Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

2003-ban az autóvásárlás egyik legmeghatározóbb pontjává vált az akkor bevezetett regisztrációs adó, amelyre azóta sokak kiabáltak már kígyót-békát, miközben mások nemes egyszerűséggel külföldi rendszám segítségével kerülték meg. 2012. január 1-től azonban már biztosan jelentősen csökken a regadó mértéke - nézzük, ki jár jól igazán.

 

Annakidején a regisztrációs adó bevezetését több okból is indokoltnak tartották az ország vezetői, hiszen látszólag az állami bevételek növelésének kiváló eszközének bizonyult, mert vélekedések szerint az autóvásárlók köre sosem fogy el (még a válság elmélyülésének idején is vásárolnak gépjárműveket, bár a ronda számokat ismerjük), másrészt az autópiac szabályozása is fontos szempontnak bizonyult. Az adócsökkenéstől a piac élénkülését várjákAkkoriban még élt a ’90-es években virágzó 'autóbiznisz' - nincs, aki ne emlékezne a töménytelen, nyugatról behozott típusra. A regisztrációs adó kivetése többek között a régi, korszerűtlen motorokkal szerelt járművek behozatalát drágította meg komoly mértékben, de a nagy motorokkal szerelt új járműveket is csúnyán sújtotta/sújtja.

Természetesen örömteli hír, hogy az új autók vásárlásánál sarkalatos pontot jelentő adónem mértéke csökken, hiszen józan gondolkodással belátható, hogy valamilyen szinten élénkítő hatással lehet ez az új autók piacára, ezáltal javíthat valamelyest a gazdaságon és az autópark életkorán is. A nyolc éve működő rendszert közben sokan próbálták kicselezni; külföldi rendszámmal szerelték fel autójukat, és most talán ezen autózók kedve is megjön a magyar rendszámhoz az alacsonyabb teher okán, aminek több becsületes adófizető lehet a végeredménye. Szépséges és valamelyest utópisztikus gondolatok, azonban ítélkezni előre semmiképp sem szabad, a következtetést majd azután vonhatjuk le igazán, miután ismerjük az új rendszer statisztikáit.

Igen, rendszerről kell beszélnünk, ugyanis nem csupán a regisztrációs adó mértéke változik meg. A közterheket módosító csomag több, az autósokat érintő elemet is tartalmaz, konkrétabban szólva a regisztrációs adó jelentős mérséklése mellett megemelt vagyonszerzési illetékkel, magasabb cégautó-adóval, illetve növelt teljesítményadóval kell szembesülnünk, de nem feledkezhetünk meg a mintegy 30%-os baleseti adó kivetéséről sem.

Útdíj hazánkban?

Az útdíjról sokaknak már az elektronikus, kilométerenként elszámolt útdíjazás juthat eszébe, azonban sajnálatos módon hazánkban ez még roppant messze van. Bár sokáig 2013-as bevezetésről hallhattunk ígéreteket, a kormány már év elején rebesgette, hogy az e-matrica megszűnésével érvénybe lépő, kilméterenkén fizetendő úthasználati díj még várat magára és egyhamar biztosan nem kerül terítékre.

Az útdíj sokaknak fájna bizonyosanEzzel párhuzamosan újabb sarc kivetése merült fel a döntéshozókban, szintén úthasználati díj formájában. Igaz, még konkrét javaslattal nem állt elő a kormány, azonban a hírek szerint a négynapos e-matrica eltörlése után az eddig ingyenes autópálya-szakaszok fizetőssé tételére, vagy egy általános, a főutakra kiterjedő útdíjra számíthatunk a közeljövőben. Utóbbi megoldás esetében megmaradnának a 10 napos, havi, valamint éves pályamatricák is, így aki az autózás mellett pályázni is szeretne, mélyebben a zsebébe kell nyúlnia.

A legradikálisabb verzió szerint minden egyes autósnak kötelező jelleggel meg kellene váltania az éves e-matricát, amely az ország minden útjára - beleértve az autópályákat is - érvényes volna, amiért mintegy évi 20.000 Ft-os összeget kellene fizetni. A kérdés megint az igazságosság kétségessége lehet, hiszen utóbbi verzió szerint az eddig matricát vásárlók éves terhei felére csökkennének, míg azok, akik tényleg csupán kis távolságok megtételére használják járművüket vagy nem engedhetik meg maguknak a pályamatrica kiváltságosságát, keserű pirulát kényszerítenének le torkukon.

A cégautó adó eleddig a hengerűrtartalomtól függött és összesen két kategóriát tartalmazott, ami a mai viszonyok között már bőven kevés az igazságos teherviseléshez (1600 köbcentiig 7000 Ft, felette 15000 Ft). Épp ezért a 2012-től érvényes szabályzatban már teljesítmény alapján rangsorolják a céges gépjárműveket, a másik fontos szempont pedig a környezetvédelmi kategória - végre.

Az új rendszer szerint egy korszerű, 91-120 kW-os teljesítményű autó adója 11000 Ft, míg ugyanekkora teljesítménnyel a a legalacsonyabb környezetvédelmi kategóriában már 33000 Ft-ot kell fizetni. Célszerű volt így megszabni a díjakat, hiszen a korszerűbb autókra jóval alacsonyabb teher jut, ennek eredményeképp a céges ügyfeleknek is érdemes lesz az újabb típusok felé kacsingatni, ami megint a piac élénkítését vonhatja maga után.

 

Telj. (kW) \ Körny.véd. kat.0-4 (Eu2/alatta)6-10 (Eu3/Eu4)5-9, 14-15 (Eu5)
0-50 (0-68 lóerő)16 500 Ft8 800 Ft7 700 Ft
51-90 (69-122 lóerő)22 000 Ft11 000 Ft8 800 Ft
91-120 (123-163 lóerő)33 000 Ft22 000 Ft11 000 Ft
120 felett (163 lóerő felett)44 000 Ft33 000 Ft22 000 Ft

 

A cégautósok számára igazán előnyös lépés ugyanakkor, hogy a bérelt cégautók utáni ÁFA a következő esztendőben visszaigényelhető lesz, ami a lízingcégek, illetve bérbeadók felé billenheti a mérleg nyelvét. A január 1-től 25-ről 27 %-ra emelt ÁFA miatt ráadásul még inkább elállhatnak a céges ügyfelek az új autók vásárlásától és a visszaigénylés jótékony hatása miatt inkább a bérlésen gondolkodhatnak el. További bizakodásra adhat okot, hogy információink szerint arról is folynak a tárgyalások, hogy a cégautóknál a szervízköltség ÁFA-terheit is vissza lehessen igényelni a jövőben.

A vagyonszerzési illeték az év végéig a belsőégésű motorral hajtott gépjárművek esetében 1890 köbcentiméterig 18 Ft/cm3, afelett 24 Ft/cm3. Az elektromotorral hajtott autók esetében a teljesítmény után kell fizetni, minden kilowatt 400 Ft-ot ér. Külön kategória vonatkozik a Wankelesekre, nekik 36 forintot kell letenni az asztalra a kamratérfogat minden megkezdett köbcentimétere után.

Nem maradt a régiben az átírás díjszabása sem, a 2012-től érvényes összegeket az alábbi táblázatunk prezentálja, Ft/kW vonatkozásában:

 

Telj. (kW ill. lóerő) \ Életkor0-3 év4-8 év8 év felett
0-40 ill. 0-55600 ft/kw480 ft/kw300 ft/kw
41-80 ill. 56-109720 ft/kw600 ft/kw480 ft/kw
81-120 ill. 110-163900 ft/kw720 ft/kw600 ft/kw
120 ill. 163 felett1200 ft/kw900 ft/kw720 ft/kw

 

Persze a legnagyobb horderejű, és mindenki számára legérdekesebb a regisztrációs adó módosult táblázata lehet. A regisztrációs adó esetében a hatóság az autó lökettérfogatát, illetve annak környezetvédelmi kategóriáját vizsgálja, ez alapján sorolja be a járművet az adott skatulyába. A képlet elég egyértelmű, minél környezetkímélőbb, illetve minél kisebb lökettérfogatú a szóban forgó gépjármű, annál kisebb a rá kivetett adó.

További fontos információ, hogy már 2011. szeptemberétől érvényes a behozott autókra az új avultatási rendszer (az új ártáblázat persze még nem), melynek eredményeképpen a korosabb járművekre kiszabott regadó mértéke jelentősen alacsonyabb; példának okáért egy 169 hónaposnál , azaz 15 évesnél korosabb négykerekűre az avultatás után az adóteher mintegy 10 %-át kell kifizetni - eddig csak 20 éves korában érték el a személyautók az említett avulási értéket.

Ha az új forgalombahelyezésű gépjárműveket vesszük alapul, akkor jól láthatóan a terhek csökkenése ráadásul igen markáns: még a kisebb motorral szerelt autók esetében is százezres nagyságrendű mérséklődésről számolhatunk be, a drágább, nagyobb autóknál (illetve nagy motoroknál) pedig átlagosan több, mint félmilliós csökkenést diagnosztizálhatunk - míg az eddigi 3,207 milliós maximum 400 ezer forintra csökkent; bizony, itt 2,8 milliónál is több a differencia. Joggal gondolhatja a kedves Olvasó, hogy épp emiatt a jövő évben sokkal kifizetődőbb üzletet jelent majd az autóvásárlás, azonban ez sok esetben elhamarkodott ítélet volna.

A forgalmazók napjainkban még gyakorta az alacsonyabb árfolyamú Euróval (átlagosan 285-ösek az árlisták) számolt árlistákkal dolgoznak, ráadásul a következő évtől az ÁFA is 27 %-ra ugrik, ami további drágulást vonz maga után. Összességében azt mondhatjuk, hogy a regisztrációs adó csökkentése, a magasabb ÁFA és az Euró árfolyama miatti növekmény nagyjából kiegyenlítik egymást. Persze akár negatív akár pozitív irányba alakulhatnak változások, tehát nem lehet általánosítani.

Regisztrációs adó 2012. január 1-től:

 

Emissziós kat.\Lökettérfogat11 felett (Euro5-6) 9-11 (Euro4) 6-8 (Euro3) 4 (Euro2) 4 alatt      (E2 alatt)
B 1100, D 1300 cm3-ig 45 000180 000270 000360 000540 000
B 1101-1400, D 1301-1500 cm365 000260 000390 000520 000780 000
B 1401-1600, D 1501-1700 cm385 000340 000510 000680 0001 020 000
B 1601-1800, D 1701-2000 cm3 135 000540 000810 0001 080 0001 620 000
B 1801-2000, D 2001-2500 cm3 185 000740 0001 110 0001 480 0002 220 000
B 2001-2500, D 2501-3000 cm3 265 0001 060 0001 590 0002 120 0003 180 000
B 2500-3000, D 3001-3500 cm3400 0001 600 0002 400 0003 200 0004 800 000
B 3000-, D 3500- cm3400 0001 600 0002 400 0003 200 0004 800 000
Elektromos00000
Hibrid76 00076 00076 00076 00076 000

 

A végelszámolásnál nagyjából ugyanott vagyunk, mint előtteFigyelem, javaslatunkkal sokat spórolhatnak: akinek van rá lehetősége és igazán okosan szeretne autót vásárolni, egy kis türelemmel nyerhet az üzleten. Amennyiben még idén megvásárolja kiválasztott autóját, a forgalomba helyezést észszerűbb már a jövő évre kérnie. Ennek eredményeképp még a magas árfolyam miatti árnövekedés bevezetése, illetve a 27 %-os ÁFA bevezetése előtt alacsonyabb összegért juthat kedvencéhez, miközben a jövő év eleji forgalomba helyezéssel a regisztrációs adón spórolhat sokat. Épp ezért az év utolsó hónapjában a forgalomba helyezések jelentős csökkenését várják a szakemberek, hiszen logikus módon sokak pályázhatnak az alacsonyabb regadóval történő januári forgalombahelyezésre.

Lényeg a lényeg, magánszemélyként a szerződést (forgalombahelyezés nélkül) érdemes még december végéig aláírni - az alkun felül ezzel a megoldással akár 10%-ot is megtakaríthatnak.