A tavalyi Fankfurti Autószalonon bemutatott Lexus LF-NX tanulmány látványát nem volt könnyű megszoknia szemünknek, ám azt már akkor is sejthettük, hogy a kisebb crossover hamarosan gyártásba kerülhet, és csak remélni mertük, hogy a tanulmánynál visszafogottabb formában. Ahogyan vártuk, most bemutatkozott a szériaként csak NX nevet viselő terepes.
A formai játékok megmaradtak - galériaA formaterv a várakozásoknak megfelelően sokkal letisztultabb lett, ám a japán prémiumgyártó könnyedén felismerhető stíluselemeit viselő jármű még így is a szegmens „extrémebb” csoportjába tartozik. A márka könnyű beazonosíthatósága végett a jól ismert Lexus-hűtőrács, és az új IS-ből ismerős különálló első fényszórók - az L-alakot formázó LED sorokkal - kerültek az NX-re.
A kisebb terepeshez alapáron 17 colos könnyűfém keréktárcsák járnak majd, amit az F-sportcsomag beikszelésével könnyedén 18-asokra cserélhetünk. A Lexus-féle gyári optikai kiegészítők persze a hűtőrács betétét és a lökhárító alsó részét sem hagyják érintetlenül. A tetőív sportosan ereszkedik ahogyan az autó háta felé haladunk, míg a hátsó lámpák szintén LED-es technológiával vannak felszerelve. A csúcsverzióhoz toló-/billenőtető helyett ingyenesen kérhetünk fix panorámatetőt. A modell 2,66 méteres tengelytávjához 4,63 méteres hosszúság csatlakozik.
Az utastér, bár eltér minden jelenleg kapható Lexus modellétől, stílusában mégis az IS formavilágát követi. Ahogyan a márkától megszokhattuk, mindenfelé a puha bőr és a rideg fémek ellentétének játékát fedezhetjük fel, amitől az NX beltere sportossá válik. A kezelőszervek szintén a prémium középkategóriásból lehetnek leginkább ismerősek, de a műszerfal elrendezése már a nagytestvér RX-et jellemzi, újdonságként pedig az érintőpad és a nagyobb kijelző tűnik fel. Ha bármiféle kétségünk lenne a modell luxus központú hivatása felől, azt a drágább változatok bőrrel bevarrt műszerfala és ízléses fabetétei, valamint vajpuha kárpitozása azonnal eloszlatja.
Harapós az orra - galériaTermészetesen a technológia terén igencsak előre tartó márka a legújabb modelljét is teletömte a legmodernebb eszközeivel, mint a G-erő érzékelő szenzor és a sokak által nehézkesen kezelhetőnek titulált központi rendszerhez elsőként társított érintőpados megoldás, hogy a head-up displayről, a távolságtartó tempomatról vagy a hátsó keresztirányú forgalmat észlelő rendszerről ne is beszéljünk.
Ami a helykínálatot illeti, alkalmi üléspróbánk során nem volt okunk panaszra. Elöl és hátul egyaránt kényelmesen, bőséges helyviszonyok között foglalhattunk helyet, hátul pedig a felárasan elektromosan dönthető háttámlának is örültünk. A csomagtartó már jobban tükrözi a külső méretek viszonylagos kompaktságát. Alaphelyzetben a magas padló felett a kalaptartóig nem túl óriási a hely, de legalább az alsó szint alatt a pótkerék elhagyásával találhatunk egy hatalmas rekeszt - így összesen 555 literre adódik az űrtartalom, aminek kihasználása valamivel nehézkesebb, de összességében több mint elegendő.
Lexus és turbó? Eddig ilyet még nem láttunkAz erőforrások terén nem teljesen az történt, amit a gyártó előrevetített a tavalyi koncepció kapcsán, hiszen a hivatalos álláspont akkor az volt, hogy kizárólag hibridrendszerrel lesz elérhető a négykerekű. Most azonban kiderült, hogy az NX bázismodelljébe (NX 200) egy kétliteres szívó benzines kerül, amit felárért egy vadonatúj, szintén kétliteres turbós benzinesre (NX 200t), vagy a már ismert, 223 lóerős összteljesítményt produkáló 300h hibrid hajtásláncra cserélhetünk. Az újdonság mindegyik változatban elérhető lesz első- vagy összkerékhajtással is. Hibridként mindkét verzió 9,2 másodperces 0-100-as sprintet produkál, 5,1 és 5,3 literes vegyes gyári fogyasztás mellett, amelyhez korábbi tapasztalataink alapján még finom vegyes közlekedés során is hozzáadhatunk 1 litert.
Hazánkban egyelőre csak a 300h hajtáslánccal kapható a modell. Elsőkerékhajtással 10,95 millió forintos induló listaártól lehet a miénk az NX, a konkurens modelleknél bőségesebb alapfelszereltséggel. Többek között a LED-es tompított fényszóró, a vízlepergető oldalüveg, az elektromosan behajtható tükrök és a fűtött szélvédő a német, svéd és brit konkurenseknél csak a feláras extrák között szerepel. A felfelé sklázás itt nincs túlbonyolítva: rendelhetünk metálfényezést (300 e Ft), valamint egy 2,15 milliós csomagot, ami 18-as kerekeket, navigációt, tempomatot, ülésfűtést, kulcsnélküli rendszert, tolatókamerát és radart, DAB-os rádiót, automatikusan sötétedő belső tükröt és esőérzékelőt tartalmaz.
Felismerhető a különbség a két változat között - galéria
Látszik, hogy az összkerekes verzió esetén nagyobb eladásokra számítanak. A hátul is hajtó verzió mindössze 400 ezer forinttal drágább, megegyező alapfelszereltség mellett. Első körben szintén a fenti csomagot és metálfényt választhatjuk hozzá, ám innen több irányba is feljebb skálázhatunk. Ha az eddigiekkel 13,4 millióra adódó árra további 1,3-at ráteszünk, elektromosan állítható bőrüléseket, elektromos csomagtérfedelet, napfénytetőt, első radart, sötétített üvegeket és vezeték nélküli telefontöltőt (bizonyos készülékekhez) kapunk - érdemes tehát megugrani ezt a szintet. Innen a luxus és a sport irányába kanyarodhatunk: az F Sport verzió induló ára metállal 15,95 millió, a minden földi jóval és biztonsági segédrendszerek arzenáljával felszerelt luxus vagy sport csúcsmodellekért 18,2, illetve 17,65 millió forint esedékes. Ez elsőre soknak tűnhet, de ha a prémium konkurenseket hasonlóan felszereljük, bizony könnyen magasabb árakat kapunk, vagy a hiányosabb extrakínálat zsákutcájába jutunk.
A típus már rendelhető, de a végső verziók érkezésére még várni kell. Amint megérkeznek, mi is alaposan megvizsgáljuk az NX képességeit.