Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az elmúlt részben a kormányművek főbb típusait vázoltuk fel, mélyére ástunk a szervós rásegítésnek és kitekintettünk a jövőbe is, azonban a biztonságra, valamint az igényes és ínyencségnek számító négykerékkormányzásra nem tértünk ki. Ezúttal ezt a csorbát köszörüljük ki a kormányszerkezet további boncolgatásával.

Ha az ember és gép kapcsolatát elemezzük akkor talán a legfőbb és legközvetlenebb osztályként a tapintásos kapcsolatot említhetjük. Ennek egyik legfőbb eleme a kormánykerék, melyet a vezető a leggyakrabban használ, gyakorlatilag állandó, folyamatos kapcsolatban áll vele. Épp ezért a kormány ütközéses balesetek esetén rendkívüli veszélyt jelent a sofőrre nézve, hiszen épp a folytonos, közeli kontaktusból eredendően a mellkas vagy fej ezzel találkozik először egy ütközéses baleset során.

Biztonsági kormányoszlopElső körben a kormányok anyagának megfelelő megválasztása jelentett némi vigaszt, azonban ez nem volt elegendő a probléma teljes kezeléséhez. Következő lépcsőfokként megjelentek a biztonsági kormányoszlopok, melyek legfontosabb tulajdonsága a vezető megfelelő védelme. Az a tény, hogy a merev kormányoszlop rendkívüli veszélyt jelent a vezető számára, már a legkorábbi baleseti elemzéseknél is nyilvánvalóvá vált.

A '60-as évektől kezdve számtalan különféle szerkezeti megoldás született, melynek célja a sérülésveszély csökkentése volt. Például a napjainkban alkalmazott kormányoszlopok több ponton is csuklókkal vannak ellátva, így ütközés esetén összecsuklanak, ahelyett, hogy például a vezető mellkasát szúrnák át. A legújabb biztonsági kormányoszlopok pedig jóformán képesek elnyelni az ütközés során a szerkezeten jelentkező teljes energiát. Később elterjedtek a teleszkópcsövek is a kiegészítő csuklók mellett, ezek összességében a váznyúlványok és a tűzfal deformációja esetén biztosítják a kormánykerék és a kormánymű szétválasztását, ezáltal csökkentve a vezető sérülésének veszélyét.

Ily módon, egy meghatározott erősséget meg nem haladó ütközés esetén, a kormánykerék és a légzsák megőrzi a vezető előtti, meghatározott helyzetét. A csillapítási funkcióval rendelkező mechanizmus, amennyire csak műszaki szempontból lehetséges, csökkenti a mellkasra ható terhelést. Ezek az elemek megfelelő módon kiegészítik az övfeszítő berendezést.

Forradalmi újítás a passzív biztonságbanKésőbb, a légzsákok bevezetése óta a kormányoszlop feladatai még összetettebbekké váltak. Ki kell egészítenie a biztonsági öv és a légzsák által nyújtott komplex védelmet.

El is érkeztünk a másik fontos, szintén a kormánykerékhez kötődő passzív biztonsági berendezéshez, a légzsákhoz, ami ma már minden új autóban megtalálható. A receptet mindenki ismeri: a jármű kormánykerekének közepébe felfúvódó ütközőpárnát építenek. Ideális esetben, ha bizonyos – például 20 km/h – sebesség felett frontális ütközés következik be, kb. 30 milliszekundum alatt a gázgenerátor felfújja az ütközőpárnát, mely teljesen kitölti a kormánykerék és a vezető közötti teret. Ezzel a módszerrel minimálisra csökkenhet a fej és a felsőtest sérülésének valószínűsége, de csakis a helyes övhasználattal párosítva. A légzsák semmi esetre sem pótolja vagy helyettesíti a szabály szerint bekötött és megfelelő feszességgel rendelkező biztonsági övet, hanem inkább vele együtt fejti ki áldásos hatását.

Működése egyszerű, mégis a legprecízebb tervezést igényli: a gázgenerátor pontosan kimért mennyiségű, tablettázott, szilárd üzemanyagot tartalmaz, az égőtér közepén pedig a gyújtóberendezés és a gyújtópasztilla található – a begyújtás utáni égési idő 50 milliszekundum. A keletkező nitrogéngáz nyomás alatt áramlik a fémszűrőn át, mely közben hűti is a gázt, így fújódik fel nagyjából 30 milliszekundum alatt a légzsák. Fontos még többek között az is, hogy a légzsák mikor aktiválódik: az autó lassulását mérő higanykapcsoló mintegy 1,8 G-s lassulás átlépésekor indítja a kioldást (a működést izzó is jelzi).

A kormánylégzsák szempontjából kétségkívül az előző Citroën C4-ben is megjelent egyedi formájú kormánykerék az egyik legérdekesebb szerkezet, amely a márka több modelljében is megtalálható. Különleges alakját annak köszönheti, hogy a volán középső agyrésze fix, nem forog, a kormány tekergetésekor a karima a belső küllőkön fordul el. Ez azért szerencsés, mert a légzsák így még optimálisabban hozzáigazítható a vezető testéhez, még jobb és tökéletesebb védelmet nyújtva annak.

Persze a légzsákozás témája igen szerteágazó, hiszen a kezdeti kormánylégzsákos megoldáson túl ma már a térdet is külön „lufi” védi, oldalütközésnél oldal- és függönylégzsákok nyílnak, amelyek meglehetősen masszív védelmet biztosítanak, ha már megtörtént a baj. Sőt, a Toyota iQ-ban már 360 fokban védik légzsákok az utasokat.

(A következő oldalon az izgalmas négykerékkormányzással folytatjuk.)