Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Hazánkban az autóvásárlások nagyobbik hányadát adják a dízel autók, így nem csoda, hogy a piac igényeire reagálva az Opel új öngyulladós motorral gazdagítja kínálatát. A rüsselsheimi alakulatra ráfért már az alapos vérfrissítés, hiszen a kiöregedő 1,7 literes turbódízel már aligha volt képes tartani a frontot a konkurencia modern erőforrásaival.

1.6 SIDI az Astrában, 1.6 CDTI a Zafirában - galériaUtunk a szomszédos Ausztriába vezetett, hogy az Opel új motorjait, illetve a hozzájuk járó friss váltókat tehessük próbára. A németek számára a legfontosabb pont az új erőforrások tervezésénél az volt, hogy a modern négyhengeresek a lehető leghalkabbak legyenek, illetve fogyasztás és karakterisztika terén is kedvező tendencia érvényesülhessen. A gyártó portfóliójából már hiányoztak is a friss, jó képességű dízelek. Emellett persze a benzineseknél is üdítő az új 1,6-os turbómotor megjelenése, ám a korrekt 140 lóerős 1,4-es feltöltött egység mellé inkább a kis háromhengeres, szintén szentgotthárdi gyártású motort várjuk.

Egészen eddig az Opel régi barátságaiból táplálkozott, hiszen az 1.3 CDTI még a Fiattal kötött szövetség nyomán kerülhetett a villámosok autóiba, míg az 1,7 literes dízel meglehetősen öreg mivolta sok képességet tekintve rányomta a bélyegét az összképre. Félreértés ne essék, az 1.7 CDTI példának okáért a maga 130 lóerejével jól telesített a Chevrolet Cruze-ban is, ám hangereje, orgánuma és karakterisztikája elmarad az ellenfelektől, akik egyébként évágyban is képesek felülmúlni az 1,7-est.

Egészen eddig 1,6 literes lökettérfogatban a teljesítményt tekintve a Honda, valamint a Renault számított úttörőnek, hiszen előbbi 120, utóbbi 130 lóerővel rendelhető, de ezúttal az Opel rögtön a kategória élére kívánt jutni, s 136 lóerővel, valamint az overboost funkciónak hála 320 Nm nyomatékkal vértezte fel újdonságát. Már elsőre is üdítő számok, holott közel sem vagyunk még a határokhoz: a németek hamarosan 160 lóerővel is gyártják majd az 1.6 CDTI-t, ez azonban már a jövő zenéje.

A dízelhez AdBlue folyadék is szükséges - galériaAz új dízelmotor első ízben a Zafira Tourerben mutatkozik be, amelyet családi vagy utazóautóként amúgy is széles körben választanak a vásárlók gázolajos erőforrással; ők a gyártó adatai szerint mintegy 65 %-os szeletet képviselnek. Az 1.6 CDTI szinten minden fontosabb technikai vívmánnyal rendelkezik, amely a modern dízelmotorok építésénél nélkülözhetetlennek számít: közvetlen befecskendezés, változó geometriájú turbófeltöltő, teljes egészében alumínium motorblokk, Euro 6-os minősítés, SCR adalékos és részecskeszűrős kipufogógáz-visszavezetés, nagyteljesítményű hűtőrendszer fokozza a hatékonyságot.

A motor könnyű építése nyomán a lökettérfogat kategóriájában az egy kilowattra eső tömeg tekintetében minden konkurensét felülmúlja: 1,4 kg/kW. Rá is fér a márkára a súlycsökkentés, hiszen a villámosok modellejei a kategória legnehezebb képviselői közé tartoznak, így egy új, könnyebb platform érkezéséig máshol kell fogyasztani a kilókat. A teljesítmény leadásának kedvező mivoltát jelzi egyébként, hogy a 136 lóerős csúcsteljesítmény 3500 és 4000 1/perces főtengelyfordulat között áll rendelkezésre, míg a 320 Nm-es nyomatékmaximum kerek 2000-nél jelentkezik.

A gyártó 4,1 literes átlagfogyasztással kecsegtet a Zafira Tourer esetében, azonban mint a menetpróba során kiderült, a mágikus fogyasztás elérése lehetetlen küldetésnek bizonyul, de ettől függetlenül a takarékosság a borzasztóan nehéz karosszériához mérten becsületes.

A schwechati repülőtérről az úti célt jelentő Mayerlingig nyugodtan autózva autópályán és országúton 5 liter alatti étvágy abszolút tartható volt, míg a húzósabb etapokat jelentő kanyargós, markáns emelkedőkkel tarkított hegyi szakaszokat is vígan teljesítette a Zafira 6,5 liter környékén, ami ilyen körülmények között roppant tisztességes étvágynak számít. Ebben persze a váltónak is szerepe van, ami ezúttal kifejezetten jól kapcsolhatóra sikerült, ráadásul az alacsonyabb fordulatot részesíti előnyben: 100 km/h-nál 1650-et forog az 1,6 literes, szengotthárdi dízel.

A megdöbbentő azonban nem a fogyasztás, hanem az orgánum és a hangerő. Dinamikus haladás mellett is a háttérbe vonul a motorzaj, már-már benzines szintet üt meg, ahogy a hang jellege is, hiszen a bemelegedett négyhengeres sima járása, kulturáltsága a legjobbak képességeihez hasonlítható. Reméljük, ez így marad, mire az első vásárlóknak szánt példányok elérnek hazánkba.

Összességében tehát elmondható, hogy az Opel jó lóra tesz az új 1.6 CDTI-vel, amely bizony rápirít az ellenfelekre. Ilyen lökettérfogat mellett ekkora teljesítménnyel még nem találkoztunk, a fogyasztás korrekt, a járáskultúra, a hang pedig szinte hihetetlen javulást jelent a korábbi 1,7-es egységekkel szemben.

A SIDI Turbo hamarosan tesztünkben lép színre - galériaAz Opel elhozta a szintén Szentgotthárdban készülő, új benzines turbómotorját is. Az 1,6 literes négyhengeres 170 lóerős teljesítménnyel áll hadrendbe az Astra, Zafira Tourer és Cascada modellekben, azonban a későbbiekben 200 lóerős szinten is elérhető lesz. Ennél az erőforrásnál is fontos szempont volt a halk működés és a megfelelő teljesítmény leadás. Érdekesség, hogy az üzemanyagnyomás már a benzinesek esetében is magas, az Opel ezúttal 200 baros rendszert telepített az 1.6 SIDI-re.  Ennek képességeit azonban ezúttal nem boncolgatjuk, hiszen hamarosan érkezik Zafira Tourer tesztünk, melynek apropóját épp a 170 lovas újdonság jelenti.

A két motor mellett a váltók is frissek, az Opel szempontjából kifejezetten a hatfokozatú bolygóműves automata érkezése volt lényeges, hiszen a korábbi, hasonló szerkezet működése nem volt a legfinomabb. Az új, ugyancsak hatgangos nyomatékváltó érezhetően jobbra sikerült, a váltások finomak és a fordulatot is képes alacsonyan tartani. Tapasztalataink szerint hasonló körülmények között 0,5-0,6 literrel éhesebb az 1,6 literes turbómotor az automatával szerelve.

Nagyon kellett már motorok frontján az Opelnek a vérfrissítés, s úgy érezzük, a SIDI Turbóval, illetve az új CDTI-vel jó irányba indultak el Rüsselsheimben, továbbá reméljük, hogy a 2014-ben debütáló, háromhengeres, egyliteres erőforrás is hasonlóan kellemes reakciókat vált majd ki. Az Opel igazi motorforradalmat indít, az elkövetkező néhány évben 13 új erőforrás mutatkozik be a villámos márka égisze alatt. Azonban mindez csak egy része a sikerhez vezető útnak, hiszen egy modern, könnyű platform továbbra is szükséges mint az Astra, mind az Insignia modellekhez.