Már bőven 2014-ben járunk, mi pedig a beígért Autó Pult Év Autója 2013 szavazással jelentkezünk, ahogy azt tavaly, tavalyelőtt, és előtte is megtettük. Összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk.
A kategóriákat, valamint a szavazás irányelveit és főbb szempontjait korábbi beharangozó cikkünkben már ismertettük Olvasóinkkal, így ezúttal nincs más hátra, mint az érmek és a trófeák kiosztása, vagyis a dobogósok kihirdetése - természetesen minden esetben rövid indoklással nyakon öntve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2013-ban!
1; Élménydús autók 10 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Ford Fiesta ST
Az eltérő preferenciák okán meglehetősen ritka, hogy a szerkesztőség egybehangzó véleménye alapján hirdethessünk győztest, ám idén az élményautók kategóriájában mégis mindannyian a Ford Fiesta ST-nek szavaztuk meg az elsőséget. Bár a kis méregzsák igényel némi kompromisszumot, ebben a kategóriában nincs még egy típus, amely akkora élményt szolgáltatna, mint a Fiesta sportverziója.
Ráadásul az ST a listaárak szerint is alig 6 millió forinttól elérhető, mégpedig meglehetősen magas alapfelszereltséggel. Az élmény viszont megfizethetetlen, amit a Fiesta benzingőzzel fertőzött sofőrjének okozni képes egy-egy örömködős menet során. A 7 szekundumon belüli 0-100 km/h-s sprintidőt és 225 km/h-s végsebességet szavatoló 182 lóerős (290 Nm) 1,6 literes EcoBoost turbómotor minden igényt kielégít, a hab a tortán pedig a némi mókázással is 8 literben megálló fogyasztás. A futómű egyenesen zseniális: bár a beállítás betonkemény, így melehetősen ráz az autó, a Fiesta ST viselkedése direkt, az autó kanyarokban szélvészgyors, a radikális hangolás pedig egy igazi adrenalinbombát varázsol a kisautóból. Nem kérdés, élményből csillagos ötös a Ford Fiesta ST, úgyhogy megérdemelt a győzelem.
2. helyezett: Opel Cascada
Hibátlannak ugyan nem nevezhető az Opel új négyszemélyes kabriója, az Astra-alapokra épülő Cascada, ám ebben a kategóriában nem is feltétlenül az objektív előnyök tartoznak a legfontosabb szempontok közé. Annál inkább az élmény, amiből jócskán kijut a Cascada utasainak. Igaz, hogy a termetes nyitható tetejű újdonság ólomsúlyú, így a klasszikus értelemben vett vezetési élvezet nem tartozik elsődleges előnyei közé, ennek ellenére minden megtett kilométer élményszámba megy vele, és akkor a szívdöglesztő formáról még nem is beszéltünk. Az Opel büszkesége néhány szempontból már-már prémium hatást kelt, amiben a teljesen elektromos, és 50 km/h-ig nyitható/csukható, extra jó szigetelésű igényes vászontető is kiveszi a részét. Finom extrák armadájával felszerelhető az akár 200 lóerős motorral kérhető Cascada, a hétmilliós indulóár pedig kimondottan kecsegtető. A relatíve tágas utas- és csomagtér, valamint a remek futómű minden változatban megtalálható.
3. helyezett: Caterham Seven 165
Egy zseniális 'ezeréves' koncepció, a jelen technikájával fűszerezve. Akinek nem volt szerencséje Colin Chapman fantasztikus alkotásához, vagy annak valamely gyári reinkarnációjához (például egy Caterham-hez), biztosan nem érti, hogy az autórajongók miért vannak oda egy négykerekű koporsóért, aminek a formája nem igazán megnyerő, és amely hangos, ráz, nincs benne rendes fűtés és szél- illetve zajvédelem sem - ráadásul drága is. Aki viszont már vezetett Lotus Seven-t vagy Caterham-et, tudja jól, hogy nincs még egy járgány a földön, ami ekkora élményt kínál. A típus legfrissebb verziója azokhoz szól, akik nem a teljesítményt hajszolják. Az új Caterham Seven 165 motor(ocská)ja a Suzukitól származik, a 660 (!) köbcentiméteres háromhengeres, turbós Suzuki-blokk pedig mindössze 81 lóerőt tud. Igen ám, de mindehhez alig fél tonna társul, így a 0-100 km/h-s sprintet 7 másodpercen belül abszolválja az autó. Persze ez a Caterham sem olcsó, ám az alig 5 litert fogyasztó élménygyár európai ára netto 20 ezer euro, vagyis magyar rendszámmal is megvan alig 7 millió forintból.
2; Élménydús autók 10 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: Jaguar F-Type R Coupé
Ha a pénz nem számít, élményben az újautó-piacot tekintve szinte biztos, hogy nincs feljebb a Jaguar F-type Coupé verziójánál, pontosabban a széria csúcsmodelljénél. Az "R" típusjelzéssel ellátott vadmacska motorházteteje alatt 550 felbőszült paripa tombol 680 Nm kíséretében, az autó pedig garantáltan nem akar majd egyenesen menni: az F-Type R Coupé kedvenc műfaja a kilinccsel előre történő közlekedés, az ötliteres kompresszoros V8-as remekmű pedig eközben olyan dallamokat kürtöl a világba a négy kipufogócsövön keresztül, hogy még annak is végigfut a hátán a hideg, akit az autók különben hidegen hagynak.
A mennyei erőforrás mellé nagyon merev karosszéria, állítható, betonkemény futómű, egy szuper nyolcfokozatú automataváltó és sok-sok kényeztető extra társul. Az 1,65 tonnás üres tömeg nem kevés, de az F-Type nem rekord-köridők letételére, hanem szórakoztatásra született - ezért is soroljuk ide, nem pedig a sportautók közé. A brutális teljesítménynek persze megvan az ára: ne is álmodjunk arról, hogy méltó felszereltséggel 35 millió forinton belül a mienk legyen egy ilyen gépcsoda.
2. helyezett: BMW M3 / M4
Az új BMW M3/M4 kapcsán rengeteget siránkoztunk a fantasztikus szívómotorok elvesztése miatt, ám ennek ellenére biztosak lehetünk benne, hogy a hangélményt leszámítva minden téren fejlődtek az M GmbH új büszkeségei, amelyeknek az alapját a BMW 3-as illetve 4-es sorozatai adják. Szerencsére az M3 (illetve az M4) megtartotta mindazt, amitől ez a típusnév oly' híressé vált: a sportmodellek úgy képesek tökéletesen helytállni egy-egy versenypálya aszfaltcsíkján, hogy más esetben gond nélkül lehet lezavarni velük akár 1000 km-t családostul, sok-sok csomaggal, mégpedig kényelemben.
Az új 430 lóerős háromliteres 'sorhatos' turbómotorhoz a 7-sebességes duplakuplungos automataváltó mellett szerencsére rendelhető a hatgangos manuális szerkezet is, amivel különösen nagy élmény lesz az autók terelgetése. A menetteljesítmények (pl. alig 4 másodperces 0-100 km/h-s sprint) önmagukért beszélnek, a fogyasztás pedig mindeközben drasztikusan csökkent, így ésszel, hosszú távon 10 liter alatt is gond nélkül el lehet járni a kétarcú modellekkel.
3. helyezett: Porsche 911 Turbo S Cabriolet
Sportautónak is tökéletesen elmenne a Porsche új csodafegyvere, de a következő kategóriának inkább hagyjuk meg a márka GT-névvel fémjelzett modelljeit. A 911 Turbo S Cabriolet valójában egy brutális teljesítményű mindenes, amely éppúgy tökéletesen helytáll mondjuk a Zöld Pokolban, mint valamelyik világhírű Opera előtt, Monte Carlo utcáiban, vagy éppen a német autópályákon, 300 km/h feletti sebességgel kényelmesen száguldva. Az 560 lóerős kétturbós motor minden szempontból lélegzetelállító, pontosan úgy, mint az autó teljes technikája. És összkerékhajtásának köszönhetően a 911 Turbo szinte bármilyen zord körülmények között ügyesen helytáll. A Turbo S 40 lóerővel izmosabb a 'sima' Turbónál, s magasabb felszereltsége miatt azonos szintre hozva árban ugyanott van, mint a Turbo. Ha pedig mindenes élményautóról beszélünk, akkor már lehessen lehúzni a tökéletesen szigetelő, merev vászontetőt, hogy élvezhessük, ahogy a szél borzolja a frizuránkat. Már csak egy baj van ezzel a 911-essel: hazánkban a Turbo S Cabriolet mintegy 66-67 millió forintos árát 'viszonylag' kevesen tudják megfizetni...
3; Sportautók
Az Autó Pult Év Autója: Ferrari 458 Speciale
Röviden akár így is jellemezhetnénk a Ferrari 458 Specialét: minden idők egyik legjobb, legélvezetesebb Ferrarija. De hogy miről is van szó egy kicsit bővebben? A remek 458-as versenypályákra hangolt változatáról, amely a 430 Scuderia utódjaként került napvilágra. A 458 Speciale legfinomabb pontja kétségtelenül rekorder motorja: míg máshol szinte a csapból is a turbók folynak, a Ferrari a klasszikus szívómotorokra rátett még egy lapáttal, s megépítette minden idők legmagasabb literteljesítményű egységét. A 135 lóerő literenként azt jelenti, hogy a látványnak is gyönyörű 4,5 literes V8-as 605 (!) lóerőt produkál, s az autó minden pontját a versenypályára optimalizálták a mérnökök. Sikerült nekik. A habot a tortán a súlycsökkenés jelenti - a könyörtelen, fenomális hangokon éneklő, és akár 9000/perc fölé forgatható motornak alig 1395 kilót kell mozgatnia, így a 9 szekundumos 0-200 km/h-s sprint sem meglepő. Nem kérdés, brutális bestia a Speciale, amelynek minden gyűjtő garázsában helyet kellene kapnia - garantáltan az egyik utolsó klasszikus 'iskola' szerinti igazi sportautó.
2. helyezett: Porsche 911 GT3 (991)
A recept kísértetiesen hasonlít a kategóriagyőzteséhez, csak itt a Ferrari 458 helyett a Porsche 911 biztosította az alapokat. 9000-ig forgatható 3,8 literes hathengeres boxer szívómotor 125 lóerős literteljesítménnyel, versenypályára optimalizált alkatrészek és brutálisan gyorsan kapcsoló hétsebességes duplakuplungos automataváltó rövid áttételezéssel. A hatékonyság helyett mindenhol a gyorsaság játszotta a legfontosabb szerepet. A 475 lóerős motor egy álom, a hátsókerékhajtású GT3 pedig nála sokkal erősebb négykerekűeket képes a köridők tekintetében faképnél hagyni. Szinte minden téren egy kicsit kevesebbet tud a Ferrarinál, ám teljesen más árkategóriában mozog (gyakorlatilag félárról beszélhetünk), megbízhatóságban pedig legendás a Porsche büszkesége. Nem kérdés: a GT3 versenypályára született, technikája pedig egyenesen onnan érkezett.
3. helyezett: Chevrolet Corvette C7
Árban ismételten felezünk: míg a GT3 alapáron is alulról súrolja a 140 ezer eurót, a Corvette legfrissebb generációját Németországban már 70 ezer euróért is megvásárolhatjuk, s remélhetőleg rövidesen hazánkban is kapható lesz az amerikai legenda. Ráadásul itt is akad 466 lóerő a pénzünkért, amelyek ráadásul igazi keményvágású V8-as paripák. Az elavult technológia viszont a múlté: a Corvette 7. felvonása minden tekintetben modern, legyen szó közvetlen befecskendezéses motorjáról, igényes hátsó futóművéről vagy elektronikai hókuszpókuszairól. Külön öröm, hogy kézi váltóval is lehet rendelni a relatíve könnyű és kompakt sportgépet, ami a vezetési élménynek különösen jót tesz. Az említett 70 ezer eurós ár ráadásul csúcsfelszereltséggel értendő, és a menetdinamika terén is minden földi jó szériában jár az európai Corvette-hez, ami Amerikában külön opció, így kapunk állítható futóművet, sportkipufogót, óriási fékeket, száraz karteres olajozást, önzáró differenciálművet és egyéb finom apróságokat. Ár/érték arányban nem létezik nála jobb sportautó.
4; Családi autó 5,5 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autói: Seat Leon ST / Škoda Octavia 1.4 TSI
Nem kérdés, hogy a Volkswagen konszern részéről nagy húzás volt az új MQB platform, amelyen még nem láttunk rossz autót. Legyen szó a konszern bármelyik márkájának MQB-s tagjáról, melléfogni nem lehet. Az 5,5 millió forint alatti családi autók kategóriájában óriási volt a verseny a Golf kombi, az Octavia és a puttonyos Leon között, ám a Golf végül testvéreinél mintegy 10 százalékkal magasabb ára miatt kiesett az árkeretből. De akkor Octavia vagy Leon? Döntsenek Önök! Utóbbi egyértelműen népszerűbb modell, viszont épp ez (is) lehet a Leon varázsa, továbbá nem mellékes, hogy a Seat szinte mindenki szerint dögösebben néz ki, kicsit még olcsóbb és még jobb vezetni. Legyen szó bármelyikről, mindenhol remek praktikumot és kulturált viselkedést kapunk, a mérleg hátrányok serpenyőjében pedig alig találunk valamit. Az importőri hivatalos akciókkal 5,5 millió forint alatt mindegyik típusból kihozhatunk egy-egy jó felszereltségű darabot a remek 1.4 TSI motorokkal, így részünkről döntetlent hirdetünk. Egy biztos: mindkét autó tuti tipp.
2. helyezett: Mazda 3 sedan G120 Challenge
A vadonatúj Mazda3-nak még kedvezményekre sincs szüksége ahhoz, hogy ára jó felszereltség mellett 5,5 millió forint alatt megállapodjon. Az 5,3 milliós Challenge szint már mindent tud, amire egy átlagos magyar családnak szüksége lehet, s mind a dögösebb ötajtós, mind pedig a praktikusabb és klasszikusabb lépcsőshátú karosszériával ugyanannyiért vásárolhatjuk meg a modern, könnyű és kimondottan szép 3-ast. Ráadásul ennyiért már a friss fejlesztésű 120 lóerős (210 Nm) kétliteres szívó benzinmotor jár, ami takarékos működést és igencsak jó megbízhatóságot ígér alacsony fogyasztás mellett. Tesztünkben nagyon jól vizsgázott az autó, mi pedig bátran ajánljuk bárkinek ebben a konfigurációban (is) az új 3-ast.
3. helyezett: Peugeot 2008 1.6 e-HDI
Most bizonyára sokan meglepődnek, hogy nem az új Peugeot 308, hanem a kis 208-as alapjaira épített 2008 lépett fel a képzeletbeli dobogó harmadik fokára. Ennek egyszerű oka van: a valóságban nem minden van úgy, mint azt a papírforma diktálja, s személyes tapasztalataink alapján a 2008 szinte semmiben nem marad el nagyobb testvérétől, ellenben sok szempontból praktikusabb (például kompaktabb, könnyebb, rosszabb utakon is elboldogul) a túl sprőd rugózású, hátul kissé szűk, és jóval drágább 308-asnál. 5,5 millió forintból már csúcsfelszereltséggel hazavihető a 2008 mondjuk a remek 115 lóerős 1.6 e-HDI hajtáslánccal, amellyel tavaly nyáron például egy 1300 kilométeres erdélyi kirándulást 4 (!) literes átlagfogyasztással jártunk meg, s végig remek társnak bizonyult az autó. A kis crossoverek kategóriája nem véletlenül örvend különösen nagy népszerűségnek, az ügyes 2008-cal pedig remek munkát végeztek a franciák.
5; Családi autó 5,5 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: Porsche Cayenne S Diesel
Idén nyáron, a Porsche Performance Drive 2013 verseny keretében közel 2000 kilométeren keresztül, öt országot átszelve bizonyította az új Porsche Cayenne S Diesel rátermettségét. A tapasztalatok alapján nem kérdés, hogy egy igazi polihisztorral van dolgunk. Legyen szó családi 'cuccolásról', akár 220 km/h feletti tartós autópályázásról vagy kemény terepezésről, a SUV mindenre képes, és még akkor sem jön túlzottan zavarba, ha véletlenül egy versenypálya aszfaltcsíkjára tévedünk. A Cayenne S Diesel 382 lóerős és 850 Nm (!) leadására képes 4,2 literes V8-as dízelmotorja már-már szárnyakat kölcsönöz az autónak, meglepően szép hangon duruzsol, és ha kell, akár 8,5-9 literes fogyasztással elketyeg. Viszont hiába tökéletes családi autó a Porsche büszkesége, sokak választását megkönnyíti az árcédula: 30-35 millió forintot bizony simán otthagyhatunk a mindenesért, igaz, az autó érdemeiből ez semmit nem vesz le.
2. helyezett: Audi A3 Limousine
Bár a kategória győztesének gyakorlatilag szöges ellentéte az Audi büszkesége, mégis megérdemelt a modell második helyezése. Eleve jó lapokkal kezd az A3 szedán, ugyanis az A3 Cabriolet kivitellel egyetemben teljes egészében Győrben készül, így egy igazi hungarikumról beszélhetünk, amire büszkék lehetünk. A formaterv egyszerre dögösre és elegánsra sikeredett, s a technikai tartalom sem hagy kívánnivalót maga után. Az A3 Limousine nem azoknak a családi autója, akik a mm-ek és a literek alapján választanak málhást, viszont négy személy számára kiváló társra lelhetünk személyében, már amennyiben nem szokásuk nyaralásokkor a fél házat bepakolni. Az Audi A3 Limousine utas- és csomagtere megfelelően tágas, az autó kívül-belül igényes, futóműve és zajkomfortja szuper, hajtásláncai pedig innovatívak. A hatékonyságról a fejlett megoldásokkal tarkított (pl. hengerlekapcsolás) turbómotorok mellett a könnyű építésmód is gondoskodik, amely ráadásul a vezetési élményre is jó hatással van. Továbbá az A3 Limousine ára sem eltúlzott, ugyanis már 6,5 millió forinttól elérhető, és a jó extracsomagoknak köszönhetően remek felszereltséggel is megállapodik listaáron 8 millióból.
3. helyezett: Range Rover Sport
Kísértetiesen hasonló recept, mint a Porsche Cayenne esetében, egy kis brit stílussal fűszerezve. A Range Rover Sport előző generációja igencsak sikeresnek bizonyult, az autó legfrissebb felvonásának pedig nagyon jót tett, hogy immár nem a nehézkes Discovery, hanem a rendkívül modern, új 'nagy' Range Rover alapjait használja. A sok-sok alumíniumnak köszönhetően óriásit fogyott az új 'Sport', ami szinte mindennek jót tett, a hatékonyságtól kezdve a menetdinamikán keresztül a terepképességeknek. Ha már terepképességek: a közúton mutatott tulajdonságok ismeretében szinte nincs párja terepen az autónak, amelynek praktikumát az akár hétszemélyes utastér fokozza. És persze stílusért sem kell a szomszédba mennie a Land Rover büszkeségének. A dupla turbós 258 illetve 292 lóerős V6-os dízelmotorok tuti tippnek számítanak, míg a teljesítmény szerelmesei akár 340 lovas V6-os vagy 510 lóerős V8-as kompresszoros benzineseket is választhatnak. Az új Range Rover Sport persze kicsit sem olcsó, viszont szinte minden téren megállja a helyét.
6; Az év vétele
Az Autó Pult Év Autója: Lexus IS250 Comfort
Hogy miként lehet egy prémium autó az év vétele? A helyzet egyszerű: mert ár/érték aránya nagyon jó. És ha már az új Lexus IS-sorozat, akkor miért nem inkább a 300h kivitel? Mert a 250-es magasabb fogyasztását leszámítva sok mindenben jobb testvérénél, ráadásul olcsóbb is jó egymillió forinttal, a 250-es hajtáslánc pedig remekül vizsgázott nálunk a GS nagytestvér ruhája alatt. Az IS250 nagy értéket kínál 9 milliós indulóáron: mindenekelőtt egy gyönyörű hangú, erőtől duzzadó 2,5 literes V6-os benzinmotort szériában egy jó automataváltóval párosítva, hátsókerékhajtást, kényelmet, csendet, korrekt méretű utas- és csomagteret, valamint alapáron is számtalan hasznos extrát. Azért nem hibátlan a kis Lexus, de listaáron 9 millió forintért ilyen magas felszereltséggel még a nem-prémium középkategóriás modellek között sem találunk 200 lóerőnél izmosabb automataváltós modellt, nem hogy a prémiumok szegmensében...
2. helyezett: Škoda Octavia RS
A Škoda hivatalos kedvezményével (-600 ezer forint) már 7,4 millió forinttól beülhetünk egy Octavia RS-be - az autóba, ami szinte minden vezetni szerető, ám a racionalitást szem előtt tartó családapa egyik kedvencének nevezhető. Egyazon összeg ellenében jogunkban áll dönteni, hogy az igencsak komoly menetteljesítményekre képes 220 lóerős benzines, vagy a takarékosabb, de kevésbé gyors 184 lóerős dízelváltozatot rendeljük, a magas alapfelszereltséget viszont mindkét delikvens fel tudja mutatni. Sok-sok földi jó megrendelésével is 8 millió forint alatt maradunk, ráadásul ennyiből nem csak az ötajtós, de a még praktikusabb kombi karosszéria is bőven kijön. Kicsit sprőd rugózását leszámítva szinte tökéletes autó az Octavia RS, amely nem csak menettulajdonságait, de megjelenését tekintve is lényegesen felülmúlja egyszerűbb testvéreit.
3. helyezett: Honda CR-V 1.6 i-DTEC
A Honda CR-V eddig is átgondolt, kifinomult és megbízható családi autó hírében állt, ám hiányzott egy jó ár/érték arányú hajtáslánc a kínálatából: a kétliteres benzinmotor nem igazán illik hozzá, a kizárólag összkerékhajtással párosítható 2,2 literes dízel viszont nagyon drága. Szerencsére megérkezett a modell tuti tippje, az elsőkerékhajtású 1.6 i-DTEC verzió. A 120 lóerős (300 Nm) négyhengeres 'kisdízel' első hallásra kevésnek tűnhet a testes Hondához, ám tesztünkben kiváló tulajdonságokról tett tanúbizonyságot a kategória talán legjobb darabjának is nevezhető egység. Alig 5-6 liter közötti fogyasztásra és bőven elegendő menetteljesítményekre számíthatnak a leendő tulajdonosok. Mindezért listaáron csak 6,9 millió forintot kell a kereskedésekben hagyni, ami a kimondottan magas, okosan összeállított alapfelszereltség és a nagyon jó használati érték ismeretében igencsak reális. A CR-V különben jó értéktartással is kecsegtet a jövőre nézve.
7; High-tech innováció
Az Autó Pult Év díjazottjai: Mercedes-Benz S-osztály
Egy teljesen új generációjú Mercedes-Benz S-osztály általában jó néhány évre meghatározza az autóipar fejlesztési irányelveit, s ez a legfrissebb modell esetében sem lesz másképp. A csillagos márkánál a zászlóshajó 40 éves jubileumára való tekintettel ezúttal is nagyon magasra helyezték a lécet, és a tervezők pénzt és energiát nem kímélve a világ legjobb autóját igyekeztek megépíteni, ami nagyon sok aspektusból sikerült is nekik. Legyen szó kényelemről vagy innovatív megoldásokról, az S-osztálynak gyakorlatilag nincs ellenfele, a biztonság terén pedig korszakalkotó az újdonság. Számtalan érzékelőből és radarból álló biztonsági rendszereivel az autó 360 fokban lát, és minden másodpercben arra törekszik, hogy baj esetén megvédje utasait, bármilyen irányból és körülmények között is jöjjön a balesetveszély. Az S-osztály telis-tele van világújdonságokkal, az innovatív megoldások felsorolására pedig az egész cikk nem lenne elég - ha nem hiszik, olvassák el menetpróbánkat. Szerkesztőségünk egyöntetű véleménye alapján diadalmaskodott a mindent látó német 'vas' ebben a szegmensben.
2. helyezett: Porsche 918 Spyder
887 lóerős összteljesítmény és alig 3-literes gyári átlagfogyasztás - igazából ezen számpár hallatán nincs is értelme tovább magyarázni a Porsche 918 Spyder technikai innovációit. Az autó bőven megérdemelte volna az abszolút első helyezést is, ám az erősen limitált darabszám és az irreálisan magas vételár miatt (alapára közel negyed milliárd forint!) 'csak' az ezüstérem jár neki. Jelenleg a világ leggyorsabb szériagyártású autója a 918 Spyder a maga 6 perc 57 másodperces köridejével a Nürburgring Nordschleifén, már ameddig nem érkezik revans az egyazon ligában játszó McLaren P1 vagy a LaFerrari részéről. A konnektorról is tölthető hibrid szupersportautó különben teljesen elektromos üzemmódban is képes közlekedni, és olyankor is legyorsul szinte mindenkit...
3. helyezett: Infiniti Q50 Hybrid
Az Infiniti vadonatúj középkategóriás modellje, a Q50 elérhető közelségbe hozza a technikai innovációkat. Sokan megkérdőjelezik létjogosultságát, de a világ első teljesen elektromos kormányműve kétségtelenül jövőbemutató megoldás, és nagyon valószínű, hogy sok-sok év múlva rengeteg autó kormányzása fogja az új elvet követni. Az elérhető asszisztens rendszerek kínálatát tekintve szintén élen jár az Infiniti Q50, amely utasterében is igyekszik a jövő követelményeinek megfelelni, például óriási érintőképernyős kijelzőivel és kezelőfelületeivel. A 364 lóerős összteljesítményre képes hibridrendszer már bizonyított az M35h nagytestvérben, kedvező fogyasztást és sportautós menetteljesítményeket garantálva. A rendszer finomsága a hétfokozatú automataváltó, aminek köszönhetően nincs CVT-s kellemetlen hangszín gyorsítás közben, hanem a V6-os benzinmotor szépséges hangját teljes pompájában élvezhetjük.
8; Zöld-innováció
Az Autó Pult Év Autója: BMW i3 és i8
A bajor gyártó ha belekezd valamibe, nem ismer kompromisszumot: a BMW rettenetes pénzeket és energiát ölt az elektromos modellek kifejlesztésébe, a projekt első tagja pedig az i3 elektromos városi kisautó, amit az i8 hibrid sportautó követett. Mindkét esetben rendkívül fejlett technológiáról beszélhetünk, elég csak a szénszálas karosszériákra gondolni. Az i3 esetében szuper ötlet a feláras benzinmotoros aggregátor, aminek köszönhetően az elektromos autók hatótávolságától félők is beszállhatnak a típusba: a hatótávolság így alig 200 km-ről 300 km-re emelkedik. Az i8 pedig egy Porsche 911 teljesítményét és menetdinamikáját kínálja alig 2,5 literes gyári fogyasztással, persze horribilis áron. Ehhez az új 1,5 literes, 231 lóerős háromhengeres benzinmotor mellett persze elengedhetetlen az elektromotorok jelenléte, a rendszer hatékonyságát pedig a hálózatról való tölthetőség fokozza.
2. helyezett: Tesla Model S
A Tesla Model S hírét ugyan az utóbbi időben néhány tűzeset rontotta, ám mint kiderült, állítólag egyik sem az autó hibájából adódott. Az új Tesla viszont kétségtelenül az első, szinte kompromisszumok nélkül használható teljesen elektromos autó, ráadásul rögtön a luxus szegmensből. Akár 422 lovas teljesítményt garantál az amerikai mérnökcsapat büszkesége akár több mint 400 km-es hatótávolság mellett, amire eddig nem volt példa a szériagyártású autók között. Mindezt praktikummal (hét üléssel is kérhetjük a típust), és a technikai innovációk ismeretében meglepően kedvező árral fejeli meg a Tesla Model S, amelynek nem csak technikája, de utastere is jövőbemutató. Tőlünk nyugatabbra hivatalos Tesla-képviseletektől megvásárolható már az autó, és nagyon reméljük, hogy az ígéretes márka rövidesen hazánkba is beteszi a lábát.
3. helyezett: Porsche Panamera S E-Hybrid
Ezúttal is hasonlóan nagy (416 lóerős) teljesítményről beszélhetünk, amihez papíron egészen hihetetlen 3,1 literes átlagfogyasztás társul. A Porsche Panamera S E-Hybrid az első igazán kompetens szériagyártású Plug-in, vagyis konnektorról is tölthető hibrid a piacon, amellyel 20-30 kilométert abszolválhatunk teljesen elektromos meghajtással, a rendszer pedig gyakorlatilag semmi kompromisszumot nem igényel. Ahogy az lenni szokott, a modern (és zöld) technológiának nagyon magas ára van, de egy Porsche esetében efölött igazán szemet hunyhatunk, az élményben pedig akár negyedmagunkkal is osztozhatunk, mégpedig maximális kényelemben. A Panamera S E-Hybrid luxusautó a javából, és egy, a jövőben óriási népszerűségre számító technológia első fecskéje.
9; Modellpaletta
Az Autó Pult Év márkája: BMW
A bajorok gőzerővel fejlesztenek, és eszük ágában sincs visszavenni. Az idei évben szinte folyamatosan gondoskodott a BMW az újdonságokról: gondoljunk csak a már korábban említett i3/i8 párosra, vagy a sportos vonalon az M3/M4-re. A luxusterepesek táborát az új X5 bővítette, a kupék sorába a 2-es és a 4-es szállt be, utóbbi pedig rögtön kabrió változatban is. Mindezeken felül frissült az 5-ös sorozat, amely kétségtelenül a világ egyik legjobb autója, a 3-as GT pedig azokat a családosokat célozza meg, akik nem kívánnak 5-ösbe ülni, de fontos számukra a nagy helykínálat/csomagtartó. A hírek szerint a jövő évben is sok-sok puskaport készül eldurrogtatni a BMW, idei győzelme pedig egyértelműen megérdemelt.
2. helyezett: Mercedes-Benz
A Mercedes-Benz szorosan a BMW sarkában lohol az idei újdonságok tekintetében. Az innovációkról a már említett Intelligent Drive rendszeren kívül többek között a konnektorról is tölthető hibrid S-osztály és a vadonatúj 9-fokozatú automataváltó gondoskodik, de még hosszasan említhetnénk a finomságok sorát. A vadonatúj, s a kategória királyának ígérkező C-osztály jövőre fog harcba szállni a díjakért, viszont már mindent tudunk róla, és 2013-ban még olyan finomságok mutatkoztak be, mint a kompakt GLA crossover, a ráncfelvarrott E-osztály, vagy a már említett S-osztály. És a jövő? Közeleg az új GLK, a Viano/Vito páros, valamint a puttonyos CLA, és biztosak lehetünk benne, hogy újabb meglepetéseket is tartogat a Mercedes-Benz.
3. helyezett: Peugeot
Sokat olvashattunk arról, hogy a PSA anyagilag elég nagy bajban van, ám a franciák tevékenysége nem ezt bizonyítja: a Peugeot például szép csendben szinte a teljes modellpalettáját felfrissítette az utóbbi időben. A kicsiknél az új 208 remekel, amihez idén csatlakozott a remek 2008 városi crossover, a kompakt kategóriába pedig a vadonatúj 308 érkezett nagy ígéretekkel. A 208 GTI a ráncfelvarrott RCZ-hez hasonlóan a vezetés szerelmeseihez szól, a frissítések sorába pedig nemrégiben csatlakozott az átfésült 3008 és 5008. Simán megérdemli tehát a Peugeot a dobogós helyezést, mi pedig a jövőre nézve szép sikereket kívánunk a szorgos oroszlánosoknak.
Nos, a kilenc kategória legjobbjainak kihirdetésével mi megtettük a magunkét, most pedig Önökön a sor! Véleményezzenek, szavazzanak, és ne feledjék: a legnagyobb díj, az Önök elismerése még várat magára. Január legvégéig tartó szavazásunkban megválaszthatják a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult Év Autói 2013 díjkiosztó közönség-kedvencét!






_medium.jpg)

_medium.jpg)

_medium.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
