp, ha már ’felnin’ gurul az autó, úgy semmiképp se hajtsunk tovább. Ha defektről van szó és nincs sem teljes értékű, sem mankókerék az autóban, mindenképp fontos információ lehet a kiérkezők számára a jármű típusa, a kerék mérete.
Egyre divatosabb a peres gumi - egyre több a defekt is
Amennyiben nem csak defektjavító készlet rejtőzik a csomagtér alján, hanem van rendes vagy mankó jellegű pótkerék, úgy a rutinosabbak nagy figyelemmel megkísérelhetik a cserét, bár a leállósávban leginkább a jobb oldali, szalagkorlát melletti kerekek cseréje kevésbé kockázatos, az autópálya felőliek szerelése már kockázatosabb.
Ha műszaki hiba merül fel és kényszerű a megállás – például olajnyomás esés vagy a fedélzeti számítógép azonnali megállásra való felszólítása – úgy az utasok és a járműbiztonságba helyezését követően segítséget kell hívni. Ilyenkor is fontos információ a vonal túlsó végén lévő számára, hogy mik a hibajelenségek, milyen hibaüzenetet ír ki az autó, illetve érdemes közölni, hogy első-, hátsó- vagy összkerékhajtású, kézi vagy automata váltós autónk van.
A felhőtlen élvezetekhez jól passzol egy assistance biztosítás
A lehető leggondosabb felkészülés mellett is előfordulhat, hogy szükségünk lesz segítségre, amire professzionális megoldások is vannak. A Europ Assistance AutoSOS szolgáltatása kiváló példa: meghibásodás, műszaki gond esetén elég felhívnunk egy 0-24 órában elérhető telefonszámot vagy digitálisan jeleznünk a fennakadást, és azonnal segítenek is nekünk. Ezáltal tudatosabban felkészülhetünk egy autós utazás során felmerülő nem várt helyzetre. Magyarországra 8, Európára pedig évi 11 ezer forint ellenében (illetve akár 30 napos konstrukcióban) köthetjük meg a szolgáltatást, amely egy órán belül segítséget küld, szükség esetén szervizbe szállítja az autót, ha pedig elhúzódna a javítás, akkor három napig a csereautó, két éjszakára pedig a szállás díját is állja. Persze a lerobbanás így is kellemetlen, de jóval kevésbé, mint olyan esetben, amikor magunkra vagyunk utalva a nehéz helyzetben.Noha az assistance csomagok természetesen növelik a jármű üzemeltetési költségét, hiszen éves vagy havi díjas rendszerben adott költségszinten állnak rendelkezésre, ma már abszolút vállalható összegért igényelhetünk valamilyen csomagot: egy assistance szolgáltatás már kifejezetten baráti áron megvásárolható, főként egy esetleges lerobbanás költségvonzatával – a nehézségekről, kellemetlenségekről nem is beszélve – összevetve.
Némi díjért cserébe tehát baj esetén nagyon hasznos segítségre számíthatunk, nem beszélve arról, hogy ilyen biztonságérzetben egyben nyugodtabbá, gondtalanabb válik az utazás. Szerintünk mindenképp megéri előre gondolkodva számolni a a kiszámíthatatlannal...