Korunkban azonban már megengedhetetlen lenne a kormányzás puszta mechanikus mivolta, hiszen a nagyobb erőt igénylő feladat már-már kényelmetlennek, a városi parkolások és manőverek pedig rémálomnak tűnhetnek. Persze ezt nem róhatjuk fel mai társadalmunk puhányságaként, hiszen autót bárki vezethet, aki megszerezte az ehhez szükséges kompetenciákat, legyen szó törékeny hölgyekről vagy izmos férfiakról, így mindenki számára biztosítani kell a kényelmes autózás lehetőségét.
Régi hidraulikus szervó felépítéseEleinte a tiszta hidraulikus szervózás jelentett megoldást; itt a motor főtengelyéről a szíj által levett hajtás egy egyszerű szivattyú segítségével biztosítja a szükséges szervónyomást. A kormány elfordításakor egy kétirányú munkahenger aktiválódik, ez a munkaközeg (szervóolaj) nyomását felhasználva jelentősen csökkenti a kormány tekergetéséhez szükséges erőket. Minél több erőt igényel a kormányzási folyamat, a vezérlésért felelős szelepek annál nagyobbra nyílnak, ennek köszönhetően minden esetben a szükséges mértékű rásegítés jelenik meg.
Az elektrohidraulikus szervokormány az előbbi megoldás továbbfejlesztett változatát jelenti. A különbséget a rásegítéshez szükséges nyomást biztosító hidraulikus szivattyú működtetési módja jelenti. Míg előbb szíjhajtású szivattyú dolgozott a rendszerben, ez esetben már elektromotor hajtja meg a szivattyút, melynek működése sokkal precízebben vezérelhető, hiszen nem a fordulatszámhoz, hanem az igényelt kormányrásegítés mértékéhez igazodik. Kis sebességnél az elektromotor jobban meghajtja a szivattyút, hogy nagyobb legyen a rásegítés, míg nagyobb tempónál már csökken a szivattyú fordulatszáma, hiszen itt nincs szükség nagymértékű rásegítésre. Előnye a jobb komfortérzet, a precízebb szabályozhatóság, valamint a takarékosabb üzemelés, hiszen az elektromos szivattyú tényleg csak akkor működik, amikor szükséges.
Az újabb lépcsőfokot az elektromechanikus szervokormány képviseli, amely lényegében egy sebességtől függően szabályozott elektromos rásegítésű kormányrendszert jelent. Ez szintén csak akkor lép működésbe, ha azt a vezérlés szükségesnek tartja, ráadásul hidraulikus egységet egyáltalán nem tartalmaz, ennek köszönhetően talán a megbízhatósága is jobbnak mondható. További előnye, hogy az elektromos segítséggel a kormányközépponthoz való visszatérés is egyszerűen megoldható, emellett a jármű többi segédrendszerének információit felhasználva egyéb funkciók is megvalósíthatóak vele, példának okáért oldalszél esetén folyamatos "ellenkormányzással" is segítséget nyújthat a sofőrnek.
A jövő, azaz a holnap kormányműve természetesen mindenféle mechanikus kapcsolatot mellőzne: a kormány csupán mint vezérlő maradna meg, és magát a kormányzás feladatát tisztán elektromotorokra bíznák a mérnökök – lényegében ez nem lenne más, mint a „drive by wire” implementálása. Ha a gyártókon múlna, már forgalomban is lenne az eszköz, azonban a szigorú szabályozásokon keresztül nehéz, és rögös út vezet. Az európai regulák – joggal – nem engedélyezik a kerekek és a kormánykerék közti összes mechanikus kapcsolat eliminálását, ez esetben ugyanis egy kisebb-nagyobb elektromos hiba folytán akár irányíthatóság nélkül robogna az autó a veszély felé.
Ma már a korménykerék sem csupán kormányozPersze a hatékonyság mellett számos egyéb előnye is volna a szerkezetnek, hiszen adott esetben az ESP is profitálhatna belőle. Amennyiben nem csupán a fékekkel operálna az elektromos menetstailizátor, hanem a kormányzást is segítségül hívná, még nagyobb aktív menetbiztonságot szavatolhatnának a gyártók. Itt már szó szerint kell értelmezni a kormány és a kerekek közti kapcsolat megszűnését: a sofőr a kormánykerék eltekerésével csupán kanyarodási igényének mértékét prezentálná az elektronika felé, amely az adott út- és haladási viszonyoknak megfelelően kormányozza el a kerekeket.
Hiába áll még útjába a szabályozás, a fejlesztést már megkezdték a gyártók, és amennyiben sikeresen megtalálják az arany középutat a szabályalkotókkal, hamar megjelenhetnek az utakon a teljesen elektromos kormányzással bíró modellek. Cikkünk pedig rövidesen folytatódik - a hamarosan érkező második részben leginkább a biztonságról és a különféle négykerék-kormányzási rendszerekről fogunk mesélni Olvasóinknak.