Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nemrégiben Dr. Herbert Negele Úrral, a Genfi Autószalonon bemutatott BMW ActiveHybrid 3 projektvezetőjével volt szerencsénk egészen hosszasan elbeszélgetni. Az interjú során az autó technikájáról érdeklődtünk, így mindent megtudhattunk az érdekességről.

Az amerikai piac miatt készült a hibrid 3-asMint kiderült, a hibrid változatot elsősorban az amerikai piac nyomására került kifejlesztésre, mivel az Egyesült Államokban mind a mai napig tombol a hibridláz, ez pedig továbbra is meghatározó a prémiumgyártók marketing- és üzleti stratégiájának szempontjából. A ’kinti’ igények teljesítése végett történhetett, hogy a márka nem egy takarékos négyhengerest, hanem primer hajtásként a híresen jól sikerült, N55 kódjelű 306 lóerős (400 Nm) 3-literes, egyturbós hathengeres erőforrást emelte le a polcról gyakorlatilag változatlan formában, amelyet egy, a start/stopos, nyolcsebességes bolygóműves automataváltóba integrált 55 lovas villanymotor egészít ki.

Igazi sportlimuzin: 340 lóerős a hibrid 3-as

A rendszerteljesítmény 340 lóerő, és maximálisan 450 Nm csúcsnyomatékot garantál a BMW-féle hibrid egység, amit először az 5-ös ActiveHybrid modellben mutattak be a németek (bár mint megtudtuk, elsőként a 3-ashoz fejlesztették ki), most pedig a 7-eshez is megérkezett, leváltva a korábbi, szomjasabb, bár erősebb csomagot. A villanymotor egy, a csomagtér padlója alatt elhelyezett lítium-ion rendszerű 1,35 kWh-s akkucsomagból táplálkozik, melynek segítségével tisztán elektromos üzemmódban az autó maximálisan 60 km/h sebességre képes felgyorsulni, vagyis városban, falvakban problémamentesen működik a zéró emissziós áthaladás, míg a gyári adatok szerint kicsit lassabb tempóval akár 4 km megtétele sem lehetetlen az izmos benzines beindítása nélkül. Az akkumulátorokra, amelyek alig vesznek el helyet a csomagtartóból, és a bővíthetőség is megmarad, 5 év vagy 100 ezer km garanciát vállal a gyártó.

Speciális szín és kerekek érhetőek el a hibridhezA sofőr négy üzemmód közül választhat: az elektromoson kívül akad eco, normál és sport állás is – előbbi nyilván a takarékosságot, míg utóbbi a dinamikát támogatja. A fogyasztás csökkenését szolgálja továbbá a hibridektől megszokott energia-rekuperáció is, valamint a vitorlázó üzemmód, melynek értelmében akár 160 km/órás tempóig gázelvételre a hibridrendszer egy speciális tengelykapcsoló segítségével leválasztja, illetve lekapcsolja a belső égésű erőforrást a hajtásláncról, így hatékony, hosszú kigurulások lehetségesek az ActiveHybrid modellel.

S hogy mit fog mindez a valóságban érni? Pontos adatokat még nem közölt a BMW, hiszen Genfben még csak a koncepcióváltozattal találkoztunk, a végleges hibrid 3-as pedig még nem mutatkozott be, ám 5,5 másodperc körüli 0-100 km/órás sprintidőre és 250 km/órás végsebességre számíthatunk, 6-6,5 liter közötti gyári vegyes átlagfogyasztás mellett, ami azt jelenti, hogy az ActiveHybrid 3 egy 335i menetteljesítményeit biztosítja nagyjából a négyhengeres 328i kistestvér fogyasztási értékeivel kombinálva. Mindez az automataváltós 35i hajtáslánccal összehasonlítva vegyes körülmények között kb. 1 literes fogyasztáscsökkenést jelent, vagyis a hibridtechnika ezúttal sem képes világmegváltó csodákra.

A csomagtér szinte semmit nem csorbult

Hiába, egy 55 lóerős elektromotortól és egy viszonylag aprócska, 1,35 kWh-s akkucsomaggal azért nem várhatunk különösebb meglepetéseket, arról nem is beszélve, hogy a 335i-hez képest a párhuzamos hibridrendszer 150 kilóval növeli meg az autó súlyát. Ám Dr. Negele elmondása szerint a plusz ballaszt egyáltalán nem jön rosszul az autónak, hiszen egyrészt sikerült alacsonyan tartani a súlypontot, másrészt a súlyelosztás tökéletessé vált a hátul elhelyezett nehéz telepekkel, így 50-50%-os arányról beszélhetünk az első-hátsó tengelyek között. Hiába tehát az 1,75 tonnás önsúly, igazán dinamikus menettulajdonságokra és élvezetes vezethetőségre számíthatunk.

A fejlesztő hozzátette, hogy a vezetési élmény egy új megközelítést nyer a hibridmodellel, hiszen ha kell, tudunk nagyon gyorsak lenni, ugyanakkor igazán kellemes érzés teljesen elektromosan, szén-dioxid kibocsátás nélkül végigsuhanni egy-egy falun, városon utazásunk során, hogy ilyenkor a szupercsendes vonulásról, vagy a vitorlázó üzemmód hangulatáról ne is beszéljünk. Nem kérdés, mindent összevetve az ActiveHybrid 3-as azon vásárlóknak ajánlható, akik fogékonyak a különlegességre, és elsősorban nem az alacsony fogyasztás, hanem a hibrid státusz presztízsére, valamint különleges vezetési élményre vágynak, emellett pedig ragaszkodnak a nagy teljesítményhez – mindössze néhány litert kell feláldozni a laposabbá vált csomagtartó térfogatából.

A BMW ah3 igazi luxuscikk lesz - galériaSzó mi szó, akár a 3-as, az 5-ös, vagy a 7-es sorozatról beszélünk, nem járhatnak rosszul a BMW friss fejlesztésű rendszerével. Annyi azonban bizonyos, hogy minden esetben mélyen bele kell nyúlni a pénztárcába: a 3-asnak ugyan egyelőre még sehol nincs véglegesített, hivatalos ára, de a hibrid 5-ös modell 20 millió forintos belépőjéből kiindulva komoly felárra számíthatunk az amúgy sem olcsó, automataváltós 35i-hez képest (az 5-ösnél 4 milliós felárról beszélhetünk, igaz, magasabb alapfelszereltség mellett).

Hiába, a különlegességnek és a technikai finomságoknak mindig is megkérték az árát, s főként igaz ez a prémium termékek gyártói esetében. Mindenesetre a hazai kereskedésekben is hamarosan debütáló ActiveHybrid 3 kapcsán 16-17 millió forintos belépőre számíthatunk.